Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Fractal design define, chassi låter.

Hej.

Köpte en dator med fractal design defin med glassida här på marknaden.
Med I7-9700K, rog strix Z390-F gaming etc.
Datorn tror jag var helt tyst när jag köpte den.
Men stoppade in ett grafikkort och 2st HDD.
Efter det låter den, vet inte riktigt vad jag gjort.
Den surrar liksom, som en fläkt.
Sätter jag handen på den blir datorn tyst.
Nu har jag tryckt in en träkil under datorn så dom 2 främre fötterna inte nuddar golvet.
Och då är den tyst, trycker jag lite på datorn börjar den låta lite.

Hade innan en dator med fractal design låda, då fanns inte detta problem.
Jag borde inte vara ensam i världen om detta problem.
Vad kan jag göra i lådan för att slippa ljudet?

Permalänk
Medlem

Tryck in toa papper i panelerna och se till dörren är riktigt intryckt.
Kanske köp silicon fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Hej.

Köpte en dator med fractal design defin med glassida här på marknaden.
Med I7-9700K, rog strix Z390-F gaming etc.
Datorn tror jag var helt tyst när jag köpte den.
Men stoppade in ett grafikkort och 2st HDD.
Efter det låter den, vet inte riktigt vad jag gjort.
Den surrar liksom, som en fläkt.
Sätter jag handen på den blir datorn tyst.
Nu har jag tryckt in en träkil under datorn så dom 2 främre fötterna inte nuddar golvet.
Och då är den tyst, trycker jag lite på datorn börjar den låta lite.

Hade innan en dator med fractal design låda, då fanns inte detta problem.
Jag borde inte vara ensam i världen om detta problem.
Vad kan jag göra i lådan för att slippa ljudet?

Det låter som att du har vibrationer i chassit, sannolikt på grund av hårddiskarna och / eller grafikkortets fläktar. Se till att du har någon form av gummi eller skum i vaggorna som dämpar detta så skall det nog bli bra

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fractal Designs chassin har haft en del problem med att dammfiltren gärna börjar vibrera och låta från t.ex. hårddiskvibrationer. Så du kan kolla om du kan lokalisera problemet till något av dammfiltrerna (glöm inte filtret under chassit om du har ett sånt).

Permalänk
Medlem

Och en stor dubbelfläkt noctua, till processorn.
Köp silikonfötter kan vara ett alternativ om detta inte får en lösning.
Där det behövs gummi så finns det, hdd etc.
Datorn blir ljudlös med en träkil under, tror inte det har med dammfilter att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fractal Designs chassin har haft en del problem med att dammfiltren gärna börjar vibrera och låta från t.ex. hårddiskvibrationer. Så du kan kolla om du kan lokalisera problemet till något av dammfiltrerna (glöm inte filtret under chassit om du har ett sånt).

Dammfiltret på toppen av mitt Fractal design Define C började vibrera efter ett halvår. Satte lite (lite alltså) häftmassa på fyra punkter, en i varje hörn på dammfiltret. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Två saker är normalt inblandade i problem som detta:

1) någon av datorns mekaniska komponenter (hdd eller fläkt) tar i chassit trots ev. gummibussningar
2) vibrationerna från den komponenten fortplantas till chassits plåt, där någon del får självsvängningar = oljud

Eventuellt är det något av fläktfiltrena snarare än plåten som snappar upp vibrationerna. Det som händer när du lägger handen på chassit eller sätter in en kil under är att de mekaniska spänningarna i chassits metalldelar ändras, så att självsvängningen stoppas. Kilen är ingen lösning utan mer ett sätt att dämpa symtomet. Det kan räcka med att du flyttar eller bara stöter till chassit lite för att lösningen plötsligt ska sluta fungera.

(Jag syftar alltså inte på elektriska spänningar, utan mekaniska krafter som får materialet att uppföra sig olika beroende på hur trycket på materialet ändras)

Normalt skulle jag börja med att försöka ta reda på vilken fläkt, hårddisk eller liknande som orsakar de vibrationer som tar sig ut till chassit. Samt därefter undersöka vad i upphängningen av den komponenten som gör detta möjligt. Men eftersom du fått tips på fläktfiltren redan, och dessa är lätta att flytta på, så skulle jag i detta fall göra som @perost föreslår: ta bort dem ett och ett och se om problemet försvinner (låt datorn gå några minuter efter att du rört den, för ibland kan problemet komma tillbaka först efter en stund).

Jag utesluter inte att delar kan plocka upp vibrationer trots att alla gummibussningar fungerar som de ska. Men normalt ska bussningarna räcka för att plåten inte ska svänga. Möjligen är fläktfiltren mer känsliga.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och råd/förslag, har tyvärr ej ännu hunnit öppna datorn.
Återkommer.

Permalänk
Medlem

Du har svaret i frågan Vita HDD burar är min avancerade killgissning. Går att spänna ut flärparna och trycka dit dom igen. Detta baseras på egen erfarenhet.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe