vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem

2 vuxna och 3 barn.

Har ett fast matkonto på 5000kr på en månad.
Lägger 1250 för veckohandling. Det täcker mat måndag till fredag.
Till helgen så kanske man köper något gott eller äter ute.
Men totalt skulle jag säga att kanske matkontot är på 6500 per månad isåfall på oss 5.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Under den månaden så ser ni över era normala rutiner och ser vad ni kan förändra för att komma ner i kostnad. Lär er lite nya recept. Finns massor med billig och bra mat som passar aktiva och hungriga människor. Efter testmånaden så får ni en bra överblick på vad ni äter som är dyrt och massor med lärdomar som ni kan ta med vidare efter testmånaden.

Jag gjorde detta testet själv för några månader sedan och hittade massor med nice nya recept som jag tycker om och som kostar hälften av det jag brukar äta. För mig blev ärtsoppa en sådan där rätt jag åt ibland, till något jag äter mycket mer regelbundet.

Lycka till!

Här kan jag faktiskt rekommendera någon matkasse. Bäst av de vi testat hittills är Hello Fresh. De brukar ju frekvent köra med rabatter och erbjudanden med. Vi kör 4 portioner vilket motsvarar ca 3 vuxna portioner eller 2,5 vuxen och att barnen tar.

Äter relativt stora portioner för egen del.

Permalänk

2 vuxna i övre 30 års åldern, 1 barn (1,5 år).

4500 kr i mat (försöker köpa närodlat och ekologiskt i mån av utbud), hushållsartiklar och blöjor etc. 500-1500 kr i utemat och liknande, beror på månad.

Permalänk
Medlem

Matbutik (så inkl toapapper och annat) + restauranger ligger på ca 14k/mån i genomsnitt senaste året för mig och frun, då beställer vi en hel del mat från närliggande restauranger så kring 40% är mat från restauranger och resten matbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Max 2000kr per månad för inköp, men det blir ändå ett par pizzor i veckan.

Pizza 100-150kr/styck ett par gånger i veckan, vad lever du av övriga dagar, havregryn?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ingen är överviktig, den med högst fett nivå är jag som ligger på drygt 20% dom andra tränar/tävlar på elitnivå.
vi äter inte jätte mycket kött, äter vi kött är det till 95% blandfärs i olika format. däremot köper vi nästan allt eco märkt.

Jag satte mig dock nu och började kolla hur ofta det springs i mattaffären och gissar att jag hittat varför vi har så jäkla hög mat räkning.
vi storhandlar på ica 1 gång i veckan men tydligen småhandlas det väldigt ofta på lokala coop, en månad hade vi 30!! besök på coop. ska ju kanske nämna att jag handlar aldrig, frugan har alltid velat göra det själv. Hmm ska nog föreslå att jag handlar en månad eller att vi försöker planera inköpen bättre för jag misstänker att kostnaden består av att det handlas extra saker som egentligen inte behövs var gång det springs i affären.

Tränas det på elit nivå så går det åt mycket energi = mycket mat. ECO är lite dyrare och det kan göra att det blir lite dyrare men inga monstersummor direkt.

Du har hittat det garanterat, småköpen är det som ställer till det. 90 kr här, 250 kr där känns inte så mycket men gör man det som i ditt fall 30 gånger så blir det lite pengar.

Gå med frugan och handla eller som du sa pröva att handla själv och se hur det skiljer sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Här kan jag faktiskt rekommendera någon matkasse. Bäst av de vi testat hittills är Hello Fresh. De brukar ju frekvent köra med rabatter och erbjudanden med. Vi kör 4 portioner vilket motsvarar ca 3 vuxna portioner eller 2,5 vuxen och att barnen tar.

Äter relativt stora portioner för egen del.

Vi har kört den ett par veckor, antar att jag suger på att laga mat för jag håller alltid på iaf 50-100% längre än receptet. Och sen blir maten ofta dissad av barnen..men iaf fått ett par nya rätter som duger åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pizza 100-150kr/styck ett par gånger i veckan, vad lever du av övriga dagar, havregryn?

Vad käkar du för pizza som kostar 150 kr?

Här kostar de typ 85-110 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Vi har kört den ett par veckor, antar att jag suger på att laga mat för jag håller alltid på iaf 50-100% längre än receptet. Och sen blir maten ofta dissad av barnen..men iaf fått ett par nya rätter som duger åt dom.

Tiden håller jag med om. Lyckas aldrig hålla den sagda tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad käkar du för pizza som kostar 150 kr?

Här kostar de typ 85-110 kr.

Är relativt standard iaf här inne i Stockholm, kollar jag runt på pizzeriorna här så verkar 130-180 kr vara vanliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är relativt standard iaf här inne i Stockholm, kollar jag runt på pizzeriorna här så verkar 130-180 kr vara vanliga priser.

Låter riktigt dyrt. Bor i Stockholm men i en förort och här kan man få valfri pizza plus dryck för 85 kr under lunchtid. Annars kostar den dyraste pizzan 105 kr tror jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Låter riktigt dyrt. Bor i Stockholm men i en förort och här kan man få valfri pizza plus dryck för 85 kr under lunchtid. Annars kostar den dyraste pizzan 105 kr tror jag.

Ligger väl runt 100kr i Umeå för en pizza, de billigaste på ett ställe jag brukar hämta är 80, en Carlzone 90kr, men i det stora hela en pizza i Umeå 80-120 kr beroende på vilken modell och ställe.

Vet att när jag började jobba på ett lager som låg i ett industriområde var det ett ställe som tog 29kr för en pizza där, var 25 år sen ungefär, tror inte dom skattade så hårt på mycket av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad käkar du för pizza som kostar 150 kr?

Här kostar de typ 85-110 kr.

Bor i närheten av stockholm, häromkring kostar en hawaii 100kr,
jag tar oftast nån special-pizza som acapulco 130kr, ibland med nåt extra på, inga problem att hamna över 150kr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

3000-5000 för mig själv beroende på restaurangbesök osv, då äter jag mycket, 3000-4000 kcal om dagen konstant pga träning. Jag har fasta rätter jag cyklar igenom annars skenar kostnaderna ofta rejält.

Samma läge här.

Det drar fort iväg om man ska ha grönsaker, frukt och en hel del protein.

Bara frukt/grönt kan bli flera tusen per månad för mig och det är ju en sak många inte köper alls.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är relativt standard iaf här inne i Stockholm, kollar jag runt på pizzeriorna här så verkar 130-180 kr vara vanliga priser.

Skrivet av Scarabeo:

Låter riktigt dyrt. Bor i Stockholm men i en förort och här kan man få valfri pizza plus dryck för 85 kr under lunchtid. Annars kostar den dyraste pizzan 105 kr tror jag.

Skrivet av Semjonov:

Ligger väl runt 100kr i Umeå för en pizza, de billigaste på ett ställe jag brukar hämta är 80, en Carlzone 90kr, men i det stora hela en pizza i Umeå 80-120 kr beroende på vilken modell och ställe.

Vet att när jag började jobba på ett lager som låg i ett industriområde var det ett ställe som tog 29kr för en pizza där, var 25 år sen ungefär, tror inte dom skattade så hårt på mycket av pengarna.

Skrivet av Mindfighter:

Bor i närheten av stockholm, häromkring kostar en hawaii 100kr,
jag tar oftast nån special-pizza som acapulco 130kr, ibland med nåt extra på, inga problem att hamna över 150kr.

Häromkring kostar typ Vesuvio, Hawaii eller Calzone 70-90 kr. Acapulco, kebabpizzor och sånt 80-90 kr. Visst finns det dyrare ställen och dyrare pizzor. Spelar inte så stor roll om det är i byn eller mitt i en medelstor stad, är ju runt hundringen snarare än 150 kr som är det normala.

Stenugnsbakade i Napoli-stil kostar givetvis mer även här.

Dryck tar man hemifrån om man plockar hem en pizza.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga då vi även handlar hygienartiklar, toapapper, kryddor, diskmedel, kattmat, etc på samma kort. Runt 3-4000kr per person.

Permalänk
Medlem

2 vuxna som äter hemma 7 dagar i veckan, plus att det lagas mat till lunch. Köper bara bra varor, dvs inte ica basic. Svenskt kött. Goda ostar etc.
Ligger på ca 4000 till 4500 kr i månaden.

Har svårt att förstå hur man kan lägga 17000 kr på mat.

Köper ni mycket halvfabrikat istället för att göra saker själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bor i närheten av stockholm, häromkring kostar en hawaii 100kr,
jag tar oftast nån special-pizza som acapulco 130kr, ibland med nåt extra på, inga problem att hamna över 150kr.

130 för Acapulco lät saftigt, här kostar de 95 utanför lunchtid. Bor du som jag i en förort till Stockholm?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Storhandlar man på NK's matavdelning och Östermalms Saluhall så drar det iväg...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Ensamstående, ensamboende, månadshandlar, äter 90% av min mat hemma, ligger på cirka 2700-4000 per månad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Storhandlar man på NK's matavdelning och Östermalms Saluhall så drar det iväg...

Kanske inte så troligt med tanke på det begränsade sortimentet. NK på Hamngatan hade en "riktig" matbutik (om än inte så stor) förut, men nu är det en saluhall.

Apropå Östermalms Saluhall tycker jag att det är lite komiskt att Coop som låg nära bommade igen och att det nu är en Lidl där. I och för sig ligger Hemköp ett kvarter närmare, då den i stort sett ligger på andra sidan gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

130 för Acapulco lät saftigt, här kostar de 95 utanför lunchtid. Bor du som jag i en förort till Stockholm?

Kan väl vara skillnad på Djursholms torg och Rinkeby torg när det gäller prisnivå.

Tillägg: Bara för att förtydliga, så menar jag att "förort" inte nödvändigtvis säger så mycket om prisnivån.

Permalänk
Medlem

2 vuxna och 2 småbarn (4 respektive 1 år), vi handlar för 6500 per månad inklusive allt. Försöker köpa så mycket lokalt som det går, men betalar inga ockerpriser. Har tur som bor nära två mkt bra matbutiker med acceptabel prisnivå, och gångavstånd till ett gäng andra. Jag brukar också handla lite selektivt om jag vet att en viss butik brukar ha bra priser på en viss vara eller ofta ha relativt sett dyra saker med kort datum. Betalar t.ex. aldrig fullpris för kyckling längre, utan vet var jag i princip alltid kan hitta svensk ekologisk kycklinglårfilé med kort datum för 70 kr/kg. Köper då 2-3 kg i stöten och fryser in.

Permalänk
Medlem

Mat ska man inte må dåligt över att man lägger pengar på. Man ska unna sig tycker jag. Men 17k är väll lite i överkant för ett hushåll även om man är många. Jag hade mått bättre om jag la 5k av dom i sparkontot.

Permalänk
Medlem

Ensamstående, och äter för runt 2500-3000 per månad.
Äter sällan pizza eller liknande, men visst händer det
Och har alltid matlåda till jobbet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ensamstående, och äter för runt 2500-3000 per månad.
Äter sällan pizza eller liknande, men visst händer det
Och har alltid matlåda till jobbet.

Samma sits som du, bortsätt från att när jag åkte till jobbet (arbetar numera hemifrån) så åt jag alltid lunch-buffet som effektivt destruerades för mig när Pandemin kom över oss, har inte ätit ute sen dess. Lunchbuffén reducerade dessutom min matlagning hemma då jag åt ganska mkt. (typ 1.5 - 2 tallrikar), men det var rejält god mat, kung räkor, fisk, köttbullar, ris, sushi och annat smaskens, kostade typ 100 spänn varje dag, så 22 dagar = 2200,- och resten i morgonmat hemma, så... tja...inte så jättehemsk.

Swebanks kalkyl på deras hemsida (2800 för singlar) är nog mkt. precis, jag käkar ingen lyx, blir typ ugnsbakta pommes + några kycklingfiléer, fiskfiléer o annat ospecificerat tillfälligt billigt kött, potatis, iceberg sallad, tomater, gurkor, peppar, soppa här och där. Har aldrig riktig råd med fina köttstycken eller färsk fisk. Flottar mig engång ibland med en färdig räkmacka då och då.

Permalänk
Medlem

Vi (två vuxna) budgetera 4000 till inköp från mataffären och sen kanske 1500-2000 i utemat, så runt 3000 per person. Funkar bra för oss. Dock så har vi ett ganska bra lager med vildsvinskött som fylls på allt eftersom gratis så det hjälper till att hålla ner kostnaderna lite.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag snittade 1700kr i månaden förra året. Det inkluderar allt köpt i matvaruhandeln + restaurangbesök.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

2 vuxna och 2 barn, 1 och 3½ - vi har en matbudget på 7000kr i månaden. Detta inkluderar då inte takeout och liknande.

Permalänk

Ensamboende i Sthlm med ett barn varannan vecka, ca 3500kr i månaden för mat och restaurang. Köper mycket sällan rött kött, handlar huvuddelen av matvaror på Willys. Ca 4 takeaway i månaden, lagar en del mat som fryses in, kostnad per sådan matlåda är ca 15kr styck, bra och nyttig mat. Det går att spara massor av pengar med storkok + frysa in.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740