Permalänk
Medlem
Skrivet av Maard0:

En del av mig vill ju betala för att jag har bilder på mina små tjejer när dom växer upp!
Bilder ifrån bröllop, utlandsresor mm. Betalar hellre och får tillbaka allt än att gå till polisen som kommer uppmana att inte betala och förlora allt. Sen är man ju lite rädd att man betalar och inte får något tillbaka.

Men har en bekant som råkat ut för detta och hon betalade och fick tillbaka alltihop!.

MEN!!!!

Jag är väldigt rätt för att det finns en risk att jag ändå inte får tillbaka allt då jag "mini formaterade" datorn!.
Då betalar jag och sen inser att jag ändå inte kan få filerna pga att jag gjort en liten formatering.

Vad tror ni?
Vissa säger att pga formatering så är det kört,
Andra säger att de inte spelar någon roll att ja formaterat.

Tack vare dig sitter jag nu och zippar barnens uppväxt, bröllop... typ hela mitt liv de senaste 15 åren. Zip filen åker sen upp på google drive.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående optiska skivor så är det lite slumpen hur de håller...(slump vid inköp kanske, Mediarange pendlar mellan kanon och kass beroende på batch), de håller bäst i hårda fodral (som CD-skivor ligger i, eller låg) i svala mörka rum med stabil temperatur och luftfuktighet. Jag har DVD-skivor som läser perfekt 15 år efter att de brändes. Sedan har jag andra som är svårlästa efter 10-12 år trots bra förvaring. Det sägs att Blu-ray ska hålla bättre, men jag vet inte jag. Får väl se om 10 år, men en del Blu-ray jag haft har tappat betydligt i kvalitet, och jag tror det kan bero på att jag förvarat dem i "mjuka fodral" med tveksam plast och eventuellt mikroskopiska tryckmärken. Dvs, det handlar inte om säkerhetskopior utan om filmer, linuxdistar, etc. (brukar bränna även DVD-iso på Blu-ray).

Generellt tycks dock optisk media tappat i kvalitet, jämnast tycks trots allt ändå Verbatim vara (DVD/Blu-ray) .

Amazon.se har ofta rätt ok pris på BDXL-skivor. Lyckades i november (?) nypa några fempack 100GB-skivor för ca 250kr styck, istället för Amazons normalpris på 500kr, eller andra affärers pris på ca 1000kr för ett fempack. 25GB-blurayskivor från Verbatim kostar typ 200kr för ett 25-pack, det är rätt billigt ändå. Inget kul om man har flera TB data att backupa, men många har mycket mindre än så.

Lite beroende på hur många bilder/filmer man har räcker 100GB ändå ganska långt, räknar med att bränna ett par sådana per år som extra backup att lägga hos släkten. Liten kostnad för extra trygghet.

Det vettiga är nog att köpa skivor av typen M-Disc, som är specifikt designade för lång livslängd.

100 GB BDXL M-Disc verkar gå att få tag på för runt 100 kr/skivan.

Permalänk
Medlem

Hur får man ens ransomware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Hur får man ens ransomware?

Man läser tråden?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Man läser tråden?

Jag har läst, men det låter osannolikt att läraren skickar ransomware länkar. Dessutom, varnar inte antivirus och windows för skadlig programvara?

Permalänk
Sötast
Skrivet av clappen:

Jag har läst, men det låter osannolikt att läraren skickar ransomware länkar. Dessutom, varnar inte antivirus och windows för skadlig programvara?

Kort sagt så hade inte ransomware funnits om inte ransomware var effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag har läst, men det låter osannolikt att läraren skickar ransomware länkar. Dessutom, varnar inte antivirus och windows för skadlig programvara?

Nä men läraren kanske ändå va "smittbärare". Fast då borde han ju fått sin dator förstörd oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Rejält surt detta! Jag blir rejält irriterad att du var tvungen att betala pengar till de digitala terroristerna.

ALDRIG oersättliga filer på datorn.
Tvåstegsverifiering på alla konton som innehåller viktig personlig information.
Till konton för discord och andra liknande tjänster, använd ett sekundärt skräpmailkonto som inte används till viktiga saker såsom betaltjänster och andra konton som du har betal eller banktjänster kopplade till.
Adblockers och pop-up/under blocker i webbläsaren.
Antivirus.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maard0:

Jag gjorde inget speciellt alls.
Startade datorn, laddade ner teams, kliclade på länken min lärare skickade, sen såg jag hur filerna började försvinna.

Vad spelar det för roll om jag är datorvana eller inte? Hade jag vetat hur jag fått det hade jag ju inte frågat här?

Nu är allt löst iaf!
Jag betalade och fick tillbaka alla filer.
Nu är allt på en extern hårddisk så händer igen så spelar det ingen roll längre 👌 finns backup!

Var exakt laddade du ned teams från?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maard0:

Tack alla för hjälpen.
Jag pröjsade 0.010 bitcoins och nu är allt bra!
Alla filer är tillbaka, åkte i köpte 2 externa hårddiskar på en gång, och har flyttat alla bilder och filer osv till båda och kopplat ur dem, så nu finns allt på 2 ställen.

Man lär sig av sina misstag 🙃.
Vet fortfarande inte hur jag fått det men nu skiter jag I det när allt är tillbaka!

Vill bara tacka alla som försökt hjälpa mig osv!
Ni är grymma 👍

Bisarrt att du ändå fick pröjsa 5k för att få tillbaka dina bilder. Hade jag nog också gjort om det var mina bilder. Det känns som att länken du fick av dina lärare var infekterad kanske?

Ingen kul situation att vara i men skönt att du fick tillbaka bilderna till slut åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Bisarrt att du ändå fick pröjsa 5k för att få tillbaka dina bilder. Hade jag nog också gjort om det var mina bilder. Det känns som att länken du fick av dina lärare var infekterad kanske?

Ingen kul situation att vara i men skönt att du fick tillbaka bilderna till slut åtminstone.

Ja, piss tråkigt verkligen.
Men det var väldigt smidigt så fort man betala.

Kom undan lite billigare då jag prutade ner priset dessutom. Men händer det idag så är det bara o formatera eftersom allt ligger på externa hårddiskar framöver 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag skulle nog dubbel/trippel-skanna usb-diskarna också, bara för att vara säker.

Yes det är fixat, har fsbriksåterställt datorn med diskarna i, och de jag flyttade över har jag scannat 3-4 gånger om.

Skrivet av Stan Carley:

Glöm inte att göra en anmälan!

Anmälde till polisen igår så fort jag fick mina grejer. Men får la se vart det leder.

Skrivet av AllMessedUp:

Har dina filer väl blivit krypterade så är det rätt omöjligt att låsa upp. Tyvärr.

Yes tyvärr så var det så, men men.

Skrivet av Mullvaden83:

skönt att det löst sig. surt att sponsra dessa idioter.

Ja verkligen, mm det sjuka är att de är väldigt hjälpsamma med hur man ska göra osv så fort man betalat. Men aldrig roligt i sponsra dessa åsnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag har läst, men det låter osannolikt att läraren skickar ransomware länkar. Dessutom, varnar inte antivirus och windows för skadlig programvara?

Inte alls orimligt - denne skickade bara installationsfilerna utan att köra dem medans du installerade... därför kan denne (omedvetet) sprida ett virus utan att själv bli infekterat mer än att filerna är sedan innan infekterade från någon källa. Sedan fråga att ställa - var det läraren som skickade eller var det någon annan - egentligen... (spoofing - att utge sig att vara en men är någon annan)

Det är liksom grejen med ransomware att nyttja tidsluckan mellan att viruset skapas för att man funnit någon väg in oupptäckt och en spridningsmekanism innan antivirusmjukvara är uppdaterade för att upptäcka dessa.

Varianten på viruset som tråden startade med var från timmar till enstaka dagar gammalt och innan all 'försvar' har hunnit ifatt att upptäcka det.

En lärdom är också att vara försiktig med att ta emot mjukvaror från andra utan hellre ta emot länkar att ladda ned mjukvaror från kontrollerbara adresser som Microsofts egna adresser om det var teams som var bäraren av smittan, eller som många opensource-ställen har - att man kan tanka ned ett antal olika hashvärden för att kontrollera att de man laddade hem stämmer och inte blivit modifierat på vägen eller landat på nedladdningsställen som hänger på eget skrot (bundling med någon annan program i bästa fallet) - ja, om man tror på siten som sådan (och det brukar inte finnas anledning att misstro dessa)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maard0:

Yes det är fixat, har fsbriksåterställt datorn med diskarna i, och de jag flyttade över har jag scannat 3-4 gånger om.

FAbriksåterställt? Typ refresh eller liknande i windows? Det är ingen formatering, eller hade du en bränd dvd-skiva som ej kan ha påverkats av viruset där du formaterade diskarna innan en ny installation gjordes?