Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Får ingen bild med ny dator från Inet

Tjena! Skulle precis plugga in nya datorn och testa.
Men får ingen bild. Första gången jag använder displayport, har haft dvi tidigare.

Får alltså ingen bild med en displayport 1.2 kabel.

Grafikkortet är 3060 ti och skärmen är en asus vg248qe...

Vad kan vara problemet?

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gx rade:

Tjena! Skulle precis plugga in nya datorn och testa.
Men får ingen bild. Första gången jag använder displayport, har haft dvi tidigare.

Får alltså ingen bild med en displayport 1.2 kabel.

Grafikkortet är 3060 ti och skärmen är en asus vg248qe...

Vad kan vara problemet?

Har du kopplat skärmen till moderkortet eller grafikkortet? Har du ändrat så skärmen ska visa signal från displayport och inte DVI?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du har inte satt displayport kabeln i moderkortet?
Startar datorn i övrig, ljust fläktar etc?
Lyser någon fel LED på moderkortet om det startar?
Är du säker på att skärmen fungerar? Testat tidigare.

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du inte ska ha DisplayPort 1.4? Råkade beställa fel för ett tag sen (en 1.2) o pluggade in, skärmen var helt svart, sen kollade ja en extra gång, då såg jag att jag råkade klicka hem en 1.2. Beställde hem en 1.4 o kopplade in den.
Då funkade det prima och startade direkt :).

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Du är säker på att du inte ska ha DisplayPort 1.4? Råkade beställa fel för ett tag sen (en 1.2) o pluggade in, skärmen var helt svart, sen kollade ja en extra gång, då såg jag att jag råkade klicka hem en 1.2. Beställde hem en 1.4 o kopplade in den.
Då funkade det prima och startade direkt :).

Vet inte om jag ska ha en 1.4 eller 1.2. På skärmen står det 1.2 på specifikationerna men på 3060ti grafikortet står det 1.4 men jag har för mig att jag läst att dom ska vara kompatibla ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Du har inte satt displayport kabeln i moderkortet?
Startar datorn i övrig, ljust fläktar etc?
Lyser någon fel LED på moderkortet om det startar?
Är du säker på att skärmen fungerar? Testat tidigare.

Satt den i grafikkortet. Längst nere på moderkortet lyser det en liten röd prick. Vet dock inte om det spelar någon roll. Köpte kabeln från elgiganten av märket Hama. 1.8 meter lång displayport kabel och står 1.2 på baksidan.

På elgiganten recensioner verkar det som flera säger att den inte funkar till 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Du har inte satt displayport kabeln i moderkortet?
Startar datorn i övrig, ljust fläktar etc?
Lyser någon fel LED på moderkortet om det startar?
Är du säker på att skärmen fungerar? Testat tidigare.

Använda skärmen med dvi precis tidigare. Lyser en pytteliten röd lampa längst ner på grafikkortet men vet inte om det betyder något. Kabeln är av märket hama 1.8 meter från elgiganten

Permalänk
Medlem

Testade att använda hdmi kabeln som följde med ps5an men får ingen signal där heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Använda skärmen med dvi precis tidigare. Lyser en pytteliten röd lampa längst ner på grafikkortet men vet inte om det betyder något. Kabeln är av märket hama 1.8 meter från elgiganten

Vilket grafikkort och moderkort har du?

Moderkort har ibland ett par led lampor bredvid varandra som är till för felsökning. Det brukar ibland kunnat stå bredvid dem CPU VGA etc. Är det en sådan lampa som lyser på moderkortet?

Om det lyser en röd lampa på grafikkortet kolla så att det sitter i ordentligt och att strömkablar sitter intryckta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Vilket grafikkort och moderkort har du?

Moderkort har ibland ett par led lampor bredvid varandra som är till för felsökning. Det brukar ibland kunnat stå bredvid dem CPU VGA etc. Är det en sådan lampa som lyser på moderkortet?

Om det lyser en röd lampa på grafikkortet kolla så att det sitter i ordentligt och att strömkablar sitter intryckta ordentligt.

Moderkort : Gigabyte B660 GAMING X DDR4
GPU: MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR

När jag startar upp så är det 2 lampor som blinkar röd bredvid varandra längst ner till höger, "boot" och "dram" sen efter en stund så är det endast "boot" som lyser rött.

Testade precis hama displayport kabeln i gamla datorn med en 1060 6gb och då fick jag bild med samma kabel.

Kan det vara så att det endasr funkar med en 1.4 displayport i nya grafikkortet? Har för mig att jag läst att dom ska vara kompatibla ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Du är säker på att du inte ska ha DisplayPort 1.4? Råkade beställa fel för ett tag sen (en 1.2) o pluggade in, skärmen var helt svart, sen kollade ja en extra gång, då såg jag att jag råkade klicka hem en 1.2. Beställde hem en 1.4 o kopplade in den.
Då funkade det prima och startade direkt :).

Konstigt eftersom jag har för mig att det inte ska spela någon roll. Men kommer testa att köpa en 1.4 imorrn ifall inget händer

Permalänk
Medlem

Är datorn sprillans ny? Har du någon annan kabel som du kan testa med, förslagsvis en Displayport, så vi kan utesluta att det skulle vara några problem med datorn/att grafikkortet lossnat i transport eller så? Har du en processor med integrerad grafik, så att vi koppla in videokabel i moderkortet och komma in i BIOS?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Är datorn sprillans ny? Har du någon annan kabel som du kan testa med, förslagsvis en Displayport, så vi kan utesluta att det skulle vara några problem med datorn/att grafikkortet lossnat i transport eller så? Har du en processor med integrerad grafik, så att vi koppla in videokabel i moderkortet och komma in i BIOS?

Köpte tyvär en I5 12400f så ingen integrerad grafik. Har ingen annan dp för nuvarande, ska testa med en 1.4 imorgon och se om det händer något. Annars vettesjutton vad jag ska göra.... har noll koll på datorer, därför jag lät inet bygga den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Moderkort : Gigabyte B660 GAMING X DDR4
GPU: MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR

När jag startar upp så är det 2 lampor som blinkar röd bredvid varandra längst ner till höger, "boot" och "dram" sen efter en stund så är det endast "boot" som lyser rött.

Testade precis hama displayport kabeln i gamla datorn med en 1060 6gb och då fick jag bild med samma kabel.

Kan det vara så att det endasr funkar med en 1.4 displayport i nya grafikkortet? Har för mig att jag läst att dom ska vara kompatibla ändå

Hm det låter ju inte som det skulle ha att göra med displayport kabel direkt. Men dessa grejor kan ju vara lite skumma. Nog bäst att du ringer till Inet och kollar med dom.

Men dram brukar ju kunna syfta till att det är något lurt med minnet, och boot brukar kunna vara att den inte hittar någon boot drive. Men verkar ju konstigt tänker att Inet har testat datorn när de byggde den. Kan ju vara att postnord spelat fotboll med den.

Om man inte känner sig så sugen på att börja testa med att dra ut ram och köra med en i taget etc så är det nog supportdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Kan det vara så att det endasr funkar med en 1.4 displayport i nya grafikkortet? Har för mig att jag läst att dom ska vara kompatibla ändå

Displayport-kablar har inte versionsnummer, även om de ofta felaktigt marknadsförs som det ändå. Det som finns är certifieringar, där DP8K ska klara upp till 40 Gb/s (DP 2.0) och övriga kablar är Standard som ska klara 21.6 Gb/s (DP 1.2) (i teorin finns även RBR med lägre gräns, men de är väldigt ovanliga).

Din skärm kör bara i 1920x1080@144Hz och kräver mindre än hälften av bandbredden som en Standard-kabel ska klara, d.v.s. det borde fungera med i stort sett vilken DP-kabel som helst. Det kan ju förstås vara något annat fel på kabeln, men eftersom det inte fungerade med HDMI heller så är det troligtvis något annat som är fel.

Permalänk
Rekordmedlem

DP kabeln har ingen "DP version" men var kommer den ifrån ? Kabeln borde heta nått typ DP HBR-3, leta efter nått som innehåller "HBR"
Är datorn bara byggd av eller är det även installerat operativsystem på den ?
Är den installerad så har den ju garanterat fungerat, men hur transporterades datorn till dig , kan nått ha flyttat på sig, sitter grafikkortet som det ska och kan cpukylaren ha flyttat sig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DP kabeln har ingen "DP version" men var kommer den ifrån ? Kabeln borde heta nått typ DP HBR-3, leta efter nått som innehåller "HBR"
Är datorn bara byggd av eller är det även installerat operativsystem på den ?
Är den installerad så har den ju garanterat fungerat, men hur transporterades datorn till dig , kan nått ha flyttat på sig, sitter grafikkortet som det ska och kan cpukylaren ha flyttat sig ?

Det är denna, fast den jag köpte i butik var blå istället för lila men annars verkar det vara exakt samma. Den är byggd och installerad med operativsystem från Inet. Så den ska vara testad och klar enligt dom. Känns inte som att något ska ha gått sönder under frakten men man vet ju aldrig. Vet inte riktigt om ''grafikkortet sitter som det ska'' eller om ''CPU kylaren har flyttat på sig''.

Har aldrig bygd en dator förut så är väldigt okunnig. Ända jag märkte dock när jag startade första gången var att cpu fläkten inte startade och då såg jag att cpu headern hade farit ut ur dom 4 pinsen eller vad man ska kalla det där den ska sitta. bredvid ''cpu opt''.

Annars så startar grafikkortet som det ska, rbg och fläktarna snurrar

Permalänk
Medlem

Kan du inte testa den i en annan skärm.. eller tex om du har en tv (hdmi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Kan du inte testa den i en annan skärm.. eller tex om du har en tv (hdmi)

Men skärmen ska det ju inte vara något fel på. Sitter just nu inkopplad på gamla datorn med samma kabel som inte fungerade på nya datorn. Har inte heller någon annat skärm att testa på just nu

Permalänk
Medlem

RAM stickorna rätt isatta i rätt kanal? Se användarmanualen för moderkortet på hur det ska vara kopplat.

Ta gärna ett par bilder på burken, kanske vi kan finna en lösning på ditt problem.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

RAM stickorna rätt isatta i rätt kanal? Se användarmanualen för moderkortet på hur det ska vara kopplat.

Ta gärna ett par bilder på burken, kanske vi kan finna en lösning på ditt problem.

Jaa du bra fråga. Eftersom jag betalade 799 för att inet ska montera och testa så antar jag ju att dom bygger rätt. Har själv noll koll. Sen säger dom ju också att windows testas och drivrutiner installeras innan den skickas så där bör det ju inte vara några problem. Om inte dom har fuskat på något sätt då...

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/f0af419b516d20057444efcbfde68c0e

Såhär ser det ut innuti för övrigt. När jag öppnade direkt efter leverans från inet så var sladden till cpu fläkten helt ute så var tvungen att sätta i den igen. Sen undrar jag vilka 2 kablar det är som är precis ovanför grafikkortet till höger. En har en rund sladd och den andra är platt. Den runda precis under den platta satt ganska löst kan jag tycka så tryckte dit den lite bättre nu. Men har inte testat igen om jag får bild efter jag gjort det. Eftersom jag vet inte om det ens har någon betydelse... För övrigt vet jag inte vad jag tycker om kabeldragningen. Allt sitter EXTREMT tight. Alla kablar är väldigt styv och var knappt så jag kunde trycka in cpu fläkt sladden igen för att det var så tight åtdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Såhär ser det ut innuti för övrigt. När jag öppnade direkt efter leverans från inet så var sladden till cpu fläkten helt ute så var tvungen att sätta i den igen.

Fläktkablar brukar inte hoppa ur av sig själva, så det styrker nog att leveransen kan ha gått vilt till. Om du inte redan gjort det, tryck ner grafikkortet så att du är säker på att det verkligen sitter i hela vägen.

Skrivet av Gx rade:

Sen undrar jag vilka 2 kablar det är som är precis ovanför grafikkortet till höger. En har en rund sladd och den andra är platt. Den runda precis under den platta satt ganska löst kan jag tycka så tryckte dit den lite bättre nu.

De är kontakter för USB-uttagen på chassit enligt moderkortsmanualen. Inte särskilt viktiga i det här läget med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fläktkablar brukar inte hoppa ur av sig själva, så det styrker nog att leveransen kan ha gått vilt till. Om du inte redan gjort det, tryck ner grafikkortet så att du är säker på att det verkligen sitter i hela vägen.

De är kontakter för USB-uttagen på chassit enligt moderkortsmanualen. Inte särskilt viktiga i det här läget med andra ord.

Ska jag testa trycka ner grafikkortet? Även fast det startar? Alltså det lyser och fläktarna snurrar

Permalänk
Medlem

Tja!

Datorn är testkörd ordentligt och genomgången när den byggs, har CPU_FAN kabeln ramlat loss tyder det på att burken omskakad i transport.

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b660-...

Var noggran med att cpu fläkten sitter i CPU_FAN och inte i CPU_OPT se sidan 4.

Refererar vi till sidan 15 ser vi att minnena sitter rätt, A2 och B2 kanaler.

Refererar vi till sidan 31 så ser vi att boot LED betyder att datorn inte är bootad in i ett OS.

Dem "runda" kablarna är för front USB, se sidan 19 F_U32 och F_U32C

"Tryck lite" på kablarna så inget sitter löst är det närmsta jag kan råda dig att göra, hör annars omgående av dig till Inet där du köpt burken.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

https://gyazo.com/f0af419b516d20057444efcbfde68c0e

Såhär ser det ut innuti för övrigt. När jag öppnade direkt efter leverans från inet så var sladden till cpu fläkten helt ute så var tvungen att sätta i den igen. Sen undrar jag vilka 2 kablar det är som är precis ovanför grafikkortet till höger. En har en rund sladd och den andra är platt. Den runda precis under den platta satt ganska löst kan jag tycka så tryckte dit den lite bättre nu. Men har inte testat igen om jag får bild efter jag gjort det. Eftersom jag vet inte om det ens har någon betydelse... För övrigt vet jag inte vad jag tycker om kabeldragningen. Allt sitter EXTREMT tight. Alla kablar är väldigt styv och var knappt så jag kunde trycka in cpu fläkt sladden igen för att det var så tight åtdraget.

För det första vem fan drar pci-e kablar från grafikkortet sådär, var dåligt.

Tror det enda du kan göra just nu utan att börja byta ut delar och testa en i taget är att se till att grafikkortet sitter i moderkortet ordentligt. Sen att strömsladdarna är i ordentligt.

Kolla så att RAM är ordentligt isatta också. Är svårt att se när man tittar in såhär men kan ju vara så att de inte "klickat" i korrekt. Har de lyckats med konststycket att kontakten till cpu-fläkten inte satt i ordentligt då vet man ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

För det första vem fan drar pci-e kablar från grafikkortet sådär, var dåligt.

Tror det enda du kan göra just nu utan att börja byta ut delar och testa en i taget är att se till att grafikkortet sitter i moderkortet ordentligt. Sen att strömsladdarna är i ordentligt.

Kolla så att RAM är ordentligt isatta också. Är svårt att se när man tittar in såhär men kan ju vara så att de inte "klickat" i korrekt. Har de lyckats med konststycket att kontakten till cpu-fläkten inte satt i ordentligt då vet man ju inte.

Ska testa lite mer och se. Och sista steget byta till en annan displayport kabel. Men känns inte som det är problemet eftersom jag använder den kabeln till gamla datorn nu utan problem. pci-e kablar är det dom som går ovanför grafikkortet framför cpu fläkten? ifall det är det du menar så håller jag med. Känns som dom borde gå under grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska testa lite mer och se. Och sista steget byta till en annan displayport kabel. Men känns inte som det är problemet eftersom jag använder den kabeln till gamla datorn nu utan problem. pci-e kablar är det dom som går ovanför grafikkortet framför cpu fläkten? ifall det är det du menar så håller jag med. Känns som dom borde gå under grafikkortet.

Ja pci-e kablarna är de som sitter i grafikkortet. Man tycker ju i alla fall att de borde gå åt ett håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja!

Datorn är testkörd ordentligt och genomgången när den byggs, har CPU_FAN kabeln ramlat loss tyder det på att burken omskakad i transport.

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b660-...

Var noggran med att cpu fläkten sitter i CPU_FAN och inte i CPU_OPT se sidan 4.

Refererar vi till sidan 15 ser vi att minnena sitter rätt, A2 och B2 kanaler.

Refererar vi till sidan 31 så ser vi att boot LED betyder att datorn inte är bootad in i ett OS.

Dem "runda" kablarna är för front USB, se sidan 19 F_U32 och F_U32C

"Tryck lite" på kablarna så inget sitter löst är det närmsta jag kan råda dig att göra, hör annars omgående av dig till Inet där du köpt burken.

Vad menas med att datorn inte är bootad i ett OS? Det borde den väl vara eftersom den är testkörd och windows ska vara installerat. Att höra av sig till Inet är väl sista steget om inget annat funkar, drygt när man bor i Umeå och ska skicka den hela vägen ner dit igen efter att ha väntat 2 veckor på nya datorn

Permalänk
Medlem

Tror ni det är lönt att testa med en 1.4 displayport istället för 1.2? Samt ett annat märke. Även fast den 1.2an jag köpte funkar på mitt gamla 1060 6gb