Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Ger du dig inte på fel personer nu? Jag har svårt att tro att det är vi som bor i SE1 & SE2 som har drivit upp priset i SE3 & SE4 för att jäklas. Så varför bestraffa oss?

Men om det är så vi jobbar tycker jag att ni i SE3 & SE4 får bygga ut lite så ni skapar ett elöverskott. Det är ju inte så att elöverskottet mirakulöst produceras här uppe från tomma intet.

Bestraffa är förstås fel, men det är ju lite konstigt hur kostnaderna ser ut ändå. El är extremt billigt att överföra, även om det förstås kostar en del med infrastrukturen när det handlar om stora delar av landets elproduktion förstås. Men att frakta säg diesel 100-200 mil extra borde ju bli rätt mycket dyrare för det är ju en ganska stor merkostnad, men bränsle kostar ju typ samma i hela landet. Vi har inga rör från raffinaderierna här i Göteborg till Norrland exempelvis utan det går väl på lastbilar normalt, eller möjligtvis båtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bestraffa är förstås fel, men det är ju lite konstigt hur kostnaderna ser ut ändå. El är extremt billigt att överföra, även om det förstås kostar en del med infrastrukturen när det handlar om stora delar av landets elproduktion förstås. Men att frakta säg diesel 100-200 mil extra borde ju bli rätt mycket dyrare för det är ju en ganska stor merkostnad, men bränsle kostar ju typ samma i hela landet. Vi har inga rör från raffinaderierna här i Göteborg till Norrland exempelvis utan det går väl på lastbilar normalt, eller möjligtvis båtar.

Tyvärr skulle bättre överföring mellan norr och syd inte leda till billigare priser i syd, utan endast dyrare priser i norr då även de skulle bli direkt styrda av priset i övriga europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bestraffa är förstås fel, men det är ju lite konstigt hur kostnaderna ser ut ändå. El är extremt billigt att överföra, även om det förstås kostar en del med infrastrukturen när det handlar om stora delar av landets elproduktion förstås. Men att frakta säg diesel 100-200 mil extra borde ju bli rätt mycket dyrare för det är ju en ganska stor merkostnad, men bränsle kostar ju typ samma i hela landet. Vi har inga rör från raffinaderierna här i Göteborg till Norrland exempelvis utan det går väl på lastbilar normalt, eller möjligtvis båtar.

Många glömmer också bort att ju längre ledningar desto lägre effekt kvarstår. Man vill ha så korta sträckor som möjligt från kraftverk till kund för att få ut så mycket som möjligt av produktionen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Många glömmer också bort att ju längre ledningar desto lägre effekt kvarstår. Man vill ha så korta sträckor som möjligt från kraftverk till kund för att få ut så mycket som möjligt av produktionen.

Samtidigt verkar många tro att det handlar om jätteförluster men så är det ju inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Samtidigt verkar många tro att det handlar om jätteförluster men så är det ju inte.

Det är ändå påtagligt. Runt 10% av energiproduktionen går ut i transmissionsförluster från Nordligaste matningspunkt till mellansverige om man räknar hela kedja. Stamnätet står för ca 2% av de totala förlusterna i elnätet.

En stor andel av förlusterna ligger dock i region- och lokalnäten snarare än stamnäten, och det kommer vi inte undan direkt, om man inte är villig att bo vägg i vägg med kraftverket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ändå påtagligt. Runt 10% av energiproduktionen går ut i transmissionsförluster från Nordligaste matningspunkt till mellansverige om man räknar hela kedja. Stamnätet står för ca 2% av de totala förlusterna i elnätet.

En stor andel av förlusterna ligger dock i region- och lokalnäten snarare än stamnäten, och det kommer vi inte undan direkt, om man inte är villig att bo vägg i vägg med kraftverket.

Nej precis. Det är inte långa avstånd med högspänningsledningar som orsakar några större förluster utan "last mile".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Nej precis. Det är inte långa avstånd med högspänningsledningar som orsakar några större förluster utan "last mile".

Jo, en stor del är pga kablaget ska vara nedgrävet. Svårt att komma runt det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, en stor del är pga kablaget ska vara nedgrävet. Svårt att komma runt det.

Jo, och förstås för att det är lägre spänning ju närmare konsumenten man kommer.

Men tittar man på exempelvis den befintliga och de planerade kopplingarna mellan Nordafrika och södra Europa så räknar de väl med förluster på någon enstaka procent för de rätt stora avstånden.

Permalänk
Medlem

Kul för oss som sitter med rörligt timdebitering fortfarande, det här går snart inte längre.
Vad skall man göra, kan binda på 103öre på 36 mån med bytesgaranti för 69kr/mån eller 1 år för 150öre...

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Kul för oss som sitter med rörligt timdebitering fortfarande, det här går snart inte längre.
Vad skall man göra, kan binda på 103öre på 36 mån med bytesgaranti för 69kr/mån eller 1 år för 150öre...

Vilket elområde ligger du i ? 3 eller 4?

Januari låg runt 103 öre och februari under det. Varför ska du binda dig till något dyrare? Tänk efter nu... Vill du betala 103 öre på sommaren?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hade jag haft timpris på mitt elabonnemang hade jag slagit av huvudbrytaren imorgon bitti:

Tid/Pris SE1/SE2/SE3/SE4

07 - 08 15,86 15,86 667,92 673,44
08 - 09 16,07 16,07 629,85 629,85

Oskattat, onätat, omomsat pris i öre per kWh. Allt som allt blir det strax under 10 kr/kWh.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hade jag haft timpris på mitt elabonnemang hade jag slagit av huvudbrytaren imorgon bitti:

Tid/Pris SE1/SE2/SE3/SE4

07 - 08 15,86 15,86 667,92 673,44
08 - 09 16,07 16,07 629,85 629,85

Oskattat, onätat, omomsat pris i öre per kWh. Allt som allt blir det strax under 10 kr/kWh.

Så länge man inte maxar säkringarna just den timmen så är det ju lugnt.
Tänker att det nästan är fel att gnälla för mycket nu när vi vet varför det ser ut sådär för tillfället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Jo, och förstås för att det är lägre spänning ju närmare konsumenten man kommer.

Men tittar man på exempelvis den befintliga och de planerade kopplingarna mellan Nordafrika och södra Europa så räknar de väl med förluster på någon enstaka procent för de rätt stora avstånden.

Jo, men då snackar man även HVDC-länkar som är betydligt bättre i den aspekten, egentligen nästan uteslutande effektförluster i omvandlingsstationerna i vardera ände på några procent.

Kommer man bort från AC-nät så blir det rätt mycket bättre för långtransmission.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min el kostar ca 1.4kr/kWh inkl moms.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vilket elområde ligger du i ? 3 eller 4?

Januari låg runt 103 öre och februari under det. Varför ska du binda dig till något dyrare? Tänk efter nu... Vill du betala 103 öre på sommaren?

Elområde 3. Kan ju teckna med bytesrätt så kan jag binda om i sommar om de sjunker. Nu verkar se bara stiga som väckte tanken om att binda.

Mellan 1 och 4 mars har jag gjort av med 340 kwh till ett pris av 680kr exkl moms…

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men då snackar man även HVDC-länkar som är betydligt bättre i den aspekten, egentligen nästan uteslutande effektförluster i omvandlingsstationerna i vardera ände på några procent.

Kommer man bort från AC-nät så blir det rätt mycket bättre för långtransmission.

Jo precis. Så vad är hindret för att bygga en sådan i Sverige om vi nu behöver mer överföringskapacitet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Jo precis. Så vad är hindret för att bygga en sådan i Sverige om vi nu behöver mer överföringskapacitet?

Ingenting, eller massor, vi har ett gäng, men det kräver yta för att dra ledningar och en station i vardera ände. Det är absolut ingen perfekt lösning heller.

Idag har vi 3 st stora länkar mellan EU och Afrika. Det skulle behövas flera hundra lika stora länkar till för att täcka EUs energibehov om den ska importeras från Afrika. Har inte koll på exakt siffra men tänk typ 500 st länkar till. Således är det rimligare att generera energi lokalt många gånger och skita i HVDC-länkar.

Det finns i dag HVDC länkar från Sverige till bland annat till Finland, Polen, Tyskland mfl. I Lindome utanför Göteborg så finns det en HVDC-länk som går till Danmark. Även den stora SydVästlänken som skulle ersätta en kärnkraftsreaktor i södra Sverige är en HVDC-länk. Världens första HVDC-länk var HVDC Gotland från slutet av 90-talet. Idag finns tre länkar till Gotland. Dessa kan dock tas ur spel så Gotland bör inte vara helt utan kraftgenerering vid en eventuell kris.

Generellt så ska energin transporteras långt för att det ska vara lönt men då behövs även marktillstånd. Det är lättare att lägga kabeln på havsbotten än att sätta upp stolpar i trädgårdar. Således dominerar HVDC vid långa överföringar mellan länder. Framförallt när nätfrekvensen inte matchar. (Omformare i vardera ände matchar utgående AC-frekvens).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Elområde 3. Kan ju teckna med bytesrätt så kan jag binda om i sommar om de sjunker. Nu verkar se bara stiga som väckte tanken om att binda.

Mellan 1 och 4 mars har jag gjort av med 340 kwh till ett pris av 680kr exkl moms…

Jag förstår dig.. Måste kännas hopplöst . Jag bor i en billigare villa. Gjort av med 75 kwh på 6 dagar. Folk med solpaneler gör bra med förtjänst nu!

Snart sommar.

Du får väl iallafall bidrag på 2000 kronor i månaden? Jag får inte ett smack av våran kära regering.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag förstår dig.. Måste kännas hopplöst . Jag bor i en billigare villa. Gjort av med 75 kwh på 6 dagar. Folk med solpaneler gör bra med förtjänst nu!

Snart sommar.

Du får väl iallafall bidrag på 2000 kronor i månaden? Jag får inte ett smack av våran kära regering.

75kwh på 6 dagar?! Vad har du för uppvärmning?

6000kr totalt för dec, jan och feb där elkostnaden uppgick till ca 24.000kr totalt

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inteno:

Elområde 3. Kan ju teckna med bytesrätt så kan jag binda om i sommar om de sjunker. Nu verkar se bara stiga som väckte tanken om att binda.

Mellan 1 och 4 mars har jag gjort av med 340 kwh till ett pris av 680kr exkl moms…

Fy f*n. Jag beräknas göra av med 450kWh under marsmånad och då bor jag i radhus. Tur att man kör med fjärrvärme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inteno:

75kwh på 6 dagar?! Vad har du för uppvärmning?

6000kr totalt för dec, jan och feb där elkostnaden uppgick till ca 24.000kr totalt

Det här kommer sänka svensk ekonomi. Ska folk bara ha råd med energi och mat?

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det här kommer sänka svensk ekonomi. Ska folk bara ha råd med energi och mat?

Dessa kostnader är ju normalt över hela Europa, vi har bara varit väldigt bortskämda med rörligt genom åren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Dessa kostnader är ju normalt över hela Europa, vi har bara varit väldigt bortskämda med rörligt genom åren

Tjänar vi lika mycket som tyskarna? Har de lika höga skatter? Förbrukar de lika mycket el som oss? Man måste se helheten, kostnadsbilden.

Permalänk
Skrivet av Inteno:

75kwh på 6 dagar?! Vad har du för uppvärmning?

6000kr totalt för dec, jan och feb där elkostnaden uppgick till ca 24.000kr totalt

Jag har två stycken luft luft, ftx system och en kamin. Använder kaminen rätt flitigt och nya vitvaror samt tvättar och diskar sällan. Bra isolering i huset. Bara haft en luftvärmepump på i mars pga det höga elpriset.

Har även lite solceller så producerat 35 kwh i mars. Så 40 kwh hittils om man slår ut d.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tjänar vi lika mycket som tyskarna? Har de lika höga skatter? Förbrukar de lika mycket el som oss? Man måste se helheten, kostnadsbilden.

Vet inget om Tyskland men har bott i England. Där är dels hyrorna horribelt höga, såvida du inte bor i social/council housing, och elpriserna är bra mycket högre än här generellt. I många engelska hus köper du elen i förskott och när du använt upp det du köpt bryts den tills du fyllt på, ungefär som kontantkort till mobilen. En engelsk knegare tjänar inte mer än en svensk.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Av någon skum anledning ökade min förbrukning till 230-270kWh (dec, nov, jan) från 140-170kWh tidigare månader och år. Konstigt att ökningen kom så lägligt till den rejäla prishöjningen.. Har levt precis som tidigare också, ingen speciell ändring i min i mitt lev med elektronik här hemma.

Hur som, senaste fakturan hamnade på 1415kr + 909kr (kvartal). Tidigare har jag legat på ungefär ~1200kr (kvartal) totalt. Bor i en liten etta!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Hade velat bo i Norrland och tjäna pengar på att använda el.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hade velat bo i Norrland och tjäna pengar på att använda el.

Hur då? Jag vill gärna veta! 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingenting, eller massor, vi har ett gäng, men det kräver yta för att dra ledningar och en station i vardera ände. Det är absolut ingen perfekt lösning heller.

Idag har vi 3 st stora länkar mellan EU och Afrika. Det skulle behövas flera hundra lika stora länkar till för att täcka EUs energibehov om den ska importeras från Afrika. Har inte koll på exakt siffra men tänk typ 500 st länkar till. Således är det rimligare att generera energi lokalt många gånger och skita i HVDC-länkar.

Så om vi inte kan lösa 100% av hela EU's behov så är det ingen idé? Jag säger inte att kablar från Afrika löser alla problem förstås, men kan man få några procent därifrån (genom solpaneler förstås) så minskar vi behovet av rysk gas och minskar våra utsläpp.

Men det är inte riktigt vad vi diskuterar, utan vi pratar om Sverige. Många har uppenbarligen bestämt sig för att den enda lösningen för oss är typ kärnkraft i södra landet, men vi har, än så länge i alla fall, ett överskott i norr så en kabel därifrån hade ju hjälpt liksom. Konsensus bland känrkraftsvurmare verkar ju vara att det inte går att överföra el så långt för förlusterna blir för stora, men så är det ju inte. Det känns lite som att om man har bestämt sig för en sak så spelar det ingen roll vilka argument mot den saken som framkommer, eller vilka alternativ som finns, för man fokuserar bara på nackdelarna hos alternativen och överskattar dem medan man slätar över problemen med sin valda lösning. Sen vet inte jag om det passar förstås, kostnaden för ledningar, transformatorstationer och liknande kanske blir så höga att det inte lönar sig, men om det lönar sig mellan oss och Finland exempelvis så borde det ju kunna löna sig mellan SE1 och SE4.

Citat:

Det finns i dag HVDC länkar från Sverige till bland annat till Finland, Polen, Tyskland mfl. I Lindome utanför Göteborg så finns det en HVDC-länk som går till Danmark. Även den stora SydVästlänken som skulle ersätta en kärnkraftsreaktor i södra Sverige är en HVDC-länk. Världens första HVDC-länk var HVDC Gotland från slutet av 90-talet. Idag finns tre länkar till Gotland. Dessa kan dock tas ur spel så Gotland bör inte vara helt utan kraftgenerering vid en eventuell kris.

Generellt så ska energin transporteras långt för att det ska vara lönt men då behövs även marktillstånd. Det är lättare att lägga kabeln på havsbotten än att sätta upp stolpar i trädgårdar. Således dominerar HVDC vid långa överföringar mellan länder. Framförallt när nätfrekvensen inte matchar. (Omformare i vardera ände matchar utgående AC-frekvens).

Samtidigt ger väl vatten ganska mycket högre motstånd än luft, eller? Det kanske inte gäller i lika hög utsträckning för HVDC, det har jag inte koll på, men det är väl svårt att komma runt fysiken liksom.

Sen har vi ju kraftledningar i landet redan,

Permalänk
Medlem

Vad i helvete?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB