Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Naket eller ej

Hej,

Ska hänga upp lite delar från gamla maskiner på väggen, undrar bara om kortet skall vara naket eller om det är charmigare med kylare på, jag kan inte bestämma mig.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Att det står ATI på kylaren förhöjer ju nostalgivärdet. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag röstar för naket.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kylare på!

Permalänk

Brukar vara för naket men i det här fallet är jag det inte.

Permalänk
Medlem

På 👍

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Viking

Kylaren ska vara av

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kylaren skriker ju stenhård och asball 00-tals estetik. Industriellt och hårt, rött och svart och någon diffus atomenergi-logga på hela kalaset. Om resten av väggen osar tidlöshet med transistorer och kylflänsar, plocka bort. Om det finns en mening med att ens vägg ser ut som Marvels första superhjältefilmer, kör med fläkt på.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Varför inte båda? Kylare över kortet?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skapa en omröstning, så vi får statistik på det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Varför inte båda? Kylare över kortet?

Verkar som om folk gillar kylaren, tanken på att ha båda har aldrig slagit mig men jag gillar det alternativet

För att ge lite kontext så sätter jag upp mina äldre speldatorer som tavlor, men komponenterna placerade, kommer posta bilder när/om det blir klart inom rimlig tid.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker du ska skapa en omröstning, så vi får statistik på det

Skulle jag självklart gjort lagt till det nu

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Gör det lite som en sprängskis!
Alltså om du kan få tag i genomskinliga långa plast destanser som du kan sätta skruvarna genom så kan kylaren sitta en bit åvanför kortet.

Typ liknande något sådant här

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Med den profilbild du har är väl svaret givet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Gör det lite som en sprängskis!
Alltså om du kan få tag i genomskinliga långa plast destanser som du kan sätta skruvarna genom så kan kylaren sitta en bit åvanför kortet.

Typ liknande något sådant här
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRo6gM8ItoExt5dkxopP4dGIz9EF8T8VSWKkA&usqp=CAU

Hade varit snyggt, kanske provar det på ett dött grafikkort jag har liggande som inte är del av ett komplett system. kanske man kan ha det som en snygg skrivbords-accessoar.

Skrivet av KAD:

Med den profilbild du har är väl svaret givet

Jag har ingen aning vad du pratar om

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Naket + löd bort dvi/hdmi portarna. Sen gör det glossy

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog:
1. Kretskort med tvättad GPU
2. Kylfläns och fläkt
3. Shroud/skal

Alla brevid varandra, så man ser flänsarna, helt klart en av höjdpunkterna. Har en gammal Zalman framme av den anledningen

Permalänk
Medlem

Skulle säga

Naket ifall det blandas med andra kretsar.
Påklädd om man har det för sig själv.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Naket 😳

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Efter en tid är korten täckta av damm iallafall, det är ju du som skall leva med korten dagligdags så oavsett vad andra tycker så är det ju upp till dig i slutändan att avgöra vad du anser är snyggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Efter en tid är korten täckta av damm iallafall, det är ju du som skall leva med korten dagligdags så oavsett vad andra tycker så är det ju upp till dig i slutändan att avgöra vad du anser är snyggast.

Bara att gå lös med en dammvippa lite då och då.

Så länge han aldrig vill använda kortet igen vill säga, då den statiska elektriciteten kan förstöra kortet antar jag
Då kanske tryckluft/blåsa av det, är ett bättre alternativ.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Musikälskare

Kylaren ska vara på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sida vid sida eller på. Ingen som inte är super-nörd vet vad ett naket ATI-kort från då är.
Hade exakt samma kort och skulle inte känna igen det utan kylaren.
Hela idén med att hänga upp saker är ju nostalgi.
Om ingen vet vad det är för kretskort som hänger där fungerar det ju inte, eller hur?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Naket !

Kretsar är sexigt ✌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

I detta fall tycker jag naket.
Plastkåpan på kylaren i sig är ganska cool men just XFX tema känns lite för mycket reklam för att ha på väggen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att applicera ny kylpasta om du bestämmer dig för att kylaren skall vara på

Permalänk
CS-mästare

Nu är jag partisk då jag själv hade ett XFX 5870 back in the days. Det satt i den första dator jag monterade själv. Så av nostalgiskäl så måste jag (å det grövsta) rösta för kylaren på.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Båda. Annars med kylare på.

Beror lite på kort också. Vissa ser bättre ut med kylaren och vissa utan.

Jag nöjer mig med Sweclockers poster med grafikkort men annars skulle jag ville ha en GTX 780 I referensutförande med kylaren på. Tycker den är väldigt stilren och snygg.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Båda så klart.. Det där kortet kan man ju ändå känna lite stolthet av att visa upp.. ATI loggan är ju nästan i stil med arkeologiska fynd numera, kylaren från XFX på den där tiden var ju dessutom riktigt trevlig att kolla på! Hade ett 5770 med samma kylare, riktig frän för sin tid det!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Skulle säga

Naket ifall det blandas med andra kretsar.
Påklädd om man har det för sig själv.

Det kommer blandas med moderkort, minne, cpu från samma maskin, det var ju inte så mycket plast på moderkorten på den tiden

Skrivet av FX9:

Bara att gå lös med en dammvippa lite då och då.

Så länge han aldrig vill använda kortet igen vill säga, då den statiska elektriciteten kan förstöra kortet antar jag
Då kanske tryckluft/blåsa av det, är ett bättre alternativ.

Delarna kommer aldrig användas igen så det är bara damm jag behöver oroa mig för

Skrivet av Agamemnon_71:

Sida vid sida eller på. Ingen som inte är super-nörd vet vad ett naket ATI-kort från då är.
Hade exakt samma kort och skulle inte känna igen det utan kylaren.
Hela idén med att hänga upp saker är ju nostalgi.
Om ingen vet vad det är för kretskort som hänger där fungerar det ju inte, eller hur?

tror icke teknik-frälsta kommer tycka det är lite märkligt oavsett, detta är mest nostalgi för min egen del kopplat till den delen i livet datorn användes och spelen jag spelade

Skrivet av andreas_dock:

Naket !

Kretsar är sexigt ✌🏼

Sexigt är det

Skrivet av bjan_84:

Kom ihåg att applicera ny kylpasta om du bestämmer dig för att kylaren skall vara på

Kortet kommer aldrig vara i bruk igen, men bara för din skull så kommer jag applicera nytt om kylaren blir kvar

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16