Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tänker han inte "frispel" som i att bli skogstokig? Förr om åren när vi lirade flipper så sa vi bara knack, typ "Yes, jag fick knack"

Om det har nåt samband vet jag iofs inte, ser själv inte kopplingen

Jo precis, frispel heter det när man spelar flipper och får ett gratis extraspel, men ser inte kopplingen till att få frispel i andra sammanhang däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

Sen så blir ju problemet att både bromsen och gaspedalen är accelerationspedaler.

Du glömde styranordningen

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Tänker han inte "frispel" som i att bli skogstokig? Förr om åren när vi lirade flipper så sa vi bara knack, typ "Yes, jag fick knack"

Om det har nåt samband vet jag iofs inte, ser själv inte kopplingen

Som sagt, döljt i dåtidens dunkel.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jo precis, frispel heter det när man spelar flipper och får ett gratis extraspel, men ser inte kopplingen till att få frispel i andra sammanhang däremot.

"Han fick frispel och började veva".. Det har jag hört.

Permalänk

Att "Tagga ner"..?

Permalänk

Kanske borde tillägga att jag växte upp på södermalm på -70-80 talet.

Permalänk
Medlem

Speed dail: Jag har broschan på 1an och morsan på 2an.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tror att ordet "bugg" aldrig riktigt var tänkt för att beskriva en faktisk insekt, även om ursprunget kom därifrån. Tror det är en mer skämtsam term ända från början. Missminner jag mig inte så var det heller inte en kortslutning, utan insekten fastnade på en bild/lins.

Sen tror jag inte att "gasen i botten" någonsin kommer bli föråldrat. Elbilar kommer aldrig att ta över helt och hållet.

Ööh varför skulle inte el ta över menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bromsen är ju en retardationspedal.

Watch out! Stomp on the retard!

Permalänk
Medlem

"Be kind - Rewind"

"Ärsch, det där lilla fixar vi i klippningen"
(I samband med musik/filmproduktion när man faktiskt "klippte och klistrade" i fysiska band/rullar)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Säg det igen så ska jag spela in det på nagelbanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

"Slå en signal" är väl ännu mer relevant nu än när man hade nummerskiva? Nu "slår" man ju verkligen fram numren.

Därför så många har spruckna skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Pedalen för Momentbegäran

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Som ett brev på posten" - förutom räkningar, vem skickar fysiska brev nuförtiden?

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

"Retur"-tangenten på tangentbord. Hur många idag vet att den benämningen kommer från vagnreturen på gamla skrivmaskiner?

Har du aldrig fått/skickat julkort? Jag gör det varje jul i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

“Han är bakom flötet” <— Handlar om fiske men fattar inte varför någon runt spöet skulle vara utvecklingsstörd.

Skrivet av thom.g:

Datamaskin hörde jag en säga i fredags på ett möte, om en dator. Inte så modernt men alla förstod ändå.

Panschis va?

Skrivet av Chromatic:

"max/full patte" har verkligen försvunnit ur överklockningskulturen!

Jag säger fortfarande full patte ifråga om köra ett fordon så fort det går 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har du aldrig fått/skickat julkort? Jag gör det varje jul i alla fall.

Lite boomervarning på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Bensinen förgasades innan den sprutades in i motorn. Nyare bensinmotorer brukar ha direkt insprutning av luft och bränsle istället.

Skrivet av Darc:

Program är väl utdaterat nu. Allt är appar, även på PC.

Alla applikationer är program, men det finns program som inte är applikationer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bensinen förgasades innan den sprutades in i motorn. Nyare bensinmotorer brukar ha direkt insprutning av luft och bränsle istället.

Alla applikationer är program, men det finns program som inte är applikationer.

App - Applikation ... från det engelska ordet application, vilket betyder just "dataprogram". Så det är mer eller mindre synonymer.

Sedan så har både applikation och program väldigt många fler betydelser... så ja, det är rätt och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man har väl en ’gaspedal’ även i en elbil i och för sig, och att trycka den i botten/golvet betyder ju fortfarande något

Skrivet av Thomaseron:

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Skrivet av Maaxan:

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Skrivet av Joppis:

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Skrivet av microblaze:

Pedalen för Momentbegäran

Gaspedalen lär ju vara så benämnd för att när man hade förgasare och helt analoga motorer så hade du en mekanisk koppling mellan pedalen och spjällhuset, du bad om mer förgasat drivmedel och luft med pedalen. Idag så har ju varenda bil en elektronisk gaspedal, dvs när du trycker ner gaspedalen på låt säga 10% (i en bile med ICE) räknar bilens mjukvara ut hur öppet spjällhuset ska vara, hur mycket drivmedel som ska sprutas in (och i automatväxlade bilar även vilken växel som ska läggas i) för motorn ska leverera den effekt du förväntar dig. I en elbil så får du bara det vridmoment du begär direkt.

Vill vi ha ett namn som faktiskt beskriver vad gaspedalen gör idag så är nog "vridmomentsbegäranspedal" (eller "momentbegäranspedal" som microblaze skrev) det närmsta vi kan komma.

Finns för övrigt typ bara fördelar med en elektronisk gaspedal eftersom du med datorn i bilen kan optimera för så många olika scenarion, typ ha vidöppet spjäll och spruta in väldigt lite bränsle när du ligger på motorvägen eller att köra med vidöppet spjäll för att få fart på din turbo för att sedan stänga spjället och sedan gradvis öppna det om du är intresserad av att maximera effekten istället.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tror att ordet "bugg" aldrig riktigt var tänkt för att beskriva en faktisk insekt, även om ursprunget kom därifrån. Tror det är en mer skämtsam term ända från början. Missminner jag mig inte så var det heller inte en kortslutning, utan insekten fastnade på en bild/lins.

Sen tror jag inte att "gasen i botten" någonsin kommer bli föråldrat. Elbilar kommer aldrig att ta över helt och hållet.

Det var en mal som fastnade i ett relä: Operators traced an error in the Mark II to a moth trapped in a relay, coining the term bug. This bug was carefully removed and taped to the log book. Stemming from the first bug, today we call errors or glitches in a program a bug.
Men att byta ut det nu är nog drygt, många ikoner för debugging är ju just en insekt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tänker han inte "frispel" som i att bli skogstokig? Förr om åren när vi lirade flipper så sa vi bara knack, typ "Yes, jag fick knack"

Om det har nåt samband vet jag iofs inte, ser själv inte kopplingen

Skrivet av Squallie:

Jo precis, frispel heter det när man spelar flipper och får ett gratis extraspel, men ser inte kopplingen till att få frispel i andra sammanhang däremot.

Har för mig att knack var när man fick en eller flera extra kulor samtidigt. Frispel däremot var att man fick ett helt nytt spel (3 nya liv typ) , och att det då blinkade och plingade som "en galning" . Därav att få "frispel". Kan vara en okvalificerad killgissning också.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Förr fanns en slipsten på varje gård. Det var en konst att slipa yxor, knivar och liar. Det behövdes lagom vatten på stenen och lagom takt när man drog veven. Veta hur en slipsten ska dras syftar på att man förstår hur man ska bete sig för att nå det önskade resultatet. Oftast tänker man då på använd list och psykologisk skicklighet.

https://sv.wiktionary.org/wiki/veta_hur_en_slipsten_ska_dras

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

I internets barndom när vanliga Svenssons börja få det i hemmet, så vill jag minnas att man ofta sa ”jag ska surfa på nätet”.

Idag är det mer ” det får du google:a”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vilken bra tråd

Skrivet av frankof:

Det där är "roligt", den versionen av Lotus som vi använder på jobbet har en upp pil för att spara, diskett ikonen är ju "kristall klar" (om du vet vad en diskett är)

Sparar uppåtpilen möjligen exklusivt till molnet? Intuitivt tycker man ju att den bör peka nedåt om det rör sig om lokalt sparande.

I övrigt är "molnet" på temat teknikrelaterat språkbruk en term jag förmodligen aldrig riktigt kommer kunna förlika mig med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite boomervarning på den

Eftersom Postnord gnäller varenda år om trycket som uppstår kring jul lär det knappast vara en lokal företeelse. Därav mitt svar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattisgn:

Ööh varför skulle inte el ta över menar du?

Långsam laddning, begränsad räckvidd, höga kostnader, dom flesta bilarna går dessutom sönder inom 10 år (vissa bara 5 år om man har tur) och är dyra att laga. Fördelarna är inte jättemånga heller, kostar inte lika mycket att "tanka", och färre utsläpp under drift, men även där så har elbilar andra "miljöutgifter" som ibland blir större än för en vanlig bensinbil. Dessutom så räknar man på att elen som man laddar är ren, vilket inte ofta är fallet.

Populariteten hos elbilar är fortfarande väldigt syntetisk om du frågar mig, och lite av en "fluga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Eftersom Postnord gnäller varenda år om trycket som uppstår kring jul lär det knappast vara en lokal företeelse. Därav mitt svar.

Jo jag köper det, men julkort precis som andra postförsändelser har nog minskat markant och är på nedgång för iaf alla under 35.

Postnord gnäller för att belastningen är ojämn och därmed kräver extra jobb, de behöver nog extra mycket personal precis när folk vill vara lediga och så...

Inget illa menat med den kommentaren innan, kände bara att det är få jag känner som fortfarande skickar fysiska julkort. Mer vanligt med en video via WhatsApp eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Snacka om att uppfinna hjulet på nytt och krångla till det
Gaspedal > accelerationspedal alla dagar i veckan.

Fartpedal?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Veva ner rutan, Det gör man inte längre, eller jag har inte gjort det sedan 90-talet iaf.

Tyvärr var det tillval (kostade extra) att få elhiss på rutorna i baksätet på den 2015 eller 2016 års Toyota Yaris Hybrid som föräldrarna skaffade något av de åren. Så man vår veva ner rutorna bak :/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Fartpedal?

Öspedal kanske?