Permalänk
Avstängd

Spricker IT-bubblan "snart"?

Tolkningsfritt över mätbar definition för ordet "snart".

Jag såg nyss följande video från den halvsarkastiska kodaren Fireship:

I och med pågående samverkande händelser runtom i världen så vad tror du: Tror du att IT-bubblan kommer att spricka "snart"? Och vad i mer konkreta termer innebär det att den faktiskt "spricker"?

(FireFox hängde sig när jag klickade tillbaka på Synonymer.se i en helt annan flik med endast 5 flikar öppna så jag fick skriva om inlägget och korta ned det, men skrev om att massa IT-bolag sagt upp folk, tappat börsvärde, mm, - för det saknas fortfarande funktionen av tillfälligt sparande av utkast av "Nytt inlägg" på ett nätforum dedikerat till IT-teknik...)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tror inte vi lär se en bubbla likt den förra men kanske underskattar hur enormt övervärderade vissa bolag är.

Tesla är ju en bubbla som lär spricka dock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Samhället kan kollapsa av flera anledningar. Alltifrån klimatförändringar, teknik tar våra jobb (luddism), till en massa saker politiska orsaker. Om samhället faller så känns IT som ett jobb som faller rejält. Detta av anledningar att det är så extremt många som jobbar med det och det är ett jobb som inte precis är efterfrågat när samhället har kollapsat.

Om inte något större händer så tror jag vi får se mer IT. Och överallt man går i samhället så ser man arbetsuppgifter som hade gått att automatisera bort ganska enkelt. Där ett stort problem är vissa individers tröghet.

Permalänk
Medlem

Låt oss IT-intresserade syssla med saken. Vi vill inte ha och göra med folk som egentligen skulle bli advokater eller läkare. Vi klarar oss bäst själva. Svar på fråga: ja, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Det finns trender och upphaussade företag och individer inom alla branscher så... inget jag djuplodat i så vete fan om "IT" just nu är betydligt större än det borde vara så att säga, men det är garanterat inget som är konstant utan varierar över tid. Har företag övervärderats och inte kan hålla sig flytande eller expandera på vissa marknader på rätt sätt så lär de krympa, omorganiseras, köpas upp och förändras eller helt enkelt försvinna.

IT är ett brett område med en mängd olika inriktningar om man kollar bara på tekniska kompetenser och domänkunskaper, med överlappning på ingenjörs- och konstruktionsområdet så ur den synvinkeln så lär det vara relevant för lång framtid, i någon form.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nja - vet inte om det specifik handlar om IT, utan som jag ser det är det snarare en konsekvens av att tiden med ständigt sjunkande räntor nu sannolikt är över. Detta påverkar givetvis hela samhället, men märks särskilt tydligt vid värdering av framtida vinster. När företag med spännande "framtidsteknik" ska värderas används en diskonteringsränta (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalkylr%C3%A4nta) för att få fram vad de framtida kapitalströmmarna är värda idag. När räntan är låg blir nuvärdet av framtida inkomster högt, medan värdet snabbt sjunker vid stigande/normal ränta.

Eftersom vi haft en lång period av sjunkande räntor så har det varit fullt logiskt att värderingarna inom IT/Tech stigit, medan det är precis lika logiskt att dessa bolag nu sjunker när räntorna går åt andra hållet. Särskilt då de bolag som knappt gör någon vinst idag, men har stora förhoppningar om framtiden.

/M

Permalänk
Medlem

Min spaning hittills är att det är mycket bredare än "IT". Många förhoppningsbolag som är långt ifrån att göra vinst har varit högt värderade i förväntan på kraftig tillväxt. På en mer defensiv marknad blir många av dessa företag slaktade och investerarna reagerar hårt på negativa signaler, men det gäller bredare än IT.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Vete tusan om det finns någon särskild "IT bubbla" just nu. Snarare en allmän "ekonomi bubbla" där en hel del luftslott i många olika brancher kommer att pysa ihop när saker ändras i världen - inte minst att efter en lång period med mycket låga räntor så börjar räntorna gå tillbaka till mer normala värden nu.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara sådan men någon form av kollaps skulle faktiskt vara behövligt i världen och en rejäl sådan, just nu är det bara för jävligt ute i samhället och världen och ens personliga framtidstro är "noll"

Vi alla skulle må bra i slutändan av en rejäl väckarklocka och någon form av kollaps skulle kunna vara en början på nystart och nytänk.

Men nej, det kommer aldrig att ske eller bli någon förändring på den här planeten.

Permalänk
Medlem

Tycker att denna video förklarar väl vad som händer ur ett ekonomisk perspektiv, med paralleller till ex 40-talet och 70-talet. Upplysande, om än inte särskilt upplyftande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror inte vi lär se en bubbla likt den förra men kanske underskattar hur enormt övervärderade vissa bolag är.

Tesla är ju en bubbla som lär spricka dock.

Du har ju absolut inte läst deras senaste rapport och snart är dom nere på ett P/E tal som tar dom från förhoppningar och till ett tal som visar att dom faktiskt levererar i värdet.

Permalänk
Medlem

Om man med IT-bubbla menar sanslöst värderade förhoppningsbolag och krypto, så ja, inte omöjligt.
Övrig IT lär tuffa på framåt.

Skrivet av Mighty Mic:

jag ser det är det snarare en konsekvens av att tiden med ständigt sjunkande räntor nu sannolikt är över.

Man höjer räntorna nu och skapar en lågkonjunktur och vad är lösningen på det?
Sänka räntorna igen, jag är inte övertygad om att det blir långvarigt med högre räntor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Tycker att denna video förklarar väl vad som händer ur ett ekonomisk perspektiv, med paralleller till ex 40-talet och 70-talet. Upplysande, om än inte särskilt upplyftande...

https://www.youtube.com/watch?v=uiqXs7DAEx8

Innan jag kollar så googlar jag alltid på personen.

Han spådde 100% chans for recession i 2016
https://finance.yahoo.com/news/raoul-pal-history-shows-theres...

och sedan i 2017...
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/interview-wit...

2019 också...
https://www.marketwatch.com/story/global-macro-trader-who-nai...

2020..
https://www.ccn.com/sell-every-stock-market-rally-because-200...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Världsekonomins Nostradamus? Raolamus?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man höjer räntorna nu och skapar en lågkonjunktur och vad är lösningen på det?
Sänka räntorna igen, jag är inte övertygad om att det blir långvarigt med högre räntor.

Ja, höjda räntor kan mycket väl skapa en lågkonjunktur. Och ja, man kan tänka sig att vi på sikt får ett scenario där centralbankerna blir tvungna att sänka räntorna igen för att stimulera ekonomin (ex verkar Raul Pal vara av den åsikten). Men det kommer inte att hända förrän inflationen har vänt ner.

Centralbankerna styrs som bekant med utgångspunkt i ett inflationsmål (i Sverige 2%), mao är prisstabilitet helt överordnat konjunktur för centralbankerna (på goda grunder). Med tanke på nuvarande inflationstakt på 6.4% (https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inflationen-fortsatter-sti...) lär räntorna stiga ett tag till.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Världsekonomins Nostradamus? Raolamus?

Snarare världsekonomins trasiga klocka - den visar rätt två gånger per dygn:) Fast nu är tidsspannet lite längre.

Ingen vet något, men det kryllar av experter i media som kommer med sina spådomar, det genererar klick och trafik.
Speciellt när börsen går dåligt, då kommer domedagsrubrikerna. När börsen går bra låter det annorlunda.

Men för att var lite mer on topic: Det är mycket luft i Tech-värderingar.
Nollräntor har gjort alla ekonomiska kalkyler uppblåsta.
Kassaflöden man förväntar sig långt in i framtiden kommer värderas högre idag med låg ränta. När räntan stiger blir det en helt annan situation.
Investeringsvillighet minskar också när pengar kostar mer.

Blir intressant att följa vart det leder hursomhelst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ja - om du tittar på det diagram som visas 19:55 i klippet så har ekonomin i allt väsentligt stått still sedan 2008, bortsett från de stora tech-bolagen. Att sedan centralbankerna hållit reporäntan kring eller under noll, samtidigt som man har köpt betydande delar av långa skuldpapper (statsobligationer, bolånepapper etc.) för att hålla nere de långa räntorna. Det är inget som man gör i en normal eller frisk ekonomi....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samhället kan kollapsa av flera anledningar. Alltifrån klimatförändringar, teknik tar våra jobb (luddism), till en massa saker politiska orsaker. Om samhället faller så känns IT som ett jobb som faller rejält. Detta av anledningar att det är så extremt många som jobbar med det och det är ett jobb som inte precis är efterfrågat när samhället har kollapsat.

Om inte något större händer så tror jag vi får se mer IT. Och överallt man går i samhället så ser man arbetsuppgifter som hade gått att automatisera bort ganska enkelt. Där ett stort problem är vissa individers tröghet.

Att ha med sig är att IT är viktig pjäs i arbetet för hållbarhet inom flera sektorer. Just nu är hållbarhet och miljöarbete väldigt drivande.

Permalänk
Medlem

Tror att vi med ganska hög säkerhet kan konstera att förr eller senare lär han få rätt om han fortsätter förutspå att det ska hända varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaco:

Låt oss IT-intresserade syssla med saken. Vi vill inte ha och göra med folk som egentligen skulle bli advokater eller läkare. Vi klarar oss bäst själva. Svar på fråga: ja, förhoppningsvis.

Jag upplever inte att det är högpresterande individer ämnade för advokat- eller läkaryrket som driver på bubblan. Mängder alldagliga människor läser en bootcampkurs i programmering för att direkt få jobb som utvecklare för till synes orimliga löner.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag upplever inte att det är högpresterande individer ämnade för advokat- eller läkaryrket som driver på bubblan. Mängder alldagliga människor läser en bootcampkurs i programmering för att direkt få jobb som utvecklare för till synes orimliga löner.

Jag ser det lite tvärtom.
Advokat- eller läkaryrket är såklart skittufft att ens få komma in att läsa dessa program, folk förr (säkert idag också), läste om kurser de redan hade klarat av på komvux enbart för att höja betygen för att komma in etc.

Nå efter man har fått jobb. Så är arbetsgivaren ofta staten som använder andras pengar för att betala ersättning till en. Det är inte så att deras kunder brukar få en skitfet faktura hem. (ja, jurist gör det ibland vid vissa ärenden)

När det gäller systemutvecklare så kan den ha ingen utbildning alls, inte ens klarat gymnasiet. Det är struntsamma. Men det finns ofta en fysisk person som anser att man är så duktig så den vill ta sina egna pengar och betala väldigt mycket för ens arbete.
Jag ser då att det kvittar lite vad man har för utbildning, priset sätts efter marknaden.

Så om vi tar ditt exempel med bootcampkurs. Så om personen blir så bra så att den får en sjuklig hög lön för detta, så betyder det ändå att personen är sjukligt bra.

Min bild av självlärda personer inom datorteknik så fanns det många förr. Idag är de ovanliga av flera anledningar som att det ofta finns så många chanser att fixa en utbildning. Och det blir en väldigt liten skara som inte fixar detta, men ändå fixar det de behöver på egen hand.

Liknelser är dåliga. Men jag ser det som en professionell rallycross förare som lever på detta. men som inte kan ta bilkörkort. Såklart det kan finns orsaker till detta, men det blir udda. Samma med YH utbildning som är extremt mycket enklare än att jobba som systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller systemutvecklare så kan den ha ingen utbildning alls, inte ens klarat gymnasiet. Det är struntsamma.

Jag ser då att det kvittar lite vad man har för utbildning, priset sätts efter marknaden.

Det låter lite som definitionen av en bubbla, och som ju tråden precis handlat om. Vi befinner oss i ett läge där ”inget spelar roll, marknaden betalar!”. Återstår att se när det inte håller längre. Det är liksom inte första gången det händer…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Det låter lite som definitionen av en bubbla, och som ju tråden precis handlat om. Vi befinner oss i ett läge där ”inget spelar roll, marknaden betalar!”. Återstår att se när det inte håller längre. Det är liksom inte första gången det händer…

Beror hur man tolkar det.
Det finns många i sverige som inte har någon större utbildning och tjänar skitbra för att de presterar skitbra. Det kan vara alltifrån konstnärer, idrottspersoner, kockar you name it. Såklart även personer inom IT.

Jag tycker man inte ska hänga upp sig så mycket på just utbildning, när man pratar om att någon får grymt mycket betalt för att fysiska personer anser de presterar så bra så de är villiga att betala mycket.

IT bubbla kan vi sedan ha. Jag själv tror inte på IT-bubbla då all utveckling går emot mer IT. Dock kan vi råka ut för ett samhällskollaps. Och det finns några saker som då folk helst vill ha, mat, vatten, tak över huvudet, värme etc. Och såklart lite mer.. Men alla dessa IT-personer kan få stora problem och de andra näringarna som jordbruk, tillverkning kanske behöver mer personal igen om utvecklingen går bakåt.

Vore det inte för detta så blir självkörande fordon mer populärt. Robotsnickare är svårt, men modulhus går göra bättre. En massa jobb kan effektiveras bort och det blir mer It personer istället. Så istället för att någon står på linan och monterar in en sak i en bil. Sitter det en person vid datorn och programmerar roboten. Utbildningar så kan lärare effektiveras bort med mer inspelat material. Eller så kan kurser hållas online med fler personer.
Vi kan som sagt gå emot en utveckling att allt mer It-personal kommer behövas.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Beror hur man tolkar det.
Det finns många i sverige som inte har någon större utbildning och tjänar skitbra för att de presterar skitbra. Det kan vara alltifrån konstnärer, idrottspersoner, kockar you name it. Såklart även personer inom IT.

Jag tycker man inte ska hänga upp sig så mycket på just utbildning, när man pratar om att någon får grymt mycket betalt för att fysiska personer anser de presterar så bra så de är villiga att betala mycket.

IT bubbla kan vi sedan ha. Jag själv tror inte på IT-bubbla då all utveckling går emot mer IT. Dock kan vi råka ut för ett samhällskollaps. Och det finns några saker som då folk helst vill ha, mat, vatten, tak över huvudet, värme etc. Och såklart lite mer.. Men alla dessa IT-personer kan få stora problem och de andra näringarna som jordbruk, tillverkning kanske behöver mer personal igen om utvecklingen går bakåt.

Vore det inte för detta så blir självkörande fordon mer populärt. Robotsnickare är svårt, men modulhus går göra bättre. En massa jobb kan effektiveras bort och det blir mer It personer istället. Så istället för att någon står på linan och monterar in en sak i en bil. Sitter det en person vid datorn och programmerar roboten. Utbildningar så kan lärare effektiveras bort med mer inspelat material. Eller så kan kurser hållas online med fler personer.
Vi kan som sagt gå emot en utveckling att allt mer It-personal kommer behövas.

Vi går snarare mot en bubbla där vi behöver mindre personer för att få ut mer arbete, därav kommer 4 dagars veckor upp på tapeten i våra länder medans i USA så slänger dom ut personalen direkt. Kolla deras snabbkassa där de bara avskedade folk rakt upp o ner för att folk blev för dyra.

Problemet med ett utvecklat samhälle är att fördela pengarna och resurserna, om 100 personer jobbar på en fabrik nu så kanske det krävs 50 personer snart om det är värt o skaffa robotar. Vad ska alla dessa 50 personer göra? Koda? Du ser vart det tar vägen vi börjar fylla igen gap där personal blir helt onödiga för att de är dyrare än robotar. Det är denna framtid vi måste tänka på hur vi ska lösa för som det ser ut nu så blir biljonärerna fler o fler medans folk blir fattigare.

Jag som redan jobbar inom IT kommer nog inte ha några problem i framtiden men vi kommer nog ha ett överflöd av personer som behöver tillsättas, detta kan även ses på bostadsmarknaden.

Notis: Jag tänker över hela världen inte Sverige och tips är att kolla in hur USA hanterade arbetskraft i sina tidigare dagar där en viss typ av billig import vart väldigt dåligt behandlade.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte dessa "syntetiska" övervärderingar av bolag oavsett bransch? Och hur kan så många gå på dessa genom att slänga in pengar i övervärderade bolag? Byggs luftslott som folk vill hoppa på innan de inser att de faller platt ner mot jorden igen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |