Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att man använder monte carlo förändrar dock inte det vi diskuterar här, det är inget magiskt med monte carlo som gör att man kan ta vilket dataset som helst och sedan applicera resultatet på alla frågor i alla scenarion för att prediktera ett utfall på bästa sätt. Hade man kunnat göra det så hade jag inte haft ett jobb då en dator kunnat sköta det automatiskt. Varför vi behöver folk som jobbar med matematisk statistik är för att där vi står nu kanske inte bäst representeras av ett ihopvägande av all data, man kan behöva begränsa sitt dataunderlag till ett som bättre passar den frågan man försöker svara på eller ha olika vikter beroende på saker som skett.

Som sagt kan man argumentera för att det är den bästa skattning vi kan få fram och att den passar bra ändå, men då är det ett antagande man gör som man måste försvara och inget som är givet rent statistiskt.

Vart vill du komma med detta? Vad är det för speciellt med idag som gör att statistiken inte skulle stämma, jämfört med igår eller imorgon?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Att man använder monte carlo förändrar dock inte det vi diskuterar här, det är inget magiskt med monte carlo som gör att man kan ta vilket dataset som helst och sedan applicera resultatet på alla frågor i alla scenarion för att prediktera ett utfall på bästa sätt. Hade man kunnat göra det så hade jag inte haft ett jobb då en dator kunnat sköta det automatiskt. Varför vi behöver folk som jobbar med matematisk statistik är för att där vi står nu kanske inte bäst representeras av ett ihopvägande av all data, man kan behöva begränsa sitt dataunderlag till ett som bättre passar den frågan man försöker svara på eller ha olika vikter beroende på saker som skett.

Som sagt kan man argumentera för att det är den bästa skattning vi kan få fram och att den passar bra ändå, men då är det ett antagande man gör som man måste försvara och inget som är givet rent statistiskt.

Hur investerar du då?

Känns som vi har glidit från trådens huvudämne nu när det verkar vara argumentation om min investeringstrategis evidensgrund är hållbar eller ej. Jag ser ingen anledning att ändra på den då jag grundligt har tittat på de studier som gjorts och bedömt att det är bäst för mig. Du säger dock mest "Jag håller inte med" hur du tolkar data, vilket i sig inte hör till trådens ämne.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Vad händer med Storskogen?
Ned 63% i år och verkar fortsätta falla.
Köpläge eller skall man dra sig ur?

Behöver du pengarna nu? Då ska du dra dig ut. Annars ser jag ingen mening med att sälja till förlust.

Storskogen likt de flesta investmentbolag har gått dåligt i och med den situation vi har just nu. Jag småköper i de flesta, inklusive storskogen, men mest Investor just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Har precis sålt mitt hus och fått en liten slant över. Kan ingenting om investeringar, men har förstått att det är dumt att bara ha dom sitta på ett vanligt konto. Några tips? Är endast ute efter bästa sättet att "förvara" pengarna på, är inte intresserad av något hög-riskabelt alls.

Ger dig samma tips som min mamma: för alla pengar du inte behöver inom närtid köp Länsförsäkringar Global Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vart vill du komma med detta? Vad är det för speciellt med idag som gör att statistiken inte skulle stämma, jämfört med igår eller imorgon?

Ingen säger att statistiken inte stämmer, statistiken stämmer såklart då den är vad den är men den kanske inte är den bästa skattningen givet all information vi har. Jag känner faktiskt ingen som jobbar med modellbyggande som inte kontinuerligt ser över sina modeller för att se att de faktiskt är en vettig representation av verkligheten givet hur saker rör på sig och är representativa för just den frågan som skall besvaras.

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur investerar du då?

Känns som vi har glidit från trådens huvudämne nu när det verkar vara argumentation om min investeringstrategis evidensgrund är hållbar eller ej. Jag ser ingen anledning att ändra på den då jag grundligt har tittat på de studier som gjorts och bedömt att det är bäst för mig. Du säger dock mest "Jag håller inte med" hur du tolkar data, vilket i sig inte hör till trådens ämne.

Det jag vände mig mot från början var att försöka ge de råd man ger mer kredibilitet genom att slänga sig med uttryck som "statiskt sett" när frågan som ställdes inte är samma frågeställning som ställdes när man gjorde de analyser som avses.

Jag hade inte säkert vågat säga vilken investeringsstrategi som har bästa förväntade utfallet idag, jag är inte säker på att de analyser som gjorts hade gett samma resultat ifall man t.ex. utgick från perioder med krig i delar av Europa. Mitt råd hade snarare sagt varit att säga hur det historiskt har förhållit sig om vi tittar på en slumpvis vald dag men att det inte nödvändigtvis inte behöver vara den strategi som har högst sannolikhet för ett gynnsamt utfall ifall man skall gå in idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Statistiskt sett är det bäst att gå all in om man väljer en slumpvis dag att gå in på utan mer information än så. Nu frågar han dock efter vad som ger bäst sannolikhet för ett gynnsamt utfall betingat läget som vi är i nu, det behöver inte alls ge samma svar som den obetingade sannolikheten.

Det behöver inte ge samma svar, men det kommer endast ge annat svar under förutsättningen att vi har bättre idé om vad som händer i framtiden nu än vad vi normalt sett gör, vilket jag nog inte tror vi har

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det behöver inte ge samma svar, men det kommer endast ge annat svar under förutsättningen att vi har bättre idé om vad som händer i framtiden nu än vad vi normalt sett gör, vilket jag nog inte tror vi har

Det du säger där är att om vi hade gjort samma analys med ett annat dataunderlag (t.ex. ett där investeringstidpunkten är dagar då det varit krig i Europa) så hade svaret blivit detsamma och det är inte givet. I så fall vill jag ha en källa som visar på det. Min poäng är att beroende på vad man föder in i sin modell så kan den svara på olika frågeställningar, att föda in all tillgänglig data är inte alltid det som svarar på den fråga man försöker besvara.

Det handlar alltså inte om att jag tror vi på något sätt är bättre på att spå framtiden än normalt utan att man inte kan bygga en generell modell och säga att den statistiskt svarar på en frågeställning hur det är i en specifik situation utan vidare undersökning. Man kan som sagt argumentera för att det är så men det är ett antagande, man såklart måste vara medveten om när man gör ett antagande och när det är ren statistik.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på vad jag ska göra nu. Jag har stor del av mitt sparande i ett fondkonto, en fond fokuserad mest på värdepapper (Robur Bas solid). Tanken är att det ska vara handpenning till boendeköp tidigast nån gång nästa år. Och med den skiten som händer nu är jag orolig för hur sjutton jag ska bete mig... det har ju redan gått ner med en ansenlig summa, och det finns väl starka tecken på att det kommer fortsätta...

Hur sjutton ska jag tänka kring detta?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du säger där är att om vi hade gjort samma analys med ett annat dataunderlag (t.ex. ett där investeringstidpunkten är dagar då det varit krig i Europa) så hade svaret blivit detsamma och det är inte givet. I så fall vill jag ha en källa som visar på det. Min poäng är att beroende på vad man föder in i sin modell så kan den svara på olika frågeställningar, att föda in all tillgänglig data är inte alltid det som svarar på den fråga man försöker besvara.

Det handlar alltså inte om att jag tror vi på något sätt är bättre på att spå framtiden än normalt utan att man inte kan bygga en generell modell och säga att den statistiskt svarar på en frågeställning hur det är i en specifik situation utan vidare undersökning. Man kan som sagt argumentera för att det är så men det är ett antagande, man såklart måste vara medveten om när man gör ett antagande och när det är ren statistik.

Edit: Jag håller med.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller med om din invändning men det är väl också rimligt att ifall vi saknar statistik betingat på krigstider att då gå upp en nivå till den mer allmänna datan.

Håller också med om att man bör vara tydlig med att ju mer extraordinär situationen är desto mer 'risk' finns det att man är i någon av ytterkanterna i sannolikheten; även om vi inte vet alls var.

Och som du säger, uttryck som börjar med "statiskt sätt så ..." skall användas varsamt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av clappen:

Ryssland är extremt översålt och jag slänger in en relativt stor del där.

Hann du få iväg ordern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Hann du få iväg ordern?

Sluta göd trollen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Hann du få iväg ordern?

Japp och hann sälja den ena för en bra vinst faktiskt men den andra är fast i ett vacuum tills dom öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag är osäker på vad jag ska göra nu. Jag har stor del av mitt sparande i ett fondkonto, en fond fokuserad mest på värdepapper (Robur Bas solid). Tanken är att det ska vara handpenning till boendeköp tidigast nån gång nästa år. Och med den skiten som händer nu är jag orolig för hur sjutton jag ska bete mig... det har ju redan gått ner med en ansenlig summa, och det finns väl starka tecken på att det kommer fortsätta...

Hittar ingen Robur Bas Solid, men Robur Bas 100 säger "Rekommenderad sparhorisont: Minst 5 år".

Hur du ska göra är väl du bäst lämpad att bestämma över, kan du skjuta på bostadsköpet?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du menar att du kan förutspå riktningen på börsen just nu?

Det kan vi nog alla, det svåra är att få rätt

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken: Vad har ni för ungefärlig procentuell fördelning i er portfölj? Tänker buffert/fonder/aktier/högriskprylar som krypto.

Läste lite om 4-hinkar-principen (https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/ ) och jag kör en liten variant, antar jag att man kan säga. Har just nu 10% buffert, 70% fonder, 10% aktier och 10% krypto.

Får en känsla att många av er har en större andel aktier än så? Jag har börjat få upp ögonen för aktier litegrann, men än så länge känner jag inte att jag har kollen som krävs. Krypton är ju vad den är, och jag håller på att trappa ner lite med den andelen. Så på sikt kanske det blir 15% aktier och 5% krypto.

Vore intressant att höra hur ni gör.

Permalänk
Skrivet av Werner:

Blev lite nyfiken: Vad har ni för ungefärlig procentuell fördelning i er portfölj? Tänker buffert/fonder/aktier/högriskprylar som krypto.

Läste lite om 4-hinkar-principen (https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/ ) och jag kör en liten variant, antar jag att man kan säga. Har just nu 10% buffert, 70% fonder, 10% aktier och 10% krypto.

Får en känsla att många av er har en större andel aktier än så? Jag har börjat få upp ögonen för aktier litegrann, men än så länge känner jag inte att jag har kollen som krävs. Krypton är ju vad den är, och jag håller på att trappa ner lite med den andelen. Så på sikt kanske det blir 15% aktier och 5% krypto.

Kollar jag lite snabbt på Avanza-konto så ser det ut ungefär såhär:
Aktiefonder: 45%
Räntefonder: 5%
Aktier: 45%
Likvida medel: 5%

Då separerar jag Avanza-pengar och lönekonto/sparkonto.
Hade jag räknat sparkontot som likvida medel hade det varit 27% idag

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

1% cash, 1% fonder, 6% crypto, 92% aktier

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag har 57% likvida medel, 35% fonder, 7% aktier och 0% krypto.

Fonderna är i första hand olika Robotfonder såsom Avanza Auto, Lysa och Opti så det är en mix av aktiefonder, räntefonder och även råvaror.
Aktierna är i första hand svenska bolag med stabil utdelning.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att sitta still i båten eftersom du inte behöver pengarna omedelbart och då slipper realisera förlusten. Mitt antagande är att kriget kommer vara över innan året är slut och då tror jag att börsen kommer återhämta sig och fortsätta tuffa på uppåt.
Som Ken Fisher sa: "Time in the market beats timing the market."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Mitt råd är att sitta still i båten eftersom du inte behöver pengarna omedelbart och då slipper realisera förlusten. Mitt antagande är att kriget kommer vara över innan året är slut och då tror jag att börsen kommer återhämta sig och fortsätta tuffa på uppåt.
Som Ken Fisher sa: "Time in the market beats timing the market."

Jag skulle nog också stanna kvar om jag vore @lord_dubbdäck. Samtidigt är det förstås viktigt att förstå att en fortsatt nedgång kan göra att det inte finns tillräckligt med pengar kvar till en handpenning om ett år. De flesta "sparekonomer" rekommenderar- av skäl som nu är uppenbara - att inte investera pengar som behövs i närtid (dvs inom de närmsta åren).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Werner:

75% aktier
25% fonder

Bufferten är inte en del av min sparstrategi och om värdet går upp på sparandet så betyder det inte att jag ska ha större buffert. Således inte ens med i kalkylen ovan. Jag sparar primärt nyinsättningar i fonder då jag inte har orken att "månadsspara" i aktier.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gör ingenting. Ta bort alla känslor du har ur ekvationen. Är det tidigast ett år tills du planerar använda dom, skjut upp engagemanget tills dess. Ingen ide att oroa sig i onödan. Allt med aktier o fonder är teoretiska värden. Du får blunda dig igenom det. Som jag själv planerar göra.

Permalänk
Medlem

Om du behöver det inom ett år ska det inte ligga på börsen. Sälj. Börsen är för pengar du inte behöver på minst fem år, helst ännu längre.

Hade det varit en längre period hade jag rekommenderat att vara lugn. Men börsen kan lika gärna rasa 50% lagom tills du behöver handpenningen, känns inte värt att ta den risken för några procent extra i avkastning. Min åsikt.

Skrivet av Werner:

Av det jag sparar långsiktigt, 20% Fonder, 80% Aktier.
(Pension ej räknat).

Buffert etc räknar jag inte in i mitt sparande då det inte ligger hos Avanza och är statiskt förutsatt att inget oväntat händer med huset.

Permalänk
Medlem

Om inte det är för OT så skulle jag vilja veta vilka ekonomiforum som är bra att hänga på för att diskutera och få inspiration från? Själv använder jag mest Shareville men vill komplettera med något mer. Tips vart man skall vända blickarna?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av Werner:

Ligger just nu på 75% fonder, 22% aktier resterande 3% är certificat och liten buffert.
Månadssparar 82% fonder och 18% aktier men aktierna har gått lite bättre än fonderna än så länge.

Har en personlig buffert på 30-40 tusen och en tillsammans med sambon på ca 100 tusen för renovering och plötsliga händelser rörande huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Har runt 45% likvider och resten värdepapper just nu.
Likvider ska användas för kontantinsats på bostad. Vi planerar att köpa en villa i storstad inom ett år ca.

Bland värdepapper har jag 75% fonder, 20% aktier i stora /medelstora bolag, 4% småbolag och 1% krypto.

Jag månadssparar i fonder med fast belopp, som är en stor del av det som blir över. Men likvider ökar också t.ex när bonusen från jobbet kommer och andra "oväntade" inkomster eller om utgifterna är lägre en månad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

98% här.

Resten i konstiga bull x16 olja

Kanske lite tokigt men det märker jag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

98% här.

Resten i konstiga bull x16 olja

Kanske lite tokigt men det märker jag.

Genialiskt

Permalänk
Medlem

Intressant, tack för alla svar. Har fått lite dille på att köra en andel utdelningsportfölj nu. Inte 100% givetvis, men lika bra som att ha en stor chunk svenska fonder kan jag ju lika gärna köpa lite stabila svenska bolag som haft bra direktavkastning år efter år.

Ni som kör en liknande setup, vilka bolag har ni?

Och bonusfrågan: Finns det nån som helst anledning att ha Avanza Zero i portföljen? Jag tänker att jag lika gärna kan börja vikta om de 10%:en till aktier?