CDON vill ej erbjuda lämplig service under garantitid - PS5 härvan all over again?

Permalänk
Medlem

CDON vill ej erbjuda lämplig service under garantitid - PS5 härvan all over again?

Hej allihopa,

Jag har ett problem med CDON och en produkt som har börjat fela under garantitiden men som CDON vägrar ta ansvar för. De hänvisar mig till en verkstad trots att det finns garanti kvar. Det är en elscooter av märket Xiaomi 1S som börjat fela (gasar på när jag släpper gasknappen och bromsen vill ej fungera sporadiskt under någon sekund, lyser 14 på displayen och går sedan över). Jag hörde av mig till CDON som man brukar göra med produkter som felar. Jag har köpt varan av CDON och man kontaktar deras kundtjänst. CDON säger nu att säljaren, Mobilshoppen (inte samma butik som PS5 bedrägerierna som såldes via CDON), inte längre säljer via CDON så de kan inte erbjuda service. De hänvisar mig till en verkstad och CDON kommer då att eventuellt täcka kostnaden för reparation.

Jag vägrar gå med på detta då det är garantitid kvar. Som med alla andra defekta produkter jag har köpt under alla mina år som konsument, så förväntar jag mig under garantitiden att jag lämnar den defekta varan till säljaren och sedan får jag tillbaka den reparerad eller får en ny likvärdig produkt. Att jag som kund ska under garantitid jaga verkstad och få prisförslag och sedan hålla på att kontakta CDONs kundtjänst (som numera tar sin goda tid innan man får svar) för att få godkännande för reparationskostnaden, bla, bla, bla. Ni vet hur det är. Har man lagat en produkt via sin försäkring är det så här man gör och håller på och letar verkstad och få prisförslag och allt det. Men under garantitiden förväntar jag mig bra service och speciellt av ett företag som CDON. Det känns som att de har tappat känslan för att förstå kunders behov och hänvisar istället till den "legala säljaren" (dvs säljaren som säljer produkten via CDON och inte CDON själva). Vad händer med oss kunder som då har köpt en produkt av en säljare som inte längre säljer hos CDON? Om ni har handlat en defekt produkt hos CDON där "legala säljaren" inte längre säljer hos dem, kommer ni att få samma svar även om det finns garantitid kvar?

När jag sagt till deras kundtjänst att jag vill ha detta löst som vilket garantiärende som helst blir jag hänvisad till allmänna reklamationsnämnden. Detta är svaret jag fick av dem ord för ord: "Me eftersom den legala säljaren inte längre kan hjälpa dig, så får du isåfall gå till ARN".

De menar då att CDON inte är legala säljaren utan det är då den här Mobilshoppen som inte längre säljer via dem. Så med andra ord ber de mig att kamma luggen. Jag blir så frustrerad över att en butik som CDON där jag handlat i många år och lagt mycket pengar hos inte kan leva upp till vad alla andra butiker hade åtgärdat ganska omgående.

Jag är osäker hur jag ska göra. Vad tycker ni? Jag känner att detta är något CDON ska lösa åt mig genom att jag skickar varan till dem, oavsett vem legala säljaren är, och sedan ska det vara fixat efter en kort period. Jag känner inte att jag ska behöva vända mig till ARN då det är garantitid kvar och inte ett reklamationsärende. Och jag känner att jag inte ska behöva jaga verkstad när det finns garantitid kvar. CDON har verkligen tappat mycket i anseende de senaste åren. Att ha tillåtit en säljare bedra konsumenter på PS5 för miljonbelopp och att nu inte kan leva upp till vad som tydligen borde täckas av garantin. Känner att det börjat bli en heads-up innan man handlar nåt där igen.

Permalänk
Medlem

Har aldirg haft någon bra erfarnhet av CDON RMA när dem var själva eller 3d part marknad.
Dem skiter i sina kunder som har problem

Permalänk
Medlem

Vem har du betalat pengar till? Om pengarna har gått till cdon så kan man väl rimligtvis anse arr du har gjort en affär med cdon och de har valt att leverara med en underleverantör?

Jag har dock ingen koll på hur det fungerar rent juridiskt men en bra början kan väl vara att se vem som står som mottagare av pengarna

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

CDON är numera en marknadsplats där skumraskföretag du aldrig annars skulle handla från kan gömma sig bakom ett (tidigare) pålitligt yttre. Det som sker är att CDON kan luta sig tillbaka, få kickbacks på all försäljning men skylla alla problem på vad som ofta är rena blufföretag.
CDONs nuvarande affärsidé är att tjäna så mycket snabba pengar de kan tills att ryktet är kört i botten, och sedan gå i konkurs. Det är jag övertygad om.

I ditt specifika fall behöver du undersöka vem du faktiskt handlat av, har du handlat av ett företag som inte längre existerar (via CDONs hemsida gör ingen skillnad, du kan se CDON som en galleria) så har istället tillverkaren ett garantiåtagande men du måste då själv driva det ärendet mot tillverkaren och det är ofta mycket svårt.

Permalänk
Medlem

CDON är väldigt tydliga i sina villkor:

Citat:

Om du handlar en vara eller tjänst från en samarbetspartner via Webbplatsen är det samarbetspartnern, inte CDON, du ingår avtal med.

Jag har ingen aning om hur korrekt detta egentligen är lagligt sett, men det faktum att CDON fetstilar just detta i sina villkor antyder att det är en vanligt förekommande situation för dem. Så om du har en annan åsikt så blir du nog tvungen att göra som de säger och vända dig till ARN.

Permalänk
Medlem

Som flera varit inne på är det kanske lämpligt att försöka reda ut vad CDON haft för faktisk roll här och om de då rimligen är ansvariga vid en reklamation. (Alternativet är väl då att CDON i någon mening bara agerat förmedlare av betalningen och att "Mobilshoppen" är ansvarig... om de nu existerar)

Men som alternativ lösning kan du ju försöka gå på tillverkaren angående ett garantiärende.
Om jag inte är helt fel ute borde detta vara relevant information isf: https://www.mi.com/se/service/warranty?v=1#warrant

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är Mobilshoppen som man främst vänder sig till.
Om de inte existerar längre då är det Xiaomi man kontaktar.
Jag är förvånad att CDON erbjudit någon hjälp alls, det finns inget krav för dem att göra det alls.

Permalänk
Medlem

https://mobilshopen.se/produkter/xiaomi-mi-1s/

Den här produkten? CDON borde väl hänvisa till dessa, kan man tycka, om det här är säljaren.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier kan ha vilka villkor som helst men reklamationsrätten gäller mot säljaren, är det garanti eller reklamation du försökt göra? Är varan nyare än 6 månader kan du alltid reklamera till säljaren, borde stå på kvittot vem det är och är varan över 6 månader är det lite svårare men det låter ju som det är ett konstruktionsfel så reklamation borde gå att göra.

CDON ger ju även instruktioner om hur du kan få varan reparerad så handlar frågan bara om att du inte vill skicka den till en verkstad utan lämna in den i en fysisk butik ? Vem är säljaren och hur gammal är varan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Tack till er som hänvisade till Xiaomi! Har skickat ett mail till dem.

@Pirum Det är faktiskt den här butiken och produkten, https://mobilshoppen.se/fritid-hushall/xiaomi-mi-1s-elektrisk... väldigt lurigt där då ena butiken har ett P och andra har två P. Så affären verkar finnas fortfarande även om CDON ej samarbetar med dem.

Jag har nu skickat ett mail till Mobilshoppen med för att se om de kan ge service till en produkt de "sålt". Får se om någon av CDON, Mobilshoppen, eller Xiaomi kan åtgärda en defekt produkt som borde täckas av garantin.

Tagit en titt på kvittot med. Ni kan klicka länken och se en screenshot. Säljaren står som CDON men den levererades av Mobilshoppen. Så det känns som en massa luddigt snack från CDON för att de inte ska ta ansvar. https://ibb.co/2nJhVqh

@mrqaffe CDON hänvisar mig till en verkstad. Att jag då ska hitta en. Och det vill jag inte. Om jag hade handlat en vara från Netonnet hade de tagit den och reparerat den. Jag orkar inte hålla på med hela verkstadsgrejen. Jag förväntar mig att de skickar mig en fraktsedel som jag kan klistra på en kartong där elscootern är nerpackad och sedan tar jag den till posten. Den kom till mitt utlämningsställe så. Hade det passerat mer än ett år, dvs ingen garanti längre, då hade jag inte ens försökt att få CDON att fixa scootern. Men det ska finnas garanti!

Permalänk
Avstängd

@SittingDuck99 Med det kvittot är det Mobilshoppen som sålt varan till dig. Förstår inte varför du går på CDON. De har en marknadsplats, där de upplåter utrymme till andra företag att sälja varor. Det är du som har godkänt köpet från Mobilshoppen.

CDON har gjort helt rätt. De har till och med gjort mer än vad de borde göra.

Sluta gnälla och inse dina egna felsteg.

Permalänk
Medlem

Har sagt upp mitt konto hos CDON sedan ett halvår tillbaka vart kund i måååånga år , kommer ALDRIG handla därifrån igen.

Köpte en XBOX elite kontroll v2 , ena triggern var lite trög skickade in till service hade garanti kvarfick tillbaka kontrollen men en lapp vi reparerar inte , du har öppnat upp kontrollen själv VILKET jag inte har gjort. Man öppnar inte upp den kontroll för 2000kr

SKIT företag/Site

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

@SittingDuck99 Med det kvittot är det Mobilshoppen som sålt varan till dig. Förstår inte varför du går på CDON. De har en marknadsplats, där de upplåter utrymme till andra företag att sälja varor. Det är du som har godkänt köpet från Mobilshoppen.

CDON har gjort helt rätt. De har till och med gjort mer än vad de borde göra.

Sluta gnälla och inse dina egna felsteg.

Man har handlat på andra marknadsplatser som Amazon och där har de aldrig hänvisat till säljaren. Utan Amazon har då varit mellanhanden om garanti finns. Så förstår inte vad du menar med att det är mitt eget fel? CDON har existerat i många år och tror inte det har varit många sådana fall innan, att en säljare inte längre säljer via CDON och därmed erbjuds ingen service mer. Så nej, CDON har verkligen inte gjort mer än vad de ska. Det är lättlurade konsumenter som dig som går med på sådana här dumma villkor. Det är jag som konsument som nu hamnat mellan stolarna p.g.a det här felet. Så genom att du ger CDON rätt visar verkligen hur noll förståelse för konsumenter du har när det kommer till att ha köpt en produkt från vad man trodde var en pålitlig plats. Var som sagt långt innan PS5 grejen annars hade jag inte alls handlat scootern därifrån.

Det är som att du köpt en TV på Elgiganten och tillverkaren ej existerar längre så Elgiganten vägrar laga din defekta TV där det finns garantitid kvar. Att Elgiganten nu tar sig an kostnaden för reparation är en SJÄLVKLARHET. Om du tycker att Elgiganten ska ha cred för att ha gjort detta så är du verkligen naiv. De ska förse dig med service under garantin enligt LAG. Så det är inte jag som ska vara tacksam och sluta gnälla. Utan jag ska ha min rätt som konsument för en defekt produkt som lagen säger!

Hade den här butiken fortfarande sålt via CDON så hade jag skickat mitt ärende som jag redan gjort via CDON och de hade varit då mellanhanden under serviceärendet för produkten såldes via CDON. Det är så det har gått till med andra felaktiga produkter jag köpt av de tidigare där CDON inte var säljare, eller när jag har handlat saker via Amazon. Så jag hade ändå inte vänt mig till Mobilshoppen direkt även om du påstår att det är Mobilshoppen som är "säljaren enligt kvittot". Har du aldrig handlat via en marknadsplats?

Permalänk
Avstängd

@SittingDuck99 Du kan väl inte mena att den som sätter upp en webbsida, där man låter andra företag att sälja sina produkter, ska vara ansvarig för vad de andra företagen säljer?

Den som satt upp sidan, kan ju inte veta vad de andra företagen säljer. De tillhandahåller en tjänst, som andra företag kan utnyttja.

Om du inte tycker om ett sådant upplägg, så ska du givetvis inte handla på en sådan sida. Det är ditt enskilda val.

Jag förstår din frustration, men ibland får man bita i det sura äpplet och inse att man inte gjort tillräckligt mycket efterforskning. Världen är hård.

Edit: Jag köpte en grästrimmer från CDON:s webbplats. När den kom till mig, så var den öppnad av någon idiot som skickat tillbaka den och utnyttjat sin ångerrätt. Blev jag glad av det? Nej, verkligen inte. Det gör givetvis att jag tänker mig för när jag köper varor därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är som att du köpt en TV på Elgiganten och tillverkaren ej existerar längre så Elgiganten vägrar laga din defekta TV där det finns garantitid kvar. Att Elgiganten nu tar sig an kostnaden för reparation är en SJÄLVKLARHET. Om du tycker att Elgiganten ska ha cred för att ha gjort detta så är du verkligen naiv. De ska förse dig med service under garantin enligt LAG. Så det är inte jag som ska vara tacksam och sluta gnälla. Utan jag ska ha min rätt som konsument för en defekt produkt som lagen säger!

Njae, inte samma sak som att tillverkaren inte existerar. Eller tolkar jag det fel?

Det är snarare som om Inet skulle sälja en ASUS skärm via CDON. Och sen går Inet i konkurs. Då är du fast med att lita på att ASUS ställer upp, inte CDON.

Om det däremot är tillveäaren, som du säger i citatet, då är det en annan femma. Men jag tolkade det som att det är en återförsäljare som säljer saker på CDON som slutat sälja saker där och "försvunnit". Inte tillverkaren?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

@SittingDuck99 Du kan väl inte mena att den som sätter upp en webbsida, där man låter andra företag att sälja sina produkter, ska vara ansvarig för vad de andra företagen säljer?

Den som satt upp sidan, kan ju inte veta vad de andra företagen säljer. De tillhandahåller en tjänst, som andra företag kan utnyttja.

CDON har inte satt upp en websida där de låter andra företag sälja sina produkter. De har etablerat en websida där de själva står som säljande part, för att senare överge denna modell för en där de istället agerar marknadsplats utan egna produkter. Rimligtvis är det då oerhört viktigt att detta är tydligt gentemot kund så att missförstånd undviks. Detta ansvarar CDON för.
Kikar du runt på deras sida är det inte särskilt tydligt att diverse olika aktörer agerar säljare - samtliga sidor använder CDONs färger och formspråk, samma design överallt - enhetligt precis som om allt vore en och samma butik.

Avsikten är knappast att vara så tydlig som möjlig gentemot kund, utan att kunden skall känna sig trygg att handla då CDON har ett etablerat varumärke.

Det vore ytterst intressant att se ett ärende dras till ARN, och personligen har jag svårt att se hur CDON i sin nuvarande form skulle undslippa konsumenträttsligt ansvar, men det är givetvis en lekmannabedömning.

Att däremot påstå att CDON står utan ansvar för att istället skuldbelägga kunden, som du gör, är helt absurt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@twit Du verkar väldigt säker. Har du någon dom i en domstol att luta dig mot?

Regel ett när man köper saker på nätet, är att kolla upp säljaren. Det gör jag. De som inte gör det, får givetvis problem. Min morsa köpte t.ex. någon skit på Facebook för att det var sååå bra. Hon fick klaga ett flertal gånger innan det skickades och sedan fick hon betala moms på tramset hon köpt när det kom till Sverige. Är Facebook då ansvarig för att det finns korkade människor i Sverige som går på idiotisk reklam? Du skulle väl stämma Facebook på grund av att min morsa är korkad.

Permalänk
Sötast
Skrivet av twit:

Kikar du runt på deras sida är det inte särskilt tydligt att diverse olika aktörer agerar säljare - samtliga sidor använder CDONs färger och formspråk, samma design överallt - enhetligt precis som om allt vore en och samma butik.

Avsikten är knappast att vara så tydlig som möjlig gentemot kund, utan att kunden skall känna sig trygg att handla då CDON har ett etablerat varumärke.

Jag har inget för CDON, undviker dem som pesten själv! Men i just denna del av din text är du lite orättvis...
De har placerat den information som du säger är otydlig precis under köp-knappen.

Det står även 'marknadsplats' på två ställen på första sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CDON är väldigt tydliga i sina villkor:
Jag har ingen aning om hur korrekt detta egentligen är lagligt sett, men det faktum att CDON fetstilar just detta i sina villkor antyder att det är en vanligt förekommande situation för dem. Så om du har en annan åsikt så blir du nog tvungen att göra som de säger och vända dig till ARN.

Även om CDON har varit tydliga med dessa vilkor så är dessa vilkor inte inom ramarna inför lagen skulle jag vilja tro*

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig i sak att om har man köpt något via CDON, även om det är via deras marketplace, känns det ju verkligen som att det vore i deras intresse att i alla fall erbjuda hjälp eller alternativa kontaktvägar för att få problemet löst.
Men som tidigare har varit inne på, de kanske bara vill driva företaget i botten nu. Synd, de var ändå vettiga att ha att göra med en gång i tiden tycker jag.

Med det sagt, bara för att inte hamna i samma trassel framöver.

Skrivet av SittingDuck99:

Det är som att du köpt en TV på Elgiganten och tillverkaren ej existerar längre så Elgiganten vägrar laga din defekta TV där det finns garantitid kvar. Att Elgiganten nu tar sig an kostnaden för reparation är en SJÄLVKLARHET.

Elgiganten har nu också en marketplace där de låter andra säljare, "Partners", sälja produkter via Elgigatens webbsida.
"Har du frågor kring beställningen eller vill returnera en vara kontaktar du den ansvariga partnern för beställningen."
- https://www.elgiganten.se/kundtjanst/elgiganten-marketplace

"”Säljaren” är: ELGIGANTEN Aktiebolag eller ett annat företag (”Partner”), som är en extern säljare (d.v.s. inte Elgiganten Aktiebolag) av egna varor på www.elgiganten.se. Att försäljning sker från Partnern framgår tydligt i varukorgen och på orderbekräftelsen, och det är då Partnern du ingår avtal med. Betalningen sker emellertid via elgiganten.se oberoende av om det är Elgiganten Aktiebolag eller Partnern som är säljare,"
"Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Elgiganten Aktiebolag eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Elgiganten Aktiebolag."
"Vid köp från en Partner måste varan returneras till Partnern, se information från Partnern i samband med köpet."
- https://www.elgiganten.se/kundtjanst/kopvillkor-elgiganten-se

Så även Elgiganten har i alla fall försökt avtala sig bort från ansvar om du t.ex köper en SriHome Webbkamera hos dem.
Men frågan är om supporten skulle försöka hjälpa ändå, eller bara säga "kontakta partner".

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@TANDEMCYKELN Dom gällande vad? Jag trodde jag var tillräckligt tydligt i mitt inlägg när jag skrev att "Det vore ytterst intressant att se ett ärende dras till ARN, och personligen har jag svårt att se hur CDON i sin nuvarande form skulle undslippa konsumenträttsligt ansvar, men det är givetvis en lekmannabedömning.".

@Allexz Nej jag tycker inte jag är orättvis. CDON har valt minsta möjliga information, tillräckligt för att kunna avfärda kunder som har mage att beklaga sig, inte tillräckligt för att säkerställa att kunden kan göra ett välinformerat köp. "Marknadsplats" implicerar inte heller någonting särskilt gällande ansvarsfördelning, om man inte redan innan har koll på CDONs metodik. De skulle enkelt kunna vara avsevärt mycket tydligare med att de själva avsäger sig allt ansvar, men det skulle givetvis skrämma bort kunder.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Njae, inte samma sak som att tillverkaren inte existerar. Eller tolkar jag det fel?

Det är snarare som om Inet skulle sälja en ASUS skärm via CDON. Och sen går Inet i konkurs. Då är du fast med att lita på att ASUS ställer upp, inte CDON.

Om det däremot är tillveäaren, som du säger i citatet, då är det en annan femma. Men jag tolkade det som att det är en återförsäljare som säljer saker på CDON som slutat sälja saker där och "försvunnit". Inte tillverkaren?

Du har rätt, inte samma sak. Men ville bara ge exempel på något som förbluffar kunden p.g.a något de inte har något med att göra. I mitt fall är det då samarbetet mellan CDON och Mobilshoppen som upphört som nu påverkar mig fastän jag handlade hos CDON. Så ville typ ge exempel på en TV tillverkare som en butik kanske sagt upp samarbetet med och där man som kund får svar att de inte kan hjälpa med ens defekta TV fastän man har garantitid. Så man får besked att vända sig till en verkstad och eventuellt täcker butiken kostnaden för reparationen. Denna hypotetiska affär har då ingen egen verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jag håller med dig i sak att om har man köpt något via CDON, även om det är via deras marketplace, känns det ju verkligen som att det vore i deras intresse att i alla fall erbjuda hjälp eller alternativa kontaktvägar för att få problemet löst.
Men som tidigare har varit inne på, de kanske bara vill driva företaget i botten nu. Synd, de var ändå vettiga att ha att göra med en gång i tiden tycker jag.

Med det sagt, bara för att inte hamna i samma trassel framöver.
Elgiganten har nu också en marketplace där de låter andra säljare, "Partners", sälja produkter via Elgigatens webbsida.
"Har du frågor kring beställningen eller vill returnera en vara kontaktar du den ansvariga partnern för beställningen."
- https://www.elgiganten.se/kundtjanst/elgiganten-marketplace

"”Säljaren” är: ELGIGANTEN Aktiebolag eller ett annat företag (”Partner”), som är en extern säljare (d.v.s. inte Elgiganten Aktiebolag) av egna varor på www.elgiganten.se. Att försäljning sker från Partnern framgår tydligt i varukorgen och på orderbekräftelsen, och det är då Partnern du ingår avtal med. Betalningen sker emellertid via elgiganten.se oberoende av om det är Elgiganten Aktiebolag eller Partnern som är säljare,"
"Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Elgiganten Aktiebolag eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Elgiganten Aktiebolag."
"Vid köp från en Partner måste varan returneras till Partnern, se information från Partnern i samband med köpet."
- https://www.elgiganten.se/kundtjanst/kopvillkor-elgiganten-se

Så även Elgiganten har i alla fall försökt avtala sig bort från ansvar om du t.ex köper en SriHome Webbkamera hos dem.
Men frågan är om supporten skulle försöka hjälpa ändå, eller bara säga "kontakta partner".

Jag valde bara Elgiganten som exempel. Men intressant att höra att de med börjat med "marketplace". Bäst att kolla noga innan man handlar något där.

Permalänk
Avstängd

@twit Jag hoppas verkligen inte att CDON ska ställas till svars för att de tillhandahåller en plats där kunder kan köpa varor.

Jag har stora agg till lagen om att man ska få returnera varor utan någon orsak, då detta ger högre priser för alla andra kunder som gör sin undersökning innan de gör ett köp. Jag vet att jag svär, men jag har alltid varit en person i kanten. Det borde vara upp till företagen att avgöra vilka villkor man vill ge. Sedan kan kunderna själva göra sina val.

Jag vill t.ex. inte betala för att personer beställer hem saker och sedan returnerar dem. Jag vill köpa från en butik som inte tillhandahåller en sådan tjänst. Det kan jag dock inte göra i dagsläget, då staten har alltför stor makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Du har rätt, inte samma sak. Men ville bara ge exempel på något som förbluffar kunden p.g.a något de inte har något med att göra. I mitt fall är det då samarbetet mellan CDON och Mobilshoppen som upphört som nu påverkar mig fastän jag handlade hos CDON. Så ville typ ge exempel på en TV tillverkare som en butik kanske sagt upp samarbetet med och där man som kund får svar att de inte kan hjälpa med ens defekta TV fastän man har garantitid. Så man får besked att vända sig till en verkstad och eventuellt täcker butiken kostnaden för reparationen. Denna hypotetiska affär har då ingen egen verkstad.

Men håller med att det vore intressant att se det prövas var ansvaret ligger. Även om du får fel så behöver sånt här testas i dom så att det blir tydligt var ansvaret ligger, så nästa person kan få klara besked...

Om det nu inte redan testats och CDON vet exakt vad dom har för ansvar och vad dom kan komma undan med, och dom vet att du inte har nått att komma med. Svårt att veta

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag tycker I grunden att det är en ganska intressant frågeställning.

Alla återförsäljare är ju just det återförsäljare. Oavsett om det är cdon, inet eller för den delen ica så är det ju i regel inte deras egna varor de säljer utan varor de köper in och säljer vidare. Kan t ex inet påstå att alla deras varor bara säljes av t ex asus och att de har 0 ansvar? Självklart kan inte inet göra så. Men om man istället tar något litet företag som importerar saker från Kina wish style. Kan de avskriva sig allt ansvar och all risk genom att bara lägga sakerna på en sida och säga att de leveras av någon annan? Detta beror väl på vilka avtal som finns mellan cdon och mobilshop, inet och asus osv.

Jag som privatperson kan ju omöjligt veta vilka avtal finns mellan den jag ger som står som mottagare av mina pengar och den som står som leverantör av mina varor? Det borde väl logiskt sett då vara så att jag ingår i ett avtal med den som tar emot mina pengar, i detta fallet cdon. Cdon har sedan ett avtal med sin leverantör, i detta fallet mobilshop?

En stor skillnad för mig är vem jag betalar pengarna till. På t ex blocket så dirigerar de mig vidare till säljarens sida där jag får välja hur jag ska betala till dem. På cdon så betalar jag ju till cdon som då säger att varan leveras från t ex mobilshop.

Någon som vet om det finns mer info om detta att läsa?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är som att du köpt en TV på Elgiganten och tillverkaren ej existerar längre så Elgiganten vägrar laga din defekta TV där det finns garantitid kvar. Att Elgiganten nu tar sig an kostnaden för reparation är en SJÄLVKLARHET. Om du tycker att Elgiganten ska ha cred för att ha gjort detta så är du verkligen naiv. De ska förse dig med service under garantin enligt LAG. Så det är inte jag som ska vara tacksam och sluta gnälla. Utan jag ska ha min rätt som konsument för en defekt produkt som lagen säger!

Garantin är FRIVILLIG och det finns INGEN lag om att man måste erbjuda garanti! Du har däremot reklamationsrätt mot säljaren. Det är 2 olika saker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag som privatperson kan ju omöjligt veta vilka avtal finns mellan den jag ger som står som mottagare av mina pengar och den som står som leverantör av mina varor? Det borde väl logiskt sett då vara så att jag ingår i ett avtal med den som tar emot mina pengar, i detta fallet cdon. Cdon har sedan ett avtal med sin leverantör, i detta fallet mobilshop?

En stor skillnad för mig är vem jag betalar pengarna till. På t ex blocket så dirigerar de mig vidare till säljarens sida där jag får välja hur jag ska betala till dem. På cdon så betalar jag ju till cdon som då säger att varan leveras från t ex mobilshop.

Någon som vet om det finns mer info om detta att läsa?

Jag tycker också att det är en intressant fråga. Jag har inget bra svar.

Som jag tolkar distansavtalslagen har lagstiftaren tagit höjd för att en näringsidkare (mobilshoppen) kan anlita ett ombud (CDON), se 1 kap paragraf 3 och 2 kap paragraf 3 punkt 1, där den senare säger att man ska ange kontaktuppgifter och organisationsnummer till ”näringsidkaren” (den egentliga säljaren enligt min snabba tolkning). Att inte ange dessa uppgifter är potentiellt sanktionerat med marknadsstörningsavgift, se paragraf 6. Jag antar att lagstiftaren tycker att det är viktigt att konsumenten vet vem avtalet ingås med. Kvittot i tråden tycks inte uppfylla lagkraven, men annan information kan ju ha lämnats.

Jag gissar att det är irrelevant vem som tar emot betalningen, så länge det tydligt framgår vem man ingår avtal med. Om CDON är otydliga med det lär de ju riskera att få stå för reklamationer. Att en vara levereras av ett visst annat företag tycker inte jag gör att det är otvetydigt att det är de som är säljaren.

Konsumentskyddande lagar går som bekant inte att avtala bort, så företagens egna hittepåvillkor är inte relevanta ifall de är till konsumentens nackdel jämfört med lagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

@twit Jag hoppas verkligen inte att CDON ska ställas till svars för att de tillhandahåller en plats där kunder kan köpa varor.

Jag har stora agg till lagen om att man ska få returnera varor utan någon orsak, då detta ger högre priser för alla andra kunder som gör sin undersökning innan de gör ett köp. Jag vet att jag svär, men jag har alltid varit en person i kanten. Det borde vara upp till företagen att avgöra vilka villkor man vill ge. Sedan kan kunderna själva göra sina val.

Jag vill t.ex. inte betala för att personer beställer hem saker och sedan returnerar dem. Jag vill köpa från en butik som inte tillhandahåller en sådan tjänst. Det kan jag dock inte göra i dagsläget, då staten har alltför stor makt.

Konsumentlagarna finns ju till för att man tycker att säljaren(företag) har för stor makt gentemot köparen som är den svaga parten. Fördelen med att kunna skicka tillbaka grejer som inte håller måttet är att företagen inte kan sälja sminkad skit.

Dessutom skulle företagen sälja färre grejer om man vet att det inte går lämna tillbaka prylen. Då tänker man 1-2-3 ggr innan man slår till. Du kan ju handla från eBay eller bara från en privatperson. Då gäller köplagen. Ingen returrätt och du sitter i skiten när saken inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag tycker också att det är en intressant fråga. Jag har inget bra svar.

Som jag tolkar distansavtalslagen har lagstiftaren tagit höjd för att en näringsidkare (mobilshoppen) kan anlita ett ombud (CDON), se 1 kap paragraf 3 och 2 kap paragraf 3 punkt 1, där den senare säger att man ska ange kontaktuppgifter och organisationsnummer till ”näringsidkaren” (den egentliga säljaren enligt min snabba tolkning). Att inte ange dessa uppgifter är potentiellt sanktionerat med marknadsstörningsavgift, se paragraf 6. Jag antar att lagstiftaren tycker att det är viktigt att konsumenten vet vem avtalet ingås med. Kvittot i tråden tycks inte uppfylla lagkraven, men annan information kan ju ha lämnats.

Jag gissar att det är irrelevant vem som tar emot betalningen, så länge det tydligt framgår vem man ingår avtal med. Om CDON är otydliga med det lär de ju riskera att få stå för reklamationer. Att en vara levereras av ett visst annat företag tycker inte jag gör att det är otvetydigt att det är de som är säljaren.

Konsumentskyddande lagar går som bekant inte att avtala bort, så företagens egna hittepåvillkor är inte relevanta ifall de är till konsumentens nackdel jämfört med lagen.

Tack för info! Det är ju intressant det du nämner, och man får väl anta att om inget anges så ingår man i ett avtal med den som ställer ut kvitto. I detta fallet står det ju endast levereras av mobilshop. Kan det verkligen anses som att man ingår i ett avtal med mobilshop? Det låter ju mer som om det är de som står för transporten. Om det istället stått levereras av postnord skulle de då vara avtalspart? Om detta är den enda infon i avtalet så är det ju ett intressant case enligt mig som lekman.

Levereras av och säljes av är ju helt olika saker så vore intressant att se vad t ex arn säger om cdons skyldigheter här.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce