Permalänk
Medlem

Värt att använda försäkring?

Tjena!

Jag har en L380 Yoga som är trasig. Tror jag kan laga den för ca 3000kr själv, dock erbjuder försäkringen 7100kr om jag skickar in den till dem för återvinning (efter självrisk). Jag har folksam.

Är det värt att skicka in den, eller kommer de klämma ut pengarna ur mig tillslut ändå genom höjd premie? Lite osäker på hur det funkar med sånt i Sverige. Har en extra laptop, så lär inte köpa en ny om jag skickar in den.

Tack!

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Tjena!

Jag har en L380 Yoga som är trasig. Tror jag kan laga den för ca 3000kr själv, dock erbjuder försäkringen 7100kr om jag skickar in den till dem för återvinning (efter självrisk). Jag har folksam.

Är det värt att skicka in den, eller kommer de klämma ut pengarna ur mig tillslut ändå genom höjd premie? Lite osäker på hur det funkar med sånt i Sverige. Har en extra laptop, så lär inte köpa en ny om jag skickar in den.

Tack!

Cheers

Försäkringsbolag höjer inte premien pga. olyckor i Sverige. Eventuellt finns något, men då byter man ju snabbt i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Och jag antar att 7100 är en OK summa för en L380 Yoga? Den har i5a (8th gen), 512gb ssd, 16gb ram, touchskärm med penna och fingeravtrycksläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Och jag antar att 7100 är en OK summa för en L380 Yoga? Den har i5a (8th gen), 512gb ssd, 16gb ram, touchskärm med penna och fingeravtrycksläsare.

Man kan se det så här också. Du lägger 3000kr + tid på att laga datorn eller så skickar du in den och får 7100kr men måste köpa ny dator.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Man kan se det så här också. Du lägger 3000kr + tid på att laga datorn eller så skickar du in den och får 7100kr men måste köpa ny dator.

Kan eventuellt laga den billigare om jag kollar närmare.
Så försöker mest se om 7100 är en bra summa för den burken. Hittar inte så många beggade sånna

Permalänk
Medlem

ta ut RAM och disk först innan du skickar in den så kanske du kan använda dom till en annan dator istället för att det blir e-waste
eller får försäkringsbolaget sand i trosorna då?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

ta ut RAM och disk först innan du skickar in den så kanske du kan använda dom till en annan dator istället för att det blir e-waste
eller får försäkringsbolaget sand i trosorna då?

ganska säker på att de kommer göra avdrag om den inte är komplett.

möjligen att de accepterar att lagrigsenheten är urtagen för att man ville behålla div data den innehöll eller att den innehöll känslig data men ram tror jag nog inte de accepterar att man tar ur den då det inte innehåller någon personlig data.

men man får nog höra med försäkringsbolaget först isf vad de accepterar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ganska säker på att de kommer göra avdrag om den inte är komplett.

möjligen att de accepterar att lagrigsenheten är urtagen för att man ville behålla div data den innehöll eller att den innehöll känslig data men ram tror jag nog inte de accepterar att man tar ur den då det inte innehåller någon personlig data.

men man får nog höra med försäkringsbolaget först isf vad de accepterar.

Kan säkert plocka ur ena stickan, den la jag till själv.
Men värt då eller? Kan inte hitta ett sk*t om L380 Yoga på svenska marknaden; vad den ska kosta osv.

Permalänk
Skrivet av eligri:

Kan säkert plocka ur ena stickan, den la jag till själv.
Men värt då eller? Kan inte hitta ett sk*t om L380 Yoga på svenska marknaden; vad den ska kosta osv.

lite beroende på modell så låg de väl runt 10000:- iaf mot slutet när de slutade säljas nån gån i 2020 så 7100 är nog ganska ok värdering tror inte du får nämnvärt mer för den om den varit fungerande och du försökt sälja den iom att hårdvaran är ganska föråldrad.

visst sen är den väl kanske lite gimmicy med touchskärm och penna men vill minnas att de är lite meh att rita på så inget direkt eftersökt av "konstnärer" heller skulle jag tro

ska jag vara ärlig så tippar jag att du t.om. skulle få mindre för den fungerande än försäkringsbolaget erbjuder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lite beroende på modell så låg de väl runt 10000:- iaf mot slutet när de slutade säljas nån gån i 2020 så 7100 är nog ganska ok värdering tror inte du får nämnvärt mer för den om den varit fungerande och du försökt sälja den iom att hårdvaran är ganska föråldrad.

visst sen är den väl kanske lite gimmicy med touchskärm och penna men vill minnas att de är lite meh att rita på så inget direkt eftersökt av "konstnärer" heller skulle jag tro

ska jag vara ärlig så tippar jag att du t.om. skulle få mindre för den fungerande än försäkringsbolaget erbjuder.

Ahh ok!
Ja, tror att denna var 'midline'. Hade i5a, sen average ram/ssd. Dock fingeravtryck, men det är nog inte så eftertraktat. Och backlight på tangentbord, men det var ganska standard. Så runt 10000+ ett par tusenlappar ny, men det var ändå 3 år sen. Så då tackar jag folksam och skickar in den