Gammal Android telefon som GPS tracker

Permalänk

Gammal Android telefon som GPS tracker

Hej.

En vän hörde av sig till mig och undrade om man kan göra om en gammal android telefon till en GPS tracker.
Jag letade lite på google och såg väldigt många artiklar om just detta.
Då min vän har en önskan att använda "trackern" utan simkort alternativt att beställa ett kontantkort (Comviq) och ladda på det med 50-100 kr.
Vanligtvis så får man lite "surf". Men den försvinner efter 30 dagar om man inte använder den innan dess.
Så han undrar om det går att använda telefonen som "tracker" även om t.ex "data" är avstängd eller förbrukad.

Jag själv blev intresserad av detta med och det visade sig att vi båda har samma telefon som vi vill göra om till en tracker.

Telefonen är en Sony Xperia S med android 4.1.2.
jag har pillat lite med Google hitta enhet/find device och fått användning av appen när min telefon vart stulen en gång.
Att låsa enheten (trackern), spela upp ljud eller radera innehåll på enheten kräver lite datatrafik.
Men hur e det om man bara vill lokalisera enheten. Krävs det då att man har ett simkort i eller en data anslutning till enheten?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem

Att logga hur telefonen förflyttas kan många appar göra utan datatrafik för det behövs ju bara gps täckning för det.men du måste ju ha kommunikation med telefonen för att läsa av datan. Kommunikation kan vara att du har fysisk tillgång och kolla i kartappen hur den flyttats runt eller så behöver du koppla upp den på nått sätt och du måste inte ha ett simkort för att använda wifi om du inte har fysisk tillgång till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att logga hur telefonen förflyttas kan många appar göra utan datatrafik för det behövs ju bara gps täckning för det.men du måste ju ha kommunikation med telefonen för att läsa av datan. Kommunikation kan vara att du har fysisk tillgång och kolla i kartappen hur den flyttats runt eller så behöver du koppla upp den på nått sätt och du måste inte ha ett simkort för att använda wifi om du inte har fysisk tillgång till den.

Om telefonen skulle bli stulen/ligga i någon väska som blir stulen och man sen tar upp sin primära telefon för att kolla vart den stulna telefonen/väskan som telefonen ligger i befinner sig någonstans så är det väl bara den primära telefonen som använder datatrafik för att ladda ner kartorna i realtid (så vidare man inte har laddat ner kartorna i förväg). Eller har jag fel?

Jag kan ju iofs inaktivera all dataanslutning/ta ut simkortet och vandra ut och se hur det funkar. Kanske är lättare så och jag får väl då ett pålitligt svar hur det fungerar i praktiken. Vissa saker som skall fungera i teorin kanske inte fungerar i paktiken pga olika situationer.
Men att låsa, spärra, skicka ljudnotifikationer eller radera innehåll på telefonen kräver nog att man har en dataanslutning antingen till wifi/wlan eller mobilnätet. Eller?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Om telefonen skulle bli stulen/ligga i någon väska som blir stulen och man sen tar upp sin primära telefon för att kolla vart den stulna telefonen/väskan som telefonen ligger i befinner sig någonstans så är det väl bara den primära telefonen som använder datatrafik för att ladda ner kartorna i realtid (så vidare man inte har laddat ner kartorna i förväg). Eller har jag fel?

Jag kan ju iofs inaktivera all dataanslutning/ta ut simkortet och vandra ut och se hur det funkar. Kanske är lättare så och jag får väl då ett pålitligt svar hur det fungerar i praktiken. Vissa saker som skall fungera i teorin kanske inte fungerar i paktiken pga olika situationer.
Men att låsa, spärra, skicka ljudnotifikationer eller radera innehåll på telefonen kräver nog att man har en dataanslutning antingen till wifi/wlan eller mobilnätet. Eller?

GPS fungerar via att enheten som har detta känner avstånd till olika master. Du måste ha tillgång till någon annan uppkoppling för att kunna få information ifrån den enheten som loggar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Om telefonen skulle bli stulen/ligga i någon väska som blir stulen och man sen tar upp sin primära telefon för att kolla vart den stulna telefonen/väskan som telefonen ligger i befinner sig någonstans så är det väl bara den primära telefonen som använder datatrafik för att ladda ner kartorna i realtid (så vidare man inte har laddat ner kartorna i förväg). Eller har jag fel?

Jag kan ju iofs inaktivera all dataanslutning/ta ut simkortet och vandra ut och se hur det funkar. Kanske är lättare så och jag får väl då ett pålitligt svar hur det fungerar i praktiken. Vissa saker som skall fungera i teorin kanske inte fungerar i paktiken pga olika situationer.
Men att låsa, spärra, skicka ljudnotifikationer eller radera innehåll på telefonen kräver nog att man har en dataanslutning antingen till wifi/wlan eller mobilnätet. Eller?

Att logga hur telefonen rör sig kräver inte nått annat än att gpsen är på och att en lämplig app körs.
Men ska du kunna läsa av hur telefonen förflyttats måste du kommunicera på nått sätt med telefonen, ska du göra det på distans behöver telefonen anslutas till ett nätverk på nått sätt men om det sker via mobildata eller wifi spelar ingen roll.

Skrivet av thom.g:

GPS fungerar via att enheten som har detta känner avstånd till olika master.

Det är satelliter som används för gps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en ny billig telefon med nyare Android, detta kommer att spara mycket irritationsmoment , förmodar att även batteriet i den är slut.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Vilka gps appar funkar offline? De flesta jag testat slutar uppdatera kartan när jag förlorar nätverk. Antar att det finns appar som loggar koordinater offline o sen uppdaterar kartan så fort man är online igen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilka gps appar funkar offline? De flesta jag testat slutar uppdatera kartan när jag förlorar nätverk. Antar att det finns appar som loggar koordinater offline o sen uppdaterar kartan så fort man är online igen?

Alla?
Den enda begränsningen för just datatrafik är kartor. Har du en applikation som kör offlinekartor så krävs inget SIM-kort för att få platsdata.
(Jag vet att Topo kan köras helt och hållet offline)

Edit*
TS - Det finns så fantastiskt mycket färdiga produkter för det segmentet idag att det egentligen inte är värt att ta hand om en gammal telefon (Appar + Batteritid + Kring), då du kan få samma funktionalitet för ett par hundralappar.

Edit2*
Vimla har antagligen det billigaste data-SIMet i Sverige, kör i så fall ett abonnemang, 3GB / 100kr per månad.
Ska du under det får du nog skaffa färdiga lösningar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit2*
Vimla har antagligen det billigaste data-SIMet i Sverige, kör i så fall ett abonnemang, 3GB / 100kr per månad.
Ska du under det får du nog skaffa färdiga lösningar

Det lät dyrt. För GPS tracker behövs inte mycket surf alls. Jag skulle i så fall skaffa ett kontantkort hos Halebop och ladda på med 0.5GB surf för 39:- var 90:e dag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det lät dyrt. För GPS tracker behövs inte mycket surf alls. Jag skulle i så fall skaffa ett kontantkort hos Halebop och ladda på med 0.5GB surf för 39:- var 90:e dag.

Levde i 2015 där alla kontantkort hade giltighetstid på 30 dagar, fel av mig, självklart är kontantkort ett bättre val med 90-dagars giltighetstid

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Levde i 2015 där alla kontantkort hade giltighetstid på 30 dagar, fel av mig, självklart är kontantkort ett bättre val med 90-dagars giltighetstid

Det beror på operatör. Halebop och Telia har som så att så länge man antingen ringt ett samtal, skickat ett SMS eller använt Internet så förlängs giltighetstiden med 1 går. Så det kan gå flera år innan man behöver tanka om man inte behöver surfmängden. Perfekt. Men det är surfen som bara är giltig i 90 dagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Vilka gps appar funkar offline? De flesta jag testat slutar uppdatera kartan när jag förlorar nätverk. Antar att det finns appar som loggar koordinater offline o sen uppdaterar kartan så fort man är online igen?

Jag har tex använt Runtastic för att logga cykelturer, bara att starta och så överför jag "turdata" när jag kommit hem och har wifiuppkoppling. Det finns många andra liknade appar, uppkoppling fyller ingen funktion för att logga positionsdata.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror på operatör. Halebop och Telia har som så att så länge man antingen ringt ett samtal, skickat ett SMS eller använt Internet så förlängs giltighetstiden med 1 går. Så det kan gå flera år innan man behöver tanka om man inte behöver surfmängden. Perfekt. Men det är surfen som bara är giltig i 90 dagar

Ja, det gäller väl samtliga operatörer.
Dvs, SIM-kortet är "giltigt" i form av att det inte deaktiveras, men du förlorar det du laddat med 30/60/90-dagar beroende på typ eller operatör.
Comviq vet jag har kört 12/13 månader från första laddning / senaste användning, kan ha ändrats sedan jag var där iofs.

Det kan dock inte gå flera år innan du behöver tanka, då din surf försvinner efter 90 dagar (eftersom det är giltighetstiden på det "paketet", så oavsett om du förbrukat allt eller inte krävs nya tankningar var 90 dag.

Edit*
Såg att vi mer eller mindre sa samma sak, men ville bara förtydliga att ett surfpaket inte ger dig surf i flera år om du inte använder allt, utan du har 90 dagar på dig att förbruka det, annars försvinner det helt och hållet, men giltighetstiden på själva kortet (innan det deaktiveras) är oftast 12 månader från senaste användning (Sedan går det inte att tanka igen).
Det går väl sätta upp "auto-tank" så man slipper bry sig, 160kr per år är ju ingen summa

Edit*
Jag börjar vara inne på ett kontantkort med autoladdning + "Hitta min enhet" är nästan det smartaste valet egentligen (Nu när Cerberus är borta, annars är denna typen av dolda applikationer fantastiska då du får mer eller mindre admin rättigheter över enheten), då du får en ingångspunkt (Via google-konto) och kan alltid se var den befinner sig, var än du befinner dig. Detta gör även att man slipper tredjeparts-applikationer då allt redan finns klart i ditt Google-konto.

Edit*
(ursäkta)
Cerberus finns att ladda ner som en .apk, och är en applikation jag kan varmt rekommendera då den
1. Körs helt i bakgrunden
2. Kan köras dolt
3. Ger exakta platsangivelser från en annan plats
4. Ger dig möjligheter att rensa/skicka meddelanden eller på annat sätt kommunicera med enheten
5. Använder en väldigt liten datamängd, då den kör med metoden pings, även om du kan välja kontinuerlig spårning
$5 per år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

’Here’ kartor har full navigering offline (måste ladda ner varje land i förhand på några hundra MB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, det gäller väl samtliga operatörer.
Dvs, SIM-kortet är "giltigt" i form av att det inte deaktiveras, men du förlorar det du laddat med 30/60/90-dagar beroende på typ eller operatör.
Comviq vet jag har kört 12/13 månader från första laddning / senaste användning, kan ha ändrats sedan jag var där iofs.

Det kan dock inte gå flera år innan du behöver tanka, då din surf försvinner efter 90 dagar (eftersom det är giltighetstiden på det "paketet", så oavsett om du förbrukat allt eller inte krävs nya tankningar var 90 dag.

Edit*
Såg att vi mer eller mindre sa samma sak, men ville bara förtydliga att ett surfpaket inte ger dig surf i flera år om du inte använder allt, utan du har 90 dagar på dig att förbruka det, annars försvinner det helt och hållet, men giltighetstiden på själva kortet (innan det deaktiveras) är oftast 12 månader från senaste användning (Sedan går det inte att tanka igen).
Det går väl sätta upp "auto-tank" så man slipper bry sig, 160kr per år är ju ingen summa

Med Comviq så måste du ladda på kortet 1 gång per år med någon prisplan/pengar. Hos Halebop/Telia kan det gå flera år innan du behöver ladda på kortet med pengar/prisplan så länge du gör ett samtal/sms eller använder lite surf. Det är en stor skillnad mellan Comviq och Halebop/Telia på giltighetstiden på själva kontantkortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kollade också på detta en gång, alternativt bygga något eget, men fördelarna och hur komplett det blev med en riktig (samt försäkringsbolagets krav) gjorde att det blev en sådan. Dom har egen lösning på abbonemang, låång stand-by tid, zon-indelningar med olika åtgårder beroende på åtgärd,)

Men med mobilen blev det dyrare med laddning varje månad (samma kostnad som abbonemang hos de flesta på minsta-laddning), det konstanta plocka bort o ladda (blev bättre med stor powerbank), signalerna var mycket sämre, samt att allt blev beroende på min tillgänglighet och att ha telefonen på mig....

Men gäller ju såklart vad användningsområdet. Men att kunna plocka in våra arbetsredskap på gården innan dom lämnar landet är guld värt om det funkar. Dock har vi inte testat det på riktigt än som tur är.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Med Comviq så måste du ladda på kortet 1 gång per år med någon prisplan/pengar. Hos Halebop/Telia kan det gå flera år innan du behöver ladda på kortet med pengar/prisplan så länge du gör ett samtal/sms eller använder lite surf. Det är en stor skillnad mellan Comviq och Halebop/Telia på giltighetstiden på själva kontantkortet

Sparar dom pott eller är man på 0 varje månad och måste sätta in pengar?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har tex använt Runtastic för att logga cykelturer, bara att starta och så överför jag "turdata" när jag kommit hem och har wifiuppkoppling. Det finns många andra liknade appar, uppkoppling fyller ingen funktion för att logga positionsdata.

Tack, ska testa den. Både teamfit och Runkeeper slutar logga när jag kommer ut en bit i skogen. Blir alltid ett stort glapp i min rutt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sparar dom pott eller är man på 0 varje månad och måste sätta in pengar?

Vilka? Comviq? Halebop? Beror på prisplan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är satelliter som används för gps.

Jag hade för mig att det fanns master på land som sen kommunicerade uppåt... Men det kanske bara var nån flat-earth-konspiration som jag felaktigt drog till minnes.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med Comviq så måste du ladda på kortet 1 gång per år med någon prisplan/pengar. Hos Halebop/Telia kan det gå flera år innan du behöver ladda på kortet med pengar/prisplan så länge du gör ett samtal/sms eller använder lite surf. Det är en stor skillnad mellan Comviq och Halebop/Telia på giltighetstiden på själva kontantkortet

Det gäller alla kontantkort?
Jag hittar inget som säger att Halebop / Telia skulle hantera sina kontantkort på något annat sätt än alla andra operatörer?

Skrivet av HB Allmäna villkor:

Avtalet upphör med omedelbar verkan utan föregående uppsägning om Kunden inte använt Kontantkortet genom att ringa ett samtal till ordinarie taxa, skicka sms, surfa eller fylla på med värde under en
sammanhängande period om tolv (12) månader.

Det är alltså samma "regler" som gäller oavsett - 12 månader sedan senaste användning och / eller laddning, annars deaktiveras kortet. Hittar inget som skulle säga att Halebop/Telia hanterar detta annorlunda?
(Comviqs anger alltså en laddning per år för vissa, och andra går man på användning, så det beror på. Halebop verkar köra användning + 12 månader på alla, det är nog där skillnaden ligger, men oavsett måste du ladda för att kunna använda det så det blir lite av en död poäng oavsett, då Halebop inte verkar ha någon lång giltighetsplan med data?

Edit*
Comviq hade sin Standard med 0,2GB surf för 100kr och en giltighets tid på ett år, kanske är något som kan funka. Inte hittat någon som erbjuder surf från Halebop med längre än 90 dagar (?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det gäller alla kontantkort?
Jag hittar inget som säger att Halebop / Telia skulle hantera sina kontantkort på något annat sätt än alla andra operatörer?
Det är alltså samma "regler" som gäller oavsett - 12 månader sedan senaste användning och / eller laddning, annars deaktiveras kortet. Hittar inget som skulle säga att Halebop/Telia hanterar detta annorlunda?

Precis det du citerade "Avtalet upphör med omedelbar verkan utan föregående uppsägning om Kunden inte använt Kontantkortet genom att ringa ett samtal till ordinarie taxa, skicka sms, surfa eller fylla på med värde under ensammanhängande period om tolv (12) månader." Notera det jag markerade med fet stil. Så är det inte hos Comviq där står det följande "Om kortet inte tankas inom 12 månader blir det ogiltigt och numret kan inte aktiveras igen. Innestående pengar på saldot går då förlorade." Så hos Telia behöver du inte tanka (eller som de säger fylla på med värde) minst 1 gång per år. Jag har ett Telia SIM-kort som jag inte fyllt på med värde på flera år som fortfarande är aktivt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Tack, ska testa den. Både teamfit och Runkeeper slutar logga när jag kommer ut en bit i skogen. Blir alltid ett stort glapp i min rutt.

Skogen... är du säker på att det inte handlar om att gpsen tappar signalen ? Du kan ju stänga av allt utom gpsen och prova om det blir samma problem på ett ställe som är öppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thom.g:

Jag hade för mig att det fanns master på land som sen kommunicerade uppåt... Men det kanske bara var nån flat-earth-konspiration som jag felaktigt drog till minnes.

Det är inte GPS, men telefoner kan även positionera sig med hjälp av mobilnätsmasterna. precisionen blir dock sämre, särskilt i områden med få master.

Sen finns det föregångare till GPS inom t ex flyg pch sjöfart som använder sig av landbaserade sändare och även differential GPS som kombinerar sattelit med kalibreringssignal från en landbaserad sändare för att få bättre precision.

TS kan kolla på wifog som ger 1 GB för 30kr/mån och all oanvänd surf sparas. Borde räcka fint för spårning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag hade för mig att det fanns master på land som sen kommunicerade uppåt... Men det kanske bara var nån flat-earth-konspiration som jag felaktigt drog till minnes.

Platstjänsterna hos em mobil använder mer saker än bara GPS, men tekniken GPS använder bara satelliter. Man kan såklart använda andra saker som bluetooth-beacons, kända WIFI-nätverk, mobilmasters signalstyrka, ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis det du citerade "Avtalet upphör med omedelbar verkan utan föregående uppsägning om Kunden inte använt Kontantkortet genom att ringa ett samtal till ordinarie taxa, skicka sms, surfa eller fylla på med värde under ensammanhängande period om tolv (12) månader." Notera det jag markerade med fet stil. Så är det inte hos Comviq där står det följande "Om kortet inte tankas inom 12 månader blir det ogiltigt och numret kan inte aktiveras igen. Innestående pengar på saldot går då förlorade." Så hos Telia behöver du inte tanka (eller som de säger fylla på med värde) minst 1 gång per år. Jag har ett Telia SIM-kort som jag inte fyllt på med värde på flera år som fortfarande är aktivt

Skrev till det ovan precis före du svarat, insåg att jag antagligen läst fel
Aktivt ja, men hur är det med data? Ger du då 9kr per MB så tar det slut förbannat fort oavsett, jämfört med om du tar ett kontantkort med 365 dagars giltighetstid, 200MB för 100kr per år?
(Jämfört då med 500MB / 90 dagar / 39kr som ger 156kr per år)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skrev till det ovan precis före du svarat, insåg att jag antagligen läst fel
Aktivt ja, men hur är det med data? Ger du då 9kr per MB så tar det slut förbannat fort oavsett, jämfört med om du tar ett kontantkort med 365 dagars giltighetstid, 200MB för 100kr per år?
(Jämfört då med 500MB / 90 dagar / 39kr som ger 156kr per år)

Jo, men det räcker med 1 SMS/år för att hålla det aktivt. Sedan tror jag inte ens du behöver använda 1MB. Jag har kortet i den dual-SIM telefon, så använder kortet extremt lite. Har det kortet i backup ifall jag mot förmodan skulle hamna på något ställe där Tele2 inte har täckning. Använder kortet mest för att ha ett nummer till att ge till hemsidor där jag inte vet vad de gör med telefonnumret eller till hemsidor jag inte vill ge mitt huvudtelefonnummer till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men det räcker med 1 SMS/år för att hålla det aktivt. Sedan tror jag inte ens du behöver använda 1MB. Jag har kortet i den dual-SIM telefon, så använder kortet extremt lite. Har det kortet i backup ifall jag mot förmodan skulle hamna på något ställe där Tele2 inte har täckning. Använder kortet mest för att ha ett nummer till att ge till hemsidor där jag inte vet vad de gör med telefonnumret eller till hemsidor jag inte vill ge mitt huvudtelefonnummer till

Ja, men i det tänka användningsområdet så blir ju data ganska kritiskt, om det är så att det krävs (beroende på applikation) för att exempelvis uppdatera kartor eller kommunicera med en tredje part var enheten befinner sig.
Detta ställer ju ganska höga krav datamängd, och med en standardprislista enligt exemplet nedan så blir det ett dåligt val, om man ser på andra operatörer?

Exempel
Halebop "Extra Surf" - 39kr / 90 dagar / 500MB. Efter 90 dagar har du ingen surf kvar, och såvitt jag fattat det så har du heller inte dina 39 kr att köpa data för -> Kräver påfyllnad var 90 dag, 156kr per år.

Halebop "Go/Saldo", dvs ladda bara med pengar -> Ingen surf som finns med i paketet, antagande att all surf går via ordinarie taxa @ 9kr / MB. Detta ger dig 17MB per år att använda för 150kr per år, med fördelen att det kan vara aktivt länge -> Beror väldigt mycket på hur mycket data som krävs, du får alltså väldigt lite data för pengarna, även om det har en väldigt lång giltighetstid. Sedan ska vi inte glömma att det är ju trots allt Android, så Google lär ju säkert käka 5MB / Månad i bara användarstatistik...

Comviq "Standard" - 100kr / 200MB / 365 dagars giltighetstid. Inga krav förutom en laddning per år, och du behåller dina 200MB per år. Går även lägga 250kr per år för samma deal men 1GB per år, nackdel att man måste ladda en gång per år, fördel att det går att lägga automatiskt via kortdragning + priset är väl högre eller lägre än halebop beroende på hur man ser det.

Jag kan mycket väl ha missat något, men det jag försöker peka på är att ett aktivt kort spelar ingen roll egentligen, om du måste ha datamängden, då den försvinner lika fort oavsett om kortet är aktivt länge (pga pristaxan på 9kr / MB). Detta spelar ju ingen roll för dig i ditt usecase, då du bara är ute efter ett kort som kan ta emot samtal och ingen data till eller från.

GPS fungerar utan problem utan något SIM-kort, men i slutändan måste man ha ett SIM-kort för att kunna få veta var enheten befinner sig, och där tror jag personligen att Cerberus på $5 per år + Comviq Standard är det bästa valet, då det ger dig en fast årskostnad på ~150kr med autobetalning, vilket tar bort alla fördelar med att ha ett "aktivt" kort då det sköter sig självt oavsett.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skogen... är du säker på att det inte handlar om att gpsen tappar signalen ? Du kan ju stänga av allt utom gpsen och prova om det blir samma problem på ett ställe som är öppet.

Har hänt när jag är ute på åkermark också. Men ska testa att stänga av alla hjälpvarianter, typ wifi o Bluetooth-tracking. Köra "bara" gps o se om det blir bättre.

Ska lägga telefonen i en ficka av nät på utsidan av ryggsäcken också, antennerna är ju inte de bästa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vilka? Comviq? Halebop? Beror på prisplan

Hade ju missat i listan där, bara sett fastpris-varianterna, där nere fanns ju standard. (Comviq i detta fallet).
Guld med trådar som gör att man kollar upp saker en gång till

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här