LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk

Jag ska köpa en ny tv denna vecka och intresset har hamnat på LG.

Jag vill helst hamna under 20k.
Då tittar jag på:
C1 65" eller B1 77"

Vad är egentligen den stora skillnaden på B och C-serien i vardaglig användning? Vad jag ser så är det antalet 2.1 HDMI och en processor (som inte verkar spela så stor roll)
Jag ska köra med; PS5, Nvidia shield och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Jag ska köpa en ny tv denna vecka och intresset har hamnat på LG.

Jag vill helst hamna under 20k.
Då tittar jag på:
C1 65" eller B1 77"

Vad är egentligen den stora skillnaden på B och C-serien i vardaglig användning? Vad jag ser så är det antalet 2.1 HDMI och en processor (som inte verkar spela så stor roll)
Jag ska köra med; PS5, Nvidia shield och Nintendo Switch

Detta har diskuterats cirka 1 miljon gånger i denna tråd, testa en liten sökning Men ja, du har rätt, kan finnas småsaker ytterligare:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Permalänk
Skrivet av edson:

Detta har diskuterats cirka 1 miljon gånger i denna tråd, testa en liten sökning Men ja, du har rätt, kan finnas småsaker ytterligare:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Haha, jag har sökt Men samma ord återkommer i princip i varende inlägg = Svår navigerat

Så, det är verkligen inte stor skillnad. Får nog bli en B-serie för mig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Jag ska köpa en ny tv denna vecka och intresset har hamnat på LG.

Jag vill helst hamna under 20k.
Då tittar jag på:
C1 65" eller B1 77"

Vad är egentligen den stora skillnaden på B och C-serien i vardaglig användning? Vad jag ser så är det antalet 2.1 HDMI och en processor (som inte verkar spela så stor roll)
Jag ska köra med; PS5, Nvidia shield och Nintendo Switch

https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Jag ska köpa en ny tv denna vecka och intresset har hamnat på LG.

Jag vill helst hamna under 20k.
Då tittar jag på:
C1 65" eller B1 77"

Vad är egentligen den stora skillnaden på B och C-serien i vardaglig användning? Vad jag ser så är det antalet 2.1 HDMI och en processor (som inte verkar spela så stor roll)
Jag ska köra med; PS5, Nvidia shield och Nintendo Switch

Tror inte b1 har evo-panel och något lägre ljusstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ett par modeller, likt QN90A som är betydligt mer ljusstarkare än en OLED och kan verka på nivåerna som används för utomhusreklam. Men det är nog inte många som kör en QN90A med 1000+ nits i typisk vardagsrumssituation eftersom det blir bländade och obehagligt ljusstarkt.

Jag märker att många misstolkar siffrorna hos exempelvis rtings eftersom kanadensarna sällan förklarar och sätter dessa i större perspektiv. Att nå så högt i ljusstyrka i SDR är inte en kvalitetsfaktor i sig självt utan mer en fråga om funktionalitet. QN90A kan fungera i en situation som kräver extremt mycket ljus, likt utomhusreklam. Där är en OLED en mycket mindre lämpligt val.

Vad har du för TV idag och hur fungerar den på samma plats?

Är det en ny plats för din del så är det väldigt svårt att omsätta beskrivningen "väldigt ljust" i absoluta termer. Den beskrivningen används om allt från inglasade altaner och atrium till helt vanlig funkislägenheter. Ärligt talat är det främst helt vanliga funkislägeheter som de flesta funderar kring. Man tenderar att överskatta hur ljusa rum man faktiskt har.

Jag nördgissar att det är för att man (fullt förståeligt) inte riktigt kan greppa vad exempelvis 300 nits fysikaliskt ljusstyrka innebär. Men man är helt med på rådande trend om att inreda rummen så att det upplevs ljust med vita väggar och möbler i nordisk stil – snarare än att man inreder rummen som en bordell. Svaret blir då typ "Ja, vi har ett ljust rum, så vi behöver en ljusstark TV"

OKej, tack för bra svar. Jag är ju helt klart sugen på en OLED då det helt enkelt verkar bäst. Dock är det kollegorna som hetsar om en samsung QN95 för jag har mycket ljusinsläpp.

TVn jag har idag är från 2015/16 och har typ 260 nits och är som en spegel. Helt obrukbar på kvällen när kvällssolen kommer. Bilden jag tagit är tagen 19.26 idag. Har sol rätt in från 15.00 tills den går ner.

Har två fönster bakom TVn, ett snett bakom soffan och ett snett bakom fotöljen. (morgonsol)

(Corgi för skalning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

OKej, tack för bra svar. Jag är ju helt klart sugen på en OLED då det helt enkelt är bäst. Dock är det kollegorna som hetsar om en samsung QN95 för jag har mycket ljusinsläpp.

TVn jag har idag är från 2015/17 och har typ 260 nits. Helt obrukbar på kvällen när kvällssolen kommer. Bilden jag tagit är tagen 19.26 idag. Har sol rätt in från 15.00 tills den går ner.

Har två fönster bakom TVn, ett snett bakom soffan och ett snett bakom fotöljen. (morgonsol)

(Corgi för skalning)

https://i.imgur.com/OZXbyvX.jpg

Ett förslag som kommer hjälpa oavsett vilken TV du köper (men som en eventuell sambo/fru kanske ställer sig tveksam till) är ju att skaffa mörkläggningsgardiner. Vi hade det i vår förra lägenhet och det gjorde att vi kunde få det riktigt mörkt även under dagtid

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 65tums LG B1 och kunde inte varit nöjdare. Jag har ett rätt ljust vardagsrum men med den gamla tv jag hade så var det tokmycket reflexer redan som jag kom på att jag inte störde mig på. Det visade sig vara rätt för jag fick mindre reflexer med B1 och det fungerar alldeles utmärkt att titta även på ljusa dagen. Kör den i moviemaker läget och enbart när jag kollar på kvällarna när det är mörkt så går jag ner till expert mörkt rum. Vilken tv! Jag har så mycket att titta om nu efter jag kollat på min första film i UHD HDR, jösses vilken grej Hade gammal HDMI kabel som inte stödde högre än 60fps men har nu en 8k kabel sp ikväll blir det att flytta ut datorn och spela lite Forza horizon 5 i 4k

edit:
Hade redan sedan tidigare tittat på https://www.ikea.com/se/sv/p/kadrilj-rullgardin-tradloes-batt... och nu kommer jag slå till på det

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dezpite:

OKej, tack för bra svar. Jag är ju helt klart sugen på en OLED då det helt enkelt verkar bäst. Dock är det kollegorna som hetsar om en samsung QN95 för jag har mycket ljusinsläpp.

TVn jag har idag är från 2015/16 och har typ 260 nits och är som en spegel. Helt obrukbar på kvällen när kvällssolen kommer. Bilden jag tagit är tagen 19.26 idag. Har sol rätt in från 15.00 tills den går ner.

Har två fönster bakom TVn, ett snett bakom soffan och ett snett bakom fotöljen. (morgonsol)

(Corgi för skalning)

https://i.imgur.com/OZXbyvX.jpg

Skulle säga att du en OLED lär bli en förbättring mot vad du har. OLED-filtret är högblankt (eftersom det är effektivaste lösningen för hög kontrast) men det dämpar betydligt bättre. I den vinkeln bilden är tagen kommer alla filter dock ge stora reflektioner eftersom det är tanken: det som kommer från sidan ska skickas i vinkel mot andra sidan och inte mot tittaren som idealt är placerad rakt framför TV:n.

En Samsung QN95A kommer att dämpa lite mer. Däremot riskerar ljus från sidan på det sättet istället ge tydliga regngbågsmönster över ytan utifrån hur dess filter är konstruerat. Du får mycket mer ljus ut ur QN95A vilket hjälper ögat när det är väldigt ljust och solen ligger på. Men reflexerna blir man inte av med så lätt utan att använda gardin.

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på varför min grayscale blir sämre efter en 3Dlut autocal?

1 - Manuell 2p white balance i servicemenyn
2 - Manuell 22p i användarmenyn
3 - Reset 3Dlut i Calman
4 - Fixed 9 3Dlut i Calman

Innan 3Dlut:en hade jag Avg. 0.1 Max 0.3 grayscale och efter 3Dlut:en fick jag Avg. 0.4 Max 0.8.
Provat både med och utan att bocka i "set grayscale to unity" för 3Dlut:en.
Förstår inte riktigt varför grayscale ändras då jag enbart kör autocal på 3Dlut:en.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av weenan:

Någon som kan svara på varför min grayscale blir sämre efter en 3Dlut autocal?

1 - Manuell 2p white balance i servicemenyn
2 - Manuell 22p i användarmenyn
3 - Reset 3Dlut i Calman
4 - Fixed 9 3Dlut i Calman

Innan 3Dlut:en hade jag Avg. 0.1 Max 0.3 grayscale och efter 3Dlut:en fick jag Avg. 0.4 Max 0.8.
Provat både med och utan att bocka i "set grayscale to unity" för 3Dlut:en.
Förstår inte riktigt varför grayscale ändras då jag enbart kör autocal på 3Dlut:en.

https://www.avsforum.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.avsforum.com/attachments/sdr-cinema-3d-autocal-2-4gamma-png.3273974/

Finns många förklaringar.

Siffersyndromet. Du fokuserar på något som inte har betydelse. Men siffror är siffror och då lurar man sig själv ganska lätt. Allt under dE 1.0 är väldigt bra och skillnaden mellan 0.4 och 0.8 etc. är så pass små att man endast jagar siffror i en graf. Snarare än att bedöma färgprecision. Klassisk fälla alla hamnar i när man börjar med kalibrering. Gäller att släppa sifferexcercisen och börja lära sig förstå bildkvalitet.

Hårdvaran är inte bättre. Nu är ID3 (som jag tror du hade) en rätt pålitlig mätare i att den mäter rätt konsekvent mätning efter mätning. Dock med dE 0.3-nivåer är man inne på sådant som att brus i sensorerna påverkar. Fast det är nog minsta problemet, där TV:n är den stora "boven".

TV:n varierar hela tiden. Flytta mätaren fem centimeter åt sidan och du har kanske en skillnad på dE 2–4. Ännu mer om det är uniformitetsproblem, likt hur det ofta är med LG:s OLED.

En konsument-TV driver med tiden så du kan räkna med skillnader på 1-2 dE eller mer timme för timme. Om du kör film och kontrollmäter TV:n var tionde minut kommer du märka att din OLED skiftar en del. Kanske har du för mycket rött i vitbalansen. Efter 20 minuter är du minus rött, men plus grönt och så vidare.

Detta blir ännu tydligare vid HDR där peak brightness kan variera med ±50 nits baserat på hur TV:n ligger till i sin energicykel.

Det finns helt enkelt inte dE 0.3-precision i en konsument-TV utan det du ser är en ögonblickmätning som lyckades med fina siffror. Nästa ögonblickmätning får andra siffror. Flytta mätaren fem centiemter och det är nästan som att du måste göra om kalibreringen för alla fina grafer är nu stökiga igen.

Därav att man inom ISF och för konsumentkalibreringar sätter dE 3 som standard baserat på att sätta mätaren mitt på skärmen. Det är ganska rimligt för vad man kan åstadkomma med konsumentskärmar och mätarna.

Programvaran: Calman är ett lättanvänt och pedagogiskt väl upplagt program. Men jag har bränt mig på Calman och litar inte på dess förmåga till LUT-generering och särskilt Autocalen kan resultera i sämre bild. Då menar jag inte enbart sämre dE-värden utan faktiskt *sämre bild*, med tydligare posterisering och märkliga avvikelser. Men också just sämre – kanske direkt fel –mätvärden där kontrollmätning ger stora skillnader mot vad Autocalen först presenterades. Och det syns för ögat att det är fel vitbalans efter en Calman-LUT är genererad.

Eftersom Autocalen pågår under en längre tid kommer OLED-panelen att driva en del under den tiden. När du sedan gör en manuell kalibrering är du mer inne på ögonblicket hur det ser ut just minuten du blev klar.

ColourSpace har en funktion kallad Drift som periodiskt mäter av hur panelen driver under en kalibrering/profilering och viktar in detta i den LUT programmet generar. Finns exempel på hur det fungerar en bit ned här: https://www.lightillusion.com/advanced_operation.html

Just sådana funktioner (samt andra anledningar) är något som gör att fler och fler väljer ColourSpace som programvara. Inte alls samma pedagogik och användarvänliga upplägg. Mer som något ingenjörsprogram från 1998. ColourSpace är bättre genomtänkt på sådana här funktioner. Fast också skoningslöst ifall man inte har koll på alla detaljer runt teori och praktik.

I fråga om manuella kalibreringar åstadkommer man däremot i grunden samma resultat med samtliga program. Så det är nog i ditt fall inte programvaran i sig det är fel på eftersom man kan se det du frågar om i praktiken är identiska resultat.

Visdomen man kan dra är att 2-stegs gråskala på reglage som fungerar som de är tänkt att fungera ofta är den snabbaste och mest gångbara metoden. Man vinner sällan något extra på super dE-precision eftersom den precisionen är inbillad till att börja med. Fast man ägnar gott om tid på att snygga till graferna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns många förklaringar.

Siffersyndromet. Du fokuserar på något som inte har betydelse. Men siffror är siffror och då lurar man sig själv ganska lätt. Allt under dE 1.0 är väldigt bra och skillnaden mellan 0.4 och 0.8 etc. är så pass små att man endast jagar siffror i en graf. Snarare än att bedöma färgprecision. Klassisk fälla alla hamnar i när man börjar med kalibrering. Gäller att släppa sifferexcercisen och börja lära sig förstå bildkvalitet.

Hårdvaran är inte bättre. Nu är ID3 (som jag tror du hade) en rätt pålitlig mätare i att den mäter rätt konsekvent mätning efter mätning. Dock med dE 0.3-nivåer är man inne på sådant som att brus i sensorerna påverkar. Fast det är nog minsta problemet, där TV:n är den stora "boven".

TV:n varierar hela tiden. Flytta mätaren fem centimeter åt sidan och du har kanske en skillnad på dE 2–4. Ännu mer om det är uniformitetsproblem, likt hur det ofta är med LG:s OLED.

En konsument-TV driver med tiden så du kan räkna med skillnader på 1-2 dE eller mer timme för timme. Om du kör film och kontrollmäter TV:n var tionde minut kommer du märka att din OLED skiftar en del. Kanske har du för mycket rött i vitbalansen. Efter 20 minuter är du minus rött, men plus grönt och så vidare.

Detta blir ännu tydligare vid HDR där peak brightness kan variera med ±50 nits baserat på hur TV:n ligger till i sin energicykel.

Det finns helt enkelt inte dE 0.3-precision i en konsument-TV utan det du ser är en ögonblickmätning som lyckades med fina siffror. Nästa ögonblickmätning får andra siffror. Flytta mätaren fem centiemter och det är nästan som att du måste göra om kalibreringen för alla fina grafer är nu stökiga igen.

Därav att man inom ISF och för konsumentkalibreringar sätter dE 3 som standard baserat på att sätta mätaren mitt på skärmen. Det är ganska rimligt för vad man kan åstadkomma med konsumentskärmar och mätarna.

Programvaran: Calman är ett lättanvänt och pedagogiskt väl upplagt program. Men jag har bränt mig på Calman och litar inte på dess förmåga till LUT-generering och särskilt Autocalen kan resultera i sämre bild. Då menar jag inte enbart sämre dE-värden utan faktiskt *sämre bild*, med tydligare posterisering och märkliga avvikelser. Men också just sämre – kanske direkt fel –mätvärden där kontrollmätning ger stora skillnader mot vad Autocalen först presenterades. Och det syns för ögat att det är fel vitbalans efter en Calman-LUT är genererad.

Eftersom Autocalen pågår under en längre tid kommer OLED-panelen att driva en del under den tiden. När du sedan gör en manuell kalibrering är du mer inne på ögonblicket hur det ser ut just minuten du blev klar.

ColourSpace har en funktion kallad Drift som periodiskt mäter av hur panelen driver under en kalibrering/profilering och viktar in detta i den LUT programmet generar. Finns exempel på hur det fungerar en bit ned här: https://www.lightillusion.com/advanced_operation.html

Just sådana funktioner (samt andra anledningar) är något som gör att fler och fler väljer ColourSpace som programvara. Inte alls samma pedagogik och användarvänliga upplägg. Mer som något ingenjörsprogram från 1998. ColourSpace är bättre genomtänkt på sådana här funktioner. Fast också skoningslöst ifall man inte har koll på alla detaljer runt teori och praktik.

I fråga om manuella kalibreringar åstadkommer man däremot i grunden samma resultat med samtliga program. Så det är nog i ditt fall inte programvaran i sig det är fel på eftersom man kan se det du frågar om i praktiken är identiska resultat.

Visdomen man kan dra är att 2-stegs gråskala på reglage som fungerar som de är tänkt att fungera ofta är den snabbaste och mest gångbara metoden. Man vinner sällan något extra på super dE-precision eftersom den precisionen är inbillad till att börja med. Fast man ägnar gott om tid på att snygga till graferna.

Tack, det var bra förklarat. Man är uppenbarligen för pedant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hej!

Du loggar in på benify sen söker du på zupergift, klicka på länken och köper 4 st presentkort med värdet 5000:- totalkostnad blir 18796:-

Mvh

Jag använde mig av ditt tips och köpte en LG C1 65 tummare på elgigantenför ca 14100kr ink en 32 tumms LG tv på köpet😊 , funkade perfekt..tack för tipset!

Kan tilläggas att zupergift inte har någon öppen kundtjänst på helgen så om man tänkt köpa en C1 eller B1 som det är rätt kurs på i helgen, prova att köp ett presentkort på 50kr först(gjorde jag) så du ser att mailet kommer fram...inte roligt om man köpt presentkort för tusentalskronor och det blir något fel som inte går att lösa förren på måndag då dom fina priserna tagit slut😒

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ColourSpace har en funktion kallad Drift som periodiskt mäter av hur panelen driver under en kalibrering/profilering och viktar in detta i den LUT programmet generar. Finns exempel på hur det fungerar en bit ned här: https://www.lightillusion.com/advanced_operation.html

Just sådana funktioner (samt andra anledningar) är något som gör att fler och fler väljer ColourSpace som programvara. Inte alls samma pedagogik och användarvänliga upplägg. Mer som något ingenjörsprogram från 1998. ColourSpace är bättre genomtänkt på sådana här funktioner. Fast också skoningslöst ifall man inte har koll på alla detaljer runt teori och praktik.

Jo jag har läst en del om ColourSpace och var sugen på att skaffa det tills jag såg prislappen

Jag är nu i vart fall äntligen nöjd med mina SDR kalibreringar och dags att ta tag i Dolby Vision.

Tidigare verkar de flesta varit överens om att undvika autocal på DV, men ser nu att många börjar förespråka det igen. Vad säger du, ska man köra autocal på DV eller undvika det?

I nuläget har jag endast 2p i servicemenyn och laddat upp config fil via USB. Config filen har värdena på peak luminance och primärfärgernas som mätts upp i Calman.

Finns det något sätt att göra en manuell kalibrering av DV i Calman? Jag vet sedan tidigare att Pre- och Post-cal inte går att mäta i Calman men när jag försökte mig på en manuell grayscale multipoint så var mätvärdena överallt där med. Startade ett HDR workflow med DCI P3 och ST 2084 men det funkade tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Har en B7 idag och funderar om det kan vara värt att slå till på en C1?
Såg att man tagit bort DTS-stödet över ARC vilket kanske ställer till det när man bara har en HDMI 2.0-kompatibel receiver och nu ska nyttja nya funktioner som VRR mm.
Vad är era upplevelser? PCM för all DTS?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av weenan:

Jo jag har läst en del om ColourSpace och var sugen på att skaffa det tills jag såg prislappen

Jag är nu i vart fall äntligen nöjd med mina SDR kalibreringar och dags att ta tag i Dolby Vision.

Tidigare verkar de flesta varit överens om att undvika autocal på DV, men ser nu att många börjar förespråka det igen. Vad säger du, ska man köra autocal på DV eller undvika det?

I nuläget har jag endast 2p i servicemenyn och laddat upp config fil via USB. Config filen har värdena på peak luminance och primärfärgernas som mätts upp i Calman.

Finns det något sätt att göra en manuell kalibrering av DV i Calman? Jag vet sedan tidigare att Pre- och Post-cal inte går att mäta i Calman men när jag försökte mig på en manuell grayscale multipoint så var mätvärdena överallt där med. Startade ett HDR workflow med DCI P3 och ST 2084 men det funkade tydligen inte.

Jag har inte haft tillgång till någon LG OLED tillräckligt länge för att gå in på LUT-kalibrering och liknande. Hoppas kunna ändra på det framöver. För det finns helt klart saker att vinna även om panelen och driften inte alls håller stabila nivåer.

Det man kan åstadkomma med HDR och DV är att hålla vitbalans på D65 och upp till runt 300–400 nits med vanliga 2-steg. ovanför börjar det fluktuera för mycket så man får ta vad det blir. En LUT skulle här kunna få till det så att fluktuationen centreras runt D65 snarare än någon annan lite godtycklig vitpunkt. Det är sådant som jag hoppas kunna få svar på när jag väl får chansen att sitta länge med en LG OLED.

Ingen konsument-OLED kommer att hålla de där nivåerna i praktiken. Särskilt över ytan eftersom alla LG OLED jag sett har haft synliga avvikelser. Slutar alltid med att man rycker på axlarna för bilden i mitten kan vara rätt, medan kanske vänstra kortsidan på en C1 med Evo-panel är tydligt magenta. Där en annan panel kanske har ett eller två band över ytan som skiftar i nyans ömsom magenta, ömsom cyan.

För den som arbetar yrkesmässigt med färg finns det bättre (och förstås sämre) alternativ. En Sony eller Panasonic Master-panel med 2-stegs manuell kalibrering (som tar 5 minuter typ) är en pålitligare TV för färgprecision än en någon LG OLED som fått timmar av LUT-skapande.

Extra tydligt blir det med HDR. Man kan (jag har!) sätta en mätare som kontinuerligt bara mäter samma vita 10%-fönster med HDR och inom loppet av 10 minuter kommer ljusnivåerna fluktuera uppåt och nedåt helt utifrån hur panelen reglerar sin energianvändning och värmeavledning. Peak Brightness kommer dyka efter ett tag och sakta bygga upp igen. Vitbalansen kommer hela tiden glida fram och tillbaka. Hur panelen reglerar sig själv och sin energiåtgång är inget man "kalibrerar" utan de variationerna måste konstrueras bort – TV:n måste tillverkas bättre.

Mycket av mätmetodern går ut på att parera detta och låta panelen vila i perioder med olika pattern insertions etc.. Fast den vilan finns inte alltid där i praktiken när man tittar på film – eller producerar film. Och helt klart skiljer det sig synligt i vitbalansen i högdagrar i HDR från minut till minut.

Detta är faktiskt mycket bättre med C1:orn jämfört med exempelvis C9 och C7 och LG är i sin tur mycket stabilare jämfört med Philips motsvarande modeller vilka fluktuerar ännu mer. Medan sådana modeller som Panasonics OLED-Master-paneler är mer driftstabila och ger ingen retention – plus att de som nämnt är mer uniforma.

Permalänk
Medlem

Kan man konstatera att april-maj är bästa tillfället för att slå till på LG OLED från föregående år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan man konstatera att april-maj är bästa tillfället för att slå till på LG OLED från föregående år?

Stämmer nog typ så gott som alltid
Men finns väl risk att just den modell man vill ha inte dyker upp på rea just då (pga slutsåld osv) och prisskillnaden mot black Friday är generellt inte jättestor..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan man konstatera att april-maj är bästa tillfället för att slå till på LG OLED från föregående år?

Normalt sett historiskt brukar det väl vara lägst pris under juli, men under pandemin verkar man ha hållit uppe priserna.
Jag tror det är läge att köpa idag, då priserna gick ner denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har en B7 idag och funderar om det kan vara värt att slå till på en C1?
Såg att man tagit bort DTS-stödet över ARC vilket kanske ställer till det när man bara har en HDMI 2.0-kompatibel receiver och nu ska nyttja nya funktioner som VRR mm.
Vad är era upplevelser? PCM för all DTS?

Jag har gjort motsvarande resa. Skull säga det kan enbart vara värt om du går upp i storlek eller spelar mycket och är kräsen gällande respons. Annars kommer du ha sjukt svårt att se skillnad om din b7 fortfarande är i gott skick

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Normalt sett historiskt brukar det väl vara lägst pris under juli, men under pandemin verkar man ha hållit uppe priserna.
Jag tror det är läge att köpa idag, då priserna gick ner denna vecka.

Tittar man på CX så låg den som lägst på 15 990:-.
Nu kanske folk som du hintar på inte handlar lika mycket och åf har panik att tömma gammalt lager, c1 65 ligger på under 15k nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tittar man på CX så låg den som lägst på 15 990:-.
Nu kanske folk som du hintar på inte handlar lika mycket och åf har panik att tömma gammalt lager, c1 65 ligger på under 15k nu.

Komponentbrist och inflation driver upp priserna också.
Det är svårt att veta vad som händer, men jag tror inte priserna rör sig värst mycket mer nu... någon tusenlapp i bästa fall ifall de får svårt att sälja av lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har gjort motsvarande resa. Skull säga det kan enbart vara värt om du går upp i storlek eller spelar mycket och är kräsen gällande respons. Annars kommer du ha sjukt svårt att se skillnad om din b7 fortfarande är i gott skick

Den är i bra skick, men vill nog ändå uppgradera trots att det egentligen inte är värt.
Sålde du din B7, vad fick du betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den är i bra skick, men vill nog ändå uppgradera trots att det egentligen inte är värt.
Sålde du din B7, vad fick du betalt?

Har en Philips 55pos9002 av samma generation. Har inte sålt har i vardagsrummet. Uppgradera vill man alltid men du kommer ångra dig bittert om du inte har behov av större tv eller respons eller andra tv kanske man ska lägga till. Det är verkligen kasta pengar i skön för ingenting egentligen.

Men jag har god praktisk nytta av den som tur är. När gamla oled en pajar blir det nog inte lg
. För mycket black crush. En äldre generation Sony eller Panasonic kanske om jag inte tycker mig ha råd med Samsung qd oled i rätt storlek. Men har jag tur så finns en äldre generation ute vid det laget. Misstänker det blir samma visa första generationen är grejen sen är det bara småfix

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bordsfäste eller annat stativ son håller en C1 48"? Har beställt en för att ha som datorskärm men medföljande stativet ser onödigt djupt ut.
Vet att många föreslår väggfäste men det funkar inte för mig.
Däremot funderar jag på att använda ett väggfäste och bygga en egen ställning med typ 2x4or och beslag, i värsta fall.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tittar man på CX så låg den som lägst på 15 990:-.
Nu kanske folk som du hintar på inte handlar lika mycket och åf har panik att tömma gammalt lager, c1 65 ligger på under 15k nu.

Elgiganten höjde sina priser idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Har någon tips på bordsfäste eller annat stativ son håller en C1 48"? Har beställt en för att ha som datorskärm men medföljande stativet ser onödigt djupt ut.
Vet att många föreslår väggfäste men det funkar inte för mig.
Däremot funderar jag på att använda ett väggfäste och bygga en egen ställning med typ 2x4or och beslag, i värsta fall.

Använder en sådan här:
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/golv-ochbordsstat...
Finns även i svart

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den såg ganska bra ut. Har du någon bild hur det ser ut irl på ditt skrivbord? Tyckte alla bilder på NoN hade TVn så högt upp men antar att man kan sänka...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Elgiganten höjde sina priser idag.

Jupp!
Jag höll mig in i det sista, men slog till sist till och beställde en 77tums B1 för 19900kr igår bara nån timme innan priset gick upp
(och Mediamarkt hade ett tag en deal för 18900kr förra veckan, men det lagret hann ta slut innan jag bestämde mig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men slog jag till på en LG B1 77.
Har tidigare varit inne på C1 eller C2, men de var lite för dyra nu när QD-Oled är på ingång.
Tänkte köpa en C1 65 tum för 15K, men eftersom det inte verkar vara gigantisk skillnad på C1 och B1 föll valet istället på en betydligt större B1 77 tum.

Jag hoppas att jag gjorde rätt val! Sitter på en 60 tum Samsung KS7005 sedan innan som jag är väldigt nöjd med. Men har velat ha en OLED för svärta, 120Hz etc.

Ni som har en B1, är ni nöjda? Eller missnöjda med något, typ ljusstyrka, uppskalning, motion etc?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch