Sämre temperaturer med ny pasta på mitt Asus Strix 1080

Permalänk
Medlem

Sämre temperaturer med ny pasta på mitt Asus Strix 1080

Tjenare!

Jag är lite fundersam om jag har gjort nåt fel när jag bytte pasta och thermal pads på mitt Asus strix 1080?
Jag använde mig utav Thermal Grizzly Kryonaut och får sämre temperaturer än vad jag fick med original pastan..

Gjorde jag nåt fel? Finns det en sekvens på hur man skruvar ihop kortet som kan ha gjort att gpun inte får den kontakten den behöver med kylare?

Permalänk
Medlem

Montera av kylaren igen och se på pastan om den inte fått bra kontakt.
Det brukar lösa sig genom att montera om kylaren. Skruva bara några drag på var skruv.
Är nyvaken och har inte ens fått en hel kopp kaffe än, men ska försöka förklara.

Du har fyra skruvar, om den längst ned till vänster är skruv ett, så är skruven längst upp till höger skruv 2.
Skruven längst upp till vänster är skruv 3, vilket gör skruven längst ned till höger skruv 4.
Det är ordningen du ska spänna dom i. Dra bara några få skruvdrag innan du byter till nästa skruv.
För att du ska få en jämn spänning på gpu.

Edit: Japp, jag var väldigt nyvaken. Jag missade att du bytt pads med.
Där kan du ha boven s a s. Är dom förtjocka så får din gpu inte kontakt som den ska med kylaren.

Så du kan prova att göra som jag skrev först och återkomma, eller så skriver du och visar med bilder vad du bytte till för pads.
För funkar det jag skrev inte så behöver vi all information vi kan få för att på bästa vis hjälpa dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

rätt thermal pads?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Tjenare!

Jag är lite fundersam om jag har gjort nåt fel när jag bytte pasta och thermal pads på mitt Asus strix 1080?
Jag använde mig utav Thermal Grizzly Kryonaut och får sämre temperaturer än vad jag fick med original pastan..

Gjorde jag nåt fel? Finns det en sekvens på hur man skruvar ihop kortet som kan ha gjort att gpun inte får den kontakten den behöver med kylare?

För mycket kylpasta eller för tjocka kuddar är min gissning.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

För mycket kylpasta eller för tjocka kuddar är min gissning.

För mycket pasta tror jag inte möjligen för tjocka pads så kylaren har dålig kontakt. Man väldigt mycket pasta på enligt EK när man monterar deras block.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Montera av kylaren igen och se på pastan om den inte fått bra kontakt.
Det brukar lösa sig genom att montera om kylaren. Skruva bara några drag på var skruv.
Är nyvaken och har inte ens fått en hel kopp kaffe än, men ska försöka förklara.

Du har fyra skruvar, om den längst ned till vänster är skruv ett, så är skruven längst upp till höger skruv 2.
Skruven längst upp till vänster är skruv 3, vilket gör skruven längst ned till höger skruv 4.
Det är ordningen du ska spänna dom i. Dra bara några få skruvdrag innan du byter till nästa skruv.
För att du ska få en jämn spänning på gpu.

Edit: Japp, jag var väldigt nyvaken. Jag missade att du bytt pads med.
Där kan du ha boven s a s. Är dom förtjocka så får din gpu inte kontakt som den ska med kylaren.

Så du kan prova att göra som jag skrev först och återkomma, eller så skriver du och visar med bilder vad du bytte till för pads.
För funkar det jag skrev inte så behöver vi all information vi kan få för att på bästa vis hjälpa dig.

Jo men så långt har jag koll på, trotts att man har tummen i handen haha, men tacksam för svaret då finns den här ifall det är nån ovetandes som snubblar in på tråden så finns informationen här. Gällande thermalpadsen så köpte jag Thermal Grizzlys 1mm och 2mm pads, jag kan se på 2mm padsen att den får kontakt då jag kan se avtryck ifrån kontakterna den ska kyla så den är jag inte orolig över.

Bilden jag la till är på ett Asus Strix 1080TI och det området jag har cirkulerat så finns det inga pads på min ifrån Asus så där har jag satt en bit 1mm pads bara för att och jag kan inte se hur det lilla ska kunna göra att den inte får en bra kontakt. Kan det vara kylpastan som jag använder för mitt bruk göra den otillräcklig, att jag inte når den temperaturen som krävs för att pastan ska fungera optimalt?

Skrivet av walkiii:

rätt thermal pads?

Jag gick efter den här tråden https://rog.asus.com/forum/showthread.php?101458-Thermal-Pads... och mätte jämförde det som satt i mot dom jag köpte och dom var lika tjocka.

Skrivet av SueCia:

För mycket kylpasta eller för tjocka kuddar är min gissning.

Nja jag la ungefär ett riskorn kanske lite mer, var ganska snål faktiskt..

Skrivet av Knotvillage:

För mycket pasta tror jag inte möjligen för tjocka pads så kylaren har dålig kontakt. Man väldigt mycket pasta på enligt EK när man monterar deras block.