Permalänk

Ny dator låter mycket

Hej.

Bestämde mig för att jag ville ha en ny dator och orkade inte med att pilla ihop en egen den här gången så blev en prebuilt.
Rättare sagt så blev det den här https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Jag är nöjd med prestandan och så, men där finns vissa nackdelar med den som jag tänker kanske går att åtgärda.

När jag startar datorn låter det som en jetmotor drar igång men det lugnar ner sig.
Det är mest i idle/firefox som någon fläkt beter sig konstigt. Den varvar liksom upp och lugnar ner sig igen nästan direkt men det händer med intervaller. Jag hade ju hoppats på att ha en relativt tyst dator men det är rätt irriterande när den håller på så.

Har aldrig haft vattenkylning innan så vet inte om det kan bero på det?

Generellt så låter den väl inte värst mycket när man spelar, men tillräckligt högt för att jag hellre har den under skrivbordet än uppe på skrivbordet. Bör jag byta ut fläktarna på denna för att det ska låta mindre?

Permalänk
Medlem

Hittar ingen information om vad det är för fläktar eller vilken vattenkylning
Du skulle kunna testa att gå in i bios och ändra fläktkurvorna

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Du verkar ha ett antal olika problem ihopbakade. Det blir lättare att ge dig rätt råd om vi förstår vad som är det huvudsakliga problemet.

Är det den generella ljudnivån? Är det att fläktarna går upp och ned hela tiden? Är det jetmotorn vid start?

Om det är att fläktarna går upp och ned - Kan ju vara så enkelt att du har en fläktkurva som ligger just vid någon tröskel där din temperatur pendlar kring. Det får konsekvensen att fläktarna drar igång för att sedan varva ned när den förinställda temperaturen är nådd. När temperaturen stiger över tröskeln igen några sekunder senare drar fläktarna igång igen och så håller det på sådär.

Att det är en AIO kylare på CPUn bör inte ge de problem du beskriver. Det vanligaste klagomålet på dessa system är att det "blubbar" från radiatorn.

Permalänk
Medlem

Du har kanske grafikkort som jag där bios från fabrik aldrig stänger av fläkten helt utan drar ner den till 500 varv som lägst?
Fick flasha om och lägga på afterburner för att få ner den till 0 upp till 50-60 grader typ och sedan sätta kurva uppåt

Permalänk

Inte jag heller. Kan kolla upp det ikväll när jag kommer hem från jobb. Förhoppningsvis står det på dom.

Skrivet av 1ntel_R15E:

Hittar ingen information om vad det är för fläktar eller vilken vattenkylning
Du skulle kunna testa att gå in i bios och ändra fläktkurvorna

Förlåt. Det blev lite rörigt när jag skrev ihop det.
Främst tänkte jag väl att jetmotorn och att dom går upp och ner hör ihop något eftersom det i grund och botten handlar om fläktarna.

Beror det oftast på GPU eller CPU fläktar? Har inte lyckats identifiera exakt vilken fläkt ljudet kommer från.

Något bubblande har jag inte upplevt!

Skrivet av Havrefras_:

Du verkar ha ett antal olika problem ihopbakade. Det blir lättare att ge dig rätt råd om vi förstår vad som är det huvudsakliga problemet.

Är det den generella ljudnivån? Är det att fläktarna går upp och ned hela tiden? Är det jetmotorn vid start?

Om det är att fläktarna går upp och ned - Kan ju vara så enkelt att du har en fläktkurva som ligger just vid någon tröskel där din temperatur pendlar kring. Det får konsekvensen att fläktarna drar igång för att sedan varva ned när den förinställda temperaturen är nådd. När temperaturen stiger över tröskeln igen några sekunder senare drar fläktarna igång igen och så håller det på sådär.

Att det är en AIO kylare på CPUn bör inte ge de problem du beskriver. Det vanligaste klagomålet på dessa system är att det "blubbar" från radiatorn.

När jag tittar in i datorn så ser det ut som att GPU fläktarna inte alltid är igång så tror inte det.
Försökte förstå afterburner och kollade lite på kurvorna. Tror jag vill minnas att det går upp vid 50 och nästa steg vid 70.

Skrivet av Spiffman:

Du har kanske grafikkort som jag där bios från fabrik aldrig stänger av fläkten helt utan drar ner den till 500 varv som lägst?
Fick flasha om och lägga på afterburner för att få ner den till 0 upp till 50-60 grader typ och sedan sätta kurva uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutbjorn:

Inte jag heller. Kan kolla upp det ikväll när jag kommer hem från jobb. Förhoppningsvis står det på dom.

Förlåt. Det blev lite rörigt när jag skrev ihop det.
Främst tänkte jag väl att jetmotorn och att dom går upp och ner hör ihop något eftersom det i grund och botten handlar om fläktarna.

Beror det oftast på GPU eller CPU fläktar? Har inte lyckats identifiera exakt vilken fläkt ljudet kommer från.

Något bubblande har jag inte upplevt!

När jag tittar in i datorn så ser det ut som att GPU fläktarna inte alltid är igång så tror inte det.
Försökte förstå afterburner och kollade lite på kurvorna. Tror jag vill minnas att det går upp vid 50 och nästa steg vid 70.

Okej. Min erfarenhet är att det relativt ofta är GPUn som lever jäkel när det kommer till ljudnivå. Ett AIO system på en modern CPU låter väldigt lite.

Men för att försöka bena ut ditt problem - Finns väl en mängd olika suspects i detta.
1. Kolla över fläktkurvorna. Kör någon monitorering på dina temperaturer så du får ett hum om var du ligger i idle/firefox/belastning.
2. Kika sedan på fläktkurvorna och fundera över ifall trösklarna motsvarar de temperaturer du har noterat.
3. Justera antingen uppåt eller nedåt. Är du bekväm med att din datorn går lite varm? Då kan du höja tröskeln lite. Är du istället mer mån om att ha en jämn ljudnivå så kan du sänka dem lite med konsekvensen att dina fläkar kommer gå på lite högre varv hela tiden, men du slipper å andra siden att dom varvar upp och ned.

Sedan kan det såklart också vara dåliga fläktar, dålig/felaktig montering av kylare, dålig/ingen kylpasta.
Dessvärre är detta inget som direkt går att säga baserat utifrån din beskrivning, utan det får du helt enkelt in och rota runt i burken för att komma åt och titta själv.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Okej. Min erfarenhet är att det relativt ofta är GPUn som lever jäkel när det kommer till ljudnivå. Ett AIO system på en modern CPU låter väldigt lite.

Men för att försöka bena ut ditt problem - Finns väl en mängd olika suspects i detta.
1. Kolla över fläktkurvorna. Kör någon monitorering på dina temperaturer så du får ett hum om var du ligger i idle/firefox/belastning.
2. Kika sedan på fläktkurvorna och fundera över ifall trösklarna motsvarar de temperaturer du har noterat.
3. Justera antingen uppåt eller nedåt. Är du bekväm med att din datorn går lite varm? Då kan du höja tröskeln lite. Är du istället mer mån om att ha en jämn ljudnivå så kan du sänka dem lite med konsekvensen att dina fläkar kommer gå på lite högre varv hela tiden, men du slipper å andra siden att dom varvar upp och ned.

Sedan kan det såklart också vara dåliga fläktar, dålig/felaktig montering av kylare, dålig/ingen kylpasta.
Dessvärre är detta inget som direkt går att säga baserat utifrån din beskrivning, utan det får du helt enkelt in och rota runt i burken för att komma åt och titta själv.

Uppskattar att du tar dig tiden att svara.

Jag tänker väl generellt att jag vill ha en så tyst dator som möjligt med en jämn ljudnivå, att den skulle öka i ljudnivå under spelande är såklart okej. Kan det hjälpa att undervolta GPU kanske? Inte för att jag har så mycket erfarenhet inom området men det borde ju gå att läsa på om.

Temperaturerna ligger just nu ungefär på 40-50C i idle och 70C i spel. Har ingen aning om när det börjar bli "farligt" i respektive kategori.

Men får helt enkelt kolla upp det när jag kommer hem och ha dina tips i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutbjorn:

Uppskattar att du tar dig tiden att svara.

Jag tänker väl generellt att jag vill ha en så tyst dator som möjligt med en jämn ljudnivå, att den skulle öka i ljudnivå under spelande är såklart okej. Kan det hjälpa att undervolta GPU kanske? Inte för att jag har så mycket erfarenhet inom området men det borde ju gå att läsa på om.

Temperaturerna ligger just nu ungefär på 40-50C i idle och 70C i spel. Har ingen aning om när det börjar bli "farligt" i respektive kategori.

Men får helt enkelt kolla upp det när jag kommer hem och ha dina tips i åtanke!

Det skulle kunna hjälpa att undervolta GPU, men på en sprillans ny burk tycker jag verkligen inte det skall behövas.
Temperaturerna du nämner är inga som helst problem. Tror 12700k är ratead till max. 100C.

Ja kika när du kommer hem. Försök att lokalisera exakt varifrån/vilka fläktar det är som går upp och ned. Därefter har du något att börja dra i

Permalänk
Medlem

Hur många chassifläktar har du? Att den låter som ett reaplan just när du bootar är väl för att den går för fullt på 12V tills PWM- eller voltregleringen kickar in och begränsar varvtalet. Så frågan är väl också om BIOS har någon bra fläktkurva för dessa, eller om den kör på för fullt ända tills Windows har kommit igång och tagit kontroll. Om du inte hittar någon fläktjustering i BIOS så är det nog tyvärr bortskalat eftersom det är en prebuilt. Då är det nog mindre högvarviga chassi-fläktar som är alternativet och då måste du själv ta höjd för hur mycket kylning du behöver. De tre fläktsystemen Chassi, CPU, GPU lever ju sina egna liv.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Hur många chassifläktar har du? Att den låter som ett reaplan just när du bootar är väl för att den går för fullt på 12V tills PWM- eller voltregleringen kickar in och begränsar varvtalet. Så frågan är väl också om BIOS har någon bra fläktkurva för dessa, eller om den kör på för fullt ända tills Windows har kommit igång och tagit kontroll. Om du inte hittar någon fläktjustering i BIOS så är det nog tyvärr bortskalat eftersom det är en prebuilt. Då är det nog mindre högvarviga chassi-fläktar som är alternativet och då måste du själv ta höjd för hur mycket kylning du behöver. De tre fläktsystemen Chassi, CPU, GPU lever ju sina egna liv.

Jag har kollat lite i bios men vågade inte pilla på någonting inuti eftersom jag inte har erfarenhet av det och inte vill förstöra.
Men det fanns någon på F6 som hette "Smart Fan" eller något och där kunde man se kurvor samt ställa in något mode på "Manual", "Silent", "Normal" t ex.

Går det att förhindra den här jetmotorn vid uppstart? Känner att den kanske inte behöver bete sig så.

Permalänk
Medlem

Killgissar här men har för mig att det diffar mellan olika moderkort hur inkopplade fläktar beter sig vid start. Skaffa fläktar med lägre max-rpm eller tystare fläktar överlag så kan du komma runt problemet Eventuellt så kan du koppla dom till en hårdvarukontroller (T.ex. Noctuas https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro... ), då bör dom aldrig överskrida värdet som kontrollern matar ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av knutbjorn:

Går det att förhindra den här jetmotorn vid uppstart? Känner att den kanske inte behöver bete sig så.

Det är helt normalt att alla fläktar styrda av moderkortet går på 100% tills fläktstyrningen initierats. När hade du en dator senast?

Permalänk
Medlem

Det bör sitta ett Gigabyte Aorus Elite moderkort i den burken.
Kolla med CPU-Z för att bekräfta.

Ta hem deras program, för att styra fläktar/rgb och annat. Så kan du anpassa hastigheterna efter dina önskemål.
Sen om fläktar låter mycket generellt, då är det nya fläktar som är tystare som gäller.
Du kan plocka av sidan på chassit, och stoppa fläktarna en i taget med fingret, så kan du lokalisera vilken fläkt som låter.

Du får googla lite på vilket du ska ta hem:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690M-AORUS-ELITE-DDR4-r...

En dator som står på bordet, kommer höras mer helt klart.
Ställ den på golvet, så blir du av med mycket av ljudet du upplever.

Jag hör förövrigt också en fläkt som varvar upp i intervaller. Stör mig inte så mycket.
Har förstått att det är rätt vanligt att nätaggregaten beter sig så.

I övrigt är det en rätt trevlig burk du har.

Lycka till!

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Det låter som att det kan vara lite olika grejer som bråkar.

Jetmotorn i början beror antagligen på att moderkortet kör fläktarna på 100% innan regleringen slår på. Det kan du knappast göra mycket åt, förutom att uppdatera BIOS och se om det har korrigerats. Det kan dock också bero på nätaggregatet med samma problematik, men där kan du nog inte heller göra mycket.

Ljudet i firefox/windows kunde bero på att grafikkortet går lite varmt, och precis ligger på gränsen för när fläktarna startar igång. Vissa kort går upp högre i varv när fläktarna går i gång, och snurrar sen ner igen. Det kan göra att det blir vågor i fläktkurvorna, som kan va rätt jobbiga.

Det du kunde göra på det hållet är att delvist justera fläktkurvorna (om möjligt), men sen också att förbättra luftflödet överlag i chassit. Det verkar vara ett ombrandat In Win 101 som du har (https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/101), vilket i så fall har 2x120mm framme, 1x120mm där bak och 3x120mm i botten. Jag skulle gissa att du har AIO:n i fronten. Du kune kanske testa köpa ett par fläktar till (t.ex. Arctic P12 PWM PST som kan seriekopplas) och sätta dem i botten av chassit?

Du har ändå rätt så kraftiga komponenter i det där chassit. Kraftigare än jag skulle rekommendera, och det kunde vara en idé att byta chassi också, tyvärr.

Edit: Om problemet är allmänna luftflödet i chassit så kan du ju testa ta av sidopanelen också, och se om det är bättre så.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är helt normalt att alla fläktar går på 100% tills fläktstyrningen initierats. När hade du en dator senast?

Det är ingenting jag har märkt av tidigare så det kanske beror på lite kraftfullare hårdvara nu.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan fixa det mesta genom lite ändringar i fläktkurvorna i BIOS.

När jag surfat runt verkar Medion inte ha egna moderkort utan köper bara in från olika tillverkare.
(tex: https://www.medion.com/de/shop/p/high-end-gaming-pcs-medion-e... - inte riktigt din dator, men ganska nära)

Ställ in min fläktvarvtal på något fläktarna säkert startar vid (ca 600-800 rpm), kolla så det inte finns konstiga knäpunkter i fläktkurvorna. Det kraftiga fläktljudet vid start kan vara svårare att fixa, beroende på vad och varför en/flera fläktar går på max varv. Om det är GPUn som maxar fläktarna precis i början som nån självtest / säkerhetsåtgärd så vet jag inte om man löser det utan att flasha om GPUn (skulle verkligen inte rekommendera det). Är det precis vid start den låter mycket eller fortsätter den tills du är inne i windows?

EDIT:
Kan du utläsa vad du har för moderkort/nätaggregat via fönstret?

Permalänk
Skrivet av Kuspar:

Jag tror du kan fixa det mesta genom lite ändringar i fläktkurvorna i BIOS.

När jag surfat runt verkar Medion inte ha egna moderkort utan köper bara in från olika tillverkare.
(tex: https://www.medion.com/de/shop/p/high-end-gaming-pcs-medion-e... - inte riktigt din dator, men ganska nära)

Ställ in min fläktvarvtal på något fläktarna säkert startar vid (ca 600-800 rpm), kolla så det inte finns konstiga knäpunkter i fläktkurvorna. Det kraftiga fläktljudet vid start kan vara svårare att fixa, beroende på vad och varför en/flera fläktar går på max varv. Om det är GPUn som maxar fläktarna precis i början som nån självtest / säkerhetsåtgärd så vet jag inte om man löser det utan att flasha om GPUn (skulle verkligen inte rekommendera det). Är det precis vid start den låter mycket eller fortsätter den tills du är inne i windows?

EDIT:
Kan du utläsa vad du har för moderkort/nätaggregat via fönstret?

Det är precis när den startar, mest att jag blir lite rädd att något skulle vara fel för att det låter väldigt högt.
Ska kolla in kurvor och så ikväll när jag kommer hem.

Nej tyvärr, men en kommentar på NetonNet skriver att det är Seasonic 750 watt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Argus Monitor. Där kan du styra fläktar på ett bra sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Om det är GPUn som maxar fläktarna precis i början som nån självtest / säkerhetsåtgärd så vet jag inte om man löser det utan att flasha om GPUn (skulle verkligen inte rekommendera det).

Det skulle inte hjälpa med ett custom VBIOS heller för den delen eftersom fläktkontrollern initieras likadant ändå.

Skrivet av knutbjorn:

Det är precis när den startar, mest att jag blir lite rädd att något skulle vara fel för att det låter väldigt högt.

Jag har byggt en större mängd datorer åt mig själv och andra genom åren, det är ett helt normalt och förväntat beteende att alla styrda fläktar startar vid 100% varvtal.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är chassifläktarna. Brukar sällan vara en tanke hos tillverkarna att datorn ska vara tyst, utan det ska vara "kraftfulla" och coola att titta på med all RGB för tysta saker är dyra, brände själv 1500kr på Noctua fläktar och det är ingen kostnad tillverkare eller köpare vill lägga pengar på.

Nu tål jag personligen inte RGB längre och nästa dator jag skaffar ska ha ett schysst tyst chassi samt absolut inga fönster eller synlig RGB.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Skulle gissa på att det är chassifläktarna. Brukar sällan vara en tanke hos tillverkarna att datorn ska vara tyst, utan det ska vara "kraftfulla" och coola att titta på med all RGB för tysta saker är dyra, brände själv 1500kr på Noctua fläktar och det är ingen kostnad tillverkare eller köpare vill lägga pengar på.

Nu tål jag personligen inte RGB längre och nästa dator jag skaffar ska ha ett schysst tyst chassi samt absolut inga fönster eller synlig RGB.

Nä jag håller med lite där, är ganska glad att det är någorlunda enkel rgb på denna, fläktarna lyser lite gula och gpu har bara ett blått ljus på namnet. Hade dock gärna konfigurerat det om det finns något sätt.

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag gillar Argus Monitor. Där kan du styra fläktar på ett bra sätt.

Är det typ som speedfan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutbjorn:

Är det typ som speedfan?

Typ

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på insidan av datorn så vi kan se hur allt är kopplat? Vet du vad det är för moderkort som sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutbjorn:

Det är precis när den startar, mest att jag blir lite rädd att något skulle vara fel för att det låter väldigt högt.
Ska kolla in kurvor och så ikväll när jag kommer hem.

Nej tyvärr, men en kommentar på NetonNet skriver att det är Seasonic 750 watt.

Om det är samma PSU som jag har så finns det en knapp för om fläkten ska stänga av sig helt eller gå på väldigt låga varv.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.