Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Hur många av er kommer besöka eCarExpo nästa helg i Stockholm? Jag och sambon ska dit på lördag 😀

https://ecarexpo.se/stockholm/

Kanske åker förbi. Men står inget om inträdespris

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kanske åker förbi. Men står inget om inträdespris

190kr/dag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petlag:

Körde hem en Mg marvel r Performece till Umeå från Hedin bil i uppsala.. gick riktigt smidigt dock ingen rusnings dag. Måndag började 16.00 stannde i Tönnebro å käka å ladda 40 min var ensam på laddning.. sedan sundsvall innan bron 35min å en sista i övik 20 min mest för säkerhet då det hade gått från +2 till -10 så vågade inte chansa.betalar 4450:- för 24 mån.. köpte egna fälgar å vinrerdäck. Har märkt lite brister men efter en vecka väger det positiva över..återkommer med mer info om en månad.. om nån har någon fråga är det bara å skriva.

Hur är det med service om du privatleasar med MG och bor norrut? Måste du köra ner bilen när det är dags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Hur är det med service om du privatleasar med MG och bor norrut? Måste du köra ner bilen när det är dags?

Finns Hedin där uppe (iallafall i somras)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

190kr/dag

Kanske skulle gå och provsitta all modeller och få en lista på vilka som funkar för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hur många av er kommer besöka eCarExpo nästa helg i Stockholm? Jag och sambon ska dit på lördag 😀

https://ecarexpo.se/stockholm/

Jag o en polare ska dit på eftermiddagen på lördag.
Dom kommer att ha en EV6 GT på plats(!).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kanske skulle gå och provsitta all modeller och få en lista på vilka som funkar för mig..

Ja bättre tillfälle är svårt att hitta. De ska också ha ett 50-tal provkörningsbilar, men man måste nog va snabb där för att få en slot.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ja bättre tillfälle är svårt att hitta. De ska också ha ett 50-tal provkörningsbilar, men man måste nog va snabb där för att få en slot.

För mig räcker det bara med att provsitta, provköra kan jag göra en annan gång när jag bestämt mig för en modell som leasing-företagen tycker är billig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Finns Hedin där uppe (iallafall i somras)

Hittar inget i Västerbotten, eller norr om Stockholm för den delen. Såvida de inte kallas något annat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Hittar inget i Västerbotten, eller norr om Stockholm för den delen. Såvida de inte kallas något annat här.

Verkar ha helt fel! Räknade med att Hedin på något sätt skulle vara ensam om att erbjuda Ford.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Har läst på Facebook om flera norrlänningar som fått hämta sina MG bilar i Uppsala eller söderut. Verkar va det enda alternativet. Som tur va går det att planera ett datum för upphämtning, så de kan hålla bilen åt dig i flera veckor om så behövs. Kom bara ihåg att du förmodligen måste återlämna bilen hos samma säljare efter leasingperioden, ifall du inte tänkt köpa den.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ska dit på fredagen å filma lite tänkte jag Lördagen är jag upptagen i Eskilstuna å åker elbil runt bana

Grymt kul! Ser fram emot bägge reportagen!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag o en polare ska dit på eftermiddagen på lördag.
Dom kommer att ha en EV6 GT på plats(!).

Tips till alla tråden; har hört från Kia att de kommer höja priset på sina EV6-modeller den 1/5. Så är man intresserad av en EV6 så kan det vara värt att beställa en senast den 30/4 för att få en för de nuvarande priserna.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant rapport om ananlys kring de mest innovativa elbilaföretagen. Förutom Tesla så placerar sig VAG-gruppen, koreanska Hyundai-gruppen och kinesiska BYD väldigt högt. Även Geely (inkluderande Polestar och Volvo) kommer väldigt högt upp. Kul att se!

Tyvärr för de japanska företagen så ligger de i bottenligan, men de som placerar sig högst bland de är inte förvånande Nissan och Mazda.

CAM-Studie: Tesla bleibt weltweit innovationsstärkster Hersteller von Elektroautos

https://ecomento.de/2022/04/08/tesla-bleibt-weltweit-innovati...

https://ecomento.de/wp-content/uploads/2022/04/CAM-Elektroautohersteller-Innovationsstaerke-2022.jpg

Apropå tidigare diskussioner i tråden om hur miljövänligt det är att köpa nya elbilar (som kräver mineraler för batterier och gruvor) istället för att fortsätta köra lite med en beg. gammal fossilbil man redan har, och att elmixen kan vara väldigt smutsig i många länder utan för Norden, så tycker jag denna videon är intressant att ta med sig som en faktamässig bakgrund för att nyansera debatten lite:

Elbil eller fossilbil - vad förorenar mer?

https://youtu.be/mHVFsYmIbys

Slutade titta på filmen direkt när de försökte få det se ut som att pumparna som drar olja ur jorden bara används för bensin. Inget om uppvärmning, tillverkning av el, plast mm. Ren propagandafilm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Slutade titta på filmen direkt när de försökte få det se ut som att pumparna som drar olja ur jorden bara används för bensin. Inget om uppvärmning, tillverkning av el, plast mm. Ren propagandafilm.

Du slutade titta direkt och har en ändå åsikt? Wow!
Sen att du använder olja till värme, el och plast är väl ändå inget positivt?
Men ändå, bra jobbat. Där visade du var skåpet ska stå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Han har dock en poäng. Varför inte presentera argument på ett hederligt sätt i en sån video istället? Slutsatsen skulle såklart bli den samma, att elbilar är bättre well to wheel. Resultatet blir istället att skeptiker avfärdar den och lever vidare med sin övertygelse.
Utan olja skulle elbilen inte ha några däck, interiör, kablar, karossdelar osv.
I USA används ca 30% av olja till transport. 23% av detta går till bilar och motorcyklar, så ca 7% av oljeutvinningen vore mer rättvist att utgå från.

https://www.eia.gov/energyexplained/use-of-energy/transportat...
https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-product...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Han har dock en poäng. Varför inte presentera argument på ett hederligt sätt i en sån video istället? Slutsatsen skulle såklart bli den samma, att elbilar är bättre well to wheel. Resultatet blir istället att skeptiker avfärdar den och lever vidare med sin övertygelse.
Utan olja skulle elbilen inte ha några däck, interiör, kablar, karossdelar osv.
I USA används ca 30% av olja till transport. 23% av detta går till bilar och motorcyklar, så ca 7% av oljeutvinningen vore mer rättvist att utgå från.

https://www.eia.gov/energyexplained/use-of-energy/transportat...
https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-product...

Absolut finns det andra områden men vi pratar ändå om cykeln för råmaterial till bil.
Det där är inte att vara skeptisk utan om att avfärda utan belägg eller komma med något som motbevisar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Apropå tidigare diskussioner i tråden om hur miljövänligt det är att köpa nya elbilar (som kräver mineraler för batterier och gruvor) istället för att fortsätta köra lite med en beg. gammal fossilbil man redan har, och att elmixen kan vara väldigt smutsig i många länder utan för Norden, så tycker jag denna videon är intressant att ta med sig som en faktamässig bakgrund för att nyansera debatten lite:

Elbil eller fossilbil - vad förorenar mer?

https://youtu.be/mHVFsYmIbys

Är stolt över att kunnat bidra till att underlätta övergången till EVs, bl.a. genom att drivit igenom att "min" BRF nu installerar 11 kW laddboxar till alla medlemmar. Att någon form av EV är framtiden tror jag alla är överens om.

Men videor som den nu länkar tror jag gör mer skada än nytta, de är allt för vinklade till att enbart ge de negativa konsekvenserna av ena sidan och de positiva av andra.

Sättet vi tillverkar batterier just nu kommer inte fungera när andelen EVs skalas upp rejält. Det flera saker som helt "glöms bort" när det bl.a. nämns att Australien inte har problem med litium gruvor, t.ex. att totala andelen av EVs precis passerat 1 % av totala fordonsflottan. Det finns problem som än så länge inte märks, men utmaningarna börjar krypa in i medvetandet hos forskarna.

På Wikipedia står det fortfarande att Li-batterier är "safe in landfills". Det är nog något man får omvärdera, från länken ovan

"To give a sense of levels of toxicity, one scientist involved in the Guangdong incident, Professor Wu Feng of the Beijing Institute of Technology explained that one “20-gram cell phone battery can pollute three standard swimming pools of water, and if abandoned on land, it can pollute one square kilometer for 50 years.”"

Det som är lite skrämmande i videon är logiken: visst finns det en del problem, men med EV flyttar vi ju de problem ut från våra städer (underförstått: så vi slipper dras/se det, då finns det kanske inte...).

Ett annat problem med dagens sätt att designa batterier är beroende på kobolt. Kongo står för 60-70 % av värdsproduktionen av kobolt, d.v.s. där används barnarbete och brytning sker inte på optomala sätt för miljön.

Totalt sett är jag övertygad att EV är en förbättring för miljön, men man måste ta med de problem som finns i material likt du länkade om det ska vara trovärdigt!

På längre sikt får vi verkligen hoppas på olika former av saltbaserade batterier. Dels slipper vi problem med beroendet på "sällsynta jordardsmetaller. Priset på litium har ökat >400 % senaste 12 månaderna, nästan hälften av priset för en EV kommer från batteriet så är nog därför vi börjar se lite prisjusteringar uppåt sista tiden.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är stolt över att kunnat bidra till att underlätta övergången till EVs, bl.a. genom att drivit igenom att "min" BRF nu installerar 11 kW laddboxar till alla medlemmar. Att någon form av EV är framtiden tror jag alla är överens om.

Men videor som den nu länkar tror jag gör mer skada än nytta, de är allt för vinklade till att enbart ge de negativa konsekvenserna av ena sidan och de positiva av andra.

Sättet vi tillverkar batterier just nu kommer inte fungera när andelen EVs skalas upp rejält. Det flera saker som helt "glöms bort" när det bl.a. nämns att Australien inte har problem med litium gruvor, t.ex. att totala andelen av EVs precis passerat 1 % av totala fordonsflottan. Det finns problem som än så länge inte märks, men utmaningarna börjar krypa in i medvetandet hos forskarna.

På Wikipedia står det fortfarande att Li-batterier är "safe in landfills". Det är nog något man får omvärdera, från länken ovan

"To give a sense of levels of toxicity, one scientist involved in the Guangdong incident, Professor Wu Feng of the Beijing Institute of Technology explained that one “20-gram cell phone battery can pollute three standard swimming pools of water, and if abandoned on land, it can pollute one square kilometer for 50 years.”"

Det som är lite skrämmande i videon är logiken: visst finns det en del problem, men med EV flyttar vi ju de problem ut från våra städer (underförstått: så vi slipper dras/se det, då finns det kanske inte...).

Ett annat problem med dagens sätt att designa batterier är beroende på kobolt. Kongo står för 60-70 % av värdsproduktionen av kobolt, d.v.s. där används barnarbete och brytning sker inte på optomala sätt för miljön.

Totalt sett är jag övertygad att EV är en förbättring för miljön, men man måste ta med de problem som finns i material likt du länkade om det ska vara trovärdigt!

På längre sikt får vi verkligen hoppas på olika former av saltbaserade batterier. Dels slipper vi problem med beroendet på "sällsynta jordardsmetaller. Priset på litium har ökat >400 % senaste 12 månaderna, nästan hälften av priset för en EV kommer från batteriet så är nog därför vi börjar se lite prisjusteringar uppåt sista tiden.

Jo absolut. Samtidigt jobbar man ju hårt och inte utan framgång på att minska användandet av dessa problematiska råvaror. Dessutom blir vi sakta bättre på att återvinna materialen. Så det är ett problem men inte på något sätt oöverstigligt.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det går snabbt framåt med lithium-sulfur batterier då de är både miljövänligare och billigare att producera. Sen att de kan hålla upp till 5 gånger mer laddning än dagens lithiumjonbatterier gör ju inte saken sämre då vikten på dagens elbilar är ett problem på många sätt. Så mindre batterier med samma laddning är ju välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tack 😊

Man har i forskningen kommit fram att bly som förr fanns i bensin har fördummat hela jordens befolkning. Nu skojar jag inte eller är ironisk. Se gärna hela filmen och inte bara från där jag delar.
The Man Who Accidentally Killed The Most People In History

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Längtar till eCarExpo så att vi alla här får klämma, känna och köra lite elbil så att vi äntligen kan börja diskutera och jämföra elbilar igen. Istället för att räkna koldioxidpartiklar och leka miljömuppar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack 😊

Man har i forskningen kommit fram att bly som förr fanns i bensin har fördummat hela jordens befolkning. Nu skojar jag inte eller är ironisk. Se gärna hela filmen och inte bara från där jag delar.
The Man Who Accidentally Killed The Most People In History
https://youtu.be/IV3dnLzthDA?t=1050

Är det därför du delar två inlägg utan någon substans eller förklaring till varför?

Om du inte är intresserad av elbilar varför skriver du? Om du vill bevisa något kanske du ska förbättra på din retorik och själv hänvisa till källor som motsäger det vi andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Längtar till eCarExpo så att vi alla här får klämma, känna och köra lite elbil så att vi äntligen kan börja diskutera och jämföra elbilar igen. Istället för att räkna koldioxidpartiklar och leka miljömuppar.

Du började så bra, men varför avsluta med miljömupp? Tradig retorik och ett sätt att trycka ner andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du började så bra, men varför avsluta med miljömupp? Tradig retorik och ett sätt att trycka ner andra.

Det är en ganska irrelevant diskussion, enligt min mening. Vill man leka miljöpolis, miljömedveten eller vad det nu ska heta, så kan man börja med att peka på alla som kör fossilbilar. Tycker man att elbilar eller dess produktion är miljöförstörande så kan man skippa elbil eller bil helt och hållet, köra häst och vagn eller helt enkelt ta bussen (om kollektiv miljöförstöring känns bättre).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det är en ganska irrelevant diskussion, enligt min mening. Vill man leka miljöpolis, miljömedveten eller vad det nu ska heta, så kan man börja med att peka på alla som kör fossilbilar. Tycker man att elbilar eller dess produktion är miljöförstörande så kan man skippa elbil eller bil helt och hållet, köra häst och vagn eller helt enkelt ta bussen (om kollektiv miljöförstöring känns bättre).

Skriv det då men att tilldela folk diverse epitet som är nedlåtande är onödigt och otrevligt samt skapar en dålig stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skriv det då men att tilldela folk diverse epitet som är nedlåtande är onödigt och otrevligt samt skapar en dålig stämning.

Om du förväntar dig medhåll om att elbilsägare är miljöbovar så har du helt enkelt hamnat i fel forum. Du har din åsikt, jag och många andra här har en annan. Ingen behöver bli kränkt om man inte specifikt vill bli det.

Diskussioner om miljöutsläpp och miljöpåverkan i en tråd som denna är som gjord för att skapa dålig stämning och man kommer ingevart.

Vi borde vara glada att vi bor i ett land som faktiskt strävar efter en snabb övergång till elbilar, samt ligger relativt bra till jämfört med de flesta länder i världen. Finns heller ingen anledning att ta kontextet till extremnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Om du förväntar dig medhåll om att elbilsägare är miljöbovar så har du helt enkelt hamnat i fel forum. Du har din åsikt, jag och många andra här har en annan. Ingen behöver bli kränkt om man inte specifikt vill bli det.

Diskussioner om miljöutsläpp och miljöpåverkan i en tråd som denna är som gjord för att skapa dålig stämning och man kommer ingevart.

Vi borde vara glada att vi bor i ett land som faktiskt strävar efter en snabb övergång till elbilar, samt ligger relativt bra till jämfört med de flesta länder i världen. Finns heller ingen anledning att ta kontextet till extremnivå.

Vad babblar du om? Jag är för elbil och allt vad innebär. Håller med om att det lätt spårar ur och borde hållas borta från tråden. Dock är det svårt att hålla sig när vissa kommer in och skriver massa skit.
Jag skrev att du inte borde använda ordet miljömupp? Finns ingen anledning att tillskriva någon det för att vissa har mer intresse av miljö och klimat.
Bättre att ha ett respektfullt språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad babblar du om? Jag är för elbil och allt vad innebär. Håller med om att det lätt spårar ur och borde hållas borta från tråden. Dock är det svårt att hålla sig när vissa kommer in och skriver massa skit.
Jag skrev att du inte borde använda ordet miljömupp? Finns ingen anledning att tillskriva någon det för att vissa har mer intresse av miljö och klimat.
Bättre att ha ett respektfullt språk

Du märker ord. Som sagt, jag längtar till eCarExpo så att vi alla här får klämma, känna och köra lite elbil så att vi äntligen kan börja diskutera och jämföra elbilar igen. Tror det är därför de flesta söker sig hit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag hämtat ut en EV6 RWD och gillar allt, förutom en liten detalj. Accelerationen gör mig åksjuk! 😣 Får nog vara lite försiktig vid trafikljus, för det är väldigt enkelt att komma iväg snabbt.

En annan väldigt liten detalj som stör mig är att väskan med laddkabeln inte ligger riktigt bra i frunken.

Hur håller man touchscreenen ren från fingeravtryck? Finns det något sätt att slippa se dom?