Permalänk
Medlem

Koppla dockningsstation till stationär?

Hej!

Har en dockningsstation som jag vill kunna koppla upp på min stationära. Är detta möjligt, hur går man tillväga? Vanligtvis kopplar jag ihop den med USB C från dockningsstationen till laptopen. Även stationära datorn har det, men ingenting händer när jag kopplar in den..

Det är en lenovo dockningsstation thinkpad USB C, mitt moderkort är Asus Z390-F

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Har det moderkortet Thunderbolt? Och är Thunderbolt på i bios isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej!

Har en dockningsstation som jag vill kunna koppla upp på min stationära. Är detta möjligt, hur går man tillväga? Vanligtvis kopplar jag ihop den med USB C från dockningsstationen till laptopen. Även stationära datorn har det, men ingenting händer när jag kopplar in den..

Det är en lenovo dockningsstation thinkpad USB C, mitt moderkort är Asus Z390-F

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Problemet är troligtvis att dockan använder Thunderbolt 3, vilket moderkortet inte har stöd för.
Moderkortet du nämnet har bara stöd för USB över USB-C och inte Thunderbolt 3.

Permalänk
Medlem

Vissa märkens dockningsstationer kräver att du har samma märke på datorn.

Jag hade tur på jobbet att den gamla fungerade med nya datorn av annat märke, men den fungerar dock något haltande.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

som tidigare personer är inne på så saknar du Thunderbolt 3 på moderkortet därför det inte händer något då din dator inte kan prata med den.

så antingen får du skaffa en annan docka som kan prata usb 3

eller ett expansionskort från pci-e till thunderbolt 3 ~800-3000:- enligt pricerunner så troligen är det billigare eller lika dyrt att bara köpa en annan dockningsstation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ja då får jag fortsätta med att koppla om kablarna från och till min stationära tyvärr. Fått dockan från jobbet, och det är den alla har då vi alla kör laptops

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Hedersmedlem

En grej du kan göra är att köra en KVM-switch, där ena ingången är din docka, den andra är din PC.