Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Säljaren på Ford ringde.. Ford har stoppat alla Mustang LR AWD och GT som kommer in i juni för dom tror dom blir svåra att sälja med Sveriges nya regler. Så bilen jag hade bokat kommer inte gå till Sverige. Kommer in ett gäng i maj som jag fick välja mellan, då var det vit, svart eller mörkgrå som färger. Så nu blir det en vit istället för en röd.. Lite tråkigt, men får bilen någon månad tidigare istället

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

100 000 pund. Hm, det låter norr om 1 250 000 sek, sedan svenska skatter, avgifter etc som alltid tillkommer så jag skulle gissa 1 400 000 sek+. Men okay tycker jag absolut den ser ut och prestandan är ju bra den med.

Jag såg även nya Maserati Grecale: (bensinare men ändå)
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/ma...

Påminner en hel del om min Mach-E GT i Cyberorange:
https://insideevs.com/news/457706/ford-mach-e-gt-performance-...

Däck, fälgar, brembo bromsar, svarta kolfibergrillen, svarta taket etc.

Tja, jag vet inte om svenska skatter och avgifter är högre än de brittiska. De har också fått högre priser sedan Brexit relativt EU. Så det kan ju bli någonstans runt 1,1-1,2 eller så. Över min nivå oavsett förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Säljaren på Ford ringde.. Ford har stoppat alla Mustang LR AWD och GT som kommer in i juni för dom tror dom blir svåra att sälja med Sveriges nya regler. Så bilen jag hade bokat kommer inte gå till Sverige. Kommer in ett gäng i maj som jag fick välja mellan, då var det vit, svart eller mörkgrå som färger. Så nu blir det en vit istället för en röd.. Lite tråkigt, men får bilen någon månad tidigare istället

Skumt, borde vara så med alla bilar med pris 700k+ i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Skumt, borde vara så med alla bilar med pris 700k+ i så fall?

Kan inte säga för alls bilar. Just här var det för att Ford Sverige och Ford Europa inte kommit överens om nya priserna än sä då vart de totalstopp..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Räknar inte med momsavdraget.
Men man blir lite avis när man ser andra hittar passande bilar för 3-7000kr/mån

Du borde väl också ha kunnat kollat runt när du bokade din nuvarande, plus att du även visste vad den skulle kosta?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kan inte säga för alls bilar. Just här var det för att Ford Sverige och Ford Europa inte kommit överens om nya priserna än sä då vart de totalstopp..

Aha ok.

Permalänk
Medlem

Polestarförare här, är helt klart såld även om det innebär ett helt nytt tänk och medvetenhet med räckvidden.

Bor i lägenhet med möjlighet till "gratis" laddning på jobbet och bor 1km från 150kw snabbladdare, har ej möjlighet att ladda bilen hemma alls.
På en arbetsdag så tillförs ca 10-15% laddning med stickpropp så i princip behöver jag aldrig tanka bilen då jag inte har min son och måste åka en längre resa för att lämna på förskola då blir det ett laddstopp varannan vecka på ~100kr.
Har rest ett par gånger till Stockholm och har fått lägga på 1-1,5tim i restid för att inte komma fram på 1% batterinivå, det känns som att jag byter min tid mot att åka billigt. Det är jag helt okej med samtidigt som man går under illusionen att man gör något för miljön utan att försöka skapa någon debatt kring det.

Dock så funderar jag om några andra här har erfarenhet av Ionityladdare? känns extremt knöligt att ladda med dessa för att kabeln är så kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har bokad tid för provkörning av nya Renault Mégane imorrn. Spännande! 🙂

Gillar utseendet.
https://bilweb.se/i?u=43353715&w=640&h=400&c=1

Gillar den med!

Återkom vad du tyckte samt vad du får för erbjudande!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fick info från KIA säljaren att min EV6 byggs v 16 och är levererad v 26.

Får hoppas på inga mer förseningar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Vet du vad de har för privatleasing-deal på den?

Finns från 3290 kr/mån, 36 månader och 1000 mil/år. Då är det 40 kWh med räckvidd 30 mil och bara 130hk med max hastighet 150 km/h och 0-100 på 10 sekunder. Känns lite väl snik. 😕

Med 60 kWh, räckvidd 45 mil, 220hk och 0-100 på 7,5 sekunder så är det från 3990 kr/mån om jag förstått det rätt.

Hyfsat bra utrustning i grundutförande (equilibre) och tror många klarar sig på det. Ska man ha inbyggd nav så måste man upp ett steg till techno. Alla nivåer har trådlös Android auto och Apple carplay så blir ju smidigt med nav även i grundutförande.

Skrivet av Dizzö:

Gillar den med!

Återkom vad du tyckte samt vad du får för erbjudande!

Återkommer ikväll. 🙂

Permalänk
Medlem

3950 kr/mån fick jag nyss offert för Niro EV med Advance paketet.

Helt okej deal måste jag säga!

Hade jag inte en EV6 på ingång hade jag definitivt tagit denna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Med hur många antal mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Finns från 3290 kr/mån, 36 månader och 1000 mil/år. Då är det 40 kWh med räckvidd 30 mil och bara 130hk med max hastighet 150 km/h och 0-100 på 10 sekunder. Känns lite väl snik. 😕

Med 60 kWh, räckvidd 45 mil, 220hk och 0-100 på 7,5 sekunder så är det från 3990 kr/mån om jag förstått det rätt.

Hyfsat bra utrustning i grundutförande (equilibre) och tror många klarar sig på det. Ska man ha inbyggd nav så måste man upp ett steg till techno. Alla nivåer har trådlös Android auto och Apple carplay så blir ju smidigt med nav även i grundutförande.

Återkommer ikväll. 🙂

Problemet är att det där 3990 kr/mån är med kontantinsats på ca 30k så riktiga månadskostnaden är runt 4800 kr/mån. Om de inte har ändrat det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Med hur många antal mil?

4500

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Inkl försäkring och service?
Vinterhjul?

Riktigt bra pris i sånna fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Polestarförare här, är helt klart såld även om det innebär ett helt nytt tänk och medvetenhet med räckvidden.

Bor i lägenhet med möjlighet till "gratis" laddning på jobbet och bor 1km från 150kw snabbladdare, har ej möjlighet att ladda bilen hemma alls.
På en arbetsdag så tillförs ca 10-15% laddning med stickpropp så i princip behöver jag aldrig tanka bilen då jag inte har min son och måste åka en längre resa för att lämna på förskola då blir det ett laddstopp varannan vecka på ~100kr.
Har rest ett par gånger till Stockholm och har fått lägga på 1-1,5tim i restid för att inte komma fram på 1% batterinivå, det känns som att jag byter min tid mot att åka billigt. Det är jag helt okej med samtidigt som man går under illusionen att man gör något för miljön utan att försöka skapa någon debatt kring det.

Dock så funderar jag om några andra här har erfarenhet av Ionityladdare? känns extremt knöligt att ladda med dessa för att kabeln är så kort.

Kör en Polestar 2 jag också. Har laddat vid Ionity ett flertal tillfällen och har aldrig haft problem med att kabeln varit kort. Gäller ju antingen köra rakt in eller backa in beroende på vilken sida man har laddaren på bara? (Jag tror att samtliga Ionity jag har varit på har haft laddaren vid sidan om bilen, inte "bakom/framför" parkeringsfickan)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ok, elbilsbois!

Jag behöver lite råd och argument för och emot.
Har halvt klorna i en Grabber Blå Mach-E GT (fullutrustad). Har sagt att jag ska sova på saken. Bilen hålls till imorgon.

Som jag tidigare nämnde skulle jag idag till Ford Hedin Bil i Uppsala. Sagt och gjort: jag klämde på, och provkörde en Mach-e GT.

Tyvärr var den bara laddad till ca 35% och batteriet var kallt. Fick alltså inte ut någon hårresande prestanda ur den. Kändes tam i jämförelse med min C40.
Jag körde den på E4: n och på småvägar. Hann testa 1-pedalsläget och farthållaren (med styrning). Inga överraskningar där, men värt att nämna: den skumpade till varje gång i 1-pedalsläget när man stannade. Kändes lite opolerat. Som att bromsblandningen eller regenen inte var riktigt bra kalibrerad. Detta händer aldrig i C40: n.

Gillade chassit, utrymmet bak, 360-kameran, glastaket och framförallt STOLARNA. Shit-Maj-Britt. Detta var några av dom skönaste stolarna jag har suttit i. Dom var som formade efter mina konturer och min längd.

På minussidan upplevde jag inte interiören som värst snygg eller särskilt påkostad. Måste synas från perspektivet att det handlar om en bil för runt 900kkr. Det var helt okej. Min gamla BMW 530D Touring -15, den finaste bilen jag har kört, kan inte ens börja jämföras med denna. BMW: n hade en annan nivå på detaljerna och helheten. Den kostade strax under 700 som ny (efter rabatter).
Ratten var ganska ful och knapparna kändes rätt billiga. Vilket förvånade mig lite, för knapparna i dörren kändes som man kan förvänta sig.
Skärmen i mitten kändes som att den var vinklad åt de bakre passagerarna. Inte mot mig som förare. Varför inte?

C40 är nog mjukare men GT: n är stadigare. Kupéljud väldigt lika.

8427kr/mån inkl. service. Ca 8900kr inkl. allt i 36mån (Ford/IF Storbil). Kan få den i början på maj, eller när jag vill efter det.
Bilen på bilden är en demobil. Aktuell bil är okörd. 0-mil, hallbil, som kom till hallarna i dec-januari. Första annons ute 4: jan. Tillverkad i aug 2021, i Tyskland(?). Inte Mexiko?

Vad säger ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ok, elbilsbois!

Har halvt klorna i en Grabber Blå Mach-E GT (fullutrustad). Har sagt att jag ska sova på saken. Bilen hålls till imorgon.

Som jag tidigare nämnde skulle jag idag till Ford Hedin Bil i Uppsala. Sagt och gjort: jag klämde på, och provkörde en Mach-e GT.

https://i.imgur.com/79IcqzDl.jpg

Tyvärr var den bara laddad till ca 35% och batteriet var kallt. Fick alltså inte ut någon hårresande prestanda ur den. Kändes tam i jämförelse med min C40.
Jag körde den på E4: n och på småvägar. Hann testa 1-pedalsläget och farthållaren (med styrning). Inga överraskningar där, men värt att nämna: den skumpade till varje gång i 1-pedalsläget när man stannade. Kändes lite opolerat. Som att bromsblandningen eller regenen inte var riktigt bra kalibrerad. Detta händer aldrig i C40: n.

https://i.imgur.com/AXLWXvkl.jpg

Gillade chassit, utrymmet bak, 360-kameran, glastaket och framförallt STOLARNA. Shit-Maj-Britt. Detta var några av dom skönaste stolarna jag har suttit i. Dom var som formade efter mina konturer och min längd.

På minussidan upplevde jag inte interiören som värst snygg eller särskilt påkostad. Måste synas från perspektivet att det handlar om en bil för runt 900kkr. Det var helt okej. Min gamla BMW 530D Touring -15, den finaste bilen jag har kört, kan inte ens börja jämföras med denna. BMW: n hade en annan nivå på detaljerna och helheten. Den kostade strax under 700 som ny (efter rabatter).
Ratten var ganska ful och knapparna kändes rätt billiga. Vilket förvånade mig lite, för knapparna i dörren kändes som man kan förvänta sig.
Skärmen i mitten kändes som att den var vinklad åt de bakre passagerarna. Inte mot mig som förare. Varför inte?

8427kr/mån inkl. service. Ca 8900kr inkl. allt i 36mån (Ford/IF Storbil). Kan få den i början på maj, eller när jag vill efter det.
Bilen på bilden är en demobil. Aktuell bil är okörd. 0-mil, hallbil, som kom till hallarna i dec-januari. Första annons ute 4: jan. Tillverkad i aug 2021, i Tyskland(?). Inte Mexiko?

Vad säger ni?

Intressant. Vi har ungefär samma jämförelser då, jag åker idag en XC40 Recharge P6 och byter till en Mach-E LR AWD. Jag tycker interiören i Mustangen är bättre än i XC40, känns inte lika plastig. Knapparna på ratten kan jag hålla med om, dom känns sådär. Vet att en Mustang hyrbil jag hade tidigare, hade sömmarna på ratten börjat gå upp, kändes lite billigt på en bil som gått 500 mil-något.

Skärmen vinkel kan jag bara hålla med om igen, den hade gärna fått vara lite mer vinklad mot föraren. Tycker dock Mach-E var tystare på vägen än vad min XC40 är, har inte kört C40 så vet inte om det är någon som helst skillnad mellan dom i ljudkomfort.

Jämfört med C40 tror jag Mach-E kommer vara en mycket roligare bil. Vet inte om du kollat på fler, men jag gjorde som sagt valet att gå från Volvo till Mustang, så jag kanske är bias

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Inkl försäkring och service?
Vinterhjul?

Riktigt bra pris i sånna fall

Inklusive service.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ok, elbilsbois!

Vad säger ni?

Fyfan vad snygg den var i den orangegula färgen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ok, elbilsbois!

Vad säger ni?

Hur många mil per år för den leasingen ? Ingick vinterdäck och försäkring ? 9300 betalar jag som sagt med 1500 mil per år, vdäck och försäkring.

Min syn på dina kommentarer:
Ja, den stryper hårdare vid icke-inkopplad innan körning, så är den kall samt under 40% batteri så är den mer strypt än andra elbilar jag kört. Om det är -10 och du har 25% laddning och den står utan laddkabel i så är den rätt kass då mer än halva powermätaren är gråmarkerad då. Lösningen är att alltid ha den inkopplad, då har du max 1-2 gråa "bars" vid -5, 0 eller 5 grader ute vilket inte märks.

Knapparna på ratten och den på volymkontrollen absolut, de håller lägre klass. Jag tycker inredningen i övrigt håller bra kvalitet jämfört med tyskarna och jag har kört premium jag med vill jag lova.
Tanklocket är i plast kan jag nämna med, kanske inte helt i topp. Vinklingen på skärmen är en smaksak, jag tycker det är skönt så. Den i t ex Marveln hade jag aldrig klarat, den är ju vinklad upp i himlen typ.
Jag har aldrig kört 1-pedal så jag har inte provat det på denna. Min är också tillverkad i Tyskland Aug 2021. Ratten är enligt mig inte fulare eller snyggare än man kan förvänta sig så en smaksak.

Reagerade du på att det var lite för korta stolar eller har du ungefär min längd på 1.80 ? Jag hade gärna haft en lårsupport utfällbar elektriskt som jag hade i mina BMWs samt kunna ställa nackstödet men som du säger så är stolarna sjukt sköna som de är.

Jag tycker stereon är bra men inte B&O som jag förväntat mig. Jag hade B&O i Audin om jag minns rätt och den lät bättre där.
Orange är bra mycket snyggare än grabber blue enligt mig men då är jag bias då jag har just en sådan.

Edit: Jag kan lova att den är allt annat än tam utan power limitation. Den spinner ju loss i 40 - 50 km/h om man stämplar gasen. Det gjorde inte ens min V12:a som hade 1000 nm i vrid och däcken var 255 på den mot 245 på denna.

Edit 2: Men över 160 km/h så är den rätt tam (som en vanligare bil), så då rekommenderar jag inte Mach E GT om du pressar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Intressant. Vi har ungefär samma jämförelser då, jag åker idag en XC40 Recharge P6 och byter till en Mach-E LR AWD. Jag tycker interiören i Mustangen är bättre än i XC40, känns inte lika plastig. Knapparna på ratten kan jag hålla med om, dom känns sådär. Vet att en Mustang hyrbil jag hade tidigare, hade sömmarna på ratten börjat gå upp, kändes lite billigt på en bil som gått 500 mil-något.

Skärmen vinkel kan jag bara hålla med om igen, den hade gärna fått vara lite mer vinklad mot föraren. Tycker dock Mach-E var tystare på vägen än vad min XC40 är, har inte kört C40 så vet inte om det är någon som helst skillnad mellan dom i ljudkomfort.

Jämfört med C40 tror jag Mach-E kommer vara en mycket roligare bil. Vet inte om du kollat på fler, men jag gjorde som sagt valet att gå från Volvo till Mustang, så jag kanske är bias

Interiören är något mer påkostad, ja. Framförallt är det, återigen, dörrarna som är snyggare och avsevärt bättre i materialen. Men det är inga enorma skillnader, på det stora hela, och allt är riktigt gediget i Volvon. På en del punkter vinner Volvon, på andra Mustangen. Det är förstås en smaksak men jag blev inte helt såld på interiören. Det skulle jag vilja vara just nu.

Skrivet av Daniel75:

Hur många mil per år för den leasingen ? Ingick vinterdäck och försäkring ? 9300 betalar jag som sagt med 1500 mil per år, vdäck och försäkring.

Min syn på dina kommentarer:
Ja, den stryper hårdare vid icke-inkopplad innan körning, så är den kall samt under 40% batteri så är den mer strypt än andra elbilar jag kört. Om det är -10 och du har 25% laddning och den står utan laddkabel i så är den rätt kass då mer än halva powermätaren är gråmarkerad då. Lösningen är att alltid ha den inkopplad, då har du max 1-2 gråa "bars" vid -5, 0 eller 5 grader ute vilket inte märks.

Knapparna på ratten och den på volymkontrollen absolut, de håller lägre klass. Jag tycker inredningen i övrigt håller bra kvalitet jämfört med tyskarna och jag har kört premium jag med vill jag lova.
Tanklocket är i plast kan jag nämna med, kanske inte helt i topp. Vinklingen på skärmen är en smaksak, jag tycker det är skönt så. Den i t ex Marveln hade jag aldrig klarat, den är ju vinklad upp i himlen typ.
Jag har aldrig kört 1-pedal så jag har inte provat det på denna. Min är också tillverkad i Tyskland Aug 2021. Ratten är enligt mig inte fulare eller snyggare än man kan förvänta sig så en smaksak.

Reagerade du på att det var lite för korta stolar eller har du ungefär min längd på 1.80 ? Jag hade gärna haft en lårsupport utfällbar elektriskt som jag hade i mina BMWs samt kunna ställa nackstödet men som du säger så är stolarna sjukt sköna som de är.

Jag tycker stereon är bra men inte B&O som jag förväntat mig. Jag hade B&O i Audin om jag minns rätt och den lät bättre där.
Orange är bra mycket snyggare än grabber blue enligt mig men då är jag bias då jag har just en sådan.

Edit: Jag kan lova att den är allt annat än tam utan power limitation. Den spinner ju loss i 40 - 50 km/h om man stämplar gasen. Det gjorde inte ens min V12:a som hade 1000 nm i vrid och däcken var 255 på den mot 245 på denna.

Edit 2: Men över 160 km/h så är den rätt tam (som en vanligare bil), så då rekommenderar jag inte Mach E GT om du pressar så.

1000mil/år, fixar egna vinterdäck. Tog iofs inget pris. Men föreställer mig att jag kan lösa det billigare och bättre.

Ja, det var en hel del bars där. Svårt att se hur många men åtminstone fyra.

Stolens lårstöd reagerade jag inte på. Jag är iofs bara 179,5cm. Tyckte nog att stolarna var rakt av klockrena.

La ingen tid på att koppla in telefonen. Tog för givet att stereon skulle vara bra. Nu är jag istället lite osäker. En sak är dock säker: FM-radion lät illa. DAB-menyerna gav mig huvudbry.

Jag och frugan är åtminstone överens om att Grabber Blue är rätt färg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hmm intressant. Men hur mycket stryper den egentligen? Mach-E GT har ju annars rejält med prestanda, den gör väl 0-100 på 3.5s eller nåt? Blir den mer som en vanlig ID4 (eller liknande) prestandamässigt med under 40% på batteriet?

Laddar man hemma över natten så e det iofsig inte ett problem hursomhelst. Kan man däremot inte ladda hemma och endast kör snabbladdning så blir det lite knepigt eftersom Mach-E också stryper snabbladdningen direkt ner till 11kWh efter 80%. Så om man bara har tillgång till snabbladdning så har man 40% av batteriet att leka med på full prestanda.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Problemet är att det där 3990 kr/mån är med kontantinsats på ca 30k så riktiga månadskostnaden är runt 4800 kr/mån. Om de inte har ändrat det.

Det är faktiskt utan kontantinsats.

Renault Megane var en trevlig bil att köra. Testkörde en 60 kWh/220 hk med Techno paket, vilket är deras mittersta paket. Förarmiljön känns väldigt rymlig och jag trivdes väldigt bra där. Fantastiskt fin instrumentskärm och infotainmentskärm. Tyst, jämn och behaglig gång och bra sug när man trycker ner pedalen, även om 0-100 på 7,4s inte är något extremt. Bilen känns väldigt vuxen och sober. Förarmiljön har jag ingenting att anmärka på men baksätet blev en besvikelse. Golvet är högt och det finns knappt rum för tårna in under framsätet. Då var förarsätet inställt för mig som är 185cm, så om en kortare person sitter fram så kan det kännas bättre, men nu var det katastrof. Skulle inte vilja sitta i det baksätet någon längre sträcka.

Fick offert på 60 kWh, 220 hk, 36 månader, 1500 mil/år, inkl. service, försäkring, metallic lack och gummimattor. Priset per månad blir 4366 kr. Med Technopaketet hamnar det på 4830 kr. Bara vinterdäck som fattas men det fixar jag på sidan om. Det tråkiga är leveranstiden som nämns till Q4 i år, men man får på grund av världsläget vara medveten om att det kan ta ett år.

Innan jag hade tid för provkörning av Meganen så åkte jag förbi och provade en Cupra Born också. Den kändes väldigt bra och mer som "mig", och även sonen gillade den skarpt. Tycker det var bättre respons och känsla i körningen än Megane. Känns inte lika rymlig i förarmiljön men inte så att det blir klaustrofobiskt. Gillar däremot inte touchknappar på ratt och delar av instrumenten. Riktiga fysiska knappar tycker jag är det enda rätta för en säkrare körning.

Fick en offert på en e-Boost 58 kWh, 231 hk, 36 månader, 1000 mil/år (ca 250 kr mer för 1500 mil), inkl. service och försäkring. Hamnar på 4010 kr/mån, ca 4260 kr med 1500 mil/år. Plus vinterdäck men det skaffar jag på sidan. Leverans i Augusti.

Just nu lutar det åt en Cupra Born.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Interiören är något mer påkostad, ja. Framförallt är det, återigen, dörrarna som är snyggare och avsevärt bättre i materialen. Men det är inga enorma skillnader, på det stora hela, och allt är riktigt gediget i Volvon. På en del punkter vinner Volvon, på andra Mustangen. Det är förstås en smaksak men jag blev inte helt såld på interiören. Det skulle jag vilja vara just nu.

1000mil/år, fixar egna vinterdäck. Tog iofs inget pris. Men föreställer mig att jag kan lösa det billigare och bättre.

Ja, det var en hel del bars där. Svårt att se hur många men åtminstone fyra.

Stolens lårstöd reagerade jag inte på. Jag är iofs bara 179,5cm. Tyckte nog att stolarna var rakt av klockrena.

La ingen tid på att koppla in telefonen. Tog för givet att stereon skulle vara bra. Nu är jag istället lite osäker. En sak är dock säker: FM-radion lät illa. DAB-menyerna gav mig huvudbry.

Jag och frugan är åtminstone överens om att Grabber Blue är rätt färg.

Stereon är absolut bra men inte toppen, men då är jag en gammal ljudräv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hmm intressant. Men hur mycket stryper den egentligen? Mach-E GT har ju annars rejält med prestanda, den gör väl 0-100 på 3.5s eller nåt? Blir den mer som en vanlig ID4 (eller liknande) prestandamässigt med under 40% på batteriet?

Laddar man hemma över natten så e det iofsig inte ett problem hursomhelst. Kan man däremot inte ladda hemma och endast kör snabbladdning så blir det lite knepigt eftersom Mach-E också stryper snabbladdningen direkt ner till 11kWh efter 80%. Så om man bara har tillgång till snabbladdning så har man 40% av batteriet att leka med på full prestanda.

Är det sommar och sol så gör inte 40% någon skillnad alls knappt men i minusgrader så börjar det märkas så sakta. Jag har bara haft min upp till 14 plusgrader än så länge men när jag körde långt till Linköping så gick den ned till 18% eller något sådant och då var det väl 8-10 plusgrader och då hade den tappat 5 bars om jag minns rätt.
För att jag ska börja märka av att den inte är riktigt lika rapp som alltid så är det väl kring 5-6 bars som man börjar känna det lite grann. Vid 10 bars som jag haft en gång så är det som att köra en 300 hästars bil typ. Absolut snabb och kul men inte en GT så att säga. Turtle mode är väl 20 bars och det kommer vid 5% batteri eller något sådant.
10 bars fick jag när jag startade den utan laddkabel i, -12c ute och på 70% batteri eller så. Sedan efter en mil så var den uppe i enbart 3-4 bars igen.
Nu när jag har den laddad och inkopplad i -2c så startar den med 1 bar när jag kollade igår, 90% laddning och tappar ingen om jag kör den ner till 60-65% eller så och då kommer en till typ.

Alla tillverkare stryper bilen beroende på temp, acceleration, hastighet etc men en del mindre än andra. Ford säger att det är för att spara på batterierna så de kan garantera att man kan köra vilt i 8 år / 16000 mil eller vad det är och de håller 70% minst. Det snackas på de amerikanska forumen att det är för konservativt och de som haft den i ett år nu eller så knappt tappat något alls. Därav ryktas det att Ford kommer låsa upp strypningen något så att den blir lite mindre konservativ. Sådant kommer med ju mer data de har då de inte riktigt har Teslas databas så att säga.
Som ett exempel på detta så har Ford nydligen ändrat laddkurvan i DC så den är mer aggresiv och man kan öppna upp 2021 modellerna (job 2) från 88kwh till 91kwh användbart genom mjukvaran. Batteriet i bilen är 99.8 kwh eller något sådant i max dimension.
Sedan så visar Ford Mach E GT strypningen öppet, i de andra bilarna så vet jag ingen som så visuellt visar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Stereon är absolut bra men inte toppen, men då är jag en gammal ljudräv också.

@MP-Jan Jag är ingen audiophile, utan snarare casual, men tycker Mustangens ljud är bättre än det Harman-Kardon system jag har i Volvon. Gissar på att du har samma system.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

@MP-Jan Jag är ingen audiophile, utan snarare casual, men tycker Mustangens ljud är bättre än det Harman-Kardon system jag har i Volvon. Gissar på att du har samma system.

Förutsatt att du valde minst teknikpaketet ja. Tror det är samma system och antal högtalare då i GT som AWD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förutsatt att du valde minst teknikpaketet ja. Tror det är samma system och antal högtalare då i GT som AWD.

Teknikpaket plus, ville inte vara utan glastaket

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

I den nya laddkurvan/mjukvaran så ligger den på c:a 50kwh upp till 85% eller något sådant sedan dippar den ned mot 11kwh mellan 85-90% tyckte jag att de skrev de som mätt upp det hela. Men i gamla mjukvaran så är det som du säger.