Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ankers 3D-skrivare får AI-kamera och snabbare utskrifter

Permalänk
Melding Plague

Ankers 3D-skrivare får AI-kamera och snabbare utskrifter

Ankermake M5 ska öka hastigheten med 5 gånger och reducera utskriftstider med 70 procent. Maskinen bestyckas även med en kamera som kontrollerar utskrifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt en 3d-skrivare, men borde nog göra det, mycket coola saker man kan skapa

Permalänk
Snusfri

Har länge varit sugen på en 3d-printer, men har ingenstans att ha den.
Skulle vara riktigt roligt att kunna skriva ut reservdelar till småsaker, modellbilar, keycaps osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kickstarter, neeeeeej tack! Rör aldrig den skiten igen.

Permalänk
Medlem

Alldeles för många produkter på kickstarter som senaste åren försöker slå sig in på redan mättade marknader med löften om smått fantastisk prestanda. Några av dem släpps aldrig, de flesta med långa förseningar och väldigt få lever upp till utlovad prestanda.
Har själv ett par skrivare hemma sedan ett par år tillbaka och mitt råd till nybörjare i området är att köpa det som finns på hyllan och är testat av proffsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kickstarter, neeeeeej tack! Rör aldrig den skiten igen.

Do tell! Jag har gjort två Kickstarters: Star Citisen (oklart om/när man får en ’leverans’...), Veronica Mars filmen (inte prisvärt men kul)

Har sett andra med kass erfarenhet dock

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av THB:

Har länge varit sugen på en 3d-printer, men har ingenstans att ha den.
Skulle vara riktigt roligt att kunna skriva ut reservdelar till småsaker, modellbilar, keycaps osv.

Om du har en 3D-printer så kan du printa ett ställe där du kan ha din 3D-printer!

Permalänk
Medlem

Jag har en 3dskrivare, praktiskt att ha för att fixa saker som gått sönder.
Får inte jätte mycket användning för den, kanske en gång om året, men kul att kunna göra nåt ibland när man får en ide.
Att sitta och och rita i cad är halva nöjet också.

Ville säga att det finns redan skrivare som klarar 250mm/s, ender 7 är den som jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Star Citisen (oklart om/när man får en ’leverans’...)

$447 miljoner just nu, så vilken dag som helst!

Permalänk
Medlem

I princip en closed-sourced skinnad mix av Prusa i3/Ender 3 med gimicky features för 3x priset av en Ender 3. Känns 100% rätt på Kickstarter
Ender 3 med Klipper och input shaper lär ju springa varv runt den där. Tur att den ser bra ut iaf.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kenneth:

Om du har en 3D-printer så kan du printa ett ställe där du kan ha din 3D-printer!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

5 ggr snabbare och reducerar utskriftstiden med 70%?? Första meningen i artikeln och matematikern i mig fick inte ihop det men kunde inte läsa vidare för grubblade bara över uttrycket.

Borde det inte vara 80%?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Problemet är kylningen. Plasten måste få tid att svalna innan nytt lager läggs, även om skrivaren klarar 250mm/s kommer hastigheten strypas av slicern

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5 ggr snabbare och reducerar utskriftstiden med 70%?? Första meningen i artikeln och matematikern i mig fick inte ihop det men kunde inte läsa vidare för grubblade bara över uttrycket.

Borde det inte vara 80%?

Det är inte bara hastighet som avgör hur lång tid en utskrift tar. Flöde av material, kylning, förflyttning etc spelar också in. Vore väldigt intressant hur de räknat och vad de har som referens. Har själv en Ender 3 v2 och det går att fila på inställningar in i absurdum för olika snabba utskrifter.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det. Att den skulle ha nog med beräkningskraft för att göra bildanalys? Det hela låter påhittat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Min 3D-skrivare har knappt svalnat sedan i julas. Bästa leksaken någonsin

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Problemet är kylningen. Plasten måste få tid att svalna innan nytt lager läggs, även om skrivaren klarar 250mm/s kommer hastigheten strypas av slicern

https://youtu.be/A3jx4bZE3AU?t=120

Det "går" att skriva ut snabbare. Sen att få det fint samtidigt är svårare...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Do tell! Jag har gjort två Kickstarters: Star Citisen (oklart om/när man får en ’leverans’...), Veronica Mars filmen (inte prisvärt men kul)

Har sett andra med kass erfarenhet dock

Betalade för en 3D skrivare via kickstarter, jag trodde att designen var klar och att pengarna var för produktionen. Kanske mitt fel men jag läste igenom deras text på KS och på deras hemsida och såg ingen info om att pengarna var för R&D. Fanns till och med youtube videos där dom skickade ut skrivare som folk kunde testa och kommentera. Dom hade skrivaren ute på olika mässor för att visa upp den.

Tekniken var inte redo, aja, jag får acceptera det. Kanske 3 år senare slutade alla uppdateringar pga att pengarna tog slut. Fine, KS är ingen garanti men det minsta man kan göra är att vara ärlig om situationen. Min gissning är att dom förmodligen kommer starta om företaget med helt nytt namn med tekniken dom utvecklade med våra pengar utan att ge oss något för det. Fast det är min teori.

Så jag köper hellre när den finns ute på riktigt och inte på KS.

Permalänk
Medlem

Jag köper en skrivare när den är helt idiotsäker. Jag vill i princip bara kunna droppa en .obj-fil och hämta upp en modell ett par timmar senare. Inget kladd, inget strul i proprietära program för att förbereda modeller, inga inställningar.

Den ska själv anpassa modellen till utskrift, eventuellt ge en varning om att modellen inte är lämplig och föreslå ändringar. En modelldatabas kan finnas tillgänglig med tusentals testade och gratis objekt.

Max en utskrift av 500 får misslyckas.

Pris: 3000 kr plus billiga råmaterial.

När det finns så kan nog marknaden explodera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är inte bara hastighet som avgör hur lång tid en utskrift tar. Flöde av material, kylning, förflyttning etc spelar också in. Vore väldigt intressant hur de räknat och vad de har som referens. Har själv en Ender 3 v2 och det går att fila på inställningar in i absurdum för olika snabba utskrifter.

Ah, tack för förklaringen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är inte hastigheten bara som spelar roll, utan accelerationen. Speciellt på mindre sträckor. Svårt att ta på allvar när de inte valt en CoreXY design där mindre vikt flyttas och det du skriver ut inte ska accelereras och flyttas snabbt. En prisa är sannolikt en bättre investering.

Det skulle vara betydligt mer intressant med en hobbyskrivare med dubbla extruders och rejält uppvärmd kammare. Det driver väl väldigt mycket cost, men fortfarande är Stratasys kungen pga av 80 grader i kammaren. När man insett fördelarna med mer användbara material än PLA känns det senare rätt oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

https://youtu.be/A3jx4bZE3AU?t=120

Det "går" att skriva ut snabbare. Sen att få det fint samtidigt är svårare...

Jo jag håller med. Min Ender-6 klarar upp till 150mm/s stock men det ska ju vara presentabelt. Sweetspoten för min skrivare är 100mm/s men den skriver inte ut i den hastigheten kontinuerligt, hastigheten varierar, för att underliggande lager ska hinna svalna innan nytt lager läggs. Denna inställning heter Minimum Layer Time i Cura. Det går att stänga av funktionen men det är inge bra

Som flera har säkert påpekat påverkar Layer Height tiden mest, inte Print Speed.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag köper en skrivare när den är helt idiotsäker. Jag vill i princip bara kunna droppa en .obj-fil och hämta upp en modell ett par timmar senare. Inget kladd, inget strul i proprietära program för att förbereda modeller, inga inställningar.

Den ska själv anpassa modellen till utskrift, eventuellt ge en varning om att modellen inte är lämplig och föreslå ändringar. En modelldatabas kan finnas tillgänglig med tusentals testade och gratis objekt.

Max en utskrift av 500 får misslyckas.

Pris: 3000 kr plus billiga råmaterial.

När det finns så kan nog marknaden explodera.

/hulle.

Några inställningar måste det iaf finnas? Typ kvalité 1-5, hastighet 1-5, vikt/fyllnad 1-5? Mest för att man oftast vill bestämma sånt själv.

1/500 borde ju gå att fixa om man inte har några inställningsmöjligheter och bara använder material som godkänts av tillverkaren. Men lite dyrare supportmaterial måste inkluderas då som man kan tvätta bort med vatten, annars krävs det ju att användaren förstår sig på hur det fungerar eller att man bara använder sig av godkända 3d-modeller.

3000 kr innebär att den måste vara helt och hållet gjord i Kina med kinesiska delar, så då faller allt vad gäller kvalité. Det är som att köpa en ny "perfekt" TV för 500 kr. 30000 kr kanske är mer rimligt som bra pris.

Permalänk
Medlem

Undrar ju lite varför just denna maskinen dyker upp här. Det är ju inte av typen ny teknik e.dyl utan liknar faktiskt mest reklam...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunguska:

Jag har en 3dskrivare, praktiskt att ha för att fixa saker som gått sönder.
Får inte jätte mycket användning för den, kanske en gång om året, men kul att kunna göra nåt ibland när man får en ide.
Att sitta och och rita i cad är halva nöjet också.

Ville säga att det finns redan skrivare som klarar 250mm/s, ender 7 är den som jag känner till.

Välj vilken voron skrivare som helst typ. Elr maskiner som kör klipper istället för marlin.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Några inställningar måste det iaf finnas? Typ kvalité 1-5, hastighet 1-5, vikt/fyllnad 1-5? Mest för att man oftast vill bestämma sånt själv.

1/500 borde ju gå att fixa om man inte har några inställningsmöjligheter och bara använder material som godkänts av tillverkaren. Men lite dyrare supportmaterial måste inkluderas då som man kan tvätta bort med vatten, annars krävs det ju att användaren förstår sig på hur det fungerar eller att man bara använder sig av godkända 3d-modeller.

3000 kr innebär att den måste vara helt och hållet gjord i Kina med kinesiska delar, så då faller allt vad gäller kvalité. Det är som att köpa en ny "perfekt" TV för 500 kr. 30000 kr kanske är mer rimligt som bra pris.

För 30k kan den vara hur bra som helst, den kommer ändå inte att slå stort och säljas som vanliga pappersskrivare säljer idag. Economies of scale, om flera stora tillverkare, typ Lenovo, Microsoft osv får för sig att bygga i volymer om tiotals miljoner enheter lär priset falla som en sten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

För 30k kan den vara hur bra som helst, den kommer ändå inte att slå stort och säljas som vanliga pappersskrivare säljer idag. Economies of scale, om flera stora tillverkare, typ Lenovo, Microsoft osv får för sig att bygga i volymer om tiotals miljoner enheter lär priset falla som en sten.

/hulle.

Och när det väl sker på den skalan och från de företagen kommer hårdvaran förmodligen komma med DRM-funktioner som analyserar det du vill skriva ut så det inte är något patenterat, på samma vis som teknologi som hindrar dig att kopiera pengar på en vanlig skrivare.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Max en utskrift av 500 får misslyckas.

/hulle.

Det klarar ju knappt vanliga bläck/laserskrivare, som varit på marknaden i nästan ett halvt sekel...

Permalänk
Medlem

Tror mig ha lite koll på 3D-skrivare efter att ha hållit på med det ett gäng år. Det går väl säkert att köra 5 ggr snabbare än konkurrenternas toppmodeller, till det räcker en fetare värmepatron, men det är förmodligen ingen slump att man inte direkt garanterar någon bibehållen utskriftskvalitet...

Det där tror jag på när jag ser det. Investerar inte en krona i det innan dess. Ska jag gissa, så kommer det landa i något snabbare än en 2000-kronors Ender, om man vill ha samma utskriftskvalitet som den senare kan åstadkomma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tror mig ha lite koll på 3D-skrivare efter att ha hållit på med det ett gäng år. Det går väl säkert att köra 5 ggr snabbare än konkurrenternas toppmodeller, till det räcker en fetare värmepatron, men det är förmodligen ingen slump att man inte direkt garanterar någon bibehållen utskriftskvalitet...

Det där tror jag på när jag ser det. Investerar inte en krona i det innan dess. Ska jag gissa, så kommer det landa i något snabbare än en 2000-kronors Ender, om man vill ha samma utskriftskvalitet som den senare kan åstadkomma.

Exakt. Det finns inga genvägar när det ska gå snabbare. Man måste ha bra mekanik, dvs linjärstång eller räls och låg rörlig massa. Kvalitetsmekanik kostar. Prusa kör om jag inte minns fel misumi vilket är dyrt men bra.

En annan grej prusa gör bra är den laserskurna stommen/z-axeln. Det garanterar att x och z är 90 grader utan att du behöver försöka justera lösa profiler själv. Du får toleranserna på skärmaskiner vilka är otroligt mycket bättre än vad du någonsin kan få på kapade profiler.

Vi ska inte glömma heller att en plan bädd är en stor fördel. Visst bl-touch kan kompensera, men det ersätter inte en plan bädd från början.

Stratasys har varit väldigt smarta här. Det börjar alltid utskriften med ett antal stödlager som blir en brim. Detta jämnar ut ev ojämnheter och ger en en helt plan stödyta att börja själva utskriften på.

Det jag tycker är viktigare än snabbhet är dimensionsriktighet och kvalitet på utskriften.