HDTVTest inspekterar pixelstrukturen på Alienwares QD-OLED

Permalänk
Melding Plague

HDTVTest inspekterar pixelstrukturen på Alienwares QD-OLED

Vincent Theo följer upp sitt test av Alienware AW3423DW med ett djupdyk i hur pixelstrukturen påverkar upplevelsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I början blev jag lite ledsen över att jag nyss köpt AW3821DW.
Men av tidigare skärmar jag haft med liknande "textproblem" så skickades skärmarna tillbaka.
Jobbar hemma ibland och stör mig rent allmänt när text ser lite suddigt ut.
Skärmen verkar jävligt nice i övrigt.
Ser fram emot förbättring av tekniken och förhoppningsvis finns det många fler alternativ att välja mellan när jag tröttnat på AW3821DW

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Så vilken skärm ska man ha för att ha perfekt text?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Elektroniskt bläck

Permalänk
Medlem

Synd att pixelstrukturen är dålig för text. Jag som tycker en vanlig 27-tum QHD-skärm lämnar en del att önska vad gäller textrendering. Läsa text i olika former är trots allt vad skärmen används till mest, särskilt som jag arbetar hemifrån.

Annars är det ju roligt att se en OLED-skärm i vettig storlek och ganska rimligt pris.

Permalänk
Medlem

J
Jag förstår inte riktigt varför de skall hålla på och krångla när det igen och igen bevisats att den klassiska strukturen är den som funkar bäst till så gott som alla ändamål. Dessutom kan ju detta skrämma iväg folk som annars kanske hade velat köpa skärmen så nej jag förstår inte alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Not the first time something's improved by making it bigger and thicker” *pling*

Gillar Vincents videos mycket – tar upp för- och nackdelar med olika skärmar och TV-apparater på ett djupgående sätt.

Typo
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Entusiast

Tänkte på det finstilta gällande konsoller till skärmen. Hur funkar konsoller med 21:9?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zpnk:

Tänkte på det finstilta gällande konsoller till skärmen. Hur funkar konsoller med 21:9?

Typ inte

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UndaC:

Lite grann min tanke också... då jag inte ägt en konsoll sen Nintendo 8-bit så kände jag ändå att jag var tvungen att fråga

Permalänk
Hedersmedlem

Hm. Jag har aldrig riktigt stört mig på anti-reflex-coating som så många hatar, men om det verkligen är så tydligt på riktigt som i videon så är det ju en riktigt stor nackdel för just denna skärmen. "True blacks" är ju en av OLEDs största fördelar, men som det ser ut där undrar jag om inte min IPS har bättre svärta så länge man har någon lampa tänd/dagsljus som kommer in...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Not the first time something's improved by making it bigger and thinker” *pling*

Gillar Vincents videos mycket – tar upp för- och nackdelar med olika skärmar och TV-apparater på ett djupgående sätt.

Vincent är den enda Tubern jag känner till som har riktig kompetens på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

J
Jag förstår inte riktigt varför de skall hålla på och krångla när det igen och igen bevisats att den klassiska strukturen är den som funkar bäst till så gott som alla ändamål. Dessutom kan ju detta skrämma iväg folk som annars kanske hade velat köpa skärmen så nej jag förstår inte alls.

Gissar att det nog inte är ett aktivt val som så utan mer en nödvändighet för att uppnå annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Perfekt text lär bli svårt men när det gäller skärmar för textarbete så har jag aldrig sett något som kan konkurrera med en högupplöst bra IPS. Sen är det kanske lite svårare att avgöra exakt vad som när man jämför typ en 27" 4K IPS med en 34" WQHD, eller för all del en 42/48" 4K skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det nog inte är ett aktivt val som så utan mer en nödvändighet för att uppnå annat.

Jo visst. Det är väl olika hur man tänker. Själv tänker jag ju då att just "försämrad bildkvalitet" aöldrig är värt det oavsett vilka andra fördelar man kan få av det. Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
VR-fantast

Citerar mig själv:

Citat:

Jag tror att det kokar ner till att om man är en perfektionist som letar efter fel och/eller mäter varenda egenskap så kommer man att bli missnöjd med den här skärmen (och säkert många andra). Vill man bara ha en kanonbild för spel och en helt okej bild för generell användning så kommer man att vara nöjd. Det gäller att känna sig själv här om man inte har möjlighet att testa innan.

Vad man än väljer får man kompromissa med något, men jag tycker texten är jämförbar med min förra 1440p IPS-skärm på normala avstånd och 125% skalning.

Det jag gillar minst med skärmen är fläktarna. Jag kan leva med det och det hörs bara ibland, men hade hellre önskat att den var passivt kyld. Om dom hade fixat fläktkurvan hade den antagligen aldrig märkts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Citerar mig själv:

Vad man än väljer får man kompromissa med något, men jag tycker texten är jämförbar med min förra 1440p IPS-skärm på normala avstånd och 125% skalning.

Det jag gillar minst med skärmen är fläktarna. Jag kan leva med det och det hörs bara ibland, men hade hellre önskat att den var passivt kyld. Om dom hade fixat fläktkurvan hade den antagligen aldrig märkts.

Har du denna där Alienware-skärm?

Hur upplever du isåfall texten vid 100% skalning (går det ens att leva med 125%?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"perfekt" existerar inte.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av DasIch:

Har du denna där Alienware-skärm?

Hur upplever du isåfall texten vid 100% skalning (går det ens att leva med 125%?).

Japp. Jag körde 125% även med min 25” 1440p IPS, så jag har ju mycket mer yta med den här. Vincents 200% skulle jag klassa som olevbart, men inte 125%.

100% är nog högst subjektivt, det går säkert att använda men jag har hellre större en armlängd bort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Algoritmer för textrendering, likt cleartype etc. är som regel anpassade för traditionell RGB-subpixelstruktur så som vinjettbilden till nyheten visar. Därför är en IPS med hög upplösning, 4K-panel eller tätare och ett reflexfilter som inte adderar för mycket diffusering, det säkraste valet när det kommer till just textåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bildskärmen Dell UltraSharp 32 8K: UP3218K
https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmen-dell-ultrash...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Hm. Jag har aldrig riktigt stört mig på anti-reflex-coating som så många hatar, men om det verkligen är så tydligt på riktigt som i videon så är det ju en riktigt stor nackdel för just denna skärmen. "True blacks" är ju en av OLEDs största fördelar, men som det ser ut där undrar jag om inte min IPS har bättre svärta så länge man har någon lampa tänd/dagsljus som kommer in...

Man har normalt inte så mycket anti-reflex på en OLED, eller matt panel, då det liksom motverkar OLEDs största fördel. Har man inte en blank panel så får man inte så djup svärta för allt ljus från rummet och så sprids ju ut och gör det svarta gråare, om man inte har helt mörklagt förstås. Vilket gör reflexer till ett generellt värre problem på OLED än på andra paneltyper med matta paneler eller anti-reflex-behandling. Min Samsung QLED (inte QD-OLED) har ju någon special-yta som är ganska blank men sprider ut reflexer ganska bra så de inte stör så mycket, men visst blir den gråare i ett rejält upplyst rum.

Permalänk
Medlem

haft skärmen ett par dagar. fläkten stör mig inte, jag hör den inte alls.

pixel layouten stör mig inte heller, sitter på normalt avstånd med 100% scaling. Vincent säger själv att han inte märker av det. det känns mycket som när Samsung lansera AMOLED en gång i tiden med pentile layout. det vart ett jävla ramaskri men idag sitter en sån amoled med pentile i precis alla telefoner, även iphones, och det är då inte längre någon som klagar om det.

den antireflektiva beläggningen på skärmen är klart mer glossy än jag sett på någon matt skärm men jag sitter som tur är i ett rum med mörkläggningsgardiner. svart får en grå nyans med tänt i taket men jag har oftast inte tänt.

ABL i HDR1000 läget kan flimra det har jag märkt av, det är nog en av två jag stör mig på. men jag har bara upplevt det i Forza Horizon 5 än så länge. inget annat spel med native HDR stöd eller via Windows Auto HDR har gett mig ett liknande resultat.

det andra jag stör mig på är pixel refresh popupen som kan dyka upp mitt i ett spel, sjukt dålig timing, kör skiten medan skärmen är avstängd bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst. Det är väl olika hur man tänker. Själv tänker jag ju då att just "försämrad bildkvalitet" aöldrig är värt det oavsett vilka andra fördelar man kan få av det. Men det kanske bara är jag.

Om dom andra fördelarna är förbättrad bildkvalitet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om dom andra fördelarna är förbättrad bildkvalitet då?

Visst, men hur kan man förbättra bildkvaliteten genom att försämra den?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ollebro:

pixel layouten stör mig inte heller, sitter på normalt avstånd med 100% scaling. Vincent säger själv att han inte märker av det. det känns mycket som när Samsung lansera AMOLED en gång i tiden med pentile layout. det vart ett jävla ramaskri men idag sitter en sån amoled med pentile i precis alla telefoner, även iphones, och det är då inte längre någon som klagar om det.

Fast då var ju skärmarna typ 720p på high-end och 480p på low-mid-end, så effekterna var väldigt mycket större än nu när high end-telefoner har 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Det bör ju dock tilläggas att i varje fall med Iphones (vet inte hur Samsung gör) så har de en egen subpixel anti-aliasing anpassad för layouten. Plus då att de har en tät subpixelstruktur och hög upplösning.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Ollebro:

det andra jag stör mig på är pixel refresh popupen som kan dyka upp mitt i ett spel, sjukt dålig timing, kör skiten medan skärmen är avstängd bara?

Det går att välja att den inte ska visa meddelandet igen, då går den mig veterligen igång vid standby efter minst 4h drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

För att dagens telefoner har så hög upplösning att det inte längre syns. Dagens telefoner har 500-600 PPI. Galaxy S hade 230 PPI (480x800). Om du läst nyheter genom åren efter "ramaskriet" så skulle du sett att det hela tiden var en fråga av upplösning, dvs hur tydliga dom pixlarna var med pentile mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, men hur kan man förbättra bildkvaliteten genom att försämra den?

Det har inte slagit dig att det finns fler aspekter än per pixel/text-skärpa i begreppet bildkvalitet?

Sen kan det finnas än mer grundläggande aspekter. Kan vara så att pixelstrukturen är som den är för att panelen ens ska kunna produceras.

Att nån har krånglat till nått i onödan är oavsett en tämligen tafflig idé.