Anmäl dig till Roborock Challenge!

6900 XT Hotpot 30+ grader mer är "vanliga" tempen

Permalänk
Medlem

6900 XT Hotpot 30+ grader mer är "vanliga" tempen

Jag har ett 6900 XT Toxic(vattenkylt) och jag har överklockat den då den inte går så varm men ser att skillnad mellan den "vanliga" tempen maxar vid 64-65C efter en timma av furmark men hotspoten ligger på 95-96C.

Är detta normalt eller vad kan i så fall vara felet?

Och en annan fråga, någon som vet hur man sänker fancurven under det låsta minimum i Radeon Software programmet utan att använda MSI Afterburner?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Låter väldigt högt för att vara vattenkylt.
Mitt ASUS TUF 6800xt är inte nära de tempsen med luftkylare, liknande core men min hotspot är aldrig över 90C.
Men hotspot kan gå över 100 utan att man behöver oroa sig.

För att ändra fan går du in i Adrenalin och under tuning kan du välja ”Custom” sen dra sliden för Max fan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Toxic luftkylt som jag nu vattenkyler, främst för att få ned ljudnivån.
Original kylpasta var riktigt torr och i överflöd, samt att det såg ut som om den trots (pga?) mängden inte gav full kontakt.
Största skillnaden innan byte var strax över 20 grader, nu med flytande metall och vattenblock har jag som mest sett 13 graders skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Låter väldigt högt för att vara vattenkylt.
Mitt ASUS TUF 6800xt är inte nära de tempsen med luftkylare, liknande core men min hotspot är aldrig över 90C.
Men hotspot kan gå över 100 utan att man behöver oroa sig.

För att ändra fan går du in i Adrenalin och under tuning kan du välja ”Custom” sen dra sliden för Max fan.

Hade ett 3070 Tuf innan, väldigt bra kylare och hade ingen större skillnad på vanlig temp och hotspot. Grejen är att jag kör 6900XT överklockad till 2750Mhz vilket är rätt högt. Fläktarna går bara på 38% oavsett temp, lagt in 50% om den går över 100C. Oerhört effektiv kylare. Tråkiga är att 38% hörs, skulle velat ha 20% på idle då jag har GPU AIO som intake men 38% är det lägsta jag kan välja. Jag kan overrida det med MSI Afterburner men de två programmen krånglar med varandra en del.

Skrivet av Osueco:

Jag har ett Toxic luftkylt som jag nu vattenkyler, främst för att få ned ljudnivån.
Original kylpasta var riktigt torr och i överflöd, samt att det såg ut som om den trots (pga?) mängden inte gav full kontakt.
Största skillnaden innan byte var strax över 20 grader, nu med flytande metall och vattenblock har jag som mest sett 13 graders skillnad.

Jag har aldrig öppnat upp en GPU, skulle inte ha en tanke på att göra det heller om det inte är ett problem att det skiljer sig 30 grader. Inget throttlar eller så men aldrig sett den skillnaden innan. Ingen lust att testa första gången på ett kort värt 20k för ett par grader som inte ens var ett problem

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Låter väl mycket, men funkar kortet som det ska och du inte vill byta kylpasta så får du väl leva med det.
Du kan testa programmet more powertool för att ändra hastighet på fläkten.

Permalänk

Hot spot ska man inte stirra sig blind på även om du ska sträva efter 20°C i diff.

MPT och omläggning av kylpasta alt. laborera med MPT är väl förslaget.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Låter väl mycket, men funkar kortet som det ska och du inte vill byta kylpasta så får du väl leva med det.
Du kan testa programmet more powertool för att ändra hastighet på fläkten.

Den presterar otroligt bra. Tyckte bara diffen på 30c lät högt. Jag har MSI Afterburner som också funkar men vill helst köra ett program. Men tack för tipset, ska kolla in det.

Skrivet av coolerfreak:

Hot spot ska man inte stirra sig blind på även om du ska sträva efter 20°C i diff.

MPT och omläggning av kylpasta alt. laborera med MPT är väl förslaget.

Jag känner inte att jag riktigt är redo för att öppna upp ett 20k kort för att lära mig hur det funkar hehe. Vad menas med MPT?

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

MPT= More power tool.
Läs på om hur det fungerar och vad det gör innan du ändrar några värden med hjälp av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

MPT= More power tool.
Läs på om hur det fungerar och vad det gör innan du ändrar några värden med hjälp av det.

Jaha så det är ett "Override" program där man kan sätta sina egna spärrar?

Ända jag vill egentligen är att kunna låsa upp fancurven så jag kan gå under 38%. Finns en Zero fan option som duger just nu. Har min GPU AIO som intake så hade varit nice med något airflow i alla fall.

Kanske blir att byta ut fläktarna i framtiden så orginalen är mer gjorda för prestanda än ljudvolym

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Att ta bort/ändra ett låst värde är ju exakt det du vill? eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag nästan 40C i skillnad, fortfarande ingen ide att köra ny kylpasta?

61C vs 98C

EDIT: Testade att köra full fräs på fläktarna men höll sig ändå på 94-96C och lät som NASAs nya raket

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Nu ligger jag nästan 40C i skillnad, fortfarande ingen ide att köra ny kylpasta?

61C vs 98C

Jag har inte samma kort som dig, men jag bytte kylpasta på mitt 3070 för ett par veckor sedan. Hotspotten gick ner till +15c delta och tempsen sjunk otroligt mycket. Detta var dock efter ett års använding och mycket mineande så grafikkortet har ju använts mycket.

Jag hade nog faktiskt börjat med att byta kylpasta om jag hade varit dig, och kolla så memory padsen ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag har inte samma kort som dig, men jag bytte kylpasta på mitt 3070 för ett par veckor sedan. Hotspotten gick ner till +15c delta och tempsen sjunk otroligt mycket. Detta var dock efter ett års använding och mycket mineande så grafikkortet har ju använts mycket.

Jag hade nog faktiskt börjat med att byta kylpasta om jag hade varit dig, och kolla så memory padsen ser bra ut.

Den är en hybrid så fläkten på GPUn kyler allt utom själva dien. Dien kyls av en AIO. Dem monteras isär för sig och tempsen ser bra ut på dem.

Har en tub Noctua NT-H2 liggandes som jag nog kommer använda i så fall. Läst på en del och kollat vad andra har sagt om sina 6900 XT Toxic. Dem flesta verkar ha höga hotspots och många har sänkt den med 20c+ efter en repaste.

Visst jag kan undervolta och strypa kortet men varför ens ha en vattenkyld 6900 XT då liksom?

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

61C vs 98C

EDIT: Testade att köra full fräs på fläktarna men höll sig ändå på 94-96C och lät som NASAs nya raket

Ingen idé? Det var väl bland det första förslaget du fick?

Testa och byt, använder du inte flytande metall och inte har tummen alldeles mitt i handen så kommer det säkert att gå bra. Se till att ha rätt verktyg hemma och läs/se någon instruktion innan du sätter igång bara👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ingen idé? Det var väl bland det första förslaget du fick?

Testa och byt, använder du inte flytande metall och inte har tummen alldeles mitt i handen så kommer det säkert att gå bra. Se till att ha rätt verktyg hemma och läs/se någon instruktion innan du sätter igång bara👍

Glömde smileyn efter. Känns som om det verkligen är dags för ett byte. Har Noctua NT-H2 som jag tänkte kladda på. Jagh har nog kollat alla videos på detta på YT och läst hela reddit. Tror jag är redo

Man fick en jäkla fin set up med verktyg med GPUn btw

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W