Byta grafikkort med bara en arm?

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort med bara en arm?

Min vanliga "tur":
Har väntat i två år (som många andra) på att köpa ny GPU. Har äntligen fått hem ett XFX R6600 XT, den med tre fläktar.
Bröt armen samma dag som grafikkortet kom, och blir "enarmad" i två månader eller mer enligt doktorn.

Går det att byta grafikkort med bara en arm utan att sabba burken?
Någon som har försökt och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Det rör sig om två datorer, gamla GPU, GTX1660S, ska tas ur ett Asus Strix B550F och stoppas in i ett Asus Strix B560F, och nya kortet ska in i Asus Strix B550F. Går det att göra med en arm ("fel arm till råga på allt elände"), med den andra armen i mitella? Möjligen kan jag använda den brutna armens hand för att "styra lite", men knappt det ens.

Nya grafikkortet har dubbla prestandan i princip mot det gamla, om jag får tro alla benchmarks. Blir frustrerande att ha nya kortet i kartong på hyllan hela sommaren, speciellt nu när man har fått tid att spela lite.

Mina kompisar är snälla, men vågar inte att låta dom greja med burkarna då de kör med konsol och laptop.
Hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Vilken skit. Nu vet jag inte riktigt hur dina prylar sitter fast, men någon hjärnkirurgi är det ju inte att byta grafikkort. Du ska ha väldigt klumpiga kompisar om de inte kan hjälpa dig. Det du ska göra är väl någon variant av att skruva loss ett par skruvar, dra loss strömkablar, öppna en hasp och lyfta ur det gamla kortet. Sen ska du trycka i det nya, skruva fast och peta i strömkabeln. Om dina kompisar inte lider av muskelsjukdomar eller har våldsamma spasmer i armarna, så borde de kunna hjälpa dig.

Det går nog att göra med en arm om man vet vad man gör, men de där kablarna kan sitta rätt rejält. Två friska händer som kanske behöver lite guidning i lugn och ro, det är nog ändå bättre än en lite mer kompetent, "fel" hand. Häng på dem ett ESD-armband om du bemödar dig med sånt, och ta det lugnt och metodiskt.

Även om oddsen är dåliga, så kan vi försöka så här också: Var i Sverige bor du?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det går nog, bara 2 3 skruvar sen är det ute.

Permalänk
Medlem

Det svåra blir att trycka ner säkerhetssprärren samtidigt som du drar ur kortet.

Ingen granne du kan fråga?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av OtisH:

Det går nog, bara 2 3 skruvar sen är det ute.

Har man en stor CPU-kylare så kan det vara knöligt att komma åt haspen så att kortet lossnar, Vet inte om den mekaniken är sönder för dig eftersom du bara drar ut kortet ;P?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vilken skit. Nu vet jag inte riktigt hur dina prylar sitter fast, men någon hjärnkirurgi är det ju inte att byta grafikkort. Du ska ha väldigt klumpiga kompisar om de inte kan hjälpa dig. Det du ska göra är väl någon variant av att skruva loss ett par skruvar, dra loss strömkablar, öppna en hasp och lyfta ur det gamla kortet. Sen ska du trycka i det nya, skruva fast och peta i strömkabeln. Om dina kompisar inte lider av muskelsjukdomar eller har våldsamma spasmer i armarna, så borde de kunna hjälpa dig.

Det går nog att göra med en arm om man vet vad man gör, men de där kablarna kan sitta rätt rejält. Två friska händer som kanske behöver lite guidning i lugn och ro, det är nog ändå bättre än en lite mer kompetent, "fel" hand. Häng på dem ett ESD-armband om du bemödar dig med sånt, och ta det lugnt och metodiskt.

Även om oddsen är dåliga, så kan vi försöka så här också: Var i Sverige bor du?

Göteborg. Jag ska väl kolla om dom kan ställa upp. Men de har aldrig byggt några burkar. De är lite åt de hållet att de kan sätta in en betamax i en vhs. Tror en försökte med detta på 90-talet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det svåra blir att trycka ner säkerhetssprärren samtidigt som du drar ur kortet.

Ingen granne du kan fråga?

Tyvärr är det jag som brukar hjälpa dom. Så jag känner till deras kompetensnivå så att säga.
Nåja, både armbrottet och grafikkortet fick jag idag, ska väl vänta några dagar innan jag bestämmer mig.
Kanske är bäst.

Edit: Det är just den manövern med spärren jag tänker på.
Ska kolla om det finns någon guide på YT med tips för enarmade nördar. Kanske finns?

Permalänk

Gått bra för mig i alla år.

Inklusive här om veckan när serva mitt grafikort.

Lossade pcie spärren först och drog sen ur kortet som jag Alltid gjort spärren trycker ur kortet lite så den låser inte fast det igen om du inte har nån återfjädrande variant.

Sen äde bara med stadigt tag och dra ur det sista ur sloten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gått bra för mig i alla år.

Inklusive här om veckan när serva mitt grafikort.

Lossade pcie spärren först och drog sen ur kortet som jag Alltid gjort spärren trycker ur kortet lite så den låser inte fast det igen om du inte har nån återfjädrande variant.

Sen äde bara med stadigt tag och dra ur det sista ur sloten.

Alltså med en arm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Göteborg. Jag ska väl kolla om dom kan ställa upp. Men de har aldrig byggt några burkar. De är lite åt de hållet att de kan sätta in en betamax i en vhs. Tror en försökte med detta på 90-talet!

Det var fel landsända för min del. Det är nog bara marginellt svårare att sätta i in ett grafikkort än en videokassett, faktiskt.

Kolla i den här tråden. Det kanske finns någon god samarit med en soft spot för enarmade stackare i Göteborg. Det är ju inget stort projekt, liksom. Det gör man medan kaffet kokar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag tror du klarar det med en arm ändå. Kanske lite klurigt att "hålla upp" grafikkortet samtidigt som du skruvar i chassit så att kortet förblir rakt men tror du fixar det efter lite pustande. Möjligtvis PCI spärren blir väl jobbig men jag brukar bara använda en hand/ett finger eller en plattmejsel för att trycka ner den så tycker det borde gå.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Networker:

Alltså med en arm då?

A jag orkade inte leta fram mitt esd arm and så höll i chassit med den andra handen för att potentialutjämna mot chassit/komponenterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in med ett förmodligen, men känns lite smårisky

Ville också bara säga att det var en lite fin tråd på något konstigt vis. Det kändes som ett så ”skönt” problem i relation till allt annat jobbigt i världen Verkligen inga klagomål på lyxproblem eller så. Förstår absolut dilemmat! Frågan kändes bara så genuint chill på något sätt Aja, kvällströttheten som gör sig påmind. Lycka till oavsett hur du gör och hoppas armen läker snabbt så du faktiskt kan spela lite framöver också

Permalänk
Medlem

Tror jag sett Linus göra det på YT när han hållit i en kamera i andra handen. Spontant känns det som det bästa vore att lägga chassi på sidan, lossa strömkablar, skruvar, spärrknapp och sist dra ur kortet.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Förlåt frågan men går det spela med en arm?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Monkey Island

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har lossat flertalet grafikkort med endast en hand. Med rätt knyck behöver man inte heller öppna spärren på moderkortet för att få till det. Jag har nog aldrig försökt göra det med vänster (fel) hand vad jag vill minnas mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ta det som en utmaning.
Har själv vikit en origamaitrana med bara en hand som utmaning, det gick, men tar ju längre tid än att använda båda händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ta det som en utmaning.
Har själv vikit en origamaitrana med bara en hand som utmaning, det gick, men tar ju längre tid än att använda båda händerna.

Apropå utmaningar. Har inget med att montera grafikkort med en arm att göra men det Staffan Gereonsson gjorde nyss är enastående. Skulle själv inte klarat 16 mil fullt frisk fast jag är enormt vältränad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Mina kompisar är snälla, men vågar inte att låta dom greja med burkarna då de kör med konsol och laptop.
Hur ska man göra?

Ta datorerna till valfri datorbutik. Inet t.ex. tar 199 kr för ett grafikkortsbyte. Borde bli 398 kr för två datorer. Det är rätt överkomligt om du tillfälligt inte är i stånd att fixa detta själv. Bättre det än att riskera att ha sönder datorn.

Kompisarna kan ju ställa upp med skjuts och datortransport?

Alternativt, det finns någon tråd här på forumet för "datorbyggarhjälp". Du kanske kan få hjälp beroende på var du bor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ta datorerna till valfri datorbutik. Inet t.ex. tar 199 kr för ett grafikkortsbyte. Borde bli 398 kr för två datorer. Det är rätt överkomligt om du tillfälligt inte är i stånd att fixa detta själv. Bättre det än att riskera att ha sönder datorn.

Kompisarna kan ju ställa upp med skjuts och datortransport?

Alternativt, det finns någon tråd här på forumet för "datorbyggarhjälp". Du kanske kan få hjälp beroende på var du bor?

Funderar på att trycka i Radeonkortet i B560F-datorn (intel 11400), för datorn saknar GPU (har bara integrerad). Blir nog lättast för då slipper jag ta ut gamla 1660S. Klarar nog det, datorn står lättåtkomligt på golvet.

Om några dar ska en sån här intel-blå mojäng skruvas in i armen, och efter det blir det antagligen svårare byta GPU i några veckor. Så ska testa till helgen. Tack för alla bra tips allihop!

Tydligen är det världsunikt att sätta i ett grafikkort med bara en arm, hittade inte något alls på nätet om detta. Nåja, någon ska ju vara först..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Förlåt frågan men går det spela med en arm?

Handen funkar, det är armen som är av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Tror jag sett Linus göra det på YT när han hållit i en kamera i andra handen. Spontant känns det som det bästa vore att lägga chassi på sidan, lossa strömkablar, skruvar, spärrknapp och sist dra ur kortet.

Linus tappar ju grejer typ varje gång han håller i hårdvara. Hehe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Funderar på att trycka i Radeonkortet i B560F-datorn (intel 11400), för datorn saknar GPU (har bara integrerad). Blir nog lättast för då slipper jag ta ut gamla 1660S. Klarar nog det, datorn står lättåtkomligt på golvet.

Om några dar ska en sån här intel-blå mojäng skruvas in i armen, och efter det blir det antagligen svårare byta GPU i några veckor. Så ska testa till helgen. Tack för alla bra tips allihop!

Tydligen är det världsunikt att sätta i ett grafikkort med bara en arm, hittade inte något alls på nätet om detta. Nåja, någon ska ju vara först..

Jag vet att jag bröt armen för några år sedan och jag hade definitivt hoppat att göra det med bara en arm. Bara en sån grej att köra igenom strömkabeln från nätdelen genom eventuellt kabelhanteringshål kan vara krångligt utan en hand att peta igenom kabeln och en till att fånga upp den med.

Med det sagt så är det säkert möjligt, bara jobbigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Networker:

Göteborg.

PM:a om du vill ha hjälp.
Vette 17 var ESD-bandet tog vägen i senaste flytten då jag ändå inte brukar använda det, kan kolla i källaren nör jag kommer hem sen. Men vill du ha ESD-skydd av något slag så får du räkna med att bidra med det själv, kan svänga förbi Inet/Webhallen på vägen och köpa åt dig om du vill.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

PM:a om du vill ha hjälp.
Vette 17 var ESD-bandet tog vägen i senaste flytten då jag ändå inte brukar använda det, kan kolla i källaren nör jag kommer hem sen. Men vill du ha ESD-skydd av något slag så får du räkna med att bidra med det själv, kan svänga förbi Inet/Webhallen på vägen och köpa åt dig om du vill.

Tackar å det varmaste!
Men jag tog två citodon i morse, och fixade grafikkorten i förmiddags. Kan säga att det tog typ två timmar, mot normalt sett fem minuter. Ett tips är att använda häftmassa på skruvmejseln, även om den är magnetisk. Häftmassan gör att skruven inte trillar ner i lådan. (Häftmassa mellan skruv och mejsel).

ESD-armband är jobbiga, kommer alltid bort när man behöver dom. Har numera en dedikerad kartong jag lägger dessa i. Har även en antistatmatta jag köpte något år sedan på Kjell. Ingen snygg som Gamers Nexus, utan den är grå. Men den duger. Tycker ESD-armbanden har alldeles för kort sladd. Brukar lossna några gånger när man grejar. Fattar inte varför sladden ska vara så sabla kort. Borde vara en meter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet att jag bröt armen för några år sedan och jag hade definitivt hoppat att göra det med bara en arm. Bara en sån grej att köra igenom strömkabeln från nätdelen genom eventuellt kabelhanteringshål kan vara krångligt utan en hand att peta igenom kabeln och en till att fånga upp den med.

Med det sagt så är det säkert möjligt, bara jobbigt.

Hade jag behövt göra "cable management" hade jag absolut skippat det. Men när jag byggde burkarna så drog jag fram kabeln. AMD-burken hade redan grafikkort, och intelburken jag byggde i januari/februari hade jag förberett för grafikkort.

Kan säga att intelburken från februari i år är min "b-burk", så jag köpte ett billigt Bitfenix-chassie, 300 spänn på webbhallen, för två år sedan till annat bygge (AMD-bygget), men ångrade mig när jag unboxade den. En svart, rätt snygg men intetsägande burk. Världens billigaste och tunnaste plåt. Trots att det är ett miditower väger lådan knappt två kilo. Vilket jag idag var överlycklig för. Chassiet heter "Bitfenix Nova". Kan faktiskt rekommendera den till budgetbygge. Tittar man på den så verkar den inte ha något luftflöde alls, men den är lika kall som min Fractal Design C. Vassa kanter inne i lådan, så man skär sig lätt. Den har nästan noll plats för cable management men det kvittar då den är fönsterlös. Sitter ett BeQuiet modulärt PSU på 600W som är heltyst. Tyvärr så finns det ingen "källare" i burken, men den är fönsterlös som sagt.

Är man typen som gillar att titt som tätt skruva i burken (jag är en sån typ) så ska man inte ha den. Men bygger/skruvar man bara "en gång" så är burken bra. Har RGB på allt, men lådorna är utan glas, så det syns inte. Jag är en sådan som stör mig på RGB då jag vill ha det mörkt när jag spelar etc.

Ursäkta att jag svamlade lite nu. Kan vara citodonet..

Permalänk
Inaktiv

1. klicka på spärr
2. ta ut grafikkort

Vad är ni för djur som sliter i kortet samtidigt?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Networker:

Tackar å det varmaste!
Men jag tog två citodon i morse, och fixade grafikkorten i förmiddags. Kan säga att det tog typ två timmar, mot normalt sett fem minuter. Ett tips är att använda häftmassa på skruvmejseln, även om den är magnetisk. Häftmassan gör att skruven inte trillar ner i lådan. (Häftmassa mellan skruv och mejsel).

ESD-armband är jobbiga, kommer alltid bort när man behöver dom. Har numera en dedikerad kartong jag lägger dessa i. Har även en antistatmatta jag köpte något år sedan på Kjell. Ingen snygg som Gamers Nexus, utan den är grå. Men den duger. Tycker ESD-armbanden har alldeles för kort sladd. Brukar lossna några gånger när man grejar. Fattar inte varför sladden ska vara så sabla kort. Borde vara en meter längre.

Skönt att du löste det, hoppas armen läker fint!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|