Mobilspelet Diablo Immortal släpps till PC trots allt

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett inzoomat Diablo 3 med lamare animationer. 😐

Hoppas att PC-versionen når samma tekniska nivå som D3 åtminstone, så det blir spelbart...

Permalänk
Inaktiv

Problemet med att släppa mobilspel på PC är att de på PC kommer förvänta sig att det är av PC-kvalité, vilket inte lär uppnås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tydligen har inte alla telefoner trots allt

Tydligen vill inte alla göra allt på telefoner trots allt

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Helt otroligt fantastiskt detta kommer bli! Sån jävla störtskön nyhet och svinkul att det kommer redan 2/6.

Till alla haters i denna tråd gå och lägg er förfan.

Permalänk

Datanördar så förutsägbara. Mobil är skit, det har de sagt ändå sedan mobil kom. Likaså var det emot laptops, men det har ändras de senaste 15åren.

Vi går emot ett stresssamhälle, där man ändå har långa dötider utomhus i väntan på buss, tåg etc. Under dessa dötider då har vi tid med vissa spel. När vi är hemma så har vi inte så mycket tid över till dessa.

Just Diablo är ett sådant spel. Där den allra bästa kombinationen är både kunde spela på mobilen och några gånger hemma, där man fortsätter där man var i spelet. Jag ser detta som ett framgångskoncept.

Samma sak var det med datanördar och bärbara musikspelare. Ja, en stereo hemma är bättre. Men det hjälper inte en när man kanske ska åka 3h tåg och annat och vill lyssna på musik under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Problemet med att släppa mobilspel på PC är att de på PC kommer förvänta sig att det är av PC-kvalité, vilket inte lär uppnås.

fast nu blir spelet gratis så det är lite skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

fast nu blir spelet gratis så det är lite skillnad.

Absolut inte. Det finns gott om F2P på PC som är av PC-kvalité. Det är ingen ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Datanördar så förutsägbara. Mobil är skit, det har de sagt ändå sedan mobil kom. Likaså var det emot laptops, men det har ändras de senaste 15åren.

Nja, mobila enheter är generellt mycket sämre för gaming, antingen för att man inte har några ordentliga kontroller eller för att t.ex. skärmstorleken är mycket mindre än vad som är brukligt på stationära datorer idag. Jag hade en gaminglaptop när jag reste mycket i jobbet, och även om det sög hårt med 17" skärm så var det åtminstone möjligt att på ett enkelt sätt tillgodose behoven av mus/tangentbord/ordentliga hörlurar.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi går emot ett stresssamhälle, där man ändå har långa dötider utomhus i väntan på buss, tåg etc. Under dessa dötider då har vi tid med vissa spel. När vi är hemma så har vi inte så mycket tid över till dessa.

Folk har lagt sig till med vanan att de måste aktivera sig med mobilen, lite samma funktion som en napp fyller för ett barn, men det är inte så jättesvårt att sluta med det. Jag föredrar att kunna fokusera på spelandet när jag väl spelar.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just Diablo är ett sådant spel. Där den allra bästa kombinationen är både kunde spela på mobilen och några gånger hemma, där man fortsätter där man var i spelet.

Det är nog inte alla som har behållning av ständiga avbrott i spelet...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak var det med datanördar och bärbara musikspelare. Ja, en stereo hemma är bättre. Men det hjälper inte en när man kanske ska åka 3h tåg och annat och vill lyssna på musik under tiden.

En bärbar musikspelare är knappast beroende av kontroller eller att du ska styra din gubbe samtidigt, så det var en synnerligen dålig jämförelse.

Jag hade en Diamond Rio 500 vid releasen, för övrigt. Tyvärr orkade den interna förstärkaren knappt driva något annat än de minsta öronsnäckorna, samt att batteritiden var väldigt dålig, men i övrigt var den OK för sin tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

Pengar. Allt annat är sekundärt, å så har det varit sedan de gick ihop med Activision.

Vilket är helt korrekt. Pengar ska vara primärt, gör Blizzard ett tillräckligt dåligt jobb så slutar folk att köpa deras produkter. Detta tvingar Blizzard till att göra ett tillräckligt bra jobb. Problemet är egentligen inte att de gick ihop med Activision utan snarare att folk som gjorde deras spel från början slutat då de förmodligen kände att de gjort sitt. Det är ju bara att se till sig själv eller annat vanligt folk, hur länge stannar folk på ett bolag?

Permalänk
Medlem

De såg väl framgångarna med spel som Genshin Impact som finns i fler format.

Permalänk
Medlem

Men faen! Jag har ju skaffat en telefon!

Får väl hoppas att spelet roar någon, jag håller mig borta.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Helvete vad gnälligt det var här då. Blir ju deprimerad av att läsa kommentarerna.

"Diablo Immortal utspelar sig efter händelserna i Diablo II: Lord of Destruction och presenteras innehålla nya karaktärer, miljöer och berättelser."

"Spelare får välja mellan sex olika klasser att spela, beståendes av Barbarian, Crusader, Demon Hunter, Monk, Necromancer och Wizard. "

Är inte det samma klasser som i d3 eller ni kanske menar nya fiender och nya npc när ni pratar om nya karaktärer?

Permalänk
Medlem

Off Topic: Varför kallas det för en kovändning, har kor speciellt lätt för att byta riktning?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox:

Blizzard är så jävla oklara.

Förmodligen pga Blizzard har haft väldigt stora roll byten inom företaget sedan Blizzcon då det utannonserades.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Kul för de som är intresserade!

Själv drömmer jag om tiden då Blizzard återgår till passionsdriven spelutveckling istället och att de omfamnar Linux som plattform med. Förmodligen kommer ingen dessa scenarion ske.

Jag sneglar förhoppningsfullt på de studios som startats upp av gamla Blizzard-veteraner:

  • Bonfire Studios

  • Lightforge Games

  • Dreamhaven

  • Notorious Studios

  • Frost Giant Studios

Men det kanske förblir drömmar, framtiden får utvisa det hela.

Permalänk
Medlem

Jag har ju lite svårt att tro att ett mobilspel portat till PC kommer bli vad någon Diablo-intresserad vill ha, men är öppen för att jag kan ha helt fel. Vore ju trevligt om det blev en positiv överraskning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Off Topic: Varför kallas det för en kovändning, har kor speciellt lätt för att byta riktning?

Tvärt om tror jag, syftar på en klumpig vändning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så ett spel som utvecklats för mobil har anpassats för PC? Kan ju bara sluta väl! Lågoddsare att de fortsätter på sin fadäs-streak!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som ett spel för mig oavsett mobil eller PC. Tyckte att D3 var alltför arkadigt, men gillar D1, D2(R) och har hopp om ett vettigt D4.

Men vad jag inte förstår är logiken som många lägger fram i diskussionen, inte bara i denna tråd, om att satsningar på genuina PC-spel liksom skulle bli lidande av att företag gör mobilspel. Hela grejen är ju att det är helt olika marknadsnischer, skulle Blizzard plötsligt lägga ner Diablo Immortal så skulle inte alla de utvecklarna börja jobba med D4, de skulle såklart få sparken och börja på nåt annat företag. Hade Blizzard varit ett enmansprojekt hade jag förstått det, det finns gränser för hur många olika saker en enskild hjärna kan fokusera på. Men nu är det ett företag, dessutom ett som är känt för att expandera målmedvetet till nya marknader.

Det blir väldigt paradoxalt när man argumenterar dels för att Blizzard riktar sig till en helt ny kundgrupp, men samtidigt ska denna kundgrupp på något sätt göra det mindre värt för Blizzard att fortsätta sälja spel till den ursprungliga kundgruppen. Det är väl snarare tvärtom, en ny kassako kan potentiellt göra att mindre lönsamma projekt kan överleva - och även om det inte blir så, så blir de mindre lönsamma projekten knappast mer lönsamma för att företaget väljer bort andra projekt. Jag ser helt enkelt inte mekanismen för hur det skulle gå till. PC-spel är lönsamma så länge det finns PC-spelare, försvinner den nischen så gör den men då är det för att vi blir för få, inte för att andra typer av spelare kommer till.

Jag kan förstå argumentet delvis om det vore konsol vs. PC, för de plattformarna är tillräckligt lika för att företag skulle kunna tjäna på att "dumma ner" PC-spel till samtida konsolers krav, så att man kan dela kodbas, och kanske negligera extremare upplösningar / grafikinställningar. Men det går knappast för mobilspel, både kundnischerna och design/implementation är rimligen väldigt olika.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

XD aja ser fram emot det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är free-to-play?

Skrivet av palusa:

Att köpa det när det är kostnadsfritt vore ju dumt

Ajdå, där hade jag visst ingen koll

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Precis när jag har sålt min dator för en gaming mobil så händer detta..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nämen, ett bolag vars primära uppgift är att gå med vinst. Det var udda.

Det finns faktiskt företag som offrar en liten del av potentiell inkomst till förmån för kunders nöjdhet.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

urch vad dåligt ljud det är för spels och vapen när de träffa monster Riktigt illa ingen feeeeling als... tur jag har Path of Exile

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Datanördar så förutsägbara. Mobil är skit, det har de sagt ändå sedan mobil kom. Likaså var det emot laptops, men det har ändras de senaste 15åren.

Vi går emot ett stresssamhälle, där man ändå har långa dötider utomhus i väntan på buss, tåg etc. Under dessa dötider då har vi tid med vissa spel. När vi är hemma så har vi inte så mycket tid över till dessa.

Just Diablo är ett sådant spel. Där den allra bästa kombinationen är både kunde spela på mobilen och några gånger hemma, där man fortsätter där man var i spelet. Jag ser detta som ett framgångskoncept.

Samma sak var det med datanördar och bärbara musikspelare. Ja, en stereo hemma är bättre. Men det hjälper inte en när man kanske ska åka 3h tåg och annat och vill lyssna på musik under tiden.

Om jag nu måste leva som en företags-zombie och stå och vänta på transport till mitt slavhörn i Megacity one så står jag ändå hellre med öppen mun och dreglar än spelar mobilspel. Känns vettigare för mig. DONT YOU JUDGE ME!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Qn1f3:

Kul för de som är intresserade!

Själv drömmer jag om tiden då Blizzard återgår till passionsdriven spelutveckling istället och att de omfamnar Linux som plattform med. Förmodligen kommer ingen dessa scenarion ske.

Jag sneglar förhoppningsfullt på de studios som startats upp av gamla Blizzard-veteraner:

  • Bonfire Studios

  • Lightforge Games

  • Dreamhaven

  • Notorious Studios

  • Frost Giant Studios

Men det kanske förblir drömmar, framtiden får utvisa det hela.

Är inte Morhaime's Dreamhaven mer av en publicerare med möjlighet att agera support-studio (bidrar med expertis och kontakter inom flera områden)? Det är så jag tolkat deras hemsida och material som finns att tillgå i alla fall.

Däremot har de väl två studios direkt under sig också:
Moon Shot och Secret Door, sedan redan ett partnerskap med Lightforge Games.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Så alla hade helt enkelt inte mobiltelefoner.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det låter inte som ett spel för mig oavsett mobil eller PC. Tyckte att D3 var alltför arkadigt, men gillar D1, D2(R) och har hopp om ett vettigt D4.

Men vad jag inte förstår är logiken som många lägger fram i diskussionen, inte bara i denna tråd, om att satsningar på genuina PC-spel liksom skulle bli lidande av att företag gör mobilspel. Hela grejen är ju att det är helt olika marknadsnischer, skulle Blizzard plötsligt lägga ner Diablo Immortal så skulle inte alla de utvecklarna börja jobba med D4, de skulle såklart få sparken och börja på nåt annat företag. Hade Blizzard varit ett enmansprojekt hade jag förstått det, det finns gränser för hur många olika saker en enskild hjärna kan fokusera på. Men nu är det ett företag, dessutom ett som är känt för att expandera målmedvetet till nya marknader.

Det blir väldigt paradoxalt när man argumenterar dels för att Blizzard riktar sig till en helt ny kundgrupp, men samtidigt ska denna kundgrupp på något sätt göra det mindre värt för Blizzard att fortsätta sälja spel till den ursprungliga kundgruppen. Det är väl snarare tvärtom, en ny kassako kan potentiellt göra att mindre lönsamma projekt kan överleva - och även om det inte blir så, så blir de mindre lönsamma projekten knappast mer lönsamma för att företaget väljer bort andra projekt. Jag ser helt enkelt inte mekanismen för hur det skulle gå till. PC-spel är lönsamma så länge det finns PC-spelare, försvinner den nischen så gör den men då är det för att vi blir för få, inte för att andra typer av spelare kommer till.

Jag kan förstå argumentet delvis om det vore konsol vs. PC, för de plattformarna är tillräckligt lika för att företag skulle kunna tjäna på att "dumma ner" PC-spel till samtida konsolers krav, så att man kan dela kodbas, och kanske negligera extremare upplösningar / grafikinställningar. Men det går knappast för mobilspel, både kundnischerna och design/implementation är rimligen väldigt olika.

Kritiken tidigare var väl den du beskriver, kritiken i tråden är huruvida ett spel som är byggt för mobil kan anpassas till pc, vilket i princip är omöjligt om vi bortser typ idle spel. Det är för stor skillnad på plattformarna helt enkelt.

Jag menar alltså spelmekanik som utgör den grundläggande designfilosofin, inte kontroller osv.

Sen finns det vissa argument att nyttjas som talar mot att det satsas på mobilt, nån stans i alla led av maskineriet kommer det finnas resurser som delas. Vilket innebär större komplexitet för att på ett bra sätt tillgodose de två vitt skiljda plattformarnas behov. PR är ett exempel på detta, ett annat är att om det är tillräckligt, varför inte dela på motor. Då möjliggörs full potential av vad PC kan göra inte, alltså urvattnad produkt. Det är inte i favör konsumenten utan företaget på ett kortsiktigt vis, men de kan uppnå goda försäljningasiffror på kortare sikt troligen.

Kritiken mot Blizzard har gott om fog och de har gått från att vara en stämpel för kvalitativa spel till att vara ett massproducerande mellanmjölksföretag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Det finns faktiskt företag som offrar en liten del av potentiell inkomst till förmån för kunders nöjdhet.

Nyckelordet där är "potentiell" och jag skulle vilja formulera det som "potentiell kortsiktig...".
Kunders nöjdhet är grunden för att bygga upp verksamheter, oavsett om de riktar sig till privata konsumenter eller företag. Det skapar återkommande kundkontakt och gott renommé som utökar kundkretsen, och kanske kommunikation som hjälper verksamhetens fortsatta utveckling. Det som vi ofta ser i både liten och större skala är hur verksamheter byggs upp av människor som ser till att leverera bra värde eller någonting unikt/ovanligt, som sedan tas över av människor som ser ett företag som genererar vinst och som de, eftersom de är finansiellt inriktade, känner att de ser möjligheter att få ut mer pengar av.

Problemet är att metoderna för att få ut mer pengar ur verksamheten föröder dess goda renommé. Och det är långt ifrån säkert att den nya ledningen ens till fullo förstår varför, de är mer administratörer/ekonomer. Verksamheten som uppmärksammades för att det levererade något ovanligt bra sjunker tillbaka till medelmåttighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är ju bra om läser igenom artikeln innan man slänger ut sig en fråga.

"Titeln beskrivs som ett MMOARPG som går att spela kostnadsfritt. Blizzard tilläger dock att spelet innehåller mikrotransaktioner, men det ska gå att spela grundspelet fullt ut helt gratis."

Hur som, ska definitivt testa det.
Båda mobil och PC.

Skrivet av Pamudas:

Det är free-to-play?

missade helt och håller att det stog free to play... mitt fel. blir inget testande ändå för min del :/

Skrivet av vinylens:

Varför köper alla Battelfield och Call Of duty det är ju samma spel som kommer hela tiden med lite små kart ändringar.
Eller kanske bättre att jämföra med alla sport spel som det kommer en ny version av typ varje år nästan.

för att alla köper inte alla BF och CoD som släpps då kvalitén bara har blivit sämre med tiden.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm