BSOD, men inte i Felsäkert läge
Hej!
Sedan igår drabbas datorn av en blåskärm 2-5 minuter efter start. Felsäkert läge förhindrar blåskärmar.
Det började med att jag upptäckte att min processor inte använde boost-läget. Detta löstes genom att uppdatera moderkortet med de senaste BIOS. Sedan fungerade datorn som vanligt i nästan 24 timmar. Igår kväll fick datorn en BSOD - Machine-Check Exception när jag spelade Star Citizen. Efter att datorn automatiskt startade om sig själv fick den återigen en BSOD efter bara några minuter, denna gång Clock Watchdog Timeout. Clock Watchdog Timeout fortsatte att orsaka BSOD 2-5 minuter efter start, varje gång. Efter ett tag uppkom fler felmeddelanden vilket jag trodde kanske berodde på alla plötsliga avstängningar. Clock Watchdog Timeout var dock den absolut vanligaste, och även Machine-Check Exception upprepades några gånger.
Den enda åtgärden som hjälper är att köra Windows i Felsäkert läge. Windows har inte kraschat en enda gång i felsäkert läge. Om inte för detta hade jag misstänkt ett hårdvarufel men nu vet jag inte vad jag ska tro. Nu känner jag mig ganska vilsen så jag är tacksam för all hjälp.
Åtgärder jag har testat utan resultat
Stängt av turbo-läge (CPU boost) i BIOS. Clock Watchdog Timeout ska enligt Google vara vanligt tillsammans med OC. CPU:n är inte överklockad men för säkerhets skull testade jag att stänga av turbo-läget i BIOS också.
Stängt av XMP
Återställt BIOS-inställningarna till default
Ominstallerat ljud- och grafikkortsdrivrutin med DDU
Kopplat ur alla onödiga enheter från datorn
Memtest86
Undersökt eventuella felmeddelanden i Event Viewer. Intressant nog finns inget särskilt fel dokumenterat innan den första kraschen förutom ett problem med Kernel-EventTracing som verkar ha skett ungefär var femte minut sedan några dagar tillbaka. Oklart om det är relaterat till problemet. Därefter följer en massa varningar som till mitt otränade öga ser ut att vara konsekvenser av de oväntade omstarterna. Om ni tror att det skulle hjälpa kan jag ladda upp loggen.
Virusskanning med Malwarebytes
Boot med endast Windowstjänster aktiverade och alla startup-program deaktiverade
Ominstallation av Windows med bibehållen personlig data (program och Windowsinstallation rensades).
BSOD-meddelanden som har förekommit åtminstone en gång
Machine-Check Exception
Clock Watchdog Timeout
IRQL Not less or equal
System thread exception not handled
Critical process died
System thread exception not handled: dxgmms2.sys
Page fault in non-paged area
System service exception
System service exception: Ntfs.sys
Specs
Operativsystem: Windows 10 med senaste drivrutiner
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING (2019)
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 (2019)
PSU: Corsair RM650X V2 650W (2019)
Lagring:
Samsung 850 Evo 500 GB SSD (2016)
Samsung 860 Evo 500 GB SSD (2019)
Samsung 970 Evo Plus 2 TB SSD (2020, systemdisk)
CPU: Intel i7-9700K (2019)
GPU: Palit GTX 1070 (2016)
Temperaturer: 60-70 grader för CPU under load, GPU:n är aningen varmare