Veckans fråga: Hur håller du ordning på dina inloggningsuppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

förstår mig inte på er som lägger hela era liv hos något företag...

Skulle aldrig släppa lösenord utanför hjärnan.

Lycka till med att ha och och komma ihåg unika lösenord på över 400 konto/siter.

Permalänk

Ej viktiga sidor i google med deras föreslagna lösenord.
Viktigare saker, KeePassXC med filen på usb. (även med en zippad portable version av keepassxc som är dold)
Är lite skeptisk till att ha lösenordshanteringen i molnet.

Men på närmaste hemköp har dom lösenordet till deras posten-inlogg på en post-it på skärmen

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Bitwarden i docker innanför let's encrypt och mfa så allt hemma 👍

Permalänk
Medlem

Vanlig textfil och även i webbläsaren om det går.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hostar min egen Vaultwarden (Bitwarden)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Använder pass (password-store)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

förstår mig inte på er som lägger hela era liv hos något företag...

Skulle aldrig släppa lösenord utanför hjärnan.

Med tanke på att företagen redan har hela ens liv gör det inte så stor skillnad om de även har lösenorden. Det är väl det minst personliga i sammanhanget.

Alla bra lösenordshanterare krypterar lösenorden innan de ens laddas upp. Glömmer man sitt master password kan inte ens dem hjälp en att återställa lösenorden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vi har ett gloshäfte som vi skriver upp alla våra inloggningsuppgifter i. Smidigt att bara bläddra igenom om man inte kommer ihåg.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har alla lösenord i huvudet!

Använder en ramsa, något specialtecken, ett par siffror och sedan en unik sträng för varje tjänst.

Det svåra är att minnas den unika strängen, men ofta kommer jag in på andra försöket på tjänster jag inte använt på ett tag (läs senaste halvåret).

På telefonen kör jag med Keychain för smidighetens skull, men litar inte på andra lösenordshanterare.

Permalänk
Medlem

Envisade mig med att memorera alla länge tills jag till slut skaffade bitwarden för 6-12månader sedan, bland de bästa besluten jag gjort! Grymt smidigt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör också Keepass.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

KeepassCX, orka hålla på med docker och strula...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv

Tänk sig att inte ha en enigma machine for sina koder

Permalänk
Avstängd

Bitwardens officiella.
Men kanske skulle hosta mig egna bitwarden när jag ändå håller på att slänga upp flera virtuella servrar.

Permalänk
Medlem

Keepass så klart!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Typiskt en fråga som inte funkar med bara ett svar... det mesta hamnar i webbläsaren och/eller lösenordshanteraren, men sen används ju minnet flitigt till saker och så nån digital anteckning som ändå kräver en upplåst telefon för att komma åt och då oftast i kombo med 2-faktor...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

1Password huvudsakligen. Lösenord som behöver kunna skrivas manuellt slumpas fram enligt correct horse-modellen (flera slumpmässiga ord med casing, specialtecken och/eller siffror utifrån komplexitetskrav). Lösenord som aldrig används manuellt är slumpmässiga och långa strängar.

Jag har väl i varje läge ungefär fyra lösenord i huvudet för att de används ofta. På jobbet har vi av kontraktsskäl påtvingad lösenordsrotering (jag vet…) och det lösenordet brukar jag behöva aktivt nöta i en dag eller så för att det ska sitta.

Permalänk
Medlem

1Password

Permalänk
Medlem

Bitwarden, överlägest bäst av alla lösenordshanterare jag har testat.

Permalänk
Medlem

Hade en kollega som hade alla lösenord utskrivna på ett A4-ark som han nålat upp på tygväggen av sin kontorskub bästa var att lappen var synlig genom ett fönster från gatan…

Permalänk
Medlem

Bitwarden

Permalänk
Medlem

Bitwarden

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jobbar med it-säk så enkla lösenord på postits utspridda över kontoret

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Använder KeePass 2. Lotar inte på molnlösningat när det kommer till lösenordshantering.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har Vaultwarden som jag hostar själv lokalt med alla lösenord samt ett par Yubikeys. I Vaultwarden har jag även TOTP koderna sparade vilket gör det smidigt samtidigt som det är säkert. Kommer åt Vaultwarden utanför hemmet endast via min egen VPN.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

använder keepass fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kör bara i minnet än så länge men borde skaffa en lösenordshanterare! Ska kolla upp vilken som e bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av trillianx:

Bitwarden eftersom det är så enkelt o smidigt när man väl kommit igång.

Hur lång tid tar det att komma igång då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur lång tid tar det att komma igång då?

Jag skulle säga på en kvart. Har du som många andra dina lösenord sparade i en webbläsare exporterar du enkelt filen till en .csv om jag minns rätt. Sedan importerar du filen till bitwarden. Efter det är det valfritt om du vill slå på biometriska stödet för fingeravtryck.
Borde inte ta mer än 15min.

Väl där bytte jag ut med hjälp av Bitwardens pwd-generator ut alla mina pwd till 15tecken långa. Riktigt smidigt. Det tar naturligtvis tid men känns riktigt bra när det är gjort. En av många fördelar med Bitwarden jämför med att spara pwd i webbläsaren är att du även kan spara pwd till appar i Bitwarden.
Det finns även en valfri check du kan göra på dina pwd om de har blivit breachade men det finns nog numera i vissa webbläsar-vaults också.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Hur lång tid tar det att komma igång då?

Tror det tog 20 minuter