Apple M1 Ultra utpresterar inte Nvidia Geforce RTX 3090

Permalänk

Jag tillhör de som såg detta direkt i presentationen.

Angående Apple Studio så är den en dator som riktar sig åt mediafolket som vill ha sin lilla enkla tysta dator och redigera filmer och annat. En stor klump som låter som ett jetplan är ofta väldigt ointressant att ha på ett kontor.

Så jag tror att Apple kommer sälja denna studio bra till mediafolket. Det många kritiserar Apple för är att urvalet är begränsat. One size fits all fungerar kanske bra på skor, men värre är det med datorer. Vissa vill ha bättre av något, kan samtidigt spara in på något annat. Men hos Apple får man extremfokus på datorer åt mer folk som sysslar med media, design och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl enbart själva jämförelsen, så som den gjordes, som kritiseras.

M1 Ultra är väldigt imponerande i sig (liksom övriga M1 i andra segment), och att den är på samma karta i en rättvisande jämförelse hade ju egentligen varit nog.

Priset är ju sjukt imponerande om inte annat ....

Hoppas priset sjunker lite på deras 32 GB modeller.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om sanningen vore ungefär sådär så skulle jag dock i princip räkna Apples bild som förfalskad, eftersom originalbilden visar att den planar ut strax innan den slutar, och en riktig perf/W-kurva inte först kommer plana ut och sedan öka nämnvärt igen efter det.

En uppmätt perf/W-kurva för Ampere kan se ut såhär. Runt 295 W är prestandan 95% av max, trots att effekten bara är 84% av max.
Och om man extrapolerar till högre effekter än 350 W, som kurvan går, så är det ju ganska tydligt att prestandan inte skiljer något nämnvärt.
Även tydligt att 320 W i princip ger samma prestanda som 350 W, precis som i SweCs (och mina) undervoltnings-tester.

Håller med, och som sagt så är detta "alternativ 1" (se tidigare inlägg) inte den tolkning av situationen jag personligen främst tror på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

S v e n s k a

Nog finns det väl knappt ngt som heter utpresterar ? Skriv gärna utklassar istället om du menar outperforms.

Var bättre PUNKT

Be the better you som man säger.

och skriv inte massiv när du menar stor, väldig (väldigt stor) eller betydande, massiv på svenska betyder homogen.

Mvh

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsohlsson:

Nog finns det väl knappt ngt som heter utpresterar ? Skriv gärna utklassar istället om du menar outperforms.

Var bättre PUNKT

Be the better you som man säger.

och skriv inte massiv när du menar stor, väldig (väldigt stor) eller betydande, massiv på svenska betyder homogen.

Mvh

Tror du både är i fel forum och tråd för denna disskussion. Slang och egen tillverkade ord är vanligt förekommande i de flesta samhällen och det är så alla språk utvecklas. Detta ord kanske finns i svenska ordlistan om några år? swec är knappast ensamma om att använda det heller och inte märkt någon som inte förstår.

Angående kretsen som borde dom ta bort alla watt restriktioner för att se vad dom kan göra utan spärrar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Snarare 3060 ti kanske?

What!? nu har de tagit bort massa grafikbenchmarks. (speltester och det nya platformsoberoende 3dtestet.
Påtryckningar från Apple?

Jag har blivit lite bränd ifrån alla läger (Apple, Intel, AMD m.fl.) % dit och hit %.

Riktiga benchmarks i program och spel som är relevanta är det som i slutändan är intressant.

När jag fick höra att deras GPU skulle vara lika stark som 3090 var jag direkt skeptisk.
Finns inte en chans att Apple kan göra GPUer som konkurrerar inom både spel, compute, raytraceing m.m.
Missförstå mig rätt, jag vill verkligen att apple ska göra bra GPUer. Tycker även de har intressanta idéer med metal m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fast ska man ha med M1 Ultra börjar datorn på 50 495,00 kr, därmed fortfarande över dubbla vad kommentaren jag svarade på hade hoppats betala. Ska man desstuom köpa Ultra-chippet med 64-grafikprocessor är det 62 995,00 kr i grundutförande.

Så jag håller med, det är inget hopp och tro här, utan det är vad datorn kommer kosta, så förstår inte riktigt poängen med din kommentar i slutändan — Diskussionsämnet var gällande M1 Ultra (primärt 64 GPU-version), och inte någon lägre variant.

Du får ursäkta, jag är lite för van vid folk som går in på Apples sajt, konfigurerar med de mest överprisade tillbehören, och sedan förlöjligar Applekunderna som idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du får ursäkta, jag är lite för van vid folk som går in på Apples sajt, konfigurerar med de mest överprisade tillbehören, och sedan förlöjligar Applekunderna som idioter.

Det finns olika typer av priser för apple men artikeln och kommentaren du citerar handlar om en specifik processor. Så då bör du relatera till det och inte vilken macdator som helst.

Det finns olika pc konfigurationer och grafikkort också men i nu jämförs det mot 3090 grafikkortet och då gäller tex strömförbrukningen för den produkten inte andra strömsnålare grafikkort.

Permalänk
Datavetare

Sett till rå beräkningskraft presterar Max och Ultra GPU:erna hyfsat nära vad man kan förvänta sig.

Max har väldigt snarlik beräkningskapacitet som RTX3060 medan Ultra ligger mellan 3070 och 3070Ti.

Sen finns det ju specifika fall där relativa prestanda hamnar väldigt annorlunda, det gäller även andra GPUer.

Nvidias RTX presterar ju långt bättre i 3D-renderingsprogam än relativt båda RDNA2 och Apples GPU jämfört med ”normalfallet”. Som exempel, i Blender 3.x matchar 3060 toppmodellen Radeon 6900XT, medan RDNA2 och Apples GPU presterar rätt nära vad respektive GPUs beräkningkraft skvallrar om. (I detta fall har dock Apple fördelen att CPU+ GPU delar RAM, så alla fall kan utnyttja GPGPU medan VRAM kan bli en flaskhals för dGPUer.)

Kan tänka mig att Apple har liknade finesser för videoredigering som RTX-serien har för 3D modellering (som man kommer åt via OptiX). I dessa specifika fall kanske Ultra kan komma nära 3090.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Så ja, dom har grafen, som är korrekt och såklart ser extra bra ut för apple, vilket skapar fel intryck, marknadsföring alltså. Men också som skapar feltolkande av nyheter som detta.

De skapas exakt på det sätter för att människor ska feltolka det. Det är inte utan vilje som det är gjort så där. Har sett många kommentarer på olika siter där folk påstår det och lutar sig på den grafen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Michael1:

Ingen idé att kolla på PR-grafer längre. Man får vänta på riktiga tester. Det gäller alla stora aktörer.

Jag tänkte samma sak 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EntropyQ3:

Du får ursäkta, jag är lite för van vid folk som går in på Apples sajt, konfigurerar med de mest överprisade tillbehören, och sedan förlöjligar Applekunderna som idioter.

Haha det är lugnt, förstår precis vad du menar med det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Du får ursäkta, jag är lite för van vid folk som går in på Apples sajt, konfigurerar med de mest överprisade tillbehören, och sedan förlöjligar Applekunderna som idioter.

Det var populärt för cirka 15år sedan. Idag är det ytterst få som maxar hårdvaran utan bara väljer vettig.

Det jag mer tycker är intressant är att folk idag har så låga krav när det gäller allt.. Alltså vissa som kallar sig entusiaster idag har mindre lagring på deras primära dator än vad en riktig nörd hade på sin spelkonsol för snart 20år sedan. Detsamma gäller storlek på skärmarbetsyta etc.

Nå nu finns Apple datorer att välja med vettig hårdvara bara det är så dyrt. Sedan gillar jag inte budgetlösningar som jag själv kör. Jag har inte plats för allt lokalt och kör med usb ssd, de fungerar bra men man offrar otroligt mycket driftsäkerhet.
Speciellt när man har öppet hur mycket skit som helst, man sitter i hönsburen (förlåt kontoret) och det kommer in ett viktigt samtal och man vill gå till ett tyst rum. Då man ska koppla laptoppen från dockan, fortfarande ha usb ssd i då det tar typ 15 min att stänga ner allt och sedan flytta datorn. Och skulle man råka få en usb ssd att lossna så kan man förlorar mycket arbete då man har saker igång som virtuella maskiner.

Jag skulle vilja ha kassetter med ssd som man kan skjuta in i chassit. Men jag ser typ folk överallt springa runt med deras usb ssd till datorer vare sig de har Apple, Dell eller Lenovo. Sedan pratar de om att deras laptop har så hög pålitlighet och de anser att de går runt med exklusiv hårdvara.
Vissa förr gjorde exakt samma sak med usb hdd, gick runt med laptoppen och hade en sådan i drift igång och man funderade lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var populärt för cirka 15år sedan. Idag är det ytterst få som maxar hårdvaran utan bara väljer vettig.

Det jag mer tycker är intressant är att folk idag har så låga krav när det gäller allt.. Alltså vissa som kallar sig entusiaster idag har mindre lagring på deras primära dator än vad en riktig nörd hade på sin spelkonsol för snart 20år sedan. Detsamma gäller storlek på skärmarbetsyta etc.

Nå nu finns Apple datorer att välja med vettig hårdvara bara det är så dyrt. Sedan gillar jag inte budgetlösningar som jag själv kör. Jag har inte plats för allt lokalt och kör med usb ssd, de fungerar bra men man offrar otroligt mycket driftsäkerhet.
Speciellt när man har öppet hur mycket skit som helst, man sitter i hönsburen (förlåt kontoret) och det kommer in ett viktigt samtal och man vill gå till ett tyst rum. Då man ska koppla laptoppen från dockan, fortfarande ha usb ssd i då det tar typ 15 min att stänga ner allt och sedan flytta datorn. Och skulle man råka få en usb ssd att lossna så kan man förlorar mycket arbete då man har saker igång som virtuella maskiner.

Jag skulle vilja ha kassetter med ssd som man kan skjuta in i chassit. Men jag ser typ folk överallt springa runt med deras usb ssd till datorer vare sig de har Apple, Dell eller Lenovo. Sedan pratar de om att deras laptop har så hög pålitlighet och de anser att de går runt med exklusiv hårdvara.
Vissa förr gjorde exakt samma sak med usb hdd, gick runt med laptoppen och hade en sådan i drift igång och man funderade lite...

Det här låter främmande för mig
1. Hur mycket lagring har du på din dator
2. Har ni ingen nätverkslagring?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det här låter främmande för mig
1. Hur mycket lagring har du på din dator
2. Har ni ingen nätverkslagring?

1: 8TB. Men det spelar ingen roll hur mycket man har det tar alltid slut ändå. En annan fråga i sammanhanget är säg att man har 100TB ssd i sin bärbara dator. Ska man verkligen ha denna mängd med sig i en laptop som man bär med ut?
Datamängd är egentligen irrelevant, men jag gör en fulliknelse att mer data = mer information som ej får tas med ut.

Nätverkslagring. Så pallar det ej att hur mycket som helst kör vm över dem. Och ja, det finns lokalt servrar med hypervisor. Men folk vill av olika anledningar ibland jobba lokalt.

Nå jag ser folk överallt använda riktigt budgetlösningar oavsett om de köra Apple, Windows eller linux. Där vissa lösningar är idiotiska. Som köra VM på usb ssd och samtidigt bära datorn med detta när dem är igång.

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle säga att den slår en 3090 i Tomb Radier bara riktigt dåligt att testa tombraide som inte ens är ett nativ spel körs via Intel Emulering och translation layer för DirectX. Med de siffrorna är det riktigt extremt presterande, vilket alla verkar glömma bort hela tiden. Hur kan man testa saker när man inte vet vad det är?

Kom igen när vi har ett M1 native spel som går att riktigt testa för att säga något. Sedan kolla antalet watt, som Mac chippet kör på och jämför med en 3090, då är det en total knock out.

Men man kan inte jämföra äpplen med päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var populärt för cirka 15år sedan. Idag är det ytterst få som maxar hårdvaran utan bara väljer vettig.

Det jag mer tycker är intressant är att folk idag har så låga krav när det gäller allt.. Alltså vissa som kallar sig entusiaster idag har mindre lagring på deras primära dator än vad en riktig nörd hade på sin spelkonsol för snart 20år sedan. Detsamma gäller storlek på skärmarbetsyta etc.

Nå nu finns Apple datorer att välja med vettig hårdvara bara det är så dyrt. Sedan gillar jag inte budgetlösningar som jag själv kör. Jag har inte plats för allt lokalt och kör med usb ssd, de fungerar bra men man offrar otroligt mycket driftsäkerhet.
Speciellt när man har öppet hur mycket skit som helst, man sitter i hönsburen (förlåt kontoret) och det kommer in ett viktigt samtal och man vill gå till ett tyst rum. Då man ska koppla laptoppen från dockan, fortfarande ha usb ssd i då det tar typ 15 min att stänga ner allt och sedan flytta datorn. Och skulle man råka få en usb ssd att lossna så kan man förlorar mycket arbete då man har saker igång som virtuella maskiner.

Jag skulle vilja ha kassetter med ssd som man kan skjuta in i chassit. Men jag ser typ folk överallt springa runt med deras usb ssd till datorer vare sig de har Apple, Dell eller Lenovo. Sedan pratar de om att deras laptop har så hög pålitlighet och de anser att de går runt med exklusiv hårdvara.
Vissa förr gjorde exakt samma sak med usb hdd, gick runt med laptoppen och hade en sådan i drift igång och man funderade lite...

Ganska få som behöver mera än 1TB idag helst på en Mac där man inte installerar massor av spel för det finns inga att installera. Jag kör på 1TB på min spel burk och jag saknar inte mera disk på något sätt. Det går alldeles utmärkt. Det är bara i stort sett om du piratkopierar som det flesta behöver mera än 1TB. Sedan är inte Mac speciellt dyra med tanke på den överlägsna hårdvaran du får helst på deras bärbara M1 burkar. Försök att hitta något på PC som konkurrerar med Apple på något när det komme till prestanda per watt? Det kommer du aldrig så klart att hitta då detta inte finns på marknaden.

Vet inte riktigt hur du använder din dator men det finns dockor som du kan koppla in HDD's i och inte ha de problemen du nämner alls.

Men du pratar som att det är någon form av majoritet av människor som kör massa VM's med mera. 27" 1440p är en sweet spot man behöver på en skärm i de flesta fall också. Finns ingen anledning riktigt att ha stora skärmar, för oftast är du mindre produktiv på stora skärma med få undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan tänka mig att Apple har liknade finesser för videoredigering som RTX-serien har för 3D modellering (som man kommer åt via OptiX). I dessa specifika fall kanske Ultra kan komma nära 3090.

Ja, för video verkar t.o.m. M1 Max kunna slå 3090 – i alla fall enligt testet jag länkade till i en tidigare post:

#19532745

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du jämför äpplen med päron. Amd har ju x86kompabilitet.

Nej, då är det väl annu sämre av amd att de skulle ta 10-15 år innan de blev bättre på x86 än intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Vad jag skulle säga att den slår en 3090 i Tomb Radier bara riktigt dåligt att testa tombraide som inte ens är ett nativ spel körs via Intel Emulering och translation layer för DirectX. Med de siffrorna är det riktigt extremt presterande, vilket alla verkar glömma bort hela tiden. Hur kan man testa saker när man inte vet vad det är?

Kom igen när vi har ett M1 native spel som går att riktigt testa för att säga något. Sedan kolla antalet watt, som Mac chippet kör på och jämför med en 3090, då är det en total knock out.

Men man kan inte jämföra äpplen med päron.

Det håller jag med helt om många verkar testa saker som inte ens är native men även saker som inte ens är optimerade för m1 ta tex premiere tex även om det finns en m1 så har det inte optimerad och saknar stöd för massor av saker i hårdvaran var en jäkla skillnad i betan jämfört med release.

Hur många spelmotorer är ens optimerade för Apple silicon?

Till och med blender har en punkt så säger att blender inte är optimerat för Apple silicon.

Så det är det n fråga hur mycket man kommer kunna optimera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ganska få som behöver mera än 1TB idag helst på en Mac där man inte installerar massor av spel för det finns inga att installera. Jag kör på 1TB på min spel burk och jag saknar inte mera disk på något sätt. Det går alldeles utmärkt. Det är bara i stort sett om du piratkopierar som det flesta behöver mera än 1TB. Sedan är inte Mac speciellt dyra med tanke på den överlägsna hårdvaran du får helst på deras bärbara M1 burkar. Försök att hitta något på PC som konkurrerar med Apple på något när det komme till prestanda per watt? Det kommer du aldrig så klart att hitta då detta inte finns på marknaden.

Vet inte riktigt hur du använder din dator men det finns dockor som du kan koppla in HDD's i och inte ha de problemen du nämner alls.

Men du pratar som att det är någon form av majoritet av människor som kör massa VM's med mera. 27" 1440p är en sweet spot man behöver på en skärm i de flesta fall också. Finns ingen anledning riktigt att ha stora skärmar, för oftast är du mindre produktiv på stora skärma med få undantag.

Jobbar du med film, 3D eller annan postporfouktion kan det vara jäktigt bra att ha mycket diskutrymme även internt får den är riktigt snabb på macen.

Få sitter och spelar på sina macar som huvudsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det håller jag med helt om många verkar testa saker som inte ens är native men även saker som inte ens är optimerade för m1 ta tex premiere tex även om det finns en m1 så har det inte optimerad och saknar stöd för massor av saker i hårdvaran var en jäkla skillnad i betan jämfört med release.

Hur många spelmotorer är ens optimerade för Apple silicon?

Till och med blender har en punkt så säger att blender inte är optimerat för Apple silicon.

Så det är det n fråga hur mycket man kommer kunna optimera.

Skulle tro att de kan optimera ganska rejält mycket mera, men tyvärr lär vi aldrig kunna jämnföra riktigt inann det går att installera Windows full ut på dessa macs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jobbar du med film, 3D eller annan postporfouktion kan det vara jäktigt bra att ha mycket diskutrymme även internt får den är riktigt snabb på macen.

Få sitter och spelar på sina macar som huvudsak.

Håller med om att det finns folk som behöver det, men när det kommer till de flesta användare skulle jag säga att 16GB ram och 1TB räcker gott och väl. Det är bara om man skall använda datorn till riktigt tunga saker som just 3D eller profisionell video redigering, som egentligen behöver mera.

Men hela Mac Studio är svårt att föstå vilka de egentligen skall köpa den, få som behöver en sådan dator förutom vi riktigt extrem 3D (när det nu är optimerat). För video redigering så skulle de flesta proffs till och med klara sig på entry modellen med lite mera ram och SSD. Den är ganska fjantigt snabb för de felsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

1: 8TB. Men det spelar ingen roll hur mycket man har det tar alltid slut ändå. En annan fråga i sammanhanget är säg att man har 100TB ssd i sin bärbara dator. Ska man verkligen ha denna mängd med sig i en laptop som man bär med ut?
Datamängd är egentligen irrelevant, men jag gör en fulliknelse att mer data = mer information som ej får tas med ut.

Nätverkslagring. Så pallar det ej att hur mycket som helst kör vm över dem. Och ja, det finns lokalt servrar med hypervisor. Men folk vill av olika anledningar ibland jobba lokalt.

Nå jag ser folk överallt använda riktigt budgetlösningar oavsett om de köra Apple, Windows eller linux. Där vissa lösningar är idiotiska. Som köra VM på usb ssd och samtidigt bära datorn med detta när dem är igång.

Jag vill alltid jobba lokalt (gillar inte VMs, responstider är annorlunda, etc) och det stämmer, man fyller vad än man har. Jag, mycket av lättja. Körde WinDirStat härromdagen just av den anledningen. Hade så sjukt mycket i min git-katalog, nån tyckte att det var vettigt att lägga in massor av bilder i ett projekt som inte ens användes och hade 5 kloner av det. Och katalogen med alla sql-backuper man dragit hem var inte rensad. Och så vidare, och så vidare. Skönt när man kan rensa. Är nog många DBs jag kan ta bort också, och de ligger ofta runt 10-100GB och man har kund-prod-220117, kund-prod-220219, kund-prod-220221, kund-prod-220310, etc

Så, usb-diskar tycker jag är smuts. De är bra för kall backup eller tillfällig överföring, men jag vill ha något som jag kommer åt överallt ifrån.

Har också sett det på ett tidigare jobb, usb-ssd-diskar överallt. Skulle man jobba med ett visst projekt så tog man en viss disk ... Så jävla smutsigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

1: 8TB. Men det spelar ingen roll hur mycket man har det tar alltid slut ändå. En annan fråga i sammanhanget är säg att man har 100TB ssd i sin bärbara dator. Ska man verkligen ha denna mängd med sig i en laptop som man bär med ut?
Datamängd är egentligen irrelevant, men jag gör en fulliknelse att mer data = mer information som ej får tas med ut.

Nätverkslagring. Så pallar det ej att hur mycket som helst kör vm över dem. Och ja, det finns lokalt servrar med hypervisor. Men folk vill av olika anledningar ibland jobba lokalt.

Nå jag ser folk överallt använda riktigt budgetlösningar oavsett om de köra Apple, Windows eller linux. Där vissa lösningar är idiotiska. Som köra VM på usb ssd och samtidigt bära datorn med detta när dem är igång.

Det bästa om man nu skulle använda en Mac är att Apple Studio Display har extra 62GB som du kan använda, så nu slipper man bära med hårddisken och kan helt enkelt bara bära med skärmen i stället. Riktigt fiffigt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Snarare 3060 ti kanske?

What!? nu har de tagit bort massa grafikbenchmarks. (speltester och det nya platformsoberoende 3dtestet.
Påtryckningar från Apple?

Jag har blivit lite bränd ifrån alla läger (Apple, Intel, AMD m.fl.) % dit och hit %.

Riktiga benchmarks i program och spel som är relevanta är det som i slutändan är intressant.

När jag fick höra att deras GPU skulle vara lika stark som 3090 var jag direkt skeptisk.
Finns inte en chans att Apple kan göra GPUer som konkurrerar inom både spel, compute, raytraceing m.m.
Missförstå mig rätt, jag vill verkligen att apple ska göra bra GPUer. Tycker även de har intressanta idéer med metal m.m.

Citerar mig själv då det visade sig att jag fick rätt Väldigt oärligt av Apple att ge skenet av att deras GPU är lika bra som RTX 3090 och till lägre effekt.

Denna benchmark nämndes i en annan tråd. https://www.tomshardware.com/news/basemark-cross-platform-gpu...
Där M1 Max presterar som ett RTX3050 och M1 Pro som Arc A380.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies