Permalänk

Köpråd speldator, ca 7k

Hej! Planerar att köpa en pc inom en månad, vill kunna spela de flesta spelen idag+ngt år framåt med ok fps. Har en 1080p skärm och kommer fortsätta på den ett tag. Mest intresserad av witcher3, rdr, minecraft, elden ring och planet zoo. :3 Funkar detta bygget, eller går det att optimera det (typ billigare)?
https://komponentkoll.se/bygg/LObzm

Funderar även på att försöka hitta något likvärdigt begagnat, men vad för pris tror ni att det ev skulle ligga på då? Är 5k för optimistiskt?Och något speciellt man ska tänka på, är giltig garanti nödvändigt eller bara ett plus?

Permalänk
Medlem

Jag lämnar datorsynandet till någon annan, men om du ska leta begagnade grejer i prisklassen 5000-6000 (med reservation för att du redan vet det här), så se till att din ekonomi inte rasar samman totalt om det skiter sig. Och var kräsen i valet av säljare.

Jag brukar förorda att köpa begagnat, men i den där prisklassen riskerar grejerna att ha ett par år på nacken. Det är inget fel med det, men jag vill inte gärna köpa en fem år gammal dator, ihopslängd av XBGANJAMAN99 i en sunkig röka-inomhus-lägenhet i en Stockholmsförort, bara för att priset var bra, liksom. Med åren kommer också ett allmänt slitage på grejerna. Det där med garanti kan vara en juridisk snårighet som det är upp till säljare själva att diktera villkoren för. Lämnade garantier behöver inte heller gälla dels vid vidareförsäljning mellan privatpersoner, dels efter ett visst antal år. Bara för att en säljare viftar med garantipapper som ser bra ut, så bör du syna det finstilta så att de fina papprena också gäller i ditt fall.

Kort sagt: Var inte dumsnål om du ska handla äldre, begagnade (dator)grejer - särskilt om du behöver vända på livets alla slantar som det är. Lägg inte mer än du har råd att förlora, om det mot förmodan går åt helvete med alltihop.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.