Quiz: Gamla pryl- och datorljud

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Sista frågan så fanns det ju bara en spelkonsol bland de tre alternativen, de två andra var ju datorer

Permalänk
Medlem

Helt ok.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trodde det var en matrisskrivare eller en scanner. Chansade på scanner. De lät ju faktiskt ganska precis så i början, när de första flatbed scanners kom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fråga 7 måste vara fel. Det var helt klart en matrisskrivare som lät men rätt svar skulle vara diskett.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tyckte också floppyn lät som en matrisskrivare. Har aldrig hört en floppy låta sådär.

Sista frågan var ju inte särskilt svår då ingen av de andra alternativen hade startljud över huvud taget, om man inte lagt in det själv vill säga.

Modemfrågan kändes också lite sisådär måste jag säga. Nu är det dock 25 år sedan jag använde ett modem så inte helt lätt minnas skillnaden. Det varierade ju en del på när olika modem stängde högtalaren också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ooh yeah

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem

Vet inte att 14k4 eller 56k modem låter olika men kanske jag som inte tänkt på det?
Sedan diskett ljudet skulle kunna vara en gamla matrisskrivare/plotterskrivare(om jag inte minns helt fel).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mitt resultat: 7/10.

Svagt :/

Älskar ljudquiz dock! Måste säga att jag hört skrivare låta exakt som floppydisken, men hade nog tagit den om jag inte vart så het på gröten med att klicka.

Håller med om skrivaren/floppyn samt att VHS ljudet är från en filmprojektor.

Dessutom har 56k modem två tydliga "plong" ljud vid uppkopplingen vilket saknades, så jag antog att det var 14.4k.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Sju siffror på ICQ, tappade dock bort mitt första på 6 siffror!

Hade 5 siffror på min inte var jag lyckligare för det skaffa det rätt tidigt på min Amiga på den tiden, kommer bara ihåg att det börja på 27

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Om jag lever i det förflutna? Ja, tragiskt nog verkar det så 😂

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W

Permalänk
Medlem

Jag motsätter mig frågan om floppydisk. Frågeställaren har uppenbarligen aldrig hört en matrisskrivare. 😁

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Det är något speciellt som händer i kroppen när den hör ett ljud man inte hört på många år och direkt känner igen det. CD32'an hade jag inte ens själv utan satt på an A500, men en polare hade en. Jag såg den säkert bara starta en handfull gånger men ljudet etsade sig fast

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Mitt resultat: 6/10.

Vet inte att 14k4 eller 56k modem låter olika men kanske jag som inte tänkt på det?
Sedan diskett ljudet skulle kunna vara en gamla matrisskrivare/plotterskrivare(om jag inte minns helt fel).

För mig att 56k hade en "rappare" ljudbild, var inte inte riktigt med i bilden då 14k härskade tyvärr.. började min modembana på 28k

Permalänk
Medlem

Argh, fel på windows och mac startup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Jag motsätter mig frågan om floppydisk. Frågeställaren har uppenbarligen aldrig hört en matrisskrivare. 😁

jag kan bara hålla med - genom simpla datorhögtalare lät det som en Epson100 matris-skrivare som skrev ut på pyjamas-papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

+1 !!

Då har jag ändå ägt ett bra antal diskettstationer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

A bit late to the party, antar jag. Men på tal om modemen minns jag att jag blev väldit fascinerad av den här videon när jag såg den första gången.

Från orginalkällan:

Citat:

The sound of the dialup, pictured

If you ever connected to the Internet before the 2000s, you probably remember that it made a peculiar sound. But despite becoming so familiar, it remained a mystery for most of us. What do these sounds mean?

4/10 btw. Katastrof ...

Permalänk
Medlem

Tydligen lever jag i det förgångna! xD Inte ofta jag får så här högt på quizen, så måste publiceras! Hade fel på fråga #4, gissade på Stereo-8-band men VHS var rätt. Men tvekade mellan dom två. Överlag så var det lätt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Yes, yes I do

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Det är ändå förunderligt hur vissa ljud etsat sig fast i hjärnan

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har än idag ICQ-ljudet som sms-signal på mobilen.
6786140 här!