Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Elden Ring - Action-RPG

Har ingen skapat tråd om spelet än? Såg ingen alla fall. Det är inte långt kvar till lansering. Lansering sker 25:e februari (lagom till lön).

ELDEN RING - Story Trailer

Gameplay - Preview

Systemkrav PC:
https://twitter.com/ELDENRING/status/1493570810979790848

Officiell hemsida:
https://en.bandainamcoent.eu/elden-ring/elden-ring

Artiklar/nyheter:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32142-rollspelet-elden-ring...
https://www.sweclockers.com/nyhet/33124-elden-ring-bjuder-pa-...

Twitter:
https://twitter.com/eldenring

Permalänk
Medlem

Längtar verkligen efter att få spela detta , måste dock välja om jag vill lira det på PC eller PS5.. gillar verkligen haptic feedback i PS5 kontrollerna men frågan är om det väger upp för det man tappar grafikmässigt. Riktiga lyxproblem man har

Permalänk
Avstängd

Lär dyka upp på Fextralife omgående, så andra trådar känns rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Längtar verkligen efter att få spela detta , måste dock välja om jag vill lira det på PC eller PS5.. gillar verkligen haptic feedback i PS5 kontrollerna men frågan är om det väger upp för det man tappar grafikmässigt. Riktiga lyxproblem man har

Undrar om det funkar att ha en PS5-kontroll som man ansluter till datorn...

Permalänk
Avstängd

Såg spännande ut får man väl säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av pcanka:

Längtar verkligen efter att få spela detta , måste dock välja om jag vill lira det på PC eller PS5.. gillar verkligen haptic feedback i PS5 kontrollerna men frågan är om det väger upp för det man tappar grafikmässigt. Riktiga lyxproblem man har

Jag funderar med på detta. Tror jag inväntar Digital Foundrys techreview innan jag bestämmer mig. Dom gjorde ju en från ”Betan” och den borde inte skilja särskilt mycket På releaseversionen.
Jag brukar köra konsol på dom spelen som inte skiljer för mycket från PC. CB2077, Metro mm är ju givna på PC tex. (Även om jag har dessa på konsol också..)

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Undrar om det funkar att ha en PS5-kontroll som man ansluter till datorn...

Funkar ju att ha en ps5 kontroll till datorn, men har svårt att se att du kommer få haptisk feedback, att den datan är reserverad för ps5-versionen av elden ring.

Permalänk
Medlem

Snälla, såg att man kan dra ner svårhetsgraden?!
Inte min genre egentligen, men gillar witcher, oblivion, skyrim… men drar alltid ner nåt hack i svårhetsgrad, för haaaatar göra om saker, och inte lägga mer timtal för att uppgradera och stärka.
Sen om man ska ta det på pc eller ps5… ps5an är inkopplad till hembion, 100” 4k projj, och surroundljud. Men man är rätt låst gällande inst etc på konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Snälla, såg att man kan dra ner svårhetsgraden?!
Inte min genre egentligen, men gillar witcher, oblivion, skyrim… men drar alltid ner nåt hack i svårhetsgrad, för haaaatar göra om saker, och inte lägga mer timtal för att uppgradera och stärka.
Sen om man ska ta det på pc eller ps5… ps5an är inkopplad till hembion, 100” 4k projj, och surroundljud. Men man är rätt låst gällande inst etc på konsol

From softwares styrka har aldrig varit grafiken utan gameplay, spelkänsla, lore och atmosfär. Jag kommer köra det på PS5 i alla fall eftersom det inte kommer vara så stor skillnad mellan pc/ps5 grafikmässigt. Så jag kör hellre på en stor tv än mindre datorskärm

Sen lär det till största sannolikhet inte finnas ett reglage för svårighetsgrad. Det har det inte funnits i något av deras tidigare släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Funkar ju att ha en ps5 kontroll till datorn, men har svårt att se att du kommer få haptisk feedback, att den datan är reserverad för ps5-versionen av elden ring.

Vissa spel stödjer ju det även på PC, men det återstår väl att se om Elden Ring också gör det. I så fall blir det kanske ett köp av PS5-kontroll

/N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Inte min genre egentligen, men gillar witcher, oblivion, skyrim… men drar alltid ner nåt hack i svårhetsgrad, för haaaatar göra om saker, och inte lägga mer timtal för att uppgradera och stärka

Helt fel spel för dig då. Det är inte ett RPG i den meningen att du får en quest journal med waypoints och dialogval och den grejen. Quests i FromSoftwares spel har i alla andra titlar varit ganska obskyra och det krävs att du hittar dem själv och det är lätt att bomma en för att du missade att hitta en NPC på en specifik plats vid ett specifikt tillfälle.

Hela spelets grundkärna är ju striderna och de är svåra. Om du inte gillar att spela om samma boss 10 gånger för att lära dig hur den fungerar och till slut vinna så kommer du inte ha någon större glädje av spelet utanför open world-elementen.

Men själv är jag fruktansvärt taggad, det ser ut att bli riktigt bra. Jag rekommenderar dig även att ge spelet en ärlig chans, jag trodde inte heller att dessa spel skulle tilltala mig men när det klickar så är det otroligt tillfredställande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Vissa spel stödjer ju det även på PC, men det återstår väl att se om Elden Ring också gör det. I så fall blir det kanske ett köp av PS5-kontroll

/N

Jaså? Vilka då?

Permalänk
Medlem

https://www.quora.com/What-PC-games-fully-support-the-Sony-Du...

Finns länkar till källor där. Har inte lusläst dem, men antar att det inte är fake news

Från länken:

Assassin’s Creed: Valhalla (haptic feedback and adaptive triggers)
Call of Duty: Black Ops Cold War (adaptive triggers only)
F1 2021 (haptic feedback and adaptive triggers)
Metro Exodus Enhanced Edition (haptic feedback and adaptive triggers)

Permalänk
Medlem

Jag var också sugen på att köpa en PS5-kontroll tills jag såg att det är ytterst få titlar som kan använda den där tekniken. Får köra vidare på min DS4 helt enkelt, fast jag börjar få slut på micro-USB i takt med att man slarvar bort dem så en med USB C hade ju nästan varit motiverat bara ur den aspekten

Permalänk
Medlem

Ny trailer.

ELDEN RING – Overview Trailer

Permalänk
Medlem

Såg att de fanns även till ps4, kommer de va spelbart ens eller är ett ps5 ett måste?

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Kanoten:

Såg att de fanns även till ps4, kommer de va spelbart ens eller är ett ps5 ett måste?

Kolla Digital Foundrys Tech review på Demot innan Jul. Va rejält nerskalad grafik plus låg upplösning men verkade iaf hålla runt 30fps stabilt.

https://youtu.be/W2RTt2SbO4g

Borde ju dessutom kunna slipas lite från Nov till releasen med.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Någon mer än jag som har förbokat? Tyckte bonusarna såg rätt trevliga ut och priset till ps5 var ovanligt lågt så jag slog till. Nu är jag mest nervös att det inte kommer att hinna levereras till fredag.

Permalänk
Medlem

Jag har förbokat, dock har jag ingen aning om vad man får för bonusar (får man ens något?).
Jag vill bara kunna för-installera spelet innan fredag så att jag inte behöver vänta på det också när det väl är dags. Jag har ju tagit ledigt från jobbet på fredag, och då vill man ju maximera

EDIT: Förbokat via Steam för PC, så endast digitalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Jag har förbokat, dock har jag ingen aning om vad man får för bonusar (får man ens något?).
Jag vill bara kunna för-installera spelet innan fredag så att jag inte behöver vänta på det också när det väl är dags. Jag har ju tagit ledigt från jobbet på fredag, och då vill man ju maximera

EDIT: Förbokat via Steam för PC, så endast digitalt

Det var väl typ nån digital guide och en gesture man annars måste låsa upp genom att spela coop med någon som har förbokat. Jag förbokade bara av samma anledning som du, bryr mig inte riktigt om det man får. Till PC alltså.

Själv så har jag en sambo som pluggar till HP så hennes föräldrar har erbjudit sig att vara barnvakt den helgen så att hon kan plugga ifred. Åh nej. Attans. Vilken tråkig timing, att min sambo kommer sitta med huvudet i matteböcker och att barnen inte kommer vara hemma, samtidigt som Elden Ring släpps. Attans. Äsch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Jag har förbokat, dock har jag ingen aning om vad man får för bonusar (får man ens något?).
Jag vill bara kunna för-installera spelet innan fredag så att jag inte behöver vänta på det också när det väl är dags. Jag har ju tagit ledigt från jobbet på fredag, och då vill man ju maximera

EDIT: Förbokat via Steam för PC, så endast digitalt

Digitalt till PC kostar Elden Ring €60 och pre-order bonus är en digital äventyrsguide. På konsol är ordinarie pris 739kr.
Den fysiska versionen (Launch Edition) kostar ca 500kr beroende på butik och man får tre foton (13x17cm), tre klistermärken, en plansch och ett märke att sy fast på något.

Varken From Software eller Bandai Namco har bekräftat vilken tid spelet släpps på Steam. På konsol släpps det kl. 00. Förhoppningen är att spelet släpps kl. 00 på Steam också, men det är ungefär 50/50 att det istället släpps en annan tid, t.ex. kl. 18-19 (kommer aldrig ihåg vilket det är) när spel oftast (men inte alltid) släpps på Steam.

Hoppas för din skull att spelet inte släpps på fredag kväll på Steam, för då har du tagit ledigt från jobbet helt i onödan (förutsatt att dina arbetstider är på dagen förstås).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Digitalt till PC kostar Elden Ring €60 och pre-order bonus är en digital äventyrsguide. På konsol är ordinarie pris 739kr.
Den fysiska versionen (Launch Edition) kostar ca 500kr beroende på butik och man får tre foton (13x17cm), tre klistermärken, en plansch och ett märke att sy fast på något.

Varken From Software eller Bandai Namco har bekräftat vilken tid spelet släpps på Steam. På konsol släpps det kl. 00. Förhoppningen är att spelet släpps kl. 00 på Steam också, men det är ungefär 50/50 att det istället släpps en annan tid, t.ex. kl. 18-19 (kommer aldrig ihåg vilket det är) när spel oftast (men inte alltid) släpps på Steam.

Hoppas för din skull att spelet inte släpps på fredag kväll på Steam, för då har du tagit ledigt från jobbet helt i onödan (förutsatt att dina arbetstider är på dagen förstås).

Tack för info!

Om man beställer den fysiska versionen, som till synes ligger på 500kr på komplett som du sade, går koden då till steam så man får allt någorlunda samlat? För senast när jag köpte cyberpunk för en liten rabatt så fick jag skiten på GoG som jag tidigare aldrig hade hört talas om, och det är ju inte så skoj. Man vill ju inte ha 50 olika gamelaunchers, då betalar jag hellre ett högre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tack för info!

Om man beställer den fysiska versionen, som till synes ligger på 500kr på komplett som du sade, går koden då till steam så man får allt någorlunda samlat? För senast när jag köpte cyberpunk för en liten rabatt så fick jag skiten på GoG som jag tidigare aldrig hade hört talas om, och det är ju inte så skoj. Man vill ju inte ha 50 olika gamelaunchers, då betalar jag hellre ett högre pris

Ja, den fysiska PC-versionen inkluderar kod för att aktivera på Steam.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Förväntade mig att Elden Ring skulle ha cross-play men så är tydligen inte fallet. Synd, då får jag hoppa av det tåget.

Känns det inte som det borde vara normen idag?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig att det skulle vara stabila 60fps i performance mode på ps5. Men ser ut som att det rullar mellan 40-60fps ☹ blir att avboka och köpa på pc istället.

Permalänk
Skrivet av Nooro:

Jag har förbokat, dock har jag ingen aning om vad man får för bonusar (får man ens något?).
Jag vill bara kunna för-installera spelet innan fredag så att jag inte behöver vänta på det också när det väl är dags. Jag har ju tagit ledigt från jobbet på fredag, och då vill man ju maximera

EDIT: Förbokat via Steam för PC, så endast digitalt

Skrivet av nu1mlock:

Digitalt till PC kostar Elden Ring €60 och pre-order bonus är en digital äventyrsguide. På konsol är ordinarie pris 739kr.
Den fysiska versionen (Launch Edition) kostar ca 500kr beroende på butik och man får tre foton (13x17cm), tre klistermärken, en plansch och ett märke att sy fast på något.

Varken From Software eller Bandai Namco har bekräftat vilken tid spelet släpps på Steam. På konsol släpps det kl. 00. Förhoppningen är att spelet släpps kl. 00 på Steam också, men det är ungefär 50/50 att det istället släpps en annan tid, t.ex. kl. 18-19 (kommer aldrig ihåg vilket det är) när spel oftast (men inte alltid) släpps på Steam.

Hoppas för din skull att spelet inte släpps på fredag kväll på Steam, för då har du tagit ledigt från jobbet helt i onödan (förutsatt att dina arbetstider är på dagen förstås).

Släpps klockan 23 den 24e på PC och midnatt på konsol så du tjänar tom en hel timme att köra på Pc. 🙃

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Släpps klockan 23 den 24e på PC och midnatt på konsol så du tjänar tom en hel timme att köra på Pc. 🙃

Tiden bekräftades ca 25 minuter efter mitt inlägg. Bra timing!
https://twitter.com/ELDENRING/status/1495775365473738758

00:00 CET

Däremot går det jättebra att använda VPN för att börja spela en hel del timmar tidigare på Steam. 00:00 NZDT är kl. 12 den 24:e (torsdag!) för oss. Nä, det var 12 PM NZDT, inte 12 AM. Mitt fel!

Skrivet av Kibev:

Jag förväntade mig att det skulle vara stabila 60fps i performance mode på ps5. Men ser ut som att det rullar mellan 40-60fps ☹ blir att avboka och köpa på pc istället.

Skicka gärna källan för det! Om det stämmer och om det händer ofta så kanske jag köper det till Xbox Series X istället för PS5 så att man får VRR.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tiden bekräftades ca 25 minuter efter mitt inlägg. Bra timing!
https://twitter.com/ELDENRING/status/1495775365473738758

00:00 CET

Däremot går det jättebra att använda VPN för att börja spela en hel del timmar tidigare på Steam. 00:00 NZDT är kl. 12 den 24:e (torsdag!) för oss. Nä, det var 12 PM NZDT, inte 12 AM. Mitt fel!

Skicka gärna källan för det! Om det stämmer och om det händer ofta så kanske jag köper det till Xbox Series X istället för PS5 så att man får VRR.

https://www.destructoid.com/wp-content/uploads/2021/11/Elden-... där står det upp till 60fps för båda konsollerna. kollat en del videos samt läst om just framrate och visst det är från networktest, men ingen håller 60fps cap.
https://www.youtube.com/watch?v=m9VPswqixd0 t.ex.

just detta gör att jag drar mig från att skaffa det till ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

https://www.destructoid.com/wp-content/uploads/2021/11/Elden-... där står det upp till 60fps för båda konsollerna. kollat en del videos samt läst om just framrate och visst det är från networktest, men ingen håller 60fps cap.
https://www.youtube.com/watch?v=m9VPswqixd0 t.ex.

just detta gör att jag drar mig från att skaffa det till ps5.

From Software har ju aldrig varit speciellt duktiga på att optimera sina spel, så det förvånar mig inte. Man hade dock hoppats på att kraften från PS5 och XSX skulle vara tillräckligt för att väga upp för det.

Streamern Asmongold spelade 6 timmar Elden Ring häromdan på PC och upplevde diverse dippar i fps, ibland rejäla dippar. Jag vet dock inte vilken hårdvara han sitter på, men med tanke på att han är en rätt stor streamer så kan jag tänka mig att han har ganska vettig hårdvara.

Förhoppningsvis har Digital Foundry fått tillgång till spelet och kan släppa sin analys innan release, men det är väl inte så troligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som köper det till Xbox kan byta land till Nya Zeeland vid release för att få spela det tidigare.