MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Värt att tänka på här är att det inte är hojen som är A eller A2, det är ens behörighet. Motorcyklarna registreras aldrig för att vara A eller A2 vilket det dock kan låta som om man kollar runt på blocket och försäljare kan påstå det. Det är begränsningen för vad man är tillåten att köra.

Ska man dessutom köra upp privat för tung MC så ska hojen på uppkörningen ha en tjänstevikt på minst 175kg och motorns slagvolym vara minst 595cc (förbränningsmotor) och effekten 50kw.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Slänger in ett inlägg och vill tipsa alla Er som läser om att gå med i SMC och hoppa på några av deras kurser.
Man lär sig otroligt mycket om hur hojjen och du fungerar på en gokartbana, storbana eller lite grusåkning på några av deras kurser.
Du får också rabatt på försäkringar hos Svedea och bilsport MC.

https://www.svmc.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns dock regbesiktade A2 och A motorcyklar. Dessa kan vara godkända för båda typer av behörigheter men stryps (oftast digitalt) i ECU ned till korrekt viktförhållande.
Ta exempelvis Kawasaki Z900 som finns i A2 och vanligt. För att byta från A2 till A (flasha ECU) kostar runt 10k från Kawasaki och sedan en regbesiktning.

Det här är exakt den förvirringen jag pratar om. Z900 finns i en version som från fabrik säljs och uppfyller kraven för att någon med en A2-licens får köra. A2 är en behörighet och med det finns det en begränsning för vilka motorcyklar man får köra. Z900 är inte på något sätt unik och man har inte gjort något speciellt, man har registrerat den så att originaleffekten faller inom det tillåtna för någon med A2 och sen är den strypt för att vara inom maxeffekten. Polisen kommer inte fråga efter A2-certifikatet för hojen. Att strypa den eller inte kommer inte göra att den är A2 eller A, någon med A-behörighet får fortfarande köra den lika mycket som innan. Är den ostrypt krävs det A för att köra den men det krävs ingen regbesiktning av hojen, har man A-behörighet kan man trimma upp den och sen hoppa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det här är exakt den förvirringen jag pratar om. Z900 finns i en version som från fabrik säljs och uppfyller kraven för att någon med en A2-licens får köra. A2 är en behörighet och med det finns det en begränsning för vilka motorcyklar man får köra. Z900 är inte på något sätt unik och man har inte gjort något speciellt, man har registrerat den så att originaleffekten faller inom det tillåtna för någon med A2 och sen är den strypt för att vara inom maxeffekten. Polisen kommer inte fråga efter A2-certifikatet för hojen. Att strypa den eller inte kommer inte göra att den är A2 eller A, någon med A-behörighet får fortfarande köra den lika mycket som innan. Är den ostrypt krävs det A för att köra den men det krävs ingen regbesiktning av hojen, har man A-behörighet kan man trimma upp den och sen hoppa på.

Precis, jag syftade mer på att om man nu ska ha ett A2 kort så finns det lite mer att tänka på än bara tex hög vikt på MC. Men du förklarade det lite bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det här är exakt den förvirringen jag pratar om. Z900 finns i en version som från fabrik säljs och uppfyller kraven för att någon med en A2-licens får köra. A2 är en behörighet och med det finns det en begränsning för vilka motorcyklar man får köra. Z900 är inte på något sätt unik och man har inte gjort något speciellt, man har registrerat den så att originaleffekten faller inom det tillåtna för någon med A2 och sen är den strypt för att vara inom maxeffekten. Polisen kommer inte fråga efter A2-certifikatet för hojen. Att strypa den eller inte kommer inte göra att den är A2 eller A, någon med A-behörighet får fortfarande köra den lika mycket som innan. Är den ostrypt krävs det A för att köra den men det krävs ingen regbesiktning av hojen, har man A-behörighet kan man trimma upp den och sen hoppa på.

Nja, lite speciellt är det då "A2" versionen av Z900 har 70kW i fulleffektsutförande, dvs. mindre än en vanlig Z900 som har runt 90kW.
Detta är pga. att man inte får sprypa ner en hoj med över 70kW till 35kW och därmed köra den på en A2 behörighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Nja, lite speciellt är det då "A2" versionen av Z900 har 70kW i fulleffektsutförande, dvs. mindre än en vanlig Z900 som har runt 90kW.
Detta är pga. att man inte får sprypa ner en hoj med över 70kW till 35kW och därmed köra den på en A2 behörighet.

Jo, lite klumpigt skrivet på det. Men jag skulle misstänka att motorn i princip är den 90kW-motorn med möjligen någon enklare mekanisk begränsning och sen mjukvara för att få till 70kW orginal. Poängen var väl mer att det är inte motorcykeln i sig som har någon klassning utan man skulle lika väl kunna ta bort alla strypningar och hoppa på så länge man har A-behörighet, utan att behöva meddela någon om det. Myndigheter bryr sig inte om prestandan på hojen, bara att personen som kör den är behörig att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jo, lite klumpigt skrivet på det. Men jag skulle misstänka att motorn i princip är den 90kW-motorn med möjligen någon enklare mekanisk begränsning och sen mjukvara för att få till 70kW orginal. Poängen var väl mer att det är inte motorcykeln i sig som har någon klassning utan man skulle lika väl kunna ta bort alla strypningar och hoppa på så länge man har A-behörighet, utan att behöva meddela någon om det. Myndigheter bryr sig inte om prestandan på hojen, bara att personen som kör den är behörig att göra det.

Jo, i teori kan man såklart få bort alla strypningar. Men om du skulle lyckas få upp den till den fullfjädrade effekten så måste man reg. besktiga den på nytt för att få den godkänd. Dock lär inte Kawasaki ge din den möjligheten om den är låst med mjukvara då de faktiskt säljer den versionen billigare än "standardversionen".

Permalänk
Medlem

Har fått min nya Yamaha MT 07 levererad och håller på att köra in den, hittills bara kört 11 mil. Men vad bör jag tänka på? I instruktionsboken står det inte mycket. Säljaren sa inte för höga varv under längre perioder, kör varierat. Har läst att för låga varv också ska undvikas, eller "segdra" den. Nåt mer?

Skoj att vara igång nu äntligen

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Direkt:

Har fått min nya Yamaha MT 07 levererad och håller på att köra in den

"Inkörningen" är mest för att överleva till 100-mila servicen så att ej åtdragna muttrar och skruvar inte skall göra allt för stor skada på dig som förare. Att inte "segdra" är för att kolvringarna skall slitas in med "rätt" belastning så att den inte drar olja framledes. Variera motorns belastning och vartal utan att använda allt för låga varvtal. Krokiga mindre asfaltsvägar med väldigt lite annan trafik är perfekt för inkörning. Kör inspirerat och framförallt, ha kul!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns dock regbesiktade A2 och A motorcyklar. Dessa kan vara godkända för båda typer av behörigheter men stryps (oftast digitalt) i ECU ned till korrekt viktförhållande.
Ta exempelvis Kawasaki Z900 som finns i A2 och vanligt. För att byta från A2 till A (flasha ECU) kostar runt 10k från Kawasaki och sedan en regbesiktning.

Det var en rejäl summa stålar för lite ändring i bios !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det var en rejäl summa stålar för lite ändring i bios !

Ja det tyckte jag också men tydligen är det så på z900 iaf från 2020>. Jag äger ingen men jag frågade en säljare vad den egentliga skillnaden är och det var bara en flash från kawasaki själva. Så var tvungen att skickas dit och tillbaka osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Den här tråden vaknar alltid till liv varje vår och nu är det dags för 2022 års upplaga

Jag ser att många börjar fråga om kostnader, vad man skall tänka på osv osv.
Det är väldigt individuellt med hur mycket/lite man bör och behöver köra, öva osv.

Vissa skriver att ta tagit tre lektioner och sedan körde upp och därmed fått ett mc-kort för lätt under 10 lax, det är dock knappast normen skulle jag säga.

Jag förde lite bok över mina utgifter och när de debiterades.
Sådär såg det ut för någon som haft B-körkort i över 15år, kört tvåhjuligt i både moppe-ålder och på äldre dagar. Är närmare 40 nu.

Jag klarade uppskrivningen och uppkörningen på första försöket, så de avgifterna behövde jag bara betala en gång. Räknar man med att ett körkort kostar 20-25k så blir man inte besviken i alla fall och allt som blir över är bara att se som en bonus som man kan lägga på annat!

Jag körde i Varberg, Halland, 2021.
Allt gott!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Någon som har tips på någon jacka att köpa? Kollar på blocket/FB Marketplace men hittar inget som verkar intressant i min region. Värt att köpa tex en Alpinestars jacka från XLmoto, eller ska man fortsätta leta. Kör i dagsläget en MT-07:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Någon som har tips på någon jacka att köpa? Kollar på blocket/FB Marketplace men hittar inget som verkar intressant i min region. Värt att köpa tex en Alpinestars jacka från XLmoto, eller ska man fortsätta leta. Kör i dagsläget en MT-07:a.

Jag kör på tro det eller ej men XLmoto egna course märke å är supernöjd! Hade course boomer innan å föll av i 70 på en grusväg å den skyddade riktigt bra
Jag köpte course wasteland, supernöjd!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den här tråden vaknar alltid till liv varje vår och nu är det dags för 2022 års upplaga

Jag ser att många börjar fråga om kostnader, vad man skall tänka på osv osv.
Det är väldigt individuellt med hur mycket/lite man bör och behöver köra, öva osv.

Vissa skriver att ta tagit tre lektioner och sedan körde upp och därmed fått ett mc-kort för lätt under 10 lax, det är dock knappast normen skulle jag säga.

Jag förde lite bok över mina utgifter och när de debiterades.
Sådär såg det ut för någon som haft B-körkort i över 15år, kört tvåhjuligt i både moppe-ålder och på äldre dagar. Är närmare 40 nu.

https://i.ibb.co/SmtBH6S/mckort-2021-vbg.png

Jag klarade uppskrivningen och uppkörningen på första försöket, så de avgifterna behövde jag bara betala en gång. Räknar man med att ett körkort kostar 20-25k så blir man inte besviken i alla fall och allt som blir över är bara att se som en bonus som man kan lägga på annat!

Jag körde i Varberg, Halland, 2021.
Allt gott!

Tog inte en enda körlektion. Jag hittade en yta att träna banorna på och körde teori på ipad. Skulle rekomendera att de som kan att hålla sig så långt ifrån körskolorna som möjligt, använda material/info som finns på nätet och köra privat så mycket som möjligt. En normalbegåvad person med fullt utvecklat konsekventtänk klarar det utan någon som säger "du behöver nog en lektion till" yadda yadda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robiban:

Tog inte en enda körlektion. Jag hittade en yta att träna banorna på och körde teori på ipad. Skulle rekomendera att de som kan att hålla sig så långt ifrån körskolorna som möjligt, använda material/info som finns på nätet och köra privat så mycket som möjligt. En normalbegåvad person med fullt utvecklat konsekventtänk klarar det utan någon som säger "du behöver nog en lektion till" yadda yadda

Eller så väljer man en bra körskola bara? Det är inget fel på bra körskolor. Riktigt dåligt tips.

Är rätt svårt att övningsköra privat också om man inte har någon kompis/familj som haft kort väldigt länge.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är grundavgift på 1600??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja det tyckte jag också men tydligen är det så på z900 iaf från 2020>. Jag äger ingen men jag frågade en säljare vad den egentliga skillnaden är och det var bara en flash från kawasaki själva. Så var tvungen att skickas dit och tillbaka osv.

Detta måste ju andra firmor kunna lösa för mindre än hälften?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Jag kör på tro det eller ej men XLmoto egna course märke å är supernöjd! Hade course boomer innan å föll av i 70 på en grusväg å den skyddade riktigt bra
Jag köpte course wasteland, supernöjd!

Usch, hoppas du klarade dig hyfsat bra i fallet.

Funderar på om det är värt att satsa på en jacka som har dragkedja till byxorna, tänker ju ifall jackan börjar åka uppåt när man glider. Aja, jag får sitta en kväll och läsa på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Eller så väljer man en bra körskola bara? Det är inget fel på bra körskolor. Riktigt dåligt tips.

Är rätt svårt att övningsköra privat också om man inte har någon kompis/familj som haft kort väldigt länge.

Jo det är ett fel och att det är på tok för dyrt, 1300 för 45 minuter eller vad det kan vara. Har man inget alternativ är det som det är. Då är der bara att bita i det sura äpplet och betala men det var därför jag skrev "om man kan". Och nej det är inte ett dåligt tips. Det kanske innebär att man får googla på "placering vägbana mc" eller nåt liknande men det kan ju vara värt 10 körlektioner a 1300kr.

Ingen av de andra 3 som körde upp samtidigt som mig hade tagit via körskola heller. Alla klarade sig galant ändå 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Usch, hoppas du klarade dig hyfsat bra i fallet.

Funderar på om det är värt att satsa på en jacka som har dragkedja till byxorna, tänker ju ifall jackan börjar åka uppåt när man glider. Aja, jag får sitta en kväll och läsa på lite.

Jag kan inte rekommendera course iaf. Snurrade runt i 60-70 och det blev hål hela vägen till kalsongerna haha, och deras dragkedjor på fickor osv var under all kritik, mer eller mindre sönder från fabrik.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFlower:

Någon som har tips på någon jacka att köpa? Kollar på blocket/FB Marketplace men hittar inget som verkar intressant i min region. Värt att köpa tex en Alpinestars jacka från XLmoto, eller ska man fortsätta leta. Kör i dagsläget en MT-07:a.

För högsommar kan jag rekommendera Know Urbane Pro MK2. https://www.planet-knox.com/urbane-pro-mk2/
Den är amazing, och kostar därefter ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Detta måste ju andra firmor kunna lösa för mindre än hälften?

Det tvivlar jag inte en sekund på. Men behåller du garantin då? Tveksamt. du får ju inte utföra modifikationer på motor om du vill behålla garantin och flasha ECU räknas ju som det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jag kan inte rekommendera course iaf. Snurrade runt i 60-70 och det blev hål hela vägen till kalsongerna haha, och deras dragkedjor på fickor osv var under all kritik, mer eller mindre sönder från fabrik.

Vilken köpte du? Bättre säga vilka av produkterna som var dålig

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Spiffman:

Vad är grundavgift på 1600??

Den körskolan jag valde kallade det hela så.
Det var inskrivning, tillgång till STR med inloggningar, material för teori och sedan är det via STR -appen återkoppling om praktiska lektioner man haft, vad som gick bra, mindre bra och således vad man behöver tänka / öva mer på. Väldigt överskådligt och bra 👍🏼

(STR-grejen gäller ju om körskolan är en certifierad sådan, annars löser de det på något annat vis. Skulle dock säga att de flesta är STR-kopplade ?)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vilken köpte du? Bättre säga vilka av produkterna som var dålig

Aa det är väl sant, Det var deras allvädersställ i mitt fall

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Jag finner det lite lustigt att man kan lägga 1300kr på körlektioner om och om igen, men att köpa BRA utrustning det verkar vara en svår nöt för vissa. Varför tror ni MotoGP förarna har läder istället för "Impact absorbing aramid gear" på sig? Det finns massor med info om det här men jag ska bara nämna kort att CE-märkningen i utrustningen kan vara för vad som helst, det kan vara för tråden som håller ihop tyget eller för dragkedjan vid handleden, det betyder ingenting om det inte gäller hela produkten i sig. Och det är därför typ Course är så billigt, det är inte för att dom är snälla och vill att du ska spara pengar - det är för att dom är inte värd mer.

Man kan köpa beggade skinställ på blocket, rekomenderar att ni tänker över vad ni tar på er. Lite av en rant kanske men seriöst hur tänker folk ibland. Det är dyrt med hoj, rent av en lyx, men ett bra ställ det har många år av användning så länge ni låter bli att klota.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag finner det lite lustigt att man kan lägga 1300kr på körlektioner om och om igen, men att köpa BRA utrustning det verkar vara en svår nöt för vissa. Varför tror ni MotoGP förarna har läder istället för "Impact absorbing aramid gear" på sig? Det finns massor med info om det här men jag ska bara nämna kort att CE-märkningen i utrustningen kan vara för vad som helst, det kan vara för tråden som håller ihop tyget eller för dragkedjan vid handleden, det betyder ingenting om det inte gäller hela produkten i sig. Och det är därför typ Course är så billigt, det är inte för att dom är snälla och vill att du ska spara pengar - det är för att dom är inte värd mer.

Man kan köpa beggade skinställ på blocket, rekomenderar att ni tänker över vad ni tar på er. Lite av en rant kanske men seriöst hur tänker folk ibland. Det är dyrt med hoj, rent av en lyx, men ett bra ställ det har många år av användning så länge ni låter bli att klota.

Nja, CE standarden EN 17092, säger faktiskt en hel del om vad produkten ska klara av för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, CE standarden EN 17092, säger faktiskt en hel del om vad produkten ska klara av för något.

Ok vi kollar vad den billiga utrustningen har för Class-rating. Inte helt oshockerande A-klass, vilket är det näst sämsta skyddet man kan få. Jag har inte fel i mitt tidigare påstående att tillverkare slängde på CE-märkning på lite allt möjligt för att få det att se ut som att utrustningen var det säkraste som fanns, och det gällde allt från blixtlås till tråden i jackan eller byxan.

Poängen med min post var dock att få folk att tänka en gång extra på vad man köper för utrustning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Ok vi kollar vad den billiga utrustningen har för Class-rating. Inte helt oshockerande A-klass, vilket är det näst sämsta skyddet man kan få. Jag har inte fel i mitt tidigare påstående att tillverkare slängde på CE-märkning på lite allt möjligt för att få det att se ut som att utrustningen var det säkraste som fanns, och det gällde allt från blixtlås till tråden i jackan eller byxan.

Poängen med min post var dock att få folk att tänka en gång extra på vad man köper för utrustning.

Absolut kunde man förr trolla lite med vissa typer av standarder/märkning.
Men för mc utrustning så gäller ratingen(EN 17092) för hela produkten, och den ska då klara testen därefter.

* B
* A
* AA
* AAA

Är en produkt klassad till AA så klarar den minst de kraven som ställs på detta.