Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har bilen OTA?

Isf. har de ju en fin möjligt att uppdatera felen i mjukvarorna i bilen utan att den måste in på verkstad.

Det finns ju elbilar att beställa med leverans om 1-2 månader, men beror på vilka prisklasser och vilken typ av bilar man är ute efter.

Ja den har OTA och ständig 4G/5G uppkoppling. De har lovat frekventa uppdateringar, så man får väl hoppas...

Mm jo, fast inget som passade mig riktigt. Nya Niro"n hade faktiskt funkat dock. (Ville inte lägga mer än 4000 i månaden exkl försäkring och vinterdäck)

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes exakt.

Vad har du beställt?

Okej tack! Opel Mokka-e Ultimate. Men Mercedesen hade nog varit ganska mycket trevligare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Var det både Y och X eller såg du inte vilket det var, för leverans av X och S har väl lyst med sin frånvaro rätt länge nu?

Ser inte skillnad på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Mm jo, fast inget som passade mig riktigt. Nya Niro"n hade faktiskt funkat dock. (Ville inte lägga mer än 4000 i månaden exkl försäkring och vinterdäck)

Nu har jag inte testat någon av de, men är pris och övriga skillnader små så hade jag nog inte tvekat på att hellre gå för en Kia eller Hyundai (allt annat hyfsat lika).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Okej tack! Opel Mokka-e Ultimate. Men Mercedesen hade nog varit ganska mycket trevligare

Aaah okej

Den ligger på 3300 kr/mån el ngt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta va en väldigt bra artikel gällande laddförluster. Hur det kan diffa från 10-50%.

Mycket intressant!

https://www.dn.se/motor/sa-undviker-du-de-stora-laddforluster...

Gav även endel anledningar till varför man inte bör ladda till 100% vilket blir väldigt självklart när man läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aaah okej

Den ligger på 3300 kr/mån el ngt?

2 990 kr/mån med 1000 mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Måste säga att detta va en väldigt bra artikel gällande laddförluster. Hur det kan digga från 10-50%.

Mycket intressant!

Gav även endel anledningar till varför man inte bör ladda till 100% vilket blir väldigt självklart när man läser.

1Ladda inte när batteriet är kallt.
2Ladda inte utomhus i minusgrader.
3Snabbladdning är mer effektivt än hemma­laddning.
4Supersnabbladdare kräver energikrävande nedkylning av batteriet.
5Ladda när batteriet är varmt, alltså precis när du har avslutat en resa, men toppladda inte batteriet om du inte omedelbart ska köra iväg. Batteriet mår inte bra av att stå fulladdat en längre tid.

Det går så mycket myter om laddning så man vet inte vad man ska tro egentligen.

2, Knepigt för oss nordbor om man inte har värmegarage, eller gör man som min granne som har ett jättefint dubbelgarage men monterade elbilsladdarna (ja, han har två elbilar) på utsidan så de står alltid ute..

3, är det verkligen bättre med snabbladdning? Jag laddar med ca 9kw (Max är 11).

5, jag har hört motsatsen att man inte ska ladda direkt när man varit ute och kört just för att batteriet är varmt. Men man kanske borde göra det nu under vintern och sen på sommaren starta lite senare?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det går så mycket myter om laddning så man vet inte vad man ska tro egentligen. 3, är det verkligen bättre med snabbladdning? Jag laddar med ca 9kw (Max är 11). 5, jag har hört motsatsen att man inte ska ladda direkt när man varit ute och kört just för att batteriet är varmt. Knepigt för oss nordbor om man inte har värmegarage, eller gör man som min granne som har ett jättefint dubbelgarage men monterade elbilsladdarna (ja, han har två elbilar) på utsidan så de står alltid ute..

Det är väll ingen som har sin bil i garaget?! Där är ju allt annat skräp man samlar på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Stämmer. Standarden för Typ2 kan bara förmedla total effekt till bilen (där laddarna sitter), så därmed blir det precis som du säger att det är den fasen med max last som styr boxen.

Tack för förklaringen.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

2 990 kr/mån med 1000 mil

Okej.

Jag provkörde Mokka-E själv.
Baksätet var alldeles för trångt så var tvungen att hoppa den.
Synd. För det är en trevlig bil annars.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ska kika på den, tack. Precis därför jag gillar läsa utländska tester. Där jämför man bilar i ungefärlig prisklass och inte svävar iväg hejvilt. Ingen svensson är intresserad av att läsa hur exempelvis ID4 står sig mot en EQS som kostar 3ggr mer.

Jo absolut. Mycket tror jag handlar om vad de får för bilar från tillverkarna, vad jag förstår så kan de inte alltid styra så bra över sånt. Det är exempelvis tydligt när de inte har samma bil på fotona som faktiskt testat för de var tvungna att lämna tillbaka den och då fick de en bil med helt annan utrustning istället eller så. Vi Bilägare har ju också fått använda en egen långtestbil i tester emellanåt när det inte finns någon pressbil att få tag i och så.

Sen varierar ju fokus för testerna. Ibland kanske man vill testa SUV:ar med eldrift exempelvis, då kanske det är relevant med Marvel mot EQC, E-tron, Enyaq eller så även om priserna skiljer sig. Funderar man på någon av dessa så kanske man vill veta om säg 25% högre pris är motiverat eller inte, eller om man får nästan lika mycket för mindre pengar om man kan tänka sig att köpa okända märken eller så. Men som sagt är det ju lite svårare med elbilar för det finns inte så många modeller. MG 5 är ju ingen hatchback liksom utan en kombi, men det finns inga andra elkombi att jämföra med, så Id3 kanske är ganska passande egentligen trots att den är en del dyrare. Eller så går man bara på pris och jämför typ MG 5 med MG S och e-208 eller liknande, men det är ju ganska olika bilar.

Citat:

Det tror jag också. Men jag undrar hur man kan sätta samma köp-pris på två bilar i olika klasser men där leasingen skiljer 1000kr eller mer per månad. Är Niro nypriset bara for-show då eller?

Ioniq 5 kommer också att gå upp när nästa årsmodell kommer, vad jag förstår med ungefär 20000, dock är ju dagens pris ett kampanjpris som är nedsatt 40000, vilken kommer att vara kvar, så priset är ju ändå under listpriset även efter höjningen.

Många biltillverkare använder ju leasing för att rea ut sina bilar utan att faktiskt sänka priset, typ när de har ett överskott, inför nya skatteregler eller när en ersättare är på gång. Men detta är ju mest biltillverkare som ligger högre i pris, alltså premiumbilar, och de vill inte nedvärdera varumärket med prissänkningar, så det gäller väl inte Kia och Hyundai. Dock är det ju redan idag väldigt nära mellan bilar som i mina ögon i alla fall borde vara rätt långt ifrån varandra i pris. Ioniq 5 är ju rätt nära dagens E-Niro redan liksom, om man ska ha det större batteriet och likvärdig utrustning, så jag vet inte varför någon egentligen skulle köpa en E-Niro idag. 20-30000 skillnad är för lite mellan dem liksom, och E-Niro är ju riktigt gammal idag, och vanlig och ful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du sålt bilen? Vad har du köpt istället?

Får en ny iD4 i augusti kanske säljer då eller så ryker V90:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

1Ladda inte när batteriet är kallt.
2Ladda inte utomhus i minusgrader.
3Snabbladdning är mer effektivt än hemma­laddning.
4Supersnabbladdare kräver energikrävande nedkylning av batteriet.
5Ladda när batteriet är varmt, alltså precis när du har avslutat en resa, men toppladda inte batteriet om du inte omedelbart ska köra iväg. Batteriet mår inte bra av att stå fulladdat en längre tid.

Det går så mycket myter om laddning så man vet inte vad man ska tro egentligen.

2, Knepigt för oss nordbor om man inte har värmegarage, eller gör man som min granne som har ett jättefint dubbelgarage men monterade elbilsladdarna (ja, han har två elbilar) på utsidan så de står alltid ute..

3, är det verkligen bättre med snabbladdning? Jag laddar med ca 9kw (Max är 11).

5, jag har hört motsatsen att man inte ska ladda direkt när man varit ute och kört just för att batteriet är varmt. Men man kanske borde göra det nu under vintern och sen på sommaren starta lite senare?

Har inte heller garage att ställa någon av våra bilar i. Brukar passa på att ladda när det är plusgrader om det är möjligt. Dels för att elen oftast är som billigast då, men också för att det är enklare för bilen.

Sedan är det inte alls kört att ladda en bil i minusgrader. Bilen ser till att värma upp batterierna så att de har ett antal plusgrader innan de börjar laddas (nackdelen är att det går ut mer hushållsel då för att värma batterierna).

Tycker de har bra rekommendation att ladda helst direkt i slutet av resan (när batterierna är varma), och inte precis innan man skall åka när de är kalla, om det inte är extremt varmt ute. Enda undantaget är om man vill ha 100% SoC. Då skall man oftast inte ladda förens precis innan man skall resa, för att vara schysst mot batterierna om det är litium-jon (är det litium-järnfosfat så behöver man inte tänka på det).

Gällande snabbladdning med 100-400 kW har de direkt fel. Då är det oftast bättre för batterierna att ladda hemma med AC. Bäst är någonstans mitt emellan med semi-snabba laddare (runt 50 kW).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Tror inte jag sett denna här innan men kan ha fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

https://www.youtube.com/watch?v=PjpGEXxIugk

Av de 3 bilarnas lack, så har BMW:n den klart snyggaste lacken, skulle kunna mörda för den färgen på min nästa bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Av de 3 bilarnas lack, så har BMW:n den klart snyggaste lacken, skulle kunna mörda för den färgen på min nästa bil.

Snygg lack, men inget kan trolla bort den extremt fula grillen fram 😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Snygg lack, men inget kan trolla bort den extremt fula grillen fram 😄

Inte ens BMW själva kunde trolla bort den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

https://www.youtube.com/watch?v=PjpGEXxIugk

Min take på videon.. kör snabbare och få lägre förbrukning.. tydligen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av atego:

Måste säga att detta va en väldigt bra artikel gällande laddförluster. Hur det kan diffa från 10-50%.

Mycket intressant!

Måste säga att det var en väldigt dålig artikel – det framgår inte ens tydligt vad ”x procent laddförlust” betyder. Följande är exempelvis otroligt uselt formulerat:

Enligt bilens färddator har bilen dragit 1,91 kilowattimmar per mil och vi bör därför kunna ladda batteriet med 11,08 kilowattimmar.

Men laddboxen får i 14,72 kilowattimmar. 33 procent av laddningen har inte hamnat i batteriet.

Vadå ”33 procent av laddningen”? Det rimliga hade ju varit att skriva att 25 procent av den tillförda energin inte har hamnat i batteriet eller att det har gått åt 33 procent mer energi än vad som hamnade i batteriet.

Att de är så otydliga med vad de menar gör mig djupt misstänksam mot övriga siffror i artikeln – i synnerhet det uppseendeväckande påståendet om att ”upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är ogynnsamma”. Så otydligt som artikeln är skriven kan det lika gärna betyda att upp till 33 % av den tillförda energin kan försvinna, vilket är en helt annan sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste säga att det var en väldigt dålig artikel – det framgår inte ens tydligt vad ”x procent laddförlust” betyder. Följande är exempelvis otroligt uselt formulerat:

Enligt bilens färddator har bilen dragit 1,91 kilowattimmar per mil och vi bör därför kunna ladda batteriet med 11,08 kilowattimmar.

Men laddboxen får i 14,72 kilowattimmar. 33 procent av laddningen har inte hamnat i batteriet.

Vadå ”33 procent av laddningen”? Det rimliga hade ju varit att skriva att 25 procent av den tillförda energin inte har hamnat i batteriet eller att det har gått åt 33 procent mer energi än vad som hamnade i batteriet.

Att de är så otydliga med vad de menar gör mig djupt misstänksam mot övriga siffror i artikeln – i synnerhet det uppseendeväckande påståendet om att ”upp till 50 procent av tillförd energi kan gå upp i rök om omständigheterna är ogynnsamma”. Så otydligt som artikeln är skriven kan det lika gärna betyda att upp till 33 % av den tillförda energin kan försvinna, vilket är en helt annan sak.

Kan hålla med om att det va otydligt.

Permalänk
Medlem

Bilmärkena som gör dig lycklig – och de du ska undvika!

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Nu är det bevisat; passionerad körupplevelse eller god totalekonomi är det som gör bilägare lyckliga.

Detta borde i längden gynna märken som satsar på elbilar tycker jag!

Citat:

Problemfrihet gör dig inte lycklig.

Enligt ägarna till maximalt fem år gamla bilar är det ingen tvekan om vilka känslor som en bil ger en är viktigare än hur bra den fungerar – även om det finns en gräns för hur dåligt det får vara.

Vi har tittat i vår unika begagnatdatabas där vi har över 63.000 betyg på begagnade bilar och analyserat vilka parametrar som gör att man är mer eller mindre benägen att göra om köpet.

Glöm fjädringskomfort, ljudnivå, utrymmen, bilhandlare eller verkstäder. Det är känslorna som avgör – men kryddar du dessa med låg förbrukning är sannolikheten ännu större att du hade gjort om bilköpet. God totalekonomi och låg förbrukning är två viktiga parametrar som kan väga upp för en mindre passionerad upplevelse.

Det som kan få en att ångra bilköpet är faktiskt en riktigt oinspirerande körupplevelse, om man tycker att bilen är ful. Även hög förbrukning och dålig totalekonomi kan lägga sig som en våt filt över bilinnehavet.

Nej, det är inte Tesla som kommer på första plats...

Silver- och bronsplatserna var dessutom rätt så otippade för mig (och många andra, gissar jag)!

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Vad finner ni mest intressant med undersökningen?

Kommer elbilar att nu eller i framtiden göra elbilsbilägare lyckligare än andra?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Biljournalister är i denna bemärkelse rätt lika exempelvis teknikjournalister och sportjournalister i att journalist-delen av deras titel nog borde stå inom citationstecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Håller med helt. Även om artikeln har goda intentioner, så känns det som den inte är helt genomtänkt.

Bla. så tänker jag på rådet att ladda inomhus. Det innebär ju att man då måste ha dedikerade varmgarage för bilarna. Vad kostar då inte det i elkostnader att värma upp garaget för att elbilen skall kunna stå varmt?

Troligen ett enormt energislöseri, och kostar troligtvis enormt mycket mer i högre elräkning än den elkonsumtionen att förvärma batteripaketet precis innan man skall ladda.

Så mycket systemtänkfel där i artikeln, även om de har rätt i vissa enskilda detaljer och goda intentioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten

Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.

Läst på amerikanska forum att många som köpt ID4 och Taycan som är bestörta att fartyget med deras bilar driver runt brinnandes på Atlanten utan kontroll (besättningen har övergett fartyget).

Kommer nog tyvärr att kanske förvärra lite gällande leveranstider av bilar från VAG, och speciellt elbilar med den begränsade mängd batterier som finns. Så skall ni beställa en elbil från VAG så skynda er är ett tips.

https://gcaptain.com/felicity-ace-car-carrier-continues-to-bu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.

Läst på amerikanska forum att många som köpt ID4 och Taycan som är bestörta att fartyget med deras bilar driver runt brinnandes på Atlanten utan kontroll (besättningen har övergett fartyget).

Kommer nog tyvärr att kanske förvärra lite gällande leveranstider av bilar från VAG, och speciellt elbilar med den begränsade mängd batterier som finns. Så skall ni beställa en elbil från VAG så skynda er är ett tips.

ID4 och Tacyan brinner till sjöss, Tesla brinner på land.

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/08/04/tesla-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

?

Daniel, varför måste du hela tiden försöka starta krig med/mot Tesla?

Det jag skrev var inte någon anti-VAG-inlägg. Det är helt oklart vad som startat branden på fartyget (behöver inte vara någon bil alls som startat den). Det var bara ett nyhetstips för att det troligen kommer påverka leveranstiderna då det är begränsat med fabriker som tillverkar elbilar för VAG i Europa.

Så ni som funderat på en VAG elbil, dröj inte för länge med att beställa då leveranstider redan innan branden är långa gällande vissa modeller.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Frågan är hur mycket det påverkar med 4000. Visst är det många men bara i Sverige såldes det ju över 10 000 ID3:or och ID4:or förra året. Så om man ser det över hela Europa och att det dessutom gäller fossilbilar och andra VAG-märken så tänker jag att påverkan inte blir så stor.

Skrivet av Daniel75:

Sure about that? Sånt händer alla bilar och märken ibland.

https://insideevs.com/news/527874/volkswagen-id3-netherlands-...
https://www.tv2.no/nyheter/14229014
https://www.focus.de/auto/news/erneuter-zwischenfall-nagelneu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Daniel, varför måste du hela tiden försöka starta krig med/mot Tesla?

Det jag skrev var inte någon anti-VAG-inlägg. Det är helt oklart vad som startat branden på fartyget (behöver inte vara någon bil alls som startat den). Det var bara ett nyhetstips för att det troligen kommer påverka leveranstiderna då det är begränsat med fabriker som tillverkar elbilar för VAG i Europa.

Så ni som funderat på en VAG elbil, dröj inte för länge med att beställa då leveranstider redan innan branden är långa gällande vissa modeller.

Det var ett skämt , läste du det inte med glimten i ögat ? Du högg på kroken direkt. Klart en brand kan hända alla batteribilar oavsett märke

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daniel75:

Det var ett skämt , läste du det inte med glimten i ögat ? Du högg på kroken direkt. Klart en brand kan hända alla batteribilar oavsett märke

Sant men undvik att skapa dålig stämning i tråden, tack.

Du har gjort ett köp du är nöjd med, låt andra vara nöjda med sina köp också

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord