Anmäl dig till Roborock Challenge!

Finansdepartementet föreslår skärpt ID-krav för nätfakturor

Permalänk
Melding Plague

Finansdepartementet föreslår skärpt ID-krav för nätfakturor

Amazons svenska debut kantades av problem som möjliggjorde beställning mot faktura utan legitimering. Nu ska identifieringskraven skärpas för alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja tack. Aktiverade för länge sen via klarna krav på bank id.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Låter helt rimligt. Att man måste legitimera sig numera med bank id vid kortköp är inget annat än great success.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde alltid vara krav på att man ska verifiera köpet på nått sätt och förbud att lagra betaluppgifter hos någon näthandlare.
Det måste bli lite svårare att göra köp så det även stoppar bedragare och försvårar för "halvseriösa" att lura in konsumenter till abonnemang

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Låter helt rimligt. Att man måste legitimera sig numera med bank id vid kortköp är inget annat än great success.

Det hade varit skönt om man kunde stänga av det dock

Permalänk

Min åsikt butiker får ha väldigt låga säkerhetskrav på beställningar med fakturor.
Men om kunden säger att det inte är den som har beställt, så är det väldigt höga krav på butiken att den hade hög säkerhet. Annars så får butiken stå för hela kostnaden själv. Och vops, så kommer butiker införa hög säkerhet.

Varför det i praktiken inte gäller, är att det är omständligt för kunder att neka. Butiken skickar vidare till inkasso och man ska kämpa emot dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit skönt om man kunde stänga av det dock

Mja, ja. Alltså det hade nog varit skönt för många men det hade förstört hela poängen med det. Man kan ju inte själv alltid avgöra när man helt plötsligt ska bli utsatt för kortbedrägeri/stöld och vips så hade dessa köp ökat igen. Många hade nog stängt av eftersom man inte alltid tänker särskilt långsiktigt eller "det händer inte mig".

Jag brukar betala med Swish online. Då slipper man slå in kortnummer + bank id. Då kommer man undan med bara bank id.

Permalänk
Medlem

Eller som nyheten beskrivs på Amazon.se: "Finansdepartement föreslå vässa ID-kräva till spindelnätbetalning."

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har en nära vän som blev utsatt för just detta, där det plötsligt började komma fakturor och paket innehållandes en massa dyra kläder. Där hade hon turen att bedragaren beställt sakerna i min väns namn, så det var hyfsat enkelt att få allt tillbakaskickat och fakturorna makulerade. Det var som jag förstod det däremot ett rent helvete att ringa runt och blockera sig hos alla olika kredittjänster.

Tycker att det låter väldigt vettigt att ha striktare kontroller på det, allra minst valbara sådana.

Permalänk
Medlem

Särskilt med tanke på att de fyra sista siffrorna i personnumret i Sverige är offentliga borde detta införts för länge sedan. På mrkoll.se t.ex. kan man se allas fullständiga personnummer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Mja, ja. Alltså det hade nog varit skönt för många men det hade förstört hela poängen med det. Man kan ju inte själv alltid avgöra när man helt plötsligt ska bli utsatt för kortbedrägeri/stöld och vips så hade dessa köp ökat igen. Många hade nog stängt av eftersom man inte alltid tänker särskilt långsiktigt eller "det händer inte mig".

Jag brukar betala med Swish online. Då slipper man slå in kortnummer + bank id. Då kommer man undan med bara bank id.

Vadå slå in kortnummer, finns de sidor man kan spara det på men att slå in ett nummer är väl inte så farligt. Har latheten kommit ända hit? Förstår inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-earl:

Vadå slå in kortnummer, finns de sidor man kan spara det på men att slå in ett nummer är väl inte så farligt. Har latheten kommit ända hit? Förstår inte.

Handlar inte om lathet, men varför göra det svårare för sig själv än man måste? Varför ska jag ta det jobbigare valet bara för att?

Man har två val liksom mellan kort och Swish.

Kort - 23 siffor i 3 olika fält + bank id.
Swish - 10 siffror i ett fält + bank id.

Swishbetalning upplevs helt enkelt som mer sömlöst och simpelt. Särskilt om man beställer från telefon.

Permalänk
Medlem

Ja någon handlade en tröja för 13 000 på faktura i mitt person nr

Permalänk
Medlem

Mycket skönare att inte handla på kredit, har man inte råd, ska man inte shoppa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Handlar inte om lathet, men varför göra det svårare för sig själv än man måste? Varför ska jag ta det jobbigare valet bara för att?

Swishbetalning upplevs helt enkelt som mer sömlöst och simpelt. Särskilt om man beställer från telefon.

Jag ger Dig rätt i att alternative 2 är lättare men det finns inte i alla butker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Ja någon handlade en tröja för 13 000 på faktura i mitt person nr

Nån som som gillar tröjor..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-earl:

Jag ger Dig rätt i att alternative 2 är lättare men det finns inte i alla butker.

Nej. Det finns inte i alla butiker. Då använder jag väl inte swish just där då.

Permalänk
Medlem

Minskade bedrägerier betyder ju även minskad försäljning.
Alltså vill skurkar som Amazon och Klarna göra det så enkelt som möjligt att handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mycket skönare att inte handla på kredit, har man inte råd, ska man inte shoppa.

Personligt ansvarstagande utesluter ohälsosam skuldsättning.

Har du kreditkort så är det mycket lättare att avstävja bedrägeri eftersom att det blir kreditbolaget som kommer agera i ditt intresse om du väljer att neka en betalning, så att ha kredit ger dig ett väldigt gediget skydd (väldigt förenklad förklaring).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nog för att du har rätt i sak så måste fakturaköp dock inte innebära att man inte har råd eller innebära en längre kredit. Många handlar ju på faktura eftersom det kanske är första gången man handlar från butiken och inte vill betala förens man erhållit varan man beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Personligt ansvarstagande utesluter ohälsosam skuldsättning.

Har du kreditkort så är det mycket lättare att avstävja bedrägeri eftersom att det blir kreditbolaget som kommer agera i ditt intresse om du väljer att neka en betalning, så att ha kredit ger dig ett väldigt gediget skydd (väldigt förenklad förklaring).

Skuldsättning behöver inte ha något med personligt ansvar att göra alls. Att ta krediter är dock ett högst personligt ansvar.
Kreditbolagen agerar endast i sitt eget intresse, du betalar dem (enkelt förklarat) för att skydda dina intressen.
Jag skippar hellre mellanhanden, men jag förstår att det kan vara en trygghet för vissa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Swish är ju dessutom ditt telefonnummer som du antagligen kan i huvudet medan kortnummret är något du antagligen måste kolla upp.

Det är extremt mycket jobbigare att betala med kort än med swish eller många fakturalösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror detta är baserat på en missuppfattning om varför privatpersoner handlar på faktura. I många fall torde det handla om att minska risken vid köp. Dels genom att kunden får tid att få varan och inspektera den innan fakturan betalas. Och att kunden bibehåller lite extra makt vid problem eller förhalningar från säljaren genom att hålla inne betalningen.

Inte helt sällsynt är fakturametoden också den huvudsakliga på nätbutiker. Men det kanske gäller mer antikvarie- och andrahandsbutiker än den mer traditionella handeln.

Skrivet av landmarks:

Jag har en nära vän som blev utsatt för just detta, där det plötsligt började komma fakturor och paket innehållandes en massa dyra kläder. Där hade hon turen att bedragaren beställt sakerna i min väns namn, så det var hyfsat enkelt att få allt tillbakaskickat och fakturorna makulerade. Det var som jag förstod det däremot ett rent helvete att ringa runt och blockera sig hos alla olika kredittjänster.

Tycker att det låter väldigt vettigt att ha striktare kontroller på det, allra minst valbara sådana.

Jag har också hört en del berättelser om en skitstörig process för att komma till rätta med bedrägerier av den här sorten. Eller en så enkel sak som att någon som får en böter/biljettkontrollsavgift i kollektivtrafiken uppger någon annans personnummer för att orsaka en mindre administrativ härdsmälta när avgiften ålagd tredje person bestrids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror detta är baserat på en missuppfattning om varför privatpersoner handlar på faktura. I många fall torde det handla om att minska risken vid köp. Dels genom att kunden får tid att få varan och inspektera den innan fakturan betalas. Och att kunden bibehåller lite extra makt vid problem eller förhalningar från säljaren genom att hålla inne betalningen.

Inte helt sällsynt är fakturametoden också den huvudsakliga på nätbutiker. Men det kanske gäller mer antikvarie- och andrahandsbutiker än den mer traditionella handeln.

Jag har också hört en del berättelser om en skitstörig process för att komma till rätta med bedrägerier av den här sorten. Eller en så enkel sak som att någon som får en böter/biljettkontrollsavgift i kollektivtrafiken uppger någon annans personnummer för att orsaka en mindre administrativ härdsmälta när avgiften ålagd tredje person bestrids.

Precis, tar man på faktura ligger man inte ute med pengar ifall varan blir försenad eller inte skickas.
Efter en viss period kan t.ex. klarna makulera fakturan om inte butiken gör rätt för sig.
Har man redan betalat kan det bli krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skuldsättning behöver inte ha något med personligt ansvar att göra alls. Att ta krediter är dock ett högst personligt ansvar.
Kreditbolagen agerar endast i sitt eget intresse, du betalar dem (enkelt förklarat) för att skydda dina intressen.
Jag skippar hellre mellanhanden, men jag förstår att det kan vara en trygghet för vissa.

Onyttig skuldsättning är jag ganska övertygad om att många som är satta i befinner sig där som resultat av dåliga val. Det är lättare att ignorera verkligheten och sprätta mer pengar som flykt.

Att betala tillbaka den fullständiga kreditskulden resulterar i att krediten inte kostar något, såvida man inte väljer ett bolag som tar betalt för detta. Jag ser ingen fördel att potentiellt sätta sig i en sits som kan kosta mycket tid och ev pengar beroende av utfall, särskillt när detta skydd inte kostar mig något.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Precis, tar man på faktura ligger man inte ute med pengar ifall varan blir försenad eller inte skickas.
Efter en viss period kan t.ex. klarna makulera fakturan om inte butiken gör rätt för sig.
Har man redan betalat kan det bli krångligare.

Samma fördelar får man med kreditkort. Dessutom tjänar man dessutom ofta in bra förmåner via diverse bonus system!

(Så länge man faktiskt betalar av hela skulden varje månad, annars är det skit)

Permalänk
Medlem

Bra! Känns som en självklarhet att det både ska krävas legitimering och att leverans ska ske till folkbokföringsadressen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem