Netflix förlorar användare – planerar åtgärder mot kontodelning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

De tjänar ju inga pengar på filmerna så att de ber besökare stödja deras verksamhet genom att köpa godis som de avser stoppa i sig på plats är ju högst rimlig. De som vill köpa godis och läsk sparar ju i princip inga pengar på att köpa det i förväg i alla fall.

Så du menar att folk släpar med sig godis och läsk för att de tycker om det och inte pga priset hos Filmstaden. Då är det ju storm i ett vattenglas.

Eftersom de har fullt med besökare så får de snåla och fattiga se på film hemma helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

De tjänar ju inga pengar på filmerna så att de ber besökare stödja deras verksamhet genom att köpa godis som de avser stoppa i sig på plats är ju högst rimlig. De som vill köpa godis och läsk sparar ju i princip inga pengar på att köpa det i förväg i alla fall.

Kom igen. Det klart att företaget vill stoppa människor från att ta med sig godis för att tjäna mer pengar, och lika klart att folk gör det för att de känner sig uppskörtade av biopriserna.

Det är långt ifrån säkert att biografer kommer att överleva i sin nuvarande form. Varför skulle den kombinationen av underhållning/distribution/ekonomi ha evigt liv? Förutsättningarna har minst sagt förändrats sedan formeln etablerades.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Netflix längre än jag kan minnas, sedan strax efter starten faktiskt. Blir det slut med att dela lösenord med mina barn eller att jag kan ta med mig mitt abb till tex min flickväns lägenhet så är det dödsstöten för mig.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Haft Netflix i massor av år och har märkt att innehållet blivit sämre och sämre samtidigt som det ska knölas in all möjlig politik och aktivism i allt de producerar. Vet faktiskt inte varför jag har kvar abbonemanget då jag har en Plex-server som fixar allt jag är intresserad av.
Första gången det dyker upp reklam i en tjänst jag betalar för så sägs den tjänsten upp.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Själv är jag på andra sidan träsket rakt av nästan, aktivt undviker allt utom det där lilla "N":et när jag skrollar Netflix, heh..

Enligt mig är deras originella innehåll det enda sevärda på plattformen. Detta då merparten som bajsas ut utöver (och på andra tjänster) är amerikanskt dravel som inte innoverats eller uppdaterat sitt skådespeleri sedan 1976

Sedan kollar jag nästan uteslutande på serier idag med, detta igen då jag anser film som format inte håller måttet när det kommer varken till världs- eller karaktärsuppbyggnad. Tiden räcker helt enkelt inte till om det inte rör sig om minst en trilogi likt Sagan om Ringen, där varje film är sådär 3-4 timmar lång.

Jag brände mig på några filmer med 'N' på. Black Kaiser kommer jag ihåg att jag såg, t.ex. Sedan dess har jag undvikit dem, så jag vet inte om det är bättre nu.

Vad gäller serier så håller jag med om att det är den upplevelsen man vill ha, men tycker inte Netflix serier uppfyller det. Vad jag upplevt, är för många serier som bara är episodiska ('Brooklyn 99'), eller rullar på utan mål så länge det finns tittare.

Man vill ha True Detective säsong 1, som är en sammanhållen historia, men får ... 'Stranger Things' säsong 1-...? Inget ont om Stranger things i början. Jag kollade på den då också, men det verkar som de runt typ näst sista avsnittet av säsong 1, kom på att de ville att den skulle fortsätta *ett tag* till. Och det är just det där '*ett tag*' som sabbar berättelsen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så du menar att folk släpar med sig godis och läsk för att de tycker om det och inte pga priset hos Filmstaden. Då är det ju storm i ett vattenglas.

Utveckla gärna.

Skrivet av EntropyQ3:

Kom igen. Det klart att företaget vill stoppa människor från att ta med sig godis för att tjäna mer pengar, och lika klart att folk gör det för att de känner sig uppskörtade av biopriserna.

Det är långt ifrån säkert att biografer kommer att överleva i sin nuvarande form. Varför skulle den kombinationen av underhållning/distribution/ekonomi ha evigt liv? Förutsättningarna har minst sagt förändrats sedan formeln etablerades.

Med inflationen tycker jag inte att priserna är orimliga. Jag tycker att det vore mycket synd om biografer behöver stänga. Det är signifikant mycket trevligare att se en film på en biograf samt att man kan göra det enkelt och ledigt med ett lagomt sällskap. Jag fokuserar också betydligt mer på filmen på bio än hemma. Vi är överrens att marknaden ska bestämma. Jag betalar gärna ett högst rimligt pris inkluderat snacks men de som inte tycker det är värt det behöver och ska självklart inte stödja verksamheten. Om jag förstått dig rätt är vårt intresse skilda från varandra i den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

89 kostar HBO Max per månad. 44.50 var bara för de som skaffade när de hade det erbjudandet. Ska man skaffa det nu är det 89 som gäller. Inte så mycket billigare alltså.

Du kan få HBO Max för under 700 kr/år. Motsvarande med 4K hos Netflix kostar över 2000 kr/år.

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt att Netflix får se över sin prismodell:

Att basic-abonnemanget inte ens erbjuder HD är smått ofattbart år 2022. Just nu delar jag Netflix-standard med mina föräldrar och syskon, men vi har många ggr funderat på att säga upp abonnemanget helt.

Hur bra är Ultra HD på Netflix? Är det i klass med HDR hos AppleTV+ och HBO Max? Vill minnas att det tidigare inte ens gick att ta del av Ultra HD såvida man inte använde Edge i Windows, nyare Apple TV eller hade haft tur med sitt köp av SmartTV.

Permalänk
Medlem

Happ, och där gick Netflix ut med att annonser ska implementeras på plattformen. Gissningsvis för betalande kunder.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av str8forthakill:

Happ, och där gick Netflix ut med att annonser ska implementeras på plattformen. Gissningsvis för betalande kunder.

Det var väl bara en tidsfråga. Vi kommer säga upp vårt abonnemang inom kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 4k streaming på en skärm (ingen kontodelning) till lägre pris. Men det lär ju inte hända...

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag delade med familjen i gbg. men när dom ökade priset, så var det inte längre värt det. vi kollade inte på det direkt. för mycket egen produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är det inte bättre att ha igång en i månaden bara. Man hinner ju ändå inte kolla på allt. 1 månad räcker oftast för att se allt som finns som är vettig på en tjänst ändå.
Det du sparar i månaden kan du ju inventera på börsen eller nått.
Så länger du inte delar alla dessa abb med flera så du typ betalar 20kr i mån per abb eller nått.

Mitt inlägg var mer menat som ett skämt. Jo man får fullt upp om man ska hinna se allt. Dock stängde jag ner det vanliga tvutbudet från min leverantör. Hade telias stora paket tidigare som kostade 600-700kr/mån. Betalar hellre för streaming än vanlig tv som jag aldrig tittar på...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft Netflix-konto, deras utomordentligt otrevliga användargrännssnitt var tillräckligt för att avskräcka mej, bristen på kvalitetsunderhållning hjälpte inte heller(jag har en endaste gång hittat någonting jag sökt efter där...). Och nu ska dom bli ännu sämre.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Selfhosting ftw!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Med inflationen tycker jag inte att priserna är orimliga. Jag tycker att det vore mycket synd om biografer behöver stänga. Det är signifikant mycket trevligare att se en film på en biograf samt att man kan göra det enkelt och ledigt med ett lagomt sällskap. Jag fokuserar också betydligt mer på filmen på bio än hemma. Vi är överrens att marknaden ska bestämma. Jag betalar gärna ett högst rimligt pris inkluderat snacks men de som inte tycker det är värt det behöver och ska självklart inte stödja verksamheten. Om jag förstått dig rätt är vårt intresse skilda från varandra i den punkten.

Vet inte om vi egentligen skiljer oss åt. För min del handlar det om en acceptans för att teknologi helt enkelt blir föråldrad och ersätts. Biograffilm stammar från en tid när den inte bara var underhållning utan via journalfilmer den enda möjligheten vanliga människor hade att se miljöer från främmande länder, reportage från krigszoner osv, som i annat fall bara rapporterades via tidningar och så småningom radio.
Då etablerades också ekonomiska strukturer, brukarvanor och så vidare vilket har gjort att biografer fortfarande lever kvar.
Tablå-TV (slutade jag se på i slutet av 80-talet), kassettbandsavgift, och så vidare är andra exempel på företeelser som lever kvar trots att motivet för dem egentligen försvann för decennier sedan. Det är inte unikt för biografer på något sätt, och ibland OK, men det är väldigt svårt att se annat än en tynande tillvaro generellt.

Vad det gäller pris specifikt, så kostar ett biobesök för mig och mina döttrar lite drygt vad Disney+ kostar i ett halvår! Så även om jag ändå går på bio ibland, så är det inte aktuellt som generell underhållningsform. Det faktum att utbudet utarmas (MCU-film #49 har svårt för att engagera mig som vuxen) som följd av den krympande marknaden gör inte saken bättre.

Kanske finns det en framtid för cineaster specifikt - kommer ihåg när jag gick på filmklubb och tittade på projicerade Laser-Discar.

Permalänk

Ja eller så slutar de ta bort serier helt utan förvarning (Star Trek: Discovery) och håller sina kunder nöjda. Jag låg lite efter men var mitt i säsong 3 när den togs bort. MÅTTLIGT jävla förbannad.
Min sambo ville tvunget ha Netflix kvar, annars hade jag sagt upp det, och jag är säker på att många känner likadant. Sen har de gjort allt för att motverka att folk använder VPN och tittar på amerikanska Netflix betydligt bättre utbud. Sammantaget, ihop med denna nyheten, så är det ett rent av kundfientligt beteende.

Permalänk
Medlem

Att få folk att sluta eller åtminstone minska delning av konton vore väl ändå ganska enkelt – minska antalet möjliga samtidiga strömmar, samt introducera billigare abonnemang med färre strömmar men bibehållen kvalitet. När enda sättet att få Ultra HD är att betala för ett dyrt abonnemang med fyra samtidiga strömmar förstår jag att folk delar konton.

Siffror tagna ut luften för att förklara principen: Sänk antalet samtidiga strömmar för Premium till 2, lägg till Premium+ med bibehållet 4 strömmar och prisfaktor 150%, samt introducera ett billigare Premium- med 1 ström och prisfaktor 75%.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Insåg att Jag inte hade använt Netflix på lite över fyra månader, så stängde av "4k" prenumerationen. Kan inte påstå att jag saknar utbudet.

Nej jag delar inte konto med någon annan : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ja eller så slutar de ta bort serier helt utan förvarning (Star Trek: Discovery) och håller sina kunder nöjda. Jag låg lite efter men var mitt i säsong 3 när den togs bort. MÅTTLIGT jävla förbannad.

Det är dock inte Netflix fel utan det var Paramount som drog tillbaka serien från dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

Jag vill ha 4k streaming på en skärm (ingen kontodelning) till lägre pris. Men det lär ju inte hända...

Därför jag sa upp mitt i september 2021. Haft Netflix sedan de startade. Kändes också som att jag ville titta allt mer sällan och kom ibland på mig att följa en serie bara för att jag betalade. Även en anledning var att inköpta filmer nästan aldrig sändes i 4K.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det är dock inte Netflix fel utan det var Paramount som drog tillbaka serien från dem.

Jaså? Jag hittar ingen källa på det. Bara att Netflix sålde tillbaka rättigheterna extremt spontant, men inte att de var tvingade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BloodFarmer:

Jaså? Jag hittar ingen källa på det. Bara att Netflix sålde tillbaka rättigheterna extremt spontant, men inte att de var tvingade.

Star Trek Discovery s1 var en katastrof för Netflix. De pumpade in pengar i serien men den underpresterade. Så när Paramount ville köpa tillbaka serien så tackade Netflix ja förstås. Sen är Star Trek picard 100ggr bättre än Discovery, men det är en annan historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BloodFarmer:

Ja eller så slutar de ta bort serier helt utan förvarning (Star Trek: Discovery) och håller sina kunder nöjda. Jag låg lite efter men var mitt i säsong 3 när den togs bort. MÅTTLIGT jävla förbannad.
Min sambo ville tvunget ha Netflix kvar, annars hade jag sagt upp det, och jag är säker på att många känner likadant. Sen har de gjort allt för att motverka att folk använder VPN och tittar på amerikanska Netflix betydligt bättre utbud. Sammantaget, ihop med denna nyheten, så är det ett rent av kundfientligt beteende.

Jag sa upp min netflix och bad kundtjänst dra dit pepparn växer.
Kunde inte ens titta på svenska netflix med svenskt vpn-ip, från sverige.
Jag kör vpn på hela nätverket hemma och inget jag tänker rucka på för deras efterblivna modell som netflix kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har egentligen inget emot reklam i sig, förutsatt att det blir en egen, ny betalplan och inte något som inför i de redan existerande billigaste varianterna. Jag tror ändå det finns en hyfsat stor skara som kan tänka sig att behålla tjänsten om den blir billigare, i utbyte mot lite reklam. Särskilt de som kanske inte använder den superofta Inget för mig dock.

Den här linjen går jag också på. Intrycket som genomsyrar en del av tråden är att nuvarande abonnemangstjänster kommer få reklam, men min förståelse är att det skulle gälla just en ny tjänst med lägre kostnad.

Skulle Netflix införa reklam på nuvarande prisgrupper? Då kan man nog snart konstatera att det begås bolagsmässigt självmord.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Star Trek Discovery s1 var en katastrof för Netflix. De pumpade in pengar i serien men den underpresterade. Så när Paramount ville köpa tillbaka serien så tackade Netflix ja förstås. Sen är Star Trek picard 100ggr bättre än Discovery, men det är en annan historia.

Isåfall var det ju onekligen Netflix fel och jag står fast vid min åsikt om att de kan dra åt helvete.

Skrivet av stgr:

Jag sa upp min netflix och bad kundtjänst dra dit pepparn växer.
Kunde inte ens titta på svenska netflix med svenskt vpn-ip, från sverige.
Jag kör vpn på hela nätverket hemma och inget jag tänker rucka på för deras efterblivna modell som netflix kör.

Låter klokt. Ser fram emot när jag kan göra detsamma.

Permalänk
Medlem

Går de inte dela konto längre så kommer man ju dels köpa lägsta abonemanget istället för som nu fetaste, och troligen börja cykla emellan likt jag gjorde förr, dvs prenumerera några månader på HBO, säga upp, kör NF några månader och sen HBO igen , menar nu är vi ju några stycken som delar där en har HBO den andre (jag ) NF och en tredje Disney+, blir väl iofs +/- 0 för flera men NF så kommer man ju köpa minsta abbot istället för största när det är dags för en NF period, nu får de ju egentligen betalt redan för vi kollar flera samtidigt (+ lite bättre kvalite då på en del )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kontodelning är ett stort problem. De som har många nära tajta vänner kan fixa sig många filmtjänster väldigt billigt om de bryter emot villkoren och delar dem. Medans de som inte har samma utbud vänner får betala mycket mer.

En helt annan fråga är att filmtjänsterna är för dåliga, dyra etc. Men jag tror inte det är rätt väg att gå att i motsatt göra kontodelning mer legalt. Där det i slutändan bara finns en med konto (staten?) som delar till alla.

Jag förstår inte alls på logiken de som tycker del av abonnemang med många hushåll resulterar i en rättvis kostnadsfördelning för användare.

Jag är för flera typer av abonnemang. En för småanvändaren som endast kan se säg 5 filmer/avsnitt i månaden för säg 30kr. Mängd går alltid diskutera. Men det är idag dyrt för småanvändaren som ej delar abonnemanget.

Aha så det är där skon klämmer! Du är sur att DU inte ochså har access till fler streamingtjänster "gratis" så då vill du att ingen annan ska ha det heller- lol

Jag byter några abbonemang med min syster vilket är gött men men varken hon eller jag kommer premunera på de tjänsterna vi byter med varandra om/när det inte längre blir möjligt.

Jag betalar just nu för 5 stycken streamingtjänster och tänker FAN inte betala för fler.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freethinker:

Aha så det är där skon klämmer! Du är sur att DU inte ochså har access till fler streamingtjänster "gratis" så då vill du att ingen annan ska ha det heller- lol

Jag byter några abbonemang med min syster vilket är gött men men varken hon eller jag kommer premunera på de tjänsterna vi byter med varandra om/när det inte längre blir möjligt.

Jag betalar just nu för 5 stycken streamingtjänster och tänker FAN inte betala för fler.

Håller med dig! Vi delar lite tjänster. Trots det tjänar de pengar. Vill ha minst krångel. Blir det för jobbigt så fixar man enklare lösningar.