Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Den är mycket router för pengarna.
Alternativ är TUF AX-5400 (dock flera klagomål här på forum om dålig firmware atm)
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...
(billigare för medlemspris)
Eller någon TP-Link typ AX72 lär prestera likvärdigt.

Däremot är RT-AX92U lite äldre så säkert lite mer inarbetad/stabilare firmware.

Får bli en 92U, tack

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Behöver man modem?

Ska flytta till egen bostad nu, var in på elgiganten i panik och nöp en billig router, finns fiber i bostaden.
Behöver man ett modem till denna?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannesj:

Ska flytta till egen bostad nu, var in på elgiganten i panik och nöp en billig router, finns fiber i bostaden.
Behöver man ett modem till denna?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Nej, det behövs inte.
Koppla ifrån fiberomvandlare till WAN på routern.
Sen ansluter du dina enheter på LAN och wifi.
Behöver du fler LAN portar, kopplar du en switch till en ledig LAN port.
Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Sitter på en RT-AC68u som funkar men upplever nu på sistone att det kan bli segt ibland så funtar på att byta ut den.

Hittade TUF AX5400 för 1190kr hos Komplett, det måste väl vara värt att förhoppningsvis få en nyare.

https://www.komplett.se/product/1183797/datorutrustning/natve...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Hej! Sitter på en rt_ac68u som jag tycker funkar helt utmärkt. Nu har min ISP (allente) skickat en google nest wifi. Finns det någon som helst anledning att byta? Jag är inte intresserad av några smart home-finesser, och inte högtalaren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KilleKalleKarlssonKuff:

Hej! Sitter på en rt_ac68u som jag tycker funkar helt utmärkt. Nu har min ISP (allente) skickat en google nest wifi. Finns det någon som helst anledning att byta? Jag är inte intresserad av några smart home-finesser, och inte högtalaren heller.

Enligt specifikationer är ju Nest Wifi bättre. 4x4 5Ghz Wifi och snabbare överlag, men det är ju smaksak. Har du inte så snabbt internet och inte använder Wifi så mycket så spelar det mindre roll.

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag?

Jag undrar vad som blir bäst både prestanda och pris. Och vad ni rekommenderar för modell osv.
Har gjort en snabb skiss utav huset. Det finns även källare (Under TVn högst upp finns bergvärmepump+ växelriktaren för solceller dessa skulle behöva "lite wifi"

Mina tankar va att Röd cirkel = Ny Router som jag drar en kabel på något snyggt sätt till (kommer inte bli snygg enligt 50% av husägarna) Vilken router isf?
Alt 2 blå markeringar är ett meshsystem. Vilket Mesh isf?
Skiss

Huset är 129Kvm+ 129kvm källare
Tacksam för svar, och om något är otydligt fråga gärna:D

Flytta gärna om jag är i fel forumsdel:)

Permalänk
Medlem

tjena... precis blivit med fiber, och telia ska skicka en Wifi-router (SGFast 5370e)... går det att styra tider på olika enheter som är kopplade? Läst att appen är ganska värdelös på många sätt, stämmer det?
Annars vilken router är smidig att ställa in föräldrarkontroll, och styra tider på enheter, så det inte går att surfa på natten, tex mellan 23:00-07:00? Tänkte för grabben...
En kompis har en Asus RT-AX88U, han har full kontroll på precis allt i huset... den kostar 3 papp... känns lite dyrt för det jag är ute efter... eller..?
Fungerar det att sätta tider på enheter på denna? : https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oso:

Jag undrar vad som blir bäst både prestanda och pris. Och vad ni rekommenderar för modell osv.
Har gjort en snabb skiss utav huset. Det finns även källare (Under TVn högst upp finns bergvärmepump+ växelriktaren för solceller dessa skulle behöva "lite wifi"

Mina tankar va att Röd cirkel = Ny Router som jag drar en kabel på något snyggt sätt till (kommer inte bli snygg enligt 50% av husägarna) Vilken router isf?
Alt 2 blå markeringar är ett meshsystem. Vilket Mesh isf?
Skiss

Huset är 129Kvm+ 129kvm källare
Tacksam för svar, och om något är otydligt fråga gärna:D

Flytta gärna om jag är i fel forumsdel:)

Har ungefär lika stort hus som du med källare (40-talshus), dock markplan 110kvm, källare 90kvm, Vindutrymme med kontor 60kvm. I källaren bor min tonårsson som spelar FPS ibland på sin dator. Fiber går in i kontor på markplan och där står en Asus XT8. I källaren i min sons rum står en till Asus XT8 till vilken han dragit kabel till sin PC. På ovanvåningen har min fru kontor och där står en gammal Asus AC68 (kabel från den till sin laptopdocka). Hon använder sin dator till massor med zoom, teams osv.

Hittills har varken frugan eller den rätt "laggkänsliga" sonen i källaren klagat.. Vi har kört denna lösning i 1 år. Så, vi är nöjda med denna meshlösning.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har ungefär lika stort hus som du med källare (40-talshus), dock markplan 110kvm, källare 90kvm, Vindutrymme med kontor 60kvm. I källaren bor min tonårsson som spelar FPS ibland på sin dator. Fiber går in i kontor på markplan och där står en Asus XT8. I källaren i min sons rum står en till Asus XT8 till vilken han dragit kabel till sin PC. På ovanvåningen har min fru kontor och där står en gammal Asus AC68 (kabel från den till sin laptopdocka). Hon använder sin dator till massor med zoom, teams osv.

Hittills har varken frugan eller den rätt "laggkänsliga" sonen i källaren klagat.. Vi har kört denna lösning i 1 år. Så, vi är nöjda med denna meshlösning.

Så du rekomenderar ett mesh? På ca 3 enheter. Xt8 är rätt dyr har ja för mig men visst man betalar ju för kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oso:

Så du rekomenderar ett mesh? På ca 3 enheter. Xt8 är rätt dyr har ja för mig men visst man betalar ju för kvalité.

Börja med två, sen kan du alltid lägga till fler vid behov. Asus XT8 funkar bra för mig, men det kanske andra system gör också. En fördel är att de är ganska snygga och att firmware nu är stabilt efter många versioner som fixat buggar sen release.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Är det nån på forumet som testat denna routern: D-Link Eagle Pro R15 AX1500

Ser ju ut att ha överlag bra recensioner för sitt pris.

Permalänk

Förslag på billig router som fungerar utan strul och simpel installation för Wi-Fi hemma och att kolla Netflix , HBO etc. Endast 1 person i hushållet.

Det är till en tjej jag träffar så tittade på dessa.

https://www.inet.se/produkt/5410388/asus-rt-ac51-ac750

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Annars kom gärna med förslag Max 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Förslag på billig router som fungerar utan strul och simpel installation för Wi-Fi hemma och att kolla Netflix , HBO etc. Endast 1 person i hushållet.

Det är till en tjej jag träffar så tittade på dessa.

https://www.inet.se/produkt/5410388/asus-rt-ac51-ac750

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Annars kom gärna med förslag Max 500kr.

Dom klarar max 100 Mbit.

Den ovan klarar upp till 1000 Mbit för 500 kr, skulle testa den istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Dom klarar max 100 Mbit.

Den ovan klarar upp till 1000 Mbit för 500 kr, skulle testa den istället.

Ok hon streamat bara Netflix och surfar typ så 100mbit borde räcka väl?
ASUS RT-AC51 AC750 Blir det då!
Behöver köpa en kort kabel mellan ethernet dosan och routern oxå right?

Den funkar väl mot comhem/tele2 bredband. Ny lägenhet så har inte sätt uttaget själv 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ok hon streamat bara Netflix och surfar typ så 100mbit borde räcka väl?
ASUS RT-AC51 AC750 Blir det då!
Behöver köpa en kort kabel mellan ethernet dosan och routern oxå right?

Den funkar väl mot comhem/tele2 bredband. Ny lägenhet så har inte sätt uttaget själv 😅

Ingår väl typ alltid router hos Tele2?
Kolla så du inte köper en i onödan. De som ingår har ganska bra hårdvara nu för tiden och räcker gott och väl.

Permalänk

Vet inte om jag "skapat" ett problem/behov eller om det ligger något i det. Har idag en Asus RT-AC87U med Merlin installerad och det fungerar utmärkt och den går som en klocka. Men har några punkter som småirriterar... Har en Sonos/Ikea-högtalare placerad i köket och i de allra flesta fallen lirar den som det ska men ibland glappar det då täckningen inte når hela vägen ut. Likaså i barnens rum som har en gammal Apple TV gen 3 installerad där SVT Play och TV4 Play inte alltid är superrappt i flowet men spelar som det ska (aldrig ngt buffrande)
Bor i lägenhet och om man skulle kunna se ytan som en urtavla istället för någorlunda fyrkant så är routern placerad vid klockan 9 och de två berörda rummen vid 2 och 4 med en betongvägg mellan..

Så önskan är att spetsa till räckvidden och krämen lite samt ha något som är stabilt och bara går som en klocka så övriga i familjen inte klagar
Får en känsla att mesh är lite overkill så har tittat lite på AC88U, TUF AX-5400 och TP-Link Archer AX73. Tror ni det gör någon skillnad mot nuvarande eller är det mesh isåfall som gäller?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ingår väl typ alltid router hos Tele2?
Kolla så du inte köper en i onödan. De som ingår har ganska bra hårdvara nu för tiden och räcker gott och väl.

Bredband ”ingick” i föreningen så har ingen koll om de står för router osv oxå. Har inte varit i lägenheten ännu men lika bra att inhandla en ifall att. Annars kan man ju bara lämna tillbaka öppet köp 👍🏻.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Vet inte om jag "skapat" ett problem/behov eller om det ligger något i det. Har idag en Asus RT-AC87U med Merlin installerad och det fungerar utmärkt och den går som en klocka. Men har några punkter som småirriterar... Har en Sonos/Ikea-högtalare placerad i köket och i de allra flesta fallen lirar den som det ska men ibland glappar det då täckningen inte når hela vägen ut. Likaså i barnens rum som har en gammal Apple TV gen 3 installerad där SVT Play och TV4 Play inte alltid är superrappt i flowet men spelar som det ska (aldrig ngt buffrande)
Bor i lägenhet och om man skulle kunna se ytan som en urtavla istället för någorlunda fyrkant så är routern placerad vid klockan 9 och de två berörda rummen vid 2 och 4 med en betongvägg mellan..

Så önskan är att spetsa till räckvidden och krämen lite samt ha något som är stabilt och bara går som en klocka så övriga i familjen inte klagar
Får en känsla att mesh är lite overkill så har tittat lite på AC88U, TUF AX-5400 och TP-Link Archer AX73. Tror ni det gör någon skillnad mot nuvarande eller är det mesh isåfall som gäller?

Det är nog en till router/ap som gäller i ditt fall.
Nya routers når lika långt eller marginellt sämre/bättre än den du har. Betongväggen kommer förmodligen vara problem även med en AX router.
Du kan ju köpa till en ASUS till bara och köra mesh med den. Typ TUF AX-5400 du skrev. Kan du köra den med sladd backhaul är det ju alltid bäst 👍🏼

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är väldigt ny på detta. Jag har byggt ihop en server som jag vill kunna nå över https, min internet leverantör är Telenor och den medföljande routern från vad jag förstått har Port 443 reserverad av deras router så det blockar mig från att göra det jag vill eller? (Technicolor 799 Xtream). Jag kollar nu på att antingen köpa en Asus Router eller att gå in och köpa en trådad router samt en switch (jag tolkar att man måste köpa bägge?).

Vad är det för vinning för mig att köpa en trådad router samt en Switch, jämtemot att bara köpa en ASUS router för att leverera till hela lägenheten?

Det jag vill åstadkomma är att leverera mina hemma tjänster utanför mitt egna nätverk över https, samt ha full kontrol över mitt hemma nätverk med så lite begränsningar som möjligt utan att ha det för komplicerat. Kan en Asus router ge mig denna möjlighet?

omformulering
Permalänk
Medlem

Telenor har antagligen ockuperat port 443 för sitt admin-gränssnitt och det är inte troligt att du kan stänga av det. Ett (inte så attraktivt) alternativ är att exponera din webbserver över en annan port, fortfarande med HTTPS.

Om du köper en allt-i-ett-router med WiFi avsedd för konsumenter så kommer du få en switch inbyggd i den. De fysiska LAN-portarna, typiskt 4-5 st, sitter på switchen, de är inte egna interface, de kommer inte var och en kunna ha egna IP-adresser. Det är alltså inte strikt nödvändigt att köpa en separat switch, i alla fall inte förrän de fysiska portarna är fyllda. En vanlig konsumentrouter som ger dig möjlighet till ”port forwarding” kommer att lösa ditt problem.

Hur man faktiskt bör göra för att få bra säkerhet är ett annat resonemang. Om din server knäcks så är det bra om den inte kan komma åt enheterna på resten av ditt nätverk. Men det är däremot väldigt praktiskt om du kan komma åt servern från ditt ”säkra” nät. Det finns ett antal sätt att lösa det på. Vissa konsumentroutrar har DMZ-funktionalitet (”demilitarized zone”, där man kan placera servern) vilket kan vara ett alternativ — det är dock ofta svårt att läsa sig till vad sådan funktionalitet verkligen gör, det är svart magi som man får testa om den verkligen fungerar.

Skrivet av thanhpi:

Vad är det för vinning för mig att köpa en trådad router samt en Switch, jämtemot att bara köpa en ASUS router för att leverera till hela lägenheten?

Svaret på frågan i citatet är att man kan sätta upp en säkerhetslösning baserad på VLAN om man har både en router (med bara ett riktigt LAN-interface) och en (managerad) switch som hanterar VLAN. Personligen tycker jag att det är en krånglig fattigmanslösning jämfört med att skaffa en riktig router med fler än två riktiga interface och lösa säkerheten i lager 3 (IP-nivå) med riktiga brandväggsregler och routing.

I slutändan är det upp till dig att sätta dig in i ämnet och välja en lösning som passar din ambitionsnivå. Har du gott om pengar så föreslår jag att du köper en x86-baserad router (se till exempel teklager.se) med minst tre riktiga interface och kör OPNSense eller pfSense på den, plus en managerad switch och separata WiFi-AP:er. Det kommer ge maximal flexibilitet, inklusive att leka med VLAN (och någon veckas sysselsättning med konfiguration).

Citat:

full kontrol över mitt hemma nätverk med så lite begränsningar som möjligt utan att ha det för komplicerat

Nej. Välj en. Utan begränsningar=dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thanhpi:

Hej,

Jag är väldigt ny på detta. Jag har byggt ihop en server som jag vill kunna nå över https, min internet leverantör är Telenor och den medföljande routern från vad jag förstått har Port 443 reserverad av deras router så det blockar mig från att göra det jag vill eller? (Technicolor 799 Xtream). Jag kollar nu på att antingen köpa en Asus Router eller att gå in och köpa en trådad router samt en switch (jag tolkar att man måste köpa bägge?).

Vad är det för vinning för mig att köpa en trådad router samt en Switch, jämtemot att bara köpa en ASUS router för att leverera till hela lägenheten?

Det jag vill åstadkomma är att leverera mina hemma tjänster utanför mitt egna nätverk över https, samt ha full kontrol över mitt hemma nätverk med så lite begränsningar som möjligt utan att ha det för komplicerat. Kan en Asus router ge mig denna möjlighet?

Bra svar från KAD nedan 👍🏼
Värt att tänka på är om en molnlagring/molnserver kan fylla samma funktion billigt. Det är säkrare, både mot internet och hårdvarufel och du behöver inte köpa hårdvara. Kostnaden beror ju helt och hållet på vad du ska göra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du köper en allt-i-ett-router med WiFi avsedd för konsumenter så kommer du få en switch inbyggd i den. De fysiska LAN-portarna, typiskt 4-5 st, sitter på switchen, de är inte egna interface, de kommer inte var och en kunna ha egna IP-adresser. Det är alltså inte strikt nödvändigt att köpa en separat switch, i alla fall inte förrän de fysiska portarna är fyllda. En vanlig konsumentrouter som ger dig möjlighet till ”port forwarding” kommer att lösa ditt problem.

Tack för bra svar. Så om jag tolkar det rätt så en allt-i-ett-router med WiFi är som att köpa en router med en Interface, en switch med 4-5st LAN portar, samt en WiFi AP. Men i detta fall får man allt det jag skrev ovan i en burk istället för 3st olika enheter.

Varje fysisk Interface låter en få en separat IP adress från ens ISP är det så det funkar?

Skrivet av KAD:

Har du gott om pengar så föreslår jag att du köper en x86-baserad router (se till exempel teklager.se) med minst tre riktiga interface och kör OPNSense eller pfSense på den, plus en managerad switch och separata WiFi-AP:er. Det kommer ge maximal flexibilitet, inklusive att leka med VLAN (och någon veckas sysselsättning med konfiguration).

Sedan det du rekommenderade under att köra en x86-baserad router. Låter väldigt intressant, men möjligtvis lite över den prisklassen jag kollar på just nu. Däremot så låter det definitivt som någonting jag skulle vilja kolla på framöver.

Just nu tror jag att jag får nöja mig med att köpa en vanlig allt-i-ett-router och i framtiden byta ut den mot en x86-baserade router och sedan kan jag kanske använda den gamla routern som en WAP?

Kollar på denna som andra i tråden nämnt tidigare.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Det är nog en till router/ap som gäller i ditt fall.
Nya routers når lika långt eller marginellt sämre/bättre än den du har. Betongväggen kommer förmodligen vara problem även med en AX router.
Du kan ju köpa till en ASUS till bara och köra mesh med den. Typ TUF AX-5400 du skrev. Kan du köra den med sladd backhaul är det ju alltid bäst 👍🏼

Stort tack för svar!
Då kan jag nog iaf utesluta routrar av modell större, typ Asus AX89X eller andra Voyager-liknande skapelser
Är det dumt att satsa på Wifi 6 routrar när så pass få enheter idag stödjer det och vi har 6E på gång?
Funderade på om man skulle satsa på en Wifi 5 för att i framtiden gå på en AX router alt mesh.
Tex en Asus RT-AC5300, hur står den sig idag? Vore det ett bra köp eller är det bättre och gå på tex TUF AX-5400?
Har idag ca 15st enheter påkopplade. Bör man styra det som går på 5Ghz bandet eller ska man avvara det för Stream, spel osv och ta telefon, paddor på 2,4?
Likaså med dagens meshlösningar - ska man sata på tex Asus XT8 eller avvakta lite tex till Black Friday eller dyl?

Sorry många frågor och funderingar

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Stort tack för svar!
Då kan jag nog iaf utesluta routrar av modell större, typ Asus AX89X eller andra Voyager-liknande skapelser
Är det dumt att satsa på Wifi 6 routrar när så pass få enheter idag stödjer det och vi har 6E på gång?
Funderade på om man skulle satsa på en Wifi 5 för att i framtiden gå på en AX router alt mesh.
Tex en Asus RT-AC5300, hur står den sig idag? Vore det ett bra köp eller är det bättre och gå på tex TUF AX-5400?
Har idag ca 15st enheter påkopplade. Bör man styra det som går på 5Ghz bandet eller ska man avvara det för Stream, spel osv och ta telefon, paddor på 2,4?
Likaså med dagens meshlösningar - ska man sata på tex Asus XT8 eller avvakta lite tex till Black Friday eller dyl?

Sorry många frågor och funderingar

Ska försöka korta ned så gott det går haha.

Wifi 5 vs Wifi 6 är "stor" skillnad och idag är priserna typ samma.
Kort sagt är allt lite bättre på Wifi 6 mot Wifi 5.
(men en bra Wifi 5 router är fortfarande väldigt bra och räcker för typ alla hushåll, jag kör en X4S och den är ett monster även på min 1000/1000 lina får 1000mbit på macbook pro över wifi, men såklart bara i samma rum som routern.)

Wifi 6E är att man även använder 6Ghz bandet till skillnad mot bara 5GHz och 2.4Ghz idag. 6Ghz bandet har lite sämre mottagning än 5Ghz bandet, framförallt i upload och på längre avstånd, men bandet har mycket större utrymme vilket möjliggör fler breda anslutningar och mindre störningar. Hittar inte mycket om Wifi 6E är tillåtet i Sverige eller inte än, en Google sökning sa att det är det sedan november, men jag hittar inga produkter att köpa ännu. När 6E verkligen kommer ordentligt tror jag det blir ett väldigt lyft för de som har snabbt internet typ 500mbit+ och många enheter, speciellt i lägenhet med mycket grannar, men inget jag skulle vänta på om jag inte skulle göra någon stor investering då det kan dröja ett tag innan det blir aktuellt.

RT-AC5300 är en triband router och du betalar mer för att få 2 olika 5Ghz band. Det är super om man har väldigt många som streamar mycket samtidigt från den, men Wifi 6 har löst en del av de problemen med några av sina nya funktioner OFDMA och MIMO. Triband ger inte längre räckvidd.

Idag skulle jag inte köpa Wifi 5, bara Wifi 6.

Testa först vad du får för hastighet på bredbandskollens app i din telefon vid högtalaren och apple tv som laggar (på samma band, säkert 2.4Ghz på högtalaren).
Jag skulle köra allt som behöver snabbhet spel, stream och jobb/viktigt på 5Ghz, alla smarta slöa prylar på 2.4Ghz.
Streamar du mycket TV/video eller spelar kan det ju vara bra med två AP (typ mesh) om du inte får bra mottagning överallt där du behöver.
Har du möjlighet att smidigt köra kablat till några prylar är det alltid bäst då det rensar upp nätet åt de enheterna man måste köra wifi på.

ASUS XT8 kan ju vara riktigt trevlig om du får tag på för ett bra pris.
Om du vill kan jag säga hur jag själv skulle göra om du skriver ca. hur många som streamar/spelar samtidigt över Wifi (skriv också vad du får på bredbandskollen när du testar på mobilen).

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ska försöka korta ned så gott det går haha.

Wifi 5 vs Wifi 6 är "stor" skillnad och idag är priserna typ samma.
Kort sagt är allt lite bättre på Wifi 6 mot Wifi 5.
(men en bra Wifi 5 router är fortfarande väldigt bra och räcker för typ alla hushåll, jag kör en X4S och den är ett monster även på min 1000/1000 lina får 1000mbit på macbook pro över wifi, men såklart bara i samma rum som routern.)

Wifi 6E är att man även använder 6Ghz bandet till skillnad mot bara 5GHz och 2.4Ghz idag. 6Ghz bandet har lite sämre mottagning än 5Ghz bandet, framförallt i upload och på längre avstånd, men bandet har mycket större utrymme vilket möjliggör fler breda anslutningar och mindre störningar. Hittar inte mycket om Wifi 6E är tillåtet i Sverige eller inte än, en Google sökning sa att det är det sedan november, men jag hittar inga produkter att köpa ännu. När 6E verkligen kommer ordentligt tror jag det blir ett väldigt lyft för de som har snabbt internet typ 500mbit+ och många enheter, speciellt i lägenhet med mycket grannar, men inget jag skulle vänta på om jag inte skulle göra någon stor investering då det kan dröja ett tag innan det blir aktuellt.

RT-AC5300 är en triband router och du betalar mer för att få 2 olika 5Ghz band. Det är super om man har väldigt många som streamar mycket samtidigt från den, men Wifi 6 har löst en del av de problemen med några av sina nya funktioner OFDMA och MIMO. Triband ger inte längre räckvidd.

Idag skulle jag inte köpa Wifi 5, bara Wifi 6.

Testa först vad du får för hastighet på bredbandskollens app i din telefon vid högtalaren och apple tv som laggar (på samma band, säkert 2.4Ghz på högtalaren).
Jag skulle köra allt som behöver snabbhet spel, stream och jobb/viktigt på 5Ghz, alla smarta slöa prylar på 2.4Ghz.
Streamar du mycket TV/video eller spelar kan det ju vara bra med två AP (typ mesh) om du inte får bra mottagning överallt där du behöver.
Har du möjlighet att smidigt köra kablat till några prylar är det alltid bäst då det rensar upp nätet åt de enheterna man måste köra wifi på.

ASUS XT8 kan ju vara riktigt trevlig om du får tag på för ett bra pris.
Om du vill kan jag säga hur jag själv skulle göra om du skriver ca. hur många som streamar/spelar samtidigt över Wifi (skriv också vad du får på bredbandskollen när du testar på mobilen).

Tack för bra och utförliga svar! 👍
Intressanta att läsa, då känns det onekligen som att man i varje fall ska köpa en lösning som klarar Wifi 6.
Har fiberuttaget och routern i ”mitten” längs ena sidan av lägenheten och planlösningen omöjliggör kabeldragning av större slag, så känner att en 100% trådlös lösning måste gälla. Såg att Webhallen hade en bra drive på XT8 2-pack (3190:-) men det är å andra sidan rätt så mycket mer än de ca 1200:- för en TUF AX5400 eller TP-Link AX73 tex.

Vad det gäller användningen i hushållet så ger en snabb överslagsräkning 4st telefoner, 4st iPads, 3st Sonos-enheter, en pc, en receiver, Logitech Harmony, Appletv+tv, Chromecast, Xbox, hue system och smarttv.
Det som går oftast är allas telefoner och paddorna samt tv där familjen streamar mycket och även 4k material på tvn.
Gjorde två tester precis, en vid högtalaren i köket som jag upplever har sämst täckning och en vid appletv.

Vid högtalaren med 5Ghz: ned 18,17 upp 38 mbit/s
Vid högtalaren med 2,4Ghz: ned 6,69 upp 3,70

Vid appletv med 5Ghz: ned 314,78 upp 182,02
Vid appletv med 2,4Ghz: ned 36,86 upp 20,98

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Tack för bra och utförliga svar! 👍
Intressanta att läsa, då känns det onekligen som att man i varje fall ska köpa en lösning som klarar Wifi 6.
Har fiberuttaget och routern i ”mitten” längs ena sidan av lägenheten och planlösningen omöjliggör kabeldragning av större slag, så känner att en 100% trådlös lösning måste gälla. Såg att Webhallen hade en bra drive på XT8 2-pack (3190:-) men det är å andra sidan rätt så mycket mer än de ca 1200:- för en TUF AX5400 eller TP-Link AX73 tex.

Vad det gäller användningen i hushållet så ger en snabb överslagsräkning 4st telefoner, 4st iPads, 3st Sonos-enheter, en pc, en receiver, Logitech Harmony, Appletv+tv, Chromecast, Xbox, hue system och smarttv.
Det som går oftast är allas telefoner och paddorna samt tv där familjen streamar mycket och även 4k material på tvn.
Gjorde två tester precis, en vid högtalaren i köket som jag upplever har sämst täckning och en vid appletv.

Vid högtalaren med 5Ghz: ned 18,17 upp 38 mbit/s
Vid högtalaren med 2,4Ghz: ned 6,69 upp 3,70

Vid appletv med 5Ghz: ned 314,78 upp 182,02
Vid appletv med 2,4Ghz: ned 36,86 upp 20,98

Högtalaren i köket verkar lite trött med så låg 2.4Ghz kan vara det som spökar.
AppleTVn har ju bra mottagning, prova fabriksåterställa eller/och flytta den några decimeter åt olika håll för att se om det är något ivägen just där för mottagningen.

Du har ju rätt mycket enheter hemma som kör över wifi med streams så en till router/ap kommer ju hjälpa en del. Du vill helst ha en AP med egen backhaul alltså ett eget 5Ghz istället för kabeln.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Högtalaren i köket verkar lite trött med så låg 2.4Ghz kan vara det som spökar.
AppleTVn har ju bra mottagning, prova fabriksåterställa eller/och flytta den några decimeter åt olika håll för att se om det är något ivägen just där för mottagningen.

Du har ju rätt mycket enheter hemma som kör över wifi med streams så en till router/ap kommer ju hjälpa en del. Du vill helst ha en AP med egen backhaul alltså ett eget 5Ghz istället för kabeln.

Tack för tipsen, ska prova justera appletv lite och se vad det kan ge. Köket och högtalaren var dock lurigare så får gilla läget tills vidare.

Lite slump och tur men det blir nog att köpa ett 2-pack Asus RT-AX92U, det borde förhoppningsvis ge lite bättre täckning för ytorna.
Har du några spontana tankar om det systemet? Prio ett är stabilitet så fasar för ett Wi-Fi som glappar eller dyl…

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Tack för tipsen, ska prova justera appletv lite och se vad det kan ge. Köket och högtalaren var dock lurigare så får gilla läget tills vidare.

Lite slump och tur men det blir nog att köpa ett 2-pack Asus RT-AX92U, det borde förhoppningsvis ge lite bättre täckning för ytorna.
Har du några spontana tankar om det systemet? Prio ett är stabilitet så fasar för ett Wi-Fi som glappar eller dyl…

Stabilitet är tyvärr aldrig en garanti, men ASUS brukar vara duktiga. Det kan vara en firmware som är super och nästa kan ha problem. Det är ju tyvärr inte enterprise standard på grejerna men bör funka bra/bättre än det du har idag ändå.

Jag skulle nog köra på XT8 om det är samma pris som AX92U då XT8 har wifi 6 på alla band istället för AX92U som bara har Wifi 6 på ena 5Ghz bandet.
Men som sagt det går aldrig att garantera att allt ska vara helt perfekt, det beror på omständigheterna och firmware.
Köp på nätet och testkör så det funkar bra annars får du väl byta. Mesh-paket ska ju vara plug and play typ och bara fungera så tycker helt klart det är ok att byta/lämna tillbaka om det inte levererar (men man får ju se vad butiken säger).

Ca. 3000 kr idag för wifi-lösning hemma med många användare och typ 250mbit plus i internethastighet är ju ganska rimlig kostnad om man behöver två AP för räckviddens skull. Hade du kunnat kabla backhaul så hade en extra TUF AX5400 eller liknande för 1200 (på kampanjer) med din nuvarande router säkert funkat lika bra.

Innan du springer iväg och köper nytt kan det vara värt att testa att flytta runt din nuvarande router några decimeter åt olika håll och prova i köket med speedtest i mobilen, du kanske kan hitta en placering som ger ok mottagning till din högtalare. Om man inte har väldigt stor lägenhet ska egentligen en router räcka förutsatt att det inte är massa blockerande material i väggar.

Mer info
Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Stabilitet är tyvärr aldrig en garanti, men ASUS brukar vara duktiga. Det kan vara en firmware som är super och nästa kan ha problem. Det är ju tyvärr inte enterprise standard på grejerna men bör funka bra/bättre än det du har idag ändå.

Jag skulle nog köra på XT8 om det är samma pris som AX92U då XT8 har wifi 6 på alla band istället för AX92U som bara har Wifi 6 på ena 5Ghz bandet.
Men som sagt det går aldrig att garantera att allt ska vara helt perfekt, det beror på omständigheterna och firmware.
Köp på nätet och testkör så det funkar bra annars får du väl byta. Mesh-paket ska ju vara plug and play typ och bara fungera så tycker helt klart det är ok att byta/lämna tillbaka om det inte levererar (men man får ju se vad butiken säger).

Ca. 3000 kr idag för wifi-lösning hemma med många användare och typ 250mbit plus i internethastighet är ju ganska rimlig kostnad om man behöver två AP för räckviddens skull. Hade du kunnat kabla backhaul så hade en extra TUF AX5400 eller liknande för 1200 (på kampanjer) med din nuvarande router säkert funkat lika bra.

Innan du springer iväg och köper nytt kan det vara värt att testa att flytta runt din nuvarande router några decimeter åt olika håll och prova i köket med speedtest i mobilen, du kanske kan hitta en placering som ger ok mottagning till din högtalare. Om man inte har väldigt stor lägenhet ska egentligen en router räcka förutsatt att det inte är massa blockerande material i väggar.

Strålande förklarat, stort tack för all hjälp i denna fråga.
Ang AX92U så läste jag vidare och precis som du säger att det bara kan köra Wifi6 på det ena 5Ghz bandet.
Att det just rör sig om ett 2-pack AX92U beror på att det dykt upp som begagnat och då till ett överkomligt pris (2000:-) Nackdelen här är att det blir lite av en chansning då det inte finns något öppet köp eller byte på det hela. Hade jag köpt nytt hade jag nog gått på XT8 som du är inne på då det ofta finns olika kampanjer och då går att få för ca 3200:-

Hmm jag är lite kluven i allt, vad säger du? Beggat 2-pack AX92U utan öppet köp för ovan pris eller hitta en ÅF som erbjuder öppet köp och testa med XT8 eller dyl?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]