Softbank bekräftar – Nvidia köper inte ARM

Permalänk
Melding Plague

Softbank bekräftar – Nvidia köper inte ARM

Efter hårt motstånd från myndigheter drar sig Nvidia ur ARM-affären och Softbank förbereder sig istället för en börsintroduktion innan årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

🥳

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

RIP ARM

Snyggt att Softbank använder kassatillskottet för att köra ARM i botten ordentligt.

Permalänk
Medlem

Som chipmusik I mina öron ❤️ nu slipper man ett dagligt orosmoment. Noll chans nu att läsa om att den där affären skulle gå frammåt. Tur det finns lagar och regler och granskande myndigheter på plats som kan ta företag i örat när de försöker göra våld på konkurrensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trist, risken med att ha ett sådant företag på börsen är kortsiktiga beslut som riskerar att skada långsiktiga innovationer.

Permalänk
Medlem

Man vet att Nvidia har gott om pengar när de kan vaska sådär 12 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem

Prislapp 40 miljoner USD, behåller förskott på 1,25
miljarder USD?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vesh:

Trist, risken med att ha ett sådant företag på börsen är kortsiktiga beslut som riskerar att skada långsiktiga innovationer.

Skulle säga att det i princip är en garanti snarare än en risk.

Iterativa mobilchip är väl vägen framåt nu bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle säga att det i princip är en garanti snarare än en risk.

Iterativa mobilchip är väl vägen framåt nu bara.

Vad är detta för inställning? Det finns inget som stoppar företag på börsen från att sikta långsiktigt.
Nu blir tekniken i alla fall inte låst bakom Nvidias monopol och det kommer finnas konkurrens på processormarknaden i fortsättningen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle säga att det i princip är en garanti snarare än en risk.

Iterativa mobilchip är väl vägen framåt nu bara.

Man kan ju fortfarande hippas på en bra ägarstruktur, men ja, risken ligger väl en bra bit över 95%

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är detta för inställning? Det finns inget som stoppar företag på börsen från att sikta långsiktigt.
Nu blir tekniken i alla fall inte låst bakom Nvidias monopol och det kommer finnas konkurrens på processormarknaden i fortsättningen.

Inga direkt hinder. Men det handlar om vilka ägare och styrelse man får.
Vissa kanske bara köper för att snabbt och kortsiktigt få en avkastning på investering för att sedan snabbt sälja sin andel. Dessa inställningar brukar sällan leda till välmående företag på längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Inga direkt hinder. Men det handlar vilka ägare och styrelse man får.
Vissa kanske bara köper för att snabbt och kortsiktigt få en avkastning på investering för att sedan snabbt sälja sin andel. Dessa inställningar brukar sällan leda till välmående företag på längre sikt.

Värdemaximering på börsen handlar ofta om långsiktiga investeringar. Det du pratar om är ju snarare det som slutar nu. Softbank köpte ARM och försökte sälja det, nu ska företaget stå på sina egna ben.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att inte luften går ur ARM efter detta, men jag är lite orolig för det. Jag delade oron för vad Nvidia skulle göra med ARM, och att det hade kunnat hämma andras möjligheter till utveckling, men samtidigt så hade jag tyckt det var intressant att se vad Nvidia kunde göra med ARM, de hade plötsligt haft det mesta inhouse för att bygga en riktigt intressant dator. (Jo, jag vet hur ARM:s licensmodell funkar, och att Nvidia redan kan göra det, men ändå...)

Sen behöver ju inte börsnotering vara negativt, titta på Apple, som oavsett vad man tycker om dem i övrigt nog får ses som ganska innovativa.

ARM absolut ett företag jag kan tänka mig köpa aktier i, lite beroende på värdering. För tillfället tycker jag inte riktigt att deras storlek och intäkter speglar det faktum att deras lösning finns i princip varannan telefon som tillverkas.

Permalänk
Medlem

Angående om brist på långsiktig inovation bland börsnoterade bolag bör väl ändå framhållas att nVidia, AMD och Intel är börsnoterade, så helt omöjligt bör det väl inte vara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är detta för inställning? Det finns inget som stoppar företag på börsen från att sikta långsiktigt.
Nu blir tekniken i alla fall inte låst bakom Nvidias monopol och det kommer finnas konkurrens på processormarknaden i fortsättningen.

Tror definitivt att det inte var ett positivt utfall ur ett konkurrensperspektiv. Utan ett kapitalstark bolag i ryggen kommer ARM inte kunna hålla jämna steg med storbolagen som designar egna chip inhouse. Detta kommer i sin tur leda till att gapet mellan Apple/Samsung/Google etc vs resten som kör Cortex kommer att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tror definitivt att det inte var ett positivt utfall ur ett konkurrensperspektiv. Utan ett kapitalstark bolag i ryggen kommer ARM inte kunna hålla jämna steg med storbolagen som designar egna chip inhouse. Detta kommer i sin tur leda till att gapet mellan Apple/Samsung/Google etc vs resten som kör Cortex kommer att öka.

Enda orsaken till att stora företag vill äga ARM istället för att göra samma investering genom licensiering är för möjligheten att stoppa konkurrens. Om vi tänker att Nvidia var villiga att lägga tiotals miljarder dollar för tekniken så kan de fortfarande göra det genom långgående utvecklingsavtal. När ARM är på börsen kan även andra bolag göra samma investeringar med dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

RIP ARM

Snyggt att Softbank använder kassatillskottet för att köra ARM i botten ordentligt.

+1 på den och alla Sweclockare som tyckte ett uppköp av Nvidia var det värsta som kunde hända. Jag hoppas ni är glada nu!

Tror på RISC-V.

RIP ARM!

Skrivet av Feeku:

Tror definitivt att det inte var ett positivt utfall ur ett konkurrensperspektiv. Utan ett kapitalstark bolag i ryggen kommer ARM inte kunna hålla jämna steg med storbolagen som designar egna chip inhouse. Detta kommer i sin tur leda till att gapet mellan Apple/Samsung/Google etc vs resten som kör Cortex kommer att öka.

Säg det till alla Sweclockare här som skrev negativt om denna affär. Nu kommer ARM inte ha dessa kapitalstarka pengar för att utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skulle säga att det i princip är en garanti snarare än en risk.

Iterativa mobilchip är väl vägen framåt nu bara.

Finns det någon källa till att börsbolag agerar mer kortsiktig på det sättet? Ni verkar beskriva det som fakta, är nyfiken på vilken statistik ni har grundat den åsikten?

EDIT: Googlade lite snabbt:
https://www.barrons.com/articles/the-short-termism-critique-o...
Vet inte hur pålitlig källan är, men citerar vad de säger i artikeln:

Citat:

New research from a team of economists from the Federal Reserve, the University of Michigan, the University of Utah, the U.S. Treasury, and JPMorgan decisively refutes these arguments. Companies with publicly traded shares invest proportionately far more than privately held businesses. The difference is particularly stark when comparing spending on research and development. America’s publicly traded companies account for only 30% of total sales by businesses in the U.S. but are responsible for 45% of all capital investment and fully 60% of total R&D.

EDIT2: Bara för extra tydlighet - jag påstår inte att jag vet bättre än någon annan här. Är genuint nyfiken på om det finns någon sanning bakom det som många säger om att börsnoterade bolag är mer kortsiktiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underbart men ack så väntat! 🥳

Permalänk
Medlem

Nu är det upp till bevis för alla storbolag som sa att de var beredda att investera i ARM. De kan gott köpa på sig saftiga minoritetsandelar när Arm kommer till börsen.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ARM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Ska man köpa ARM?

Det verkar ju lite omständligt, så beror på om du orkar krångla med alla konkurrensmyndigheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tror definitivt att det inte var ett positivt utfall ur ett konkurrensperspektiv. Utan ett kapitalstark bolag i ryggen kommer ARM inte kunna hålla jämna steg med storbolagen som designar egna chip inhouse. Detta kommer i sin tur leda till att gapet mellan Apple/Samsung/Google etc vs resten som kör Cortex kommer att öka.

Uhm, det är ju precis vad vi INTE har sett hittills. ARMs eco system har konkurrerat ut x86 från mobila chip, och håller långsamt på att krypa in på både servermarknaden och på persondatormarknaden (främst via Chromebooks) förutom naturligtvis att ARM är starka på små CPU:er som sitter som controllers precis överallt, inklusive i större CPU:er!
Själva nyckeln för detta har varit, och är, att ARM tillhandahåller IP på flera olika nivåer av computing och med licenskostnader som är rimliga för applikationerna. De som licensierar ARMs IP är i sin tur fria att inkorporera den i vilka produkter som helst och inriktade mot vilka marknader som helst utan att hamna i konflikt.

En bred ägarstruktur är en rimlig grund för att detta skall kunna fortsätta även i framtiden.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Nvidia ska inte kunna agera hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Ska man köpa ARM?

ARM är ett litet fjuttföretag ekonomiskt sett. För att ha sådan enorm dominans med sin ISA på mobila marknaden är de i princip finansiellt misskötta. Det är företag som Apple och Qualcomm som tar in pengarna med egna lösningar baserade på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Uhm, det är ju precis vad vi INTE har sett hittills. ARMs eco system har konkurrerat ut x86 från mobila chip, och håller långsamt på att krypa in på både servermarknaden och på persondatormarknaden (främst via Chromebooks) förutom naturligtvis att ARM är starka på små CPU:er som sitter som controllers precis överallt, inklusive i större CPU:er!
Själva nyckeln för detta har varit, och är, att ARM tillhandahåller IP på flera olika nivåer av computing och med licenskostnader som är rimliga för applikationerna. De som licensierar ARMs IP är i sin tur fria att inkorporera den i vilka produkter som helst och inriktade mot vilka marknader som helst utan att hamna i konflikt.

En bred ägarstruktur är en rimlig grund för att detta skall kunna fortsätta även i framtiden.

Njae, det är för dem har haft SoftBank i ryggen som ökade RnD investeringarna ordentligt efter uppköpet. Ett börsnoterat ARM lär skilja sig markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Njae, det är för dem har haft SoftBank i ryggen som ökade RnD investeringarna ordentligt efter uppköpet. Ett börsnoterat ARM lär skilja sig markant.

ARM har vuxit som CPU-IP under de senaste två decennierna, inte bara under SoftBank. Ett börsnoterat ARM är fortfarande en generell IP-supplier, till skillnad från om de köpts upp av till exempel Intel, Apple, Nvidia, Samsung eller AMD vilket i samtliga fall skulle skapat intressekonflikter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MarcusW:

Finns det någon källa till att börsbolag agerar mer kortsiktig på det sättet? Ni verkar beskriva det som fakta, är nyfiken på vilken statistik ni har grundat den åsikten?

EDIT: Googlade lite snabbt:
https://www.barrons.com/articles/the-short-termism-critique-o...
Vet inte hur pålitlig källan är, men citerar vad de säger i artikeln:

"Ni" blir lite fel, jag ger uttryck för min personliga åsikt i ett inlägg bara.

Det var en intressant artikel och jag tror absolut att min oro kanske är en obeprövad gammal "sanning" som till stor del vilar på anekdoter och personliga erfarenheter. Men jag tror också att bara mäta RND-kostnader tex är ett ganska grovt verktyg för att testa sanningen i påståendet.
Man kan såklart lägga mycket på "kortsiktig" RND tex. Det är väl det som är oron här, inte att man nödvändigtvis underinvesterar men att man väljer att investera i de mer säkra korten, snarare än i de mer visionära.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Datavetare

Hur kan någon på denna sida se detta som något positivt?

Nu blir Qualcom enda realistiska ARM64 alternativ för Windows desktop, första Nuvia designade väntas hitta ut under 2H 2022. Sen när är Qualcomm i monopolsituation att föredra över Nvidia oavsett deras position?

Lite talande när Qualcom på frågan: kommer ni jämföra er mot AMD/Intel p.g.a. fokus på Windows eller mot Apple säger att man helt kommer jämföra sig mot Apple då de siktar på att slåss om toppositionen...

Det skrivet: Qualcoms CPU-släpp är med råge det jag ser fram mest emot detta år, de har ett "dream-team" hos Nuvia vilket gör att den prestanda man kan hoppas på bör ligga helt i nivå med spekulationer. D.v.s. på eller förbi prestanda hos Apples kretsar!

För att få en liten känsla för hur mycket prestanda man lämnar på bordet när vi tvingas sitta fast med x86 på desktop: snart kommer både Steamdeck och Exynos 2200 (bl.a. i Galaxy S22). Dessa två har på pappret nära nog identisk GPU-prestanda (båda kör RDN2, stämmer förhandsinformation har de samma antal CU och väldigt snarlik frekvens), den senare har ~50-100% högre CPU-prestanda trots att den förra kräver aktiv kylning och sitter i vad som ser ut att bli en rätt klumpig bärbar konsol medan den andra går att trycka in i en telefon (förhoppningsvis utan fläkt...).

En tekniskt "stark" ägare av Arm hade lyft Cortex A serien till nya höjder, vilket ger många fler möjlighet att designa konkurrenskraftiga Arm-baserade kretsar. Ett Arm som går tillbaka till strategin de hade innan Softbank tog över ägandet och tillät väldigt hög FoU-kostnad (med relativt låg lönsamhet) kommer tyvärr vara chanslös i konkurrensen med dels x86, men framförallt i konkurrensen mot Qualcom och Apple.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

*Någonting om att om ARM dör så kanske RISC-V får den skjuts som krävs*

Kan säkert bli bra. Visserligen har dem gått med förlust sedan 2016...

Visa signatur

Krusidullen är stulen