Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem

Sen när jag blivit elcykelmiljonär ska jag köpa Sweclockers!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Elon Musk - världens första trollionaire. Kommer bli det bra det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Folk kan vara anonyma och diskutera över hela världen nu också det är bara det att dom flesta inte är intresserade av anonyma trolls åsikter.

Mem bara för man är anonym så betyder det inte att man automatiskt är ett troll.

Permalänk
Medlem

Föreställer han sig att det ska bli Musk vs. Zuckerberg i presidentvalet... 2028? Eller kanske redan 2024?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Utan riktig moderering kommer Twitter bli ett hav av Hot och Hat, och skrämma bort vanliga användare....

Det kommer minska en del om det inte går att gömma sig bakom anonymitet längre.

Men ja, det behövs alltid moderering.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

OK dags att stänga av sitt konto och lämna twitter fullständigt då.

Vill inte hamna i någon oreglerad 4chan sörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ingen normal människa använder Twitter ändå, så det påverkar ju gemene man i princip... noll.

Varför kan inte en "normal människa" använda Twitter? Utveckla gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

Bla bla en person som får sparken för han säger saker wää yttrandefrihet.

Det är en jäkla skillnad på yttrandefrihet och bryta NDA gång på gång. Skulle vilja se hur mycket yttrandefrihet soldater vid Area51 hade fått erfara om de berättade allt som hände där eller ingenjörer på Bofors.

Faktakoll. Robert Reich har ALDRIG jobbat för Musk.
Lite trist att se din kommentar fick så många tummar upp, ingen kollade upp fakta alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Tror det kan bli bra eftersom Elon är yttrandefrihets absolutist. Alla ska med andra ord få yttra sig oavsett hur ogenomtänkta eller världsfrånvända deras åsikter och tankar är.
Jag hoppas att det blir så lite moderering som möjligt men att personpåhopp, doxningar och hot leder till varningar eller avstängning för det tillför inget till diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Yttrandefrihet? Han menar nog för honom själv. Så att han får full kontroll över att säga vad han själv vill för att kunna föra sin egna agenda vad det nu är. Att tjäna pengar antagligen.

Det är vad Twitter handlar om från dag 1 den skapades, så ingen skillnad nu heller på den punkten...

Skrivet av Oakenborn:

Tror det kan bli bra eftersom Elon är yttrandefrihets absolutist. Alla ska med andra ord få yttra sig oavsett hur ogenomtänkta eller världsfrånvända deras åsikter och tankar är.
Jag hoppas att det blir så lite moderering som möjligt men att personpåhopp, doxningar och hot leder till varningar eller avstängning för det tillför inget till diskussionen.

Blir det som han säger, att folk ska logga in med riktiga namn etc. Så lär mycket av trolleriet försvinna och många användare också för den delen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Föreställer han sig att det ska bli Musk vs. Zuckerberg i presidentvalet... 2028? Eller kanske redan 2024?

Det lär nog inte hända med tanke på Elon Musks nationalitet när han föddes.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av KroesusSork:

Ingen normal människa använder Twitter ändå, så det påverkar ju gemene man i princip... noll.

Indirekt påverkar det gemene man då det ändå är en stor platform där mycket missinformation kan spridas till folk som är för godtrogna osv (tänker valpåverkan, anti-vax tex), jag skulle ponera att under Musk's styre kommer det inte att bli bättre direkt imo

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.”
― George Carlin

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Blir det som han säger, att folk ska logga in med riktiga namn etc. Så lär mycket av trolleriet försvinna och många användare också för den delen.

Förmodligen. Men då kan man ju hoppas att det är folk, oavsett politiska åsikter, med något vettigt att säga som stannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är du en bot?

Nu antar jag att du försöker vara lustig men förklarar ändå.
Jag har sett folk förlora jobbet över saker de sagt på twitter. Inte för att det var kontroversiellt eller att de hade fel utan för att andra blev arga och flödade deras arbetsplats med klagomål.
Jag har ingen vidare lust att identifiera mig på en så oseriös plats som twitter när det finns en risk att bli hotad till livet eller förlora jobbet flera år senare för något som inte var allvarligt menat.
Sen använder jag det som sagt ändå inte då jag anser att det har blivit för dåligt och börjar de ställa massa extra krav om personuppgifter så är det hej då permanent.

eller så är jag en bot

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saketume:

Nu antar jag att du försöker vara lustig men förklarar ändå.
Jag har sett folk förlora jobbet över saker de sagt på twitter. Inte för att det var kontroversiellt eller att de hade fel utan för att andra blev arga och flödade deras arbetsplats med klagomål.
Jag har ingen vidare lust att identifiera mig på en så oseriös plats som twitter när det finns en risk att bli hotad till livet eller förlora jobbet flera år senare för något som inte var allvarligt menat.
Sen använder jag det som sagt ändå inte då jag anser att det har blivit för dåligt och börjar de ställa massa extra krav om personuppgifter så är det hej då permanent.

eller så är jag en bot

Det är precis detta som måste till för att det inte bara ska bli massa botar och troll. Alla måste tvingas att stå för sina åsikter!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saketume:

Nu antar jag att du försöker vara lustig men förklarar ändå.
Jag har sett folk förlora jobbet över saker de sagt på twitter. Inte för att det var kontroversiellt eller att de hade fel utan för att andra blev arga och flödade deras arbetsplats med klagomål.
Jag har ingen vidare lust att identifiera mig på en så oseriös plats som twitter när det finns en risk att bli hotad till livet eller förlora jobbet flera år senare för något som inte var allvarligt menat.
Sen använder jag det som sagt ändå inte då jag anser att det har blivit för dåligt och börjar de ställa massa extra krav om personuppgifter så är det hej då permanent.

eller så är jag en bot

Vad jag vet säger han inte att man inte ska kunna vara anonym. Authenticate betyder inte identifiera. Elon vill inte ha bot-accounts på twitter. Kan man bevisa att man är männsika så är man välkommen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saketume:

Nu antar jag att du försöker vara lustig men förklarar ändå.
Jag har sett folk förlora jobbet över saker de sagt på twitter. Inte för att det var kontroversiellt eller att de hade fel utan för att andra blev arga och flödade deras arbetsplats med klagomål.
Jag har ingen vidare lust att identifiera mig på en så oseriös plats som twitter när det finns en risk att bli hotad till livet eller förlora jobbet flera år senare för något som inte var allvarligt menat.
Sen använder jag det som sagt ändå inte då jag anser att det har blivit för dåligt och börjar de ställa massa extra krav om personuppgifter så är det hej då permanent.

eller så är jag en bot

Har du några faktiska exempel på det?

Tror du att du kan få sparken i Sverige för att det kommer en hatstorm från Twitter?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Faktakoll. Robert Reich har ALDRIG jobbat för Musk.
Lite trist att se din kommentar fick så många tummar upp, ingen kollade upp fakta alls.

My bad, jag utgick att det var om personen som fick kicken för han bröt mot NDAn flertal gånger, medan muskhatare ville få det att låta som att musk var emot free speech. Vilket du lika gärna kunde nämnt.
Vem stoppar Robert Reich att lägga upp youtube videor där han gnäller på Elon? Free speech betyder inte att du får säga vad du vill på privata plattformar. Robert Reich har fritt fram att säga vad han vill om Elon på gator och tog så länge han inte hittar på saker, a.k.a. free speech. Så vad är det du gnäller över? Att Elon köper twitter och tar det private och då kan, om han vill, blocka Robert Reich? Well, om det är privat plattform så gör ägaren precis vad denne vill...? Eller ska man tvinga privata plattformar att tillåta vem som helst att säga vad som helst? Det är inte free speech.

Permalänk
Medlem

Behöver det vara något annat än rena "affärer"?
Vanguard äger 9,2% av Twitter, Black Rock äger ytterligare 6%.

Dessa två företag har även rätt stora insatser inom ex. Tesla (Vanguard har 6%, Blackrock har 5% och är de största innehavarna förutom Musk.
Twitter har ökat 36% sedan Musk angav att han skulle köpa, vilket ger hans egna investerare rätt rejäla ökningar i sina tillgångar...

Jag kunde inte bry mig mindre om vem som äger Twitter men jag har svårt att se att det är annat än affärer för att vara ärlig.
Sociala medier säljer, det vet ju både Zuckerberg, Yiming, Moskovitz och Durov...

Skrivet av Lagerlöf:

Har du några faktiska exempel på det?

Tror du att du kan få sparken i Sverige för att det kommer en hatstorm från Twitter?

Ska inte ge mig in i det råttboet, men det är ju rätt många senaste åren som förlorat kontrakt, jobb och inkomst på grund av vad som sagts i sociala medier, där anklagelser oftast väger tyngre än "Oskyldig tills motsatsen är bevisad".
(Exemplet här är ju alla som blev kastade under bussen under metoo, vilket egentligen är rätt men man gjorde det i fel ordning vilket oavsett anledning helt enkelt urholkar legitimiteten kring anklagelsen.

Se nedan för svenska exempel.
https://hrbloggen.se/2012/09/arbetsgivare-overtolkar-lojalite...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

My bad, jag utgick att det var om personen som fick kicken för han bröt mot NDAn flertal gånger, medan muskhatare ville få det att låta som att musk var emot free speech. Vilket du lika gärna kunde nämnt.
Vem stoppar Robert Reich att lägga upp youtube videor där han gnäller på Elon? Free speech betyder inte att du får säga vad du vill på privata plattformar. Robert Reich har fritt fram att säga vad han vill om Elon på gator och tog så länge han inte hittar på saker, a.k.a. free speech. Så vad är det du gnäller över? Att Elon köper twitter och tar det private och då kan, om han vill, blocka Robert Reich? Well, om det är privat plattform så gör ägaren precis vad denne vill...? Eller ska man tvinga privata plattformar att tillåta vem som helst att säga vad som helst? Det är inte free speech.

Givetvis. Men det är helt ok att kritisera privata bolag, även om de håller sig inom gällande lagstiftning. Det har vi gjort i alla tider, det är bara de sista åren som galaxhjärnor på twitter fått för sig att kritik mot användarvillkor saknar grund bara för att villkoren inte är lagvidriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Då kanske Twitter kan användas till diskussion nu istället för ryggdunkande för snowflakes.

Det tror jag inte. Problemet med Twitter är mer än den väldigt samtida kulturen bland administratörer och volymen användare. Plattformen är inte konstruerad på ett sätt som möjliggör någon meningsfull diskussion, utan är mestadels en annonsplats för tyckare och deras varumärken. Teckenbegränsningen reducerar uttryckta inlägg till snärtiga fraser och den febriga ivern efter delningar och tummar upp, och hägringen att bli sedd av någon i sanning stor profil, skapar tryck för mycket märkliga eller fientliga beteenden.

Även utan snörvlande eller extremistiska snöflingor betraktar jag Twitter som ett makalöst dålig plattform för allt det idag tycks användas till. Att där finns några andra än bottar känns fullständigt främmande för mig.

Permalänk
Medlem

Blir Twitter bättre av det så är det bra, blir det sämre så kunde jag ändå inte bry mig mindre, det får gärna krascha och brinna. Haft en användare där som jag aldrig gjort något med, men trots det har den blivit suspended av ingen anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Givetvis. Men det är helt ok att kritisera privata bolag, även om de håller sig inom gällande lagstiftning. Det har vi gjort i alla tider, det är bara de sista åren som galaxhjärnor på twitter fått för sig att kritik mot användarvillkor saknar grund bara för att villkoren inte är lagvidriga.

Fritt fram att kritisera en privat plattform på den privata plattformen, men då får du också räkna med att den privata plattformen gör precis som den privata plattformen vill och eventuellt bannar dig. Skit inte där du sover eller Bit inte handen som föder dig osv.

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer yttrandefriheten tillbaka till en stor plattform!

Triggar många till vänster såklart.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det är vettigt med plattformar med stark autenticering av användarna, då vet man att på den plattformen är den som skriver något också den som skriver något. Sen kommer det fortsättningsvis finnas plattformar som inte gör detta, så där kan man fortsätta vara anonym.

Eller kanske en mix, användaren i grunden är hårt autenticerad, men utåt kan du verka anonym. Men postar du då pro-holocaust-propaganda eller krasst inte kan bete dig, då ryker din behörighet.

Lite samma som om du var ett grottmongo på lokala puben förr i tiden, då åkte du ut med huvudet före och blev portad, samt fick skämmas för det inför vännerna.

Dvs så länge det inte blir ALLA tjänster som hårt autenticerar och spårar, så kan de som behandlar känsligare ämnen fortsätta behandla dem på sina håll.

Permalänk
Medlem

Chuck Norris godkände Musk köp av Twitter 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Nu läste jag bara lite snabbt, men den visade väl att alla anställda fick rätt i sak och att avskedet var felaktigt?

Yttrandefrihet väger tyngst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Bla bla en person som får sparken för han säger saker wää yttrandefrihet.

Det är en jäkla skillnad på yttrandefrihet och bryta NDA gång på gång. Skulle vilja se hur mycket yttrandefrihet soldater vid Area51 hade fått erfara om de berättade allt som hände där eller ingenjörer på Bofors.

Det är skillnad på att rapportera missförhållanden för de anställda och att folk sparkas för att de försöker organisera sig och om faktiska företagshemligheter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Detta kan bara leda till att Twitter blir bättre, för att hittills har det bara varit ett förklätt verktyg för politisk, kulturell och vetenskaplig censur. Till och med Jack Dorsey, grundaren som nyligen lämnade, har sagt att han är ångerfull för att han har bidragit till ett centraliserat och begränsat internet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Musk är kung!

Allt som kan få flumvänstern att gråta är positivt, men vi får väl se hur långt han är beredd att gå med sin yttrandefrihet.