Permalänk
Medlem

Nr200 breddning

Hypen över NR200P is real, och jag drog mig intitialt då jag ville "maximera" insidan och då är det ju endast NH-D15 man kan ha! eller hur?

Valde ett annat chassi till slut men Nr200P låg alltid i bakhuvudet, kan det vara så bra som folk säger? efter att ha klämt och kännt lite på ett så blev jag lite förälskad och införskaffade mig en snarast!

Nu till problemet, min glaslucka passar ju inte?
Men jag har en Prusa brevid mig, kommer mina 3d-modeleringsskills bära eller brista?

Tror jag lyckades rätt hyfsat!

Om ni är sugna på att prova själva finns min Thingiverselänk här:
https://www.thingiverse.com/thing:4861640

Jobbar även på en version som funkar med metallsidan med inbyggt stöd för radiatorskenan, tänkte att det skulle kunna bli helgens projekt.

EDIT: V2 finns nu att ladda ner!
V2 har stöd för radiatorfäste och är modulär, så den passar både TG och metal-panelanvändare

snip/mod

Besök galleriet här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Pragmatiskt, jag gillar't Ser ju inte alltför anskrämligt ut heller. Man kanske kan fråga sig varför CM inte gjorde chassit några millimeter bredare med tanke på höjden på populära luftkylare. Eller går t.ex. NH-U12A in trots att den är tre mm för hög enligt spec?

Skulle det vara möjligt att integrera en "trekantslist" som gjorde att övergången blev lite visuellt mjukare?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Pragmatiskt, jag gillar't Ser ju inte alltför anskrämligt ut heller. Man kanske kan fråga sig varför CM inte gjorde chassit några millimeter bredare med tanke på höjden på populära luftkylare. Eller går t.ex. NH-U12A in trots att den är tre mm för hög enligt spec?

Skulle det vara möjligt att integrera en "trekantslist" som gjorde att övergången blev lite visuellt mjukare?

NH-U12A kan fungera med plåtsidan då den är mer förlåtande (inte lika tjock som TG sidan) Men det är på håret!

Har funderat på en fasning men tror det blir svårt att fasa in den snyggt mot chassit (jag är relativt ny på fusion 360 ), särskilt när färgerna inte riktigt matchar med varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kan man inte slå två flugor i en smäll och försöka få in lite luftflöde också på kanterna? Eller måste det vara heltäckande för att det ska sitta bra?

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Håller precis på och testmonterar delar i mitt NR200P och har stött på ett liknande problem (fast med vattenblock).
Hur mycket extra utrymme får man på bredden med denna mod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Snyggt! Kan man inte slå två flugor i en smäll och försöka få in lite luftflöde också på kanterna? Eller måste det vara heltäckande för att det ska sitta bra?

Tack! Gjorde ramen heltäckande då jag inte vill några glipor, så kör på som chassit var tilltänkt att fungera fast lite bredare vill man ha glipor kan man tekniskt sett strunta i de två nedra hörnbitarna (ej bärande för ramen)

Skrivet av Ohjay:

Snyggt!
Håller precis på och testmonterar delar i mitt NR200P och har stött på ett liknande problem (fast med vattenblock).
Hur mycket extra utrymme får man på bredden med denna mod?

Tackar!

Det är en breddning på 9mm man har ytterligare att leka med
Håller på at utveckla en ram för metallversionerna också som även kommer tillgodose radiatorfästet, får se hur allt passar om några timmar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Tackar!

Det är en breddning på 9mm man har ytterligare att leka med
Håller på at utveckla en ram för metallversionerna också som även kommer tillgodose radiatorfästet, får se hur allt passar om några timmar

Utmärkt, då har jag till och med lite extra utrymme att leka med.
Ska definitivt prova detta så tack för att du delar med dig och för inspirationen

Permalänk

Läckert! Jag köpte mitt NR200p för några månader sen, fegade tyvärr ur och köpte ett NH-U9S, annars hade jag nog slagit till. Men riktigt nöjd med den också

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt! Har också tittat på att göra ett bygge i NR200p någon gång i framtiden och har gått i tankar om det är en AIO eller luft som gäller för kylaren

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Läckert! Jag köpte mitt NR200p för några månader sen, fegade tyvärr ur och köpte ett NH-U9S, annars hade jag nog slagit till. Men riktigt nöjd med den också

Ja det var den som var alternativet, sen hade jag redan köpt min NH-D15 sedan tidigare

Skrivet av Sugu:

Otroligt snyggt! Har också tittat på att göra ett bygge i NR200p någon gång i framtiden och har gått i tankar om det är en AIO eller luft som gäller för kylaren

Tack! Fördelen med luft är ju att man får se vad som händer i lådan om man inte moddar med tophats osv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Bara läckert!

En fråga: Hade det gett resultat att printa ut en mesh-front till detta chassie och fått monterat 2x120 i front också?
Har använt AIO på gpu sedan hösten 47 ungefär, och ser inte att nästa kort kommer gå på annat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tvek utan större moddningar då man lär dremla ur fronten isåfall. GPU mässigt tror jag ingen GPU klagar särskilt mycket på chassit då de har direkt intag underifrån och i mitt fall kör jag intake i toppen för extra luft till cpu och gpu. I mitt TU150 med endast intag fram och bak så blev det en del varmare utan intag i toppen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Jag har annars lyckats klämma in en Arctic 280 aio i chassiet. Det är pilligt och man får använda lite våld men det går! 😁 Blir både svalt och oväntat tyst.

Fel storlek på rad
Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag fegade också ur med Noctua NH-U12A... Hade man vetat detta tidigare...

Permalänk
Medlem

Hej!
Hur mycket är det som saknas utan denna mod? Funderar på om det inte skulle räcka med vanlig m3 mutter istället för de medföljande distanserna? M3 mutter är ju bara 2mm på höjden och distanserna iskruvade bygger väl 6mm? Tänker då att man bakifrån skrivar i vanlig m3 skruv med en mutter som distans och sen en mutter på ovansidan för att hålla fast moderkortet. Vet däremot inte hur det skulle funka med grafikkortet. Det kan nog hända att man tvingas använda risern om man inte vill utföra fler moddar på chassit eller grafikkortet.

Jag köpte ett annat chassi till mitt mATX-bygge men tror jag ångrat mig nu när jag såg att det gick att printa brackets både för mATX moderkort och PSU i det här chassit så jag tänkte beställa ett. Vet inte riktigt vilken kylare jag ska beställa däremot. Måste nästan se hur allt faller på plats först.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Hur mycket är det som saknas utan denna mod? Funderar på om det inte skulle räcka med vanlig m3 mutter istället för de medföljande distanserna? M3 mutter är ju bara 2mm på höjden och distanserna iskruvade bygger väl 6mm? Tänker då att man bakifrån skrivar i vanlig m3 skruv med en mutter som distans och sen en mutter på ovansidan för att hålla fast moderkortet. Vet däremot inte hur det skulle funka med grafikkortet. Det kan nog hända att man tvingas använda risern om man inte vill utföra fler moddar på chassit eller grafikkortet.

Menar du under moderkortet? Om du inte har rätt distans så passar väl inte moderkortets portar mot dess uttag i chassit? Eller instickskort/pcie? Kanske finns mer att tänka på också

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Menar du under moderkortet? Om du inte har rätt distans så passar väl inte moderkortets portar mot dess uttag i chassit? Eller instickskort/pcie? Kanske finns mer att tänka på också

PCI platserna i chassit kommer ta emot grafikkortet om du försöker trycka i grafikkortet helt och hållet i porten om distanshöjden för moderkortet inte stämmer. Kör man med riserkabel är det samtidigt ett ickeproblem om man inte tänkt använda andra instickskort. Sen får man nog skippa I/O-plåten också. Men det skulle kunna vara ett alternativ om man inte vill bredda chassit eller saknar tillgång till 3D-skrivare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

PCI platserna i chassit kommer ta emot grafikkortet om du försöker trycka i grafikkortet helt och hållet i porten om distanshöjden för moderkortet inte stämmer. Kör man med riserkabel är det samtidigt ett ickeproblem om man inte tänkt använda andra instickskort. Sen får man nog skippa I/O-plåten också. Men det skulle kunna vara ett alternativ om man inte vill bredda chassit eller saknar tillgång till 3D-skrivare.

Ja, du har rätt - bara inte för mig… jag kan nog tänka mig borta ut nitar och göra en inverterad modd men inte kanske kapa och så (:

Men ja, det är en tanke

Permalänk
Medlem

Kör NR200P i mediadatorn, kan rekommendera ninja 5 från Schyte om man vill ha en fet kylare som passar (med plåtsidan) utan mod

Har funderat om man skulle flytta över Main-pcn till samma format men vet inte hur varmt det hade blivit...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kör NR200P i mediadatorn, kan rekommendera ninja 5 från Schyte om man vill ha en fet kylare som passar (med plåtsidan) utan mod

Har funderat om man skulle flytta över Main-pcn till samma format men vet inte hur varmt det hade blivit...

Tack för tips! Jag chansade och beställde en Gelid Solutions Phantom Black som enligt specifikation var man än läser är 160mm hög. Men lusläste på en beskrivning som framgick av bild som någon delade på amazon och enligt den är kylaren utan fläkt 157,2 mm hög. Tror du den kommer gå in?
Beställde chassit häromdagen och kylaren igår.

Samtidigt... Ju mer jag kollar på den här modden, desto snyggare tycker jag att den är. Frågan är bara om den går att printa i vår flashforge finder vars printbredd bra är 14cm. Funkar kanske på diagonalen iofs.

En fråga till @Pliind. Finns det något som hindrar denna skapelse att fungera i en lägre profil om man har en en kylare som bara överskrider måtten med nån ynka millimeter? Typ halva profilen du använt? Skulle monteringen av sidoplanelen ändå fungera?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för tips! Jag chansade och beställde en Gelid Solutions Phantom Black som enligt specifikation var man än läser är 160mm hög. Men lusläste på en beskrivning som framgick av bild som någon delade på amazon och enligt den är kylaren utan fläkt 157,2 mm hög. Tror du den kommer gå in?
Beställde chassit häromdagen och kylaren igår.

Samtidigt... Ju mer jag kollar på den här modden, desto snyggare tycker jag att den är. Frågan är bara om den går att printa i vår flashforge finder vars printbredd bra är 14cm. Funkar kanske på diagonalen iofs.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61oHqxq7z3L.jpg

En fråga till @Pliind. Finns det något som hindrar denna skapelse att fungera i en lägre profil om man har en en kylare som bara överskrider måtten med nån ynka millimeter? Typ halva profilen du använt? Skulle monteringen av sidoplanelen ändå fungera?

Hmm tror enda hinder man har är djupet på flärpen längst ner på sidopanelens lucka. alltså måste ramen kunna täcka in den för att ram-principen skulle funka. Skulle clips vara för tjocka så kan man skruva fast överdelen av luckan från insidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850