Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har mobilt bredband i det ena hushållet fiber i det andra

Samma appar fungerar på android box kopplad till annan tv

Så problemet uppstår bara när du använder mobilt internet, dvs har inget med TVn att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Dump från router och bredband

Mätte hastigheten, streamade samtidigt från NETFLIX

https://imgur.com/hVOAzu5

https://imgur.com/qKsHZou

Bredbandskollen mäter inte jitter vilket är katastrof för livesänd TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du stänger av all annan utrustning, vad händer då?

Sedan får du gärna förklara vad mobilt Wifi är för upplägg, är det WISP?
Internetleverantörer garanterar aldrig bandbredd till konsumenter och det gäller fram till avlämningspunkten samt att de i många fall kör med överprovisionering av bandbredd när dom säljer in det.

"Mobilt" att i stället för att köra med simkort till telefonen, är den kopplad till router som kopplas till samma mast som telefonen

Min leverantör garanterar mig 10-50 mbit, jag ligger nånstans mellan 50-100 mbit, ibland mellan 100-200 mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bredbandskollen mäter inte jitter vilket är katastrof för livesänd TV.

Hur mäter man "jitter" då?

Ska inte "jitter" uppstå pga sämre bredbandshastigheter?

Överbelastar jag bredbandet samtidigt som jag kollar på TV blir det samma "jitter" då bredbandet fördelas från TV till det jag överbelastar bredbandet med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så problemet uppstår bara när du använder mobilt internet, dvs har inget med TVn att göra?

Nej, problemet uppstår med både mobilt internet och fiber kopplad till 2 olika APPLE TV kopplad till min LCD TV

Enda det inte tycks uppstå problem med APPLE TV kopplad till min TV är när jag kör kanaler på Discovery+ Men det är begränsat utbud

Det tycks heller inte uppstå på min android box, men den laggar, saknar 4K Dolby Vision

Permalänk
Medlem

Om bilden är pixlig några sekunder är det normalt. Det är inget problem med din Apple TV eller hastighet.

Uppdatering: om bilden är pixlig "för länge" så är det ju givetvis något problem med hastighet/tv/Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

"Mobilt" att i stället för att köra med simkort till telefonen, är den kopplad till router som kopplas till samma mast som telefonen

Min leverantör garanterar mig 10-50 mbit, jag ligger nånstans mellan 50-100 mbit, ibland mellan 100-200 mbit

Pratar vi millibit eller Megabit? Mig veterligen finns det ingen mobiloperatör som erbjuder 200Mbit mobilt bredband? Länka gärna till produktsida, jag blir nyfiken!

I min värld med max ~50Mbit är det fortfarande sk best effort; det går aldrig att - i ordets rätta bemärkelse - garantera bandbredd som gäller för den mast du och alla andra abonnenter i området skall dela på. Aldrig!

Din router har säkerligen redan prioriterat trafiken till redan befintliga enheter och den nya ATVn får det som blir över, av ~50Mbit. En omstart av router och du börjar strömma med din ATV så får du säkert den bandbredd du behöver.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Överbelastar jag bredbandet samtidigt som jag kollar på TV blir det samma "jitter" då bredbandet fördelas från TV till det jag överbelastar bredbandet med

jitter är när paketen inte kommer i en jämn ström i ordning, därför är problemet störst över trådlösa förbindelser. För realtidsmedia är det en dealbreaker och kan hanteras med större buffert (och därmed högre latency) eller sämre kvalitet på datat dvs lossy compression. Du kan inte mäta jitter från din TV-leverantör men du kan mäta mot en server var som på internet med upprepade ping, skillnaden i latency mellan de snabbaste och långsammaste svaren är ditt jitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Pratar vi millibit eller Megabit? Mig veterligen finns det ingen mobiloperatör som erbjuder 200Mbit mobilt bredband? Länka gärna till produktsida, jag blir nyfiken!

De erbjuder 10-50Mbit men TS får ut strax under 200. Det är väl inga konstigheter? Mobilt är som du själv skriver beroende av hur många som använder masten samtidigt. Om få använder masten och du har god sikt mot masten så kan du utan problem få runt 150Mbit/s på 4G+

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

De erbjuder 10-50Mbit men TS får ut strax under 200. Det är väl inga konstigheter? Mobilt är som du själv skriver beroende av hur många som använder masten samtidigt. Om få använder masten och du har god sikt mot masten så kan du utan problem få runt 150Mbit/s på 4G+

LOL... har helt missat 4G+ men tyckte det lät för lite för 5G som jag hört skall vara tio (?) gånger snabbare än 4G.
Dock överprovisionerar operatörerna på vissa platser därav intresset att se vad de faktisk lovar. Jag hittade nämligen bara datamängd när jag sökte lite snabbt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Om bilden är pixlig några sekunder är det normalt. Det är inget problem med din Apple TV eller hastighet.

Uppdatering: om bilden är pixlig "för länge" så är det ju givetvis något problem med hastighet/tv/Apple TV.

Det är uppemot 20 sekunder och kommer då och då

Är inte bara APPLE TV som ska sända bilden, TV ska ta emot också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

En del siter mäter även jitter
https://speed.cloudflare.com/
https://packetlosstest.com/

Men jag blir inte riktigt klok på hur din uppkoppling ser ut för du är otydlig med detaljerna (Fiber och mobilt bredband och i 2 hushåll fast i samma rum?) och varför kan du inte alltid göra alla tester via kabel så du kan utesluta wifiproblem. Man ska aldrig felsöka via wifi om det inte är ett specifikt wifiproblem det handlar om.

Skrivet av Ozeroun:

Är inte bara APPLE TV som ska sända bilden, TV ska ta emot också

Appletv och tvn pratar med konstant hastighet via hdmikabeln, det fungerar eller inte och det ska fungera om du har en certifierad kabel, har du en certifierad kabel eller inte ? Har du provat att skifta hdmikabel mellan de olika uppsättningarna för att kontrollera funktionen hos kabeln utifall du använder en ocertifierad kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. Använder jag telefon/läsplatta/dator och "castar" till TV med apparna inga problem

2. Använder jag Allente android box och apparna där till TV inga problem

3. Använder jag APPLE TV till TV problem med apparna

Samma router bredband HDMI kabel

Så det är något mellan TV APPLE TV som inte fungerar

Tvivlar starkt jag ska ha maximal otur det är fel på 2 APPLE TV 4 APPAR som det inte är fel någonannanstans med

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte följt med alla turer i denna tråd...

En sak värd att ta upp är det ofta okända/bortglömda problemet med EMI, interferens mellan trådlösa konsumentnätverk och HDMI med bandbredder i 4K-registret av upplösning. En dåligt skärmad HDMI-kabel kan fungera som antenn och störa ut eller störas av Wifi. Det klassiska exemplet som tagits upp i forumet ett par gånger är när någon har en Chromecast som hänger bredvid en HDMI-kabel från konsol, box, spelare osv bredvid på samma TV. När exempelvis konsolen är påslagen slutar Chromecasten att fungera – eller viceversa med bildstörning på konsolen.

Detta är väldigt vanligt på enkla HDMI-kablar: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

Och EMI är sedan länge erkänt som ett problem från HDMI Licensing sida. Därför är det återigen läge för mig att tjata om certifierade HDMI-kablar eftersom man med Premium High Speed och särskilt Ultra High Speed ställer krav på just skärmning mot denna typ av interferens.

Annars verkar det som vanligt handla om att man behöver inse när man kan lita på och inte lita på ett trådlöst nätverk i den godtyckliga radiomiljö som uppstår i en bostad fylld med radioprylar. Kanske omgiven av grannar som alla försöker med sina radioprylar. En TV i sig själv är ofta något som blockerar signalerna så att bakom och under TV:n mycket väl kan vara en dålig placering. Vilket är en annan vanlig fråga om "...dålig wifi på TV:n".

Permalänk
Medlem

Jag får alltså inga problem med pixlar bild appar med 15 årig plasma och APPLE TV

Men får problem med 2 årig LCD med APPLE TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozeroun:

Jag får alltså inga problem med pixlar bild appar med 15 årig plasma och APPLE TV

Men får problem med 2 årig LCD med APPLE TV

Du får pixlig/lågupplöst bild på AppleTV därför att nätverksbandbredden inte räcker och på streamingen går över till lägre upplösning, kanske 720p eller rent av 480p. Så fungerar i princip alla streaminglösningar.

En 15-årig plasma når aldrig den bildsignal eller har den bildkvaliteten där problemet syns:
• Plasman kör fömodligen inte mer än en bildsignal motsvarande 720p till att börja med

• Bildkvaliteten på dessa plasmor är typiskt på just 720p-nivå. Om det var en bra modell. 15 år sedan såldes det mycket sämre modeller också som är på 480p-nivå.

• Hos LCD:n försöker AppleTV:n med så hög upplösning – 4K, 1080p etc. den kan och det syns därför tydligare när upplösningen sjunker jämfört med plasman som aldrig kan återge den högre kvaliteten vare sig i fråga om signal eller displaykvalitet.

• Det finns alltså ingen högre nivå av bildkvalitet att försämra bilden ifrån när du kör plasman. Problemet är därför inte lika tydligt eller uppstår aldrig eftersom AppleTV ändå inte kan köra signaler till plasman med den högre bandbredden och den högre bildkvaliteten som LCD:n tillåter.

Det är en förklaring. Den andra förklaringen är runt EMI och interferens i nätverket

• Dessa lägre signalbandbredder från 00-talet som plasman är kapabel till ger inte alls samma EMI mot Wifi. Är det kablarna som stör Wifi:T på din AppleTV så uppstår det inte med plasman helt enkelt eftersom de EMI-skapande frekvenserna aldrig kan alstras med 15 år gammal hårdvara.

• Däremot kan EMI från kabel uppstå med en 4K-kapabel LCD eftersom den klarar de bandbredder där EMI uppstår och är ett erkänt problem

• En 15 år gammal plasma har dessutom sällan egen Wifi eller BT som ytterligare kan störa Wifi:t hos AppleTV

• Den 15 år gamla plasman har heller inte andra bildkällor anslutna som kan alstra EMI via HDMI-kabeln, som förklarat ovan.

Den tredje förklaringen handlar om placeringen:

• Plasman står rimligen på annan plats och där har du inte samma interferens och radioskugga som du har vid LCD:n där du placerar AppleTV:n
-----------------

Där har du förutsättningarna för en felsökning. Så länge man kör Wifi i en tät radiomiljö får man räkna med den här typen av problem. Lösningen är att så långt det är praktiskt – typiskt då saker som inte flyttar på sig – kör trådat nätverk så man kan lämna radiomiljön öppen till de mobila enheterna.