AMD Radeon RX 7900 XT kan bli först med PCI Express 5.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det är inte att hindra utvecklingen, snarare tvärt om.
Det jag säger skulle vara en trevlig grej att ha är att kunna välja om kortet kan köras i 8x eller 16x. Kanske genom två olika bios, eller en liten fysisk switch på kortet, vet inte hur det skulle fungera i praktiken.
För då skulle dom som sitter på PCIe 5.0 (och 4.0??) kunna välja 8x och spara PCIe lanes till annat om dom har behovet att även sätta i andra instickskort. Medan dom på PCIe 3.0 skulle kunna använda 16x för att fortfarande kunna få ut fulla prestandan utav grafikkortet.

Fast på vilket sätt är det annorlunda mot hur PCIe-banorna brukar delas upp? Många moderkort kan dela upp processorns 16x banor på två PCIe-portar så att man får x16 när en port används och x8/x8 när båda används. Användaren behöver inte välja hur många banor grafikkortet ska använda, det sköter moderkortet automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast på vilket sätt är det annorlunda mot hur PCIe-banorna brukar delas upp? Många moderkort kan dela upp processorns 16x banor på två PCIe-portar så att man får x16 när en port används och x8/x8 när båda används. Användaren behöver inte välja hur många banor grafikkortet ska använda, det sköter moderkortet automatiskt.

Nu när du säger det så inser jag ju att du såklart har helt rätt, vet inte hur jag kommit in på detta villospår. Tror jag kanske blandade ihop det med att bara ha en 8x fysisk kontakt och sedan inte tänkte speciellt långt och snöade in mig på något konstigt tankespår, jag vet inte :^)