Permalänk
Medlem

Ytter styrled Volvo V50

Hej allihopa

Efter x antal timmar i garaget ger jag nu upp, får inte låsmuttern på styrledsstaget att släppa taget. Har provat med våld metoden, rostlösnings metoden, hävstångsmetoden men utan resultat. Sista utvägen är verkstaden.. om inte någon här besitter någon form av mirakel lösning?

Permalänk

Provat med MASSOR av värme? Värme brukar lösa mycket. När det är varmt som f*n kör du lite till, sen provar du.

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr inte tillgång till värme idag, tänker du att jag ska värma såpass att det blir rött och sen kyla med vatten och sen prova?

Permalänk
Medlem

Snurrar den i själva leden? Då är det bara att kapa av den, om inte muttersmack kan knacka bort den 😊

Läste för snabbt, trodde det var andra muttern..
då är det värme som föregående sa, med gassvets eller induktionsvärme som gäller.

Läste fel
Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Hade tyvärr inte tillgång till värme idag, tänker du att jag ska värma såpass att det blir rött och sen kyla med vatten och sen prova?

nä inte kyla...

du värmer muttern (inte bulten) med acetylenbrännaren till de e varmt å gutt så att den expanderar sen sätt du på big berhta med minst 10 bar tryck genom minst 1/2" slang å fullt ös antingen lossnar muttern eller så går bulten av.

eller så klyver du muttern med slägga och huggjärn

inte riktigt hundra på vad det är vi pratar om här men jag tror ni menar denna?
inte hört ordet styrledsstag innan så denna var vad jag kopplade till iaf som i bara brukar kallas styrled.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den här fick jag loss utan besvär, det är den muttern längre in på leden som inte går att få loss.

När den här biten var loss försökte jag gänga av den, men den sitter hårdare än hårdast!

Permalänk
Medlem

Det är den här muttern till vänster som sitter fast
https://images.app.goo.gl/zc2DckiGkUuvv5cA7 (lånad bild)

Permalänk

Kommer man åt så är mutterknack ofta bra grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Givetvis, men yttre styrleden gängar ju på den här leden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Det är den här muttern till vänster som sitter fast
https://images.app.goo.gl/zc2DckiGkUuvv5cA7 (lånad bild)

Du måste värma tills det är illrött och sedan släppa den för du ska inte kyla ner den för då krymper den igen och den går lika trögt eller släpper inte alls.
Så värm tills den lyser röd och lossa den, enda sättet att gå till väga för dom brukar sitta som fan på V50 och den generationen utav "Volvo"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Noctua NH-U12A Chromax Black - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ska ta och prova det här, tack för svaret hörru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ska ta och prova det här, tack för svaret hörru

Ingen fara, jobbar på lokala Volvohandlaren så grejer ofta med det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Noctua NH-U12A Chromax Black - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Men ett proffs, host är ju inte så långt att åka till vart du nu huserar någonstans

Permalänk
Medlem

Värm. Minibrännare finns på Biltema för 200kr typ.

Permalänk
Medlem

Skall inhandlas i morgon

Permalänk
Medlem

Om det är den inremuttern så kan den vara vänstergängad, testa att dra åt andra hållet

Permalänk
Medlem

Har gjort det, och ja det stämmer, den ska ju gängas åt "andra" hållet

Permalänk
Medlem

Är det muttern på bilden så ta en stor slägga, typ 2kg, och "ställ" muttern på den, klappa till med en mindre slägga på andra sidan, typ som om du ska knacka den oval, knacka från alla sex håll, då krossar du rosten och du bör få loss muttern.

Annars värm tills den blir lite röd, låt den kallna tills den blir svart, får inte glöda alls, kyl den med vatten.

Om det ser helt hopplöst ut så brukar jag börja med att värma, låta kallna tills den blir svart, kyler med vatten och sedan smida, då lossnar 99% av alla muttrar, även styrleder som ser helt homogent ihoprostade ut, dock på lastbilar men same shit, different size

Jag tycker det är viktigt att inte vrida medan det är rött, ska lossas kallt efter man värmt, annars är metallen mjuk och skär lätt, Kanske inte är proffs men jag har i alla fall jobbat i drygt 21 år med rostiga skruvar och muttrar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ja, wd-40 och 5-56 som jag sprayade på hjälpte föga, använde skiftnyckel modell större för att dra med men tror på sin höjd att muttern vred sig 1 max 2mm.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Ja, wd-40 och 5-56 som jag sprayade på hjälpte föga, använde skiftnyckel modell större för att dra med men tror på sin höjd att muttern vred sig 1 max 2mm.

wd40 och 5-56 hjälper bara om det kan komma åt och krypa ner i gängorna men är det tillräckligt fastrostat så kommer det inte krypa ner.

som vi sagt innan att expandera muttern mha värme är det bästa sättet att få loss den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, fick lägga projektet på is under vintern tyvärr. Snart är det dock dags för besiktning och kommer inte hinna med att göra något åt det här innan det är dags för det.