Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM

Hej!
Jag har för tillfället 16gb ram, två stycken 8gb. Jag vill uppgradera till 32gb ram. Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att göra detta? Efter lite research har jag insett att man ska köpa likadana ram minnen som redan finns i datorn då det annars kan skapa krångel. Är det bästa sättet att köpa två helt nya 16gb ram och ersätta de gamla eller ska jag köpa två till 8gb ram? Jag hittar inte mitt nuvarande ram någonstans, finns det något ram minne jag kan köpa som passar med mitt nuvarande?
Mitt nuvarande ram: Ballistix Sport LT DDR4 16GB (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riipze:

Hej!
Jag har för tillfället 16gb ram, två stycken 8gb. Jag vill uppgradera till 32gb ram. Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att göra detta? Efter lite research har jag insett att man ska köpa likadana ram minnen som redan finns i datorn då det annars kan skapa krångel. Är det bästa sättet att köpa två helt nya 16gb ram och ersätta de gamla eller ska jag köpa två till 8gb ram? Jag hittar inte mitt nuvarande ram någonstans, finns det något ram minne jag kan köpa som passar med mitt nuvarande?
https://www.komplett.se/img/p/800/1118558.jpg

Om dina RAM-minnen ej finns att köpa och det visar sig omöjligt att hitta ett beg:at set av samma modell skulle jag säga att det mest bekymmersfria är att leta upp ett 2x16GB kit och sälja av ditt gamla till någon som letar efter 16 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Vad har du i övrigt för system? Är det nödvändigt med lågprofil-minnen?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riipze:

Hej!
https://www.komplett.se/img/p/800/1118558.jpg

Du kan ta reda på vad det är för chip (samsung B, Micron E) eller motsv. och ta reda på om du har dual eller single rank, har du single rank ska det mycket till för att minnen med samma chip och dem bägge kitten är single rank så ska det fungera fint, men det är inte så lätt att ta reda på detta utan att ha stickorna i din ägo.
Du kan då köpa ett kit med samma MT/s och tajmings så borde det funka och funkar det inte så kan du ångra köpet.

Det är dock enklare att köpa ett 2x16GB kit och sälja de gamla stickorna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.