Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Men va fa.... en stor himla KANT mitt på bana....26 (??) på ESSA / Arlanda. Har ni upptäckt denna med? Osäker på banan dock.
Kan detta vara enbart på min maskin, eller borde det synas hos alla? Den kom en liten surprise direkt efter landingen kan jag säga. WTF! Kör standard ESSA. Därmot har jag Lanvetter (orbx) som addon.

Någon som förresten vet hur bra eller dålig Landvetter är utan addon?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Men va fa.... en stor himla KANT mitt på bana....26 (??) på ESSA / Arlanda. Har ni upptäckt denna med? Osäker på banan dock.
Kan detta vara enbart på min maskin, eller borde det synas hos alla? Den kom en liten surprise direkt efter landingen kan jag säga. WTF! Kör standard ESSA. Därmot har jag Lanvetter (orbx) som addon.

Någon som förresten vet hur bra eller dålig Landvetter är utan addon?

Så du har hittat den med .. Trodde jag va ensam om det

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Så du har hittat den med .. Trodde jag va ensam om det

Tack för din feedback. Angav jag rätt bana? Hur rapporterar man in detta tro? Måste ju ha gjorts redan tänkte jag. Tänk om man flugit över halva klotet och avslutar på detta sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för din feedback. Angav jag rätt bana? Hur rapporterar man in detta tro? Måste ju ha gjorts redan tänkte jag. Tänk om man flugit över halva klotet och avslutar på detta sätt.

Är rätt bana som det är så på .. Är väl via deras zendesk man rapporterar in det

Jag glömde och ta skärmskot och så då jag upptäckte det , tänkte på samma sak som du ang att det är väl redan rappoterat

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Är rätt bana som det är så på .. Är väl via deras zendesk man rapporterar in det

Jag glömde och ta skärmskot och så då jag upptäckte det , tänkte på samma sak som du ang att det är väl redan rappoterat

Ah jag trodde de var nån mod som orsakade men då har de hänt efter SU8, vet jag starta från 09 sist jag flög från ESSA för några veckor sen, se om jag hinner först med o se om jag kan rapportera , två kanter var det också, en ganska nära starten på 26 och en närmare termnalerna

Permalänk
Skrivet av mahava:

Ah jag trodde de var nån mod som orsakade men då har de hänt efter SU8, vet jag starta från 09 sist jag flög från ESSA för några veckor sen, se om jag hinner först med o se om jag kan rapportera , två kanter var det också, en ganska nära starten på 26 och en närmare termnalerna

Vore super om du kunde göra det. Stort tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vore super om du kunde göra det. Stort tack!

Var redan rapporterat, tydligen varit så sen 10feb

https://forums.flightsimulator.com/t/broken-runnway-essa-26/4...

Rösta gärna på buggen.

La även en ticket via zendesk

Permalänk

Röstat (såklart). Tyvärr bara 22 röster än så länge, därav bra om så många som möjligt kan rösta som sagt... Även om ni inte flyger från eller till ESSA. Vi vill ju har våra banor hela....

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Nu sparas plötsligt inte mina inställningar för joysticken längre. Sparar, sen omstart - allting tillbaka på inställningar jag inte minns att jag har gjort. KAN vara något jag sparat tidigare. Hur funkar detta med när konfigfiler i molnet börjar krångla? Finns det någon lokal fil som används annars, som kan ha blivit korrupt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nu sparas plötsligt inte mina inställningar för joysticken längre. Sparar, sen omstart - allting tillbaka på inställningar jag inte minns att jag har gjort. KAN vara något jag sparat tidigare. Hur funkar detta med när konfigfiler i molnet börjar krångla? Finns det någon lokal fil som används annars, som kan ha blivit korrupt?

Gjorde du en separat controller profil (kopiera default) ? För mig det blir borkat om man ändrar i defaultprofilen utöver de kan börja strula med olika plan

Permalänk
Skrivet av mahava:

Gjorde du en separat controller profil (kopiera default) ? För mig det blir borkat om man ändrar i defaultprofilen utöver de kan börja strula med olika plan

Hmm. Vet inte. Vet bara att jag hade en profil jag gjort (sen vad den baseras på vet jag inte), och sen duplicerade jag denna då jag ville testa andra inställningar.

OM jag nollar allt, finns det något sätt att spara ner inställningarna innan och importera, eller någon annan lösning. Kan jag nolla molnets inställningar för joysticken och köra det jag har lokalt...om de nu inte är korrupta med. Det märkliga är att det är OLIKA inställningar per uppstart av spelet. Så märkligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Säg till om det när något jag ska prova!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm. Vet inte. Vet bara att jag hade en profil jag gjort (sen vad den baseras på vet jag inte), och sen duplicerade jag denna då jag ville testa andra inställningar.

OM jag nollar allt, finns det något sätt att spara ner inställningarna innan och importera, eller någon annan lösning. Kan jag nolla molnets inställningar för joysticken och köra det jag har lokalt...om de nu inte är korrupta med. Det märkliga är att det är OLIKA inställningar per uppstart av spelet. Så märkligt...

Vad skumt , låter som typ en variant av den där buggen som var efter om de var su6 där assistans inställningar ändrades om man gick in i conntent .

Men vad händer om du kopierar Default profilen nu och ändrar ? Får du samma fel då? Och vad är det för joystick? Läst att TM s hotas har / har haft problem men vill minnas de var på Xbox

Vet inte hur och om man kan spara ner tyvärr ,

Permalänk
Skrivet av mahava:

Vad skumt , låter som typ en variant av den där buggen som var efter om de var su6 där assistans inställningar ändrades om man gick in i conntent .

Men vad händer om du kopierar Default profilen nu och ändrar ? Får du samma fel då? Och vad är det för joystick? Läst att TM s hotas har / har haft problem men vill minnas de var på Xbox

Vet inte hur och om man kan spara ner tyvärr ,

Enklare joystick, Logitechs Extreme 3D Pro. Jag gjorde ju en duplicering av en annan profil jag skapat, och sen tog jag bort den andra profilen. Typ "hej1" duplicerades och döptes till "hej2", och sen tog jag bort "hej1". Borde ju inte vara några konstigheter kan man tänka. Men men...

Kan prova att duplicera denna igen och spara om.

MEN...jag vet att jag vid något tillfälle fick upp att det var något cloudproblem, ni vet där man får välja mellan att använda data från molnet eller de lokala filerna. Vette tusan vad jag valde - men det borde ju fixa sig efteråt ändå. Får skylla på ännu en CTD i spelet. (färre nu efter senaste SU, men det har kommit en eller två). Kan vara att jag numera kör klockat på min GPU..

Jaja.. Ha en bra helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Nån fler som stör sig på hur extremt instabilt och känsligt FS2020 är? Det är som ett korthus, råkar man ändra minsta lilla grej rasar allt.

Tänkte jag skulle piffa upp området runt Seattle eftersom jag har goda minnen därifrån med Flight Unlimited 3 och FSX+OrbX. Men efter att jag lagt till något dussintals scenerier kraschar simulatorn till desktop 8 av 10 gånger innan flighten ens har laddat. Börjar plocka bort scenerier ett efter ett och tror flera gånger jag har löst problemet, men efter ett par starter börjar det krascha igen. Till slut är hela Community-mappen tömd igen och jag är tillbaks på ruta ett.

Känns som Asobo behöver lägga in mycket bättre felhantering, så man får mer användbar information om *vad* som är problemet istället för att skiten bara dumpar en till skrivbordet utan några felmeddelanden.

Tror jag ger upp och avinstallerar skiten till nästa uppdatering kommer. Läser man lite på forum verkar ju t.om. Xbox-versionen krascha ganska mycket trots att man där bara kan installera officiella addons och hårdvaran är mycket mer likriktad (bara några få modeller att testa på). Hade inte FS varit en Microsoft-produkt hade den nog blivit portad från Xbox store p.g.a. hur buggigt det är.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Har börjat att med täta intervaller få frågan om du öppna Windows brandvägg för Fs2020's datatrafik. Inte fått det det tidigare...

Vad kommer detta sig? Ändring i Windows eller i FS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Men va fa.... en stor himla KANT mitt på bana....26 (??) på ESSA / Arlanda. Har ni upptäckt denna med? Osäker på banan dock.
Kan detta vara enbart på min maskin, eller borde det synas hos alla? Den kom en liten surprise direkt efter landingen kan jag säga. WTF! Kör standard ESSA. Därmot har jag Lanvetter (orbx) som addon.

Någon som förresten vet hur bra eller dålig Landvetter är utan addon?

Ja på två delar när jag taxar med AI-pilot så fastnar planet på kanten. Kan man anmäla detta till Microsoft så kan de släppa en update ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Skulle installera ett 3:e parts scenery men får det inte att funka. Den vanliga sökvägen som finns på nätet verkar inte funka. Då jag installerat mitt FS på min d: drive så såg jag att det där fanns en spegling av den mappen som även finns på c: Men som sagt - funkar inte att lägga uppzippad folder där...eller är det den "uppzippade foldern i foldern" som ska läggas där" ? Får det i vart fall inte att funka.

Några tips, vad kör ni för folder och spelar det någon roll när man har installerat på spelet på C: eller D: ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Ja på två delar när jag taxar med AI-pilot så fastnar planet på kanten. Kan man anmäla detta till Microsoft så kan de släppa en update ?

Fanns väl en länk här i tråden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Skulle installera ett 3:e parts scenery men får det inte att funka. Den vanliga sökvägen som finns på nätet verkar inte funka. Då jag installerat mitt FS på min d: drive så såg jag att det där fanns en spegling av den mappen som även finns på c: Men som sagt - funkar inte att lägga uppzippad folder där...eller är det den "uppzippade foldern i foldern" som ska läggas där" ? Får det i vart fall inte att funka.

Några tips, vad kör ni för folder och spelar det någon roll när man har installerat på spelet på C: eller D: ?

Korta svaret är att den är var du valde installera till när du startade spelet första gången , dvs var du valde spara content , måste inte vara samma som spelets install katalog som väljs i Steam eller Windows Store , Default är typ i appdata (se länken nedan )

Du kan ta reda på var den är på detta vis

Go to Options / General
Click on "Developers" which you will find at the bottom of the list on the left
Switch Developers Mode on
On the Dev Menu select Tools / Virtual File System
The community folder location can be found under "Watched Bases"

Från https://www.flightsim.com/vbfs/content.php?21235-Finding-The-...

Permalänk
Skrivet av mahava:

Korta svaret är att den är var du valde installera till när du startade spelet första gången , dvs var du valde spara content , måste inte vara samma som spelets install katalog som väljs i Steam eller Windows Store , Default är typ i appdata (se länken nedan )

Du kan ta reda på var den är på detta vis

Go to Options / General
Click on "Developers" which you will find at the bottom of the list on the left
Switch Developers Mode on
On the Dev Menu select Tools / Virtual File System
The community folder location can be found under "Watched Bases"

Från https://www.flightsim.com/vbfs/content.php?21235-Finding-The-...

Tack! Det var inte alls den "logiska" sökvägen som jag trodde!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Någon mer som börjat få väldigt många "connection lost" för att sedan få en uppkoppling igen i spelet?

Tänker på Paula Abduls gamla låt, "One step forward, two steps back" när det kommer till FS2020 och dess uppdateringar.

Sen en annan fråga: Om jag klickar i under "data" att jag vill ha live traffic, är det rätt då som jag uppfattat det, att jag även måste klicka i det i den andra fliken också och välja live traffic? Eller är det bara "Ai". Lite luddigt där, eller så har jag ludd i hövvet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Någon mer som börjat få väldigt många "connection lost" för att sedan få en uppkoppling igen i spelet?

Tänker på Paula Abduls gamla låt, "One step forward, two steps back" när det kommer till FS2020 och dess uppdateringar.

Sen en annan fråga: Om jag klickar i under "data" att jag vill ha live traffic, är det rätt då som jag uppfattat det, att jag även måste klicka i det i den andra fliken också och välja live traffic? Eller är det bara "Ai". Lite luddigt där, eller så har jag ludd i hövvet.

Jag har upplevt mycket problem sedan senaste uppdateringen. Spelet tar betydligt längre tid att ladda, ATCn krånglar ofta, ibland fungerar inte menyerna eller att göra val på kartan, spelet kraschar mitt i flygningar mm.. Det har flutit på utan några större bekymmer för min del fram till just senaste uppdateringen, hoppas det bättrar sig snart igen.

Permalänk
Skrivet av Mika3l:

Jag har upplevt mycket problem sedan senaste uppdateringen. Spelet tar betydligt längre tid att ladda, ATCn krånglar ofta, ibland fungerar inte menyerna eller att göra val på kartan, spelet kraschar mitt i flygningar mm.. Det har flutit på utan några större bekymmer för min del fram till just senaste uppdateringen, hoppas det bättrar sig snart igen.

Check, check, check - på samma saker. Parallellt med detta slåss jag även med senaste Bios, senaste chipset och senaste grafikdrivare. Det är mycket nu. Ibland önskar jag att livet var lika enkelt som att lira på en Xbox Series X - men även de verkar ha en hiiimla mycket problem, speciellt prestandamässigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hej ..

En fråga, är det fler som har upptäckt att den inbyggda ATC:n klagar konstant på flyghöjden då man flyger IFR.

Jag hade fått FL190 som min flyghöjd och hela tiden så var jag för högt eller för lågt så jag fick ändra altimetern konstant via knapp B
Verkar som detta kom efter både SU 8 och WU 8 , för innan hade jag inga problem alls med det

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Hej ..

En fråga, är det fler som har upptäckt att den inbyggda ATC:n klagar konstant på flyghöjden då man flyger IFR.

Jag hade fått FL190 som min flyghöjd och hela tiden så var jag för högt eller för lågt så jag fick ändra altimetern konstant via knapp B
Verkar som detta kom efter både SU 8 och WU 8 , för innan hade jag inga problem alls med det

Klagar den med altimeter på 1013 hPa / 29.92 inHg alltså?
Jag minns inte om B sätter den till den faktiskt "uppmätta" eller den som är korrekt för situationen (dvs 1013 / 29.92 här).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Klagar den med altimeter på 1013 hPa / 29.92 inHg alltså?
Jag minns inte om B sätter den till den faktiskt "uppmätta" eller den som är korrekt för situationen (dvs 1013 / 29.92 här).

Jag har live weather aktiverat och innan SU 8 så fick man de nya värdet , tex 29,98 då man bytte atc
Har så de visar 29,92 som altimeter då det är så jag har hört att dem använder inom flyget

B har satt den till rätt värde innan vad jag kommer ihåg , nu får jag trycka B konstant.. Kan dumpa upp film på youtube o länka

https://www.youtube.com/watch?v=RyHfJwm_M9A

La in yoube länke
Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Jag har live weather aktiverat och innan SU 8 så fick man de nya värdet , tex 29,98 då man bytte atc
Har så de visar 29,92 som altimeter då det är så jag har hört att dem använder inom flyget

B har satt den till rätt värde innan vad jag kommer ihåg , nu får jag trycka B konstant.. Kan dumpa upp film på youtube o länka

https://www.youtube.com/watch?v=RyHfJwm_M9A

Hmm men nu hänger jag inte med. Trycker du B i videon?
Den ska ju som sagt stå på 29.92 konstant (och aldrig ändras från det) på den höjden för att det ska vara rätt (i USA över 18000 ft, i många andra länder kan det vara klart lägre som man växlar över till 29.92).
ATC har ju rätt åtminstone första gången den säger till i klippet eftersom du är på fel höjd då (typ 19700 eller nåt sånt), och aldrig ligger stilla på en höjd.
Andra gången är det svårt att se vad höjden faktiskt är eftersom altimetern är felinställd.

OM altimeterns värde påverkar vad ATC säger så är det en bugg. Om den däremot klagar när du ligger på 19000 ft enligt altimeter 29.05 så är det inte en bugg, det ska den klaga på för då ligger du på fel höjd.

I videon blir man ju typ sjösjuk för att autopiloten försöker korrigera konstant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Japp , tycker B i videon för ena stunden är jag för högt och andra sekunden ligger jag för lågt , så jag får trycka B för värdet , värdet började på 28,91 på Efva i Vasa och redan då när jag kom upp på FL190 så fick jag hela tiden att jag låg för högt eller för lågt så jag fick ändra altimetern via B

Du kan tänka dig hur jag kände mig efter jag hade kommit halvvägs på min rutt

Med live weather aktiverat så ändras altimetern för varje ny atc du kopplar upp dig på , då jag koppla upp mig från Vasa till Tammerfors så fick jag nytt värde o de va lika då jag kopplade opp mig mot Mlmö då jag hade så gott som kommit in på svenkt territorium .. Så har det iaf fungerat förut med live weather altivt

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Japp , tycker B i videon för ena stunden är jag för högt och andra sekunden ligger jag för lågt , så jag får trycka B för värdet , värdet började på 28,91 på Efva i Vasa och redan då när jag kom upp på FL190 så fick jag hela tiden att jag låg för högt eller för lågt så jag fick ändra altimetern via B

Du kan tänka dig hur jag kände mig efter jag hade kommit halvvägs på min rutt

Med live weather aktiverat så ändras altimetern för varje ny atc du kopplar upp dig på , då jag koppla upp mig från Vasa till Tammerfors så fick jag nytt värde o de va lika då jag kopplade opp mig mot Mlmö då jag hade så gott som kommit in på svenkt territorium .. Så har det iaf fungerat förut med live weather altivt

Jo, men är du över transition level (dvs på en flight level) så ska du ju alltid ha 29.92, så oavsett om de säger "altimeter XX.YY" eller inte så ska den stå på 29.92.

Hur blir det om du aldrig trycker B utan sätter den på 29.92 och sen låter den vara där, tills planets höjdmätare stabilt visar 19000? Fortsätter den tjata om och om så är det en bugg, annars verkar det korrekt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200