Får inte min tredje skärm att aktiveras windows 11.

Permalänk

Får inte min tredje skärm att aktiveras windows 11.

Hej, har ett 980 TI, där alla 3 displayportsen fungerar fin fint. Skärmarna och kablarna funkar också men den tredje skärmen upptäcks inte, datorn tror att den bara har 2. Hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hej, har ett 980 TI, där alla 3 displayportsen fungerar fin fint. Skärmarna och kablarna funkar också men den tredje skärmen upptäcks inte, datorn tror att den bara har 2. Hur fixar jag det?

Spelar det någon roll vilken du stoppar in som tredje skärm? Alltså funkar 1+2 och 1+3 och 2+3 etc och det är bara när tre sammanlagt ska användas som ena blir svart?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har du provat köra hdmi på sista skärmen ? har vagt minne om att det fanns begränsningar i korten som gjorde att man va tvungen att använda olika typer av kontakter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Har du provat köra hdmi på sista skärmen ? har vagt minne om att det fanns begränsningar i korten som gjorde att man va tvungen att använda olika typer av kontakter.

Det hoppas jag verkligen inte... Det är 3st 165Hz skärmar. Skulle isf en DVI-displayport omvandlare funka? Mina skärmar har inte dvi.

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Spelar det någon roll vilken du stoppar in som tredje skärm? Alltså funkar 1+2 och 1+3 och 2+3 etc och det är bara när tre sammanlagt ska användas som ena blir svart?

2 skärmar har bestämst sig för att funka och datorn har låst sig till dem typ.

Permalänk
Medlem

Har du installerat grafikdrivrutinerna för ditt 980 Ti? Ifall ja, pröva använda t.e.x "Display Driver Uninstaller" från Guru3D och installera på nytt och se om det fungerar bättre. En vän till mig körde med de grafikdrivrutiner som datorn automatiskt hämtade och hade samma problem som ovan att datorn inte hittade alla deras skärmar.

Kolla även så att alla skärmar har rätt input också - Dvs att de är inställda på DP.
Om inget av ovan fungerar, pröva att byta vilken displayport på grafikkortet som den skärm som inte fungerar är inkopplad på bara för att utesluta eventuellt fel på porten/skärmen - Gissar att du redan testat detta dock.
(och såklart klassikern Win+P och säkerställa att "Utvidga" är valt)

Permalänk
Skrivet av Landmark90:

Har du installerat grafikdrivrutinerna för ditt 980 Ti? Ifall ja, pröva använda t.e.x "Display Driver Uninstaller" från Guru3D och installera på nytt och se om det fungerar bättre. En vän till mig körde med de grafikdrivrutiner som datorn automatiskt hämtade och hade samma problem som ovan datorn inte hittade alla deras skärmar.

Kolla även så att alla skärmar har rätt input också - Dvs att de är inställda på DP.
Om inget av ovan fungerar, pröva att byta vilken displayport på grafikkortet som den skärm som inte fungerar är inkopplad på bara för att utesluta eventuellt fel på porten/skärmen - Gissar att du redan testat detta dock.
(och såklart klassikern Win+P och säkerställa att "Utvidga" är valt)

FACEPALM! Den var inställd på hdmi hahahaha TACK

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan också slå i taket för vad den generationen GPU:er orkar med. Tre skärmar på 165 Hz är vad jag gissar 2560x1440 pixlar? Då lär det räcka med två sådana skärmar för att maximera den totala bandbredden. Detta kan du testa genom att sänka de befintliga skärmarna till 60 Hz istället för 165 Hz och se hur långt du kommer med alla tre.

DVI-porten kommer inte lösa någonting någonstans. Teknik från 1999 kommer inte lösa problem som handlar om maxgränser på hårdvara från 2015 och framåt.

Permalänk

Funkar nu, tredje skärmen var inställd på hdmi bara.

Allt funkar som det ska. 980 TI är en beast

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av owns good:

Funkar nu, tredje skärmen var inställd på hdmi bara.

Allt funkar som det ska. 980 TI är en beast

Skönt att det var så enkelt. Inte alla som får sina grafikkort från den tiden att hänga med i liknande försök.