Råd om HTPC för streaming till Jellyfin/Plex

Permalänk

Råd om HTPC för streaming till Jellyfin/Plex

Jag har i många år många år kört en Fujitsu Esprimo Q510 med I3-2020T 4GB RAM, och extern HDD via USB som HTPC för Kodi. Jag har på senare tid gått över till att använda Jellyfin för att kunna streama över hemnätverket till Google TV och märkt att tiden har gjort sitt, den duger inte riktigt längre och klarar inte av att transcoda tillräckligt snabbt när Google TV inte klarar av ljudspåret eller filmformatet. När jag streamar direkt till en annan dator går det bra. Mest är den dock till för att streama till en STRONG LEAP-S3 PRO Google TV-box.

Jag är inte i stort behov av att kunna streama och låta maskinen transcoda fler än kanske 2, max 3 filer åt gången.

Nu är frågan, skulle en ASUS NUC 14 med N250 eller N355 vara lämplig för mina behov?
I dagsläget så är det nästan endast filer i h.264 men skulle gärna även ha något som klarar h.265 eventuellt 4k. Något som kommer hålla flera år vill säga. Hur mycket ram skulle man tänkas behöva sätt in? och kan datorn läsa filerna tillärckligt snabbt från en extern HDD, i dagsläget har jag en Seagate Expansion 14TB via USB.

Funderar eventuellt som alternativ att använda en seedbox för jellyfin istället för en stationär HTPC men gillar att ha det lokalt och att "äga" min data.

Tacksam för tankar och råd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 64gb 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

N250 stödjer ju quicksync vilket fungerar fint för plex hårdvaruavkodnimg av h.264/265. Ska fungera fint med 4k i hög bitrate men jag kan inte bekräfta det med egna tester. Kör man i virtuell miljö så kan det vara lite bökigt att få det att lira med avkodning via hw, det är värt att tänka på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle säga ja.

Min i7-4790 klarade av att transcodea 1 ström med cirkus 75% CPU-användning, om det är ett mått?
Men den klarade inte av moderna video-format då, vilket kanske dina förslag gör? Kolla upp det, vad kan CPUn decode-a.

Sen angående RAM, beror ju lite på vad du har tänkt att köra mer på datorn... Som kör Jellyfin, menar jag. Linux, Windows? Men har du 8GB i datorn så snurrar ju Linux på utan bekymmer. Win11 vill man kanske ha 16GB till.

Och den lär kunna läsa dina hårddiskar tillräckligt snabbt, det tror jag.

Personligen har jag en Unraid-server, tidigare med sagda i7, numera med en i5-6700 och GF1060. Levererar data till Jellyfin på Android-tv-boxar (eller direkt till app i LG-tvn), utan bekymmer.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Får man inte till hw-transcoding på gpu så är det detta guidelines som gäller på plex

4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) file: 12000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score

Till mjukvaruavkodnimg så duger inte N250 eller dess syskon långt, man måste få det att lira på gpun med dessa. Annars måste man kliva upp ordentligt i CPU-kraft.

Här finns lite info om Nvidia kort men vet inget liknande för intel/amd, tyvärr.
https://www.elpamsoft.com/?p=Plex-Hardware-Transcoding

Allmänt ämnet, direkt hos plex
https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Här finns info om vilka cpuer som stödjer quicksync
https://www.intel.com/content/www/us/en/ark/featurefilter.htm...

Som sagt, ska du köra i virtuell miljö eller docker så kolla ordentligt att det förväntas fungera med quicksync i just den miljön (tveksamt i många fall), annars är du körd med intel n250 eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Asus N100 moderkort hemma och det funkar ypperligt för Jellyfin även med 4k.
Så du kan nog köpa dig även en N100-N150 mini-pc också och rulla på. Var ett gäng i fyndtråden för några dagar sen.

Permalänk

tackar för er input, såg nu att Power har fint pris på Asus NUC 14 med N250 till och med den 29e ska forska lite mer och kanske slå till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 64gb 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280