Samsung och TSMC flaggar för dyrare kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog förtydliga vad du vill säga.

Det går inte att jämföra 3080 och 2080 rakt av med 1080 då lanseringspriset (för de första) är högre. Kretsen i ett 3080 är den samma som den i ett 3090 Ti innan delar stängs ner.

Det finns en god prestandaförbättring där och rå prestanda har ökat med kanske 50 % och ofta mer i spel för jämförbart pris (MSRP) och kretsstorlek på sådär 6 år, men programvaran tar knappast nytta av alla nya funktioner som förr som då gjorde att det i princip inte gick att ha kvar ett grafikkort som är några år gammalt. Självklart blir det inte samma behov, det är ju inte för att spela senaste spelen som det sticker iväg idag.

Skillnaden i rå prestanda mellan R350 (lanserad 2003) som jag tog upp tidigare och RV770 (2008) är att den senare är brutalt mycket större än tidigare exempel. Runt den tiden kunde du se mer än dubbla kraften på ~2 år.

Någon som köper ett Nvidia A40 gör det inte för status, eller för att de rädd om plånboken.

Jämförelsen avser antal transistorer per mm2 och att ökningen är rätt stor från 12nm till 7nm. I den bästa av världar så är prestanda proportionell mot antal transistorer för samma klockfrekvens (jag vet, väldigt grovt men ändå). Men baserat på vad Du skriver är så inte fallet. Man kan diskutera varför, men ytterst skulle det kunna förklara varför man väljer att gå från 314mm2 till 628mm2 för att kunna motverka detta, för att ge bilden av en fortsatt snabb utveckling.

Annars, vad jag försökte säga tidigare:
Du skrev "Där spelar nog inte köpbegär och status in", vilket implicerar att "köpbegär och status" har betydelse i en del andra fall. Och då var min fråga om köpbegär och status är skälet till att GPUer diskuteras här på sweclockers, och inte pga att det finns ett faktiskt reelt behov. Det ska ses i ljuset av att Du skrev "idag behöver du inte senaste värstingkortet för att köra senaste värstingspelet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var inte bara 7825 kr ett riktpris som inte fanns i butik?

Vadå "inte fanns i butik"? Jag känner flera som köpte sina RTX 3080 för det priset. Att efterfrågan kort därefter exploderade samtidigt som Samsung inte kunde leverera tillräckligt med GPUer är en annan femma.

Jag köpte ett Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för kampanjpriset 7990 kr, med ordinariepris 9090 kr efter 16/10. Tittar man på RTX 20-serien så kostade OC-korten ca 1000 kr mer än vanliga RTX 2080, så man kan förvänta sig att RTX 3080 hade kostat runt 7825 kr efter releasen under förutsättning att marknaden hade varit "normal".

Nu var ju marknaden allt annat än normal, och resten är historia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vadå "inte fanns i butik"? Jag känner flera som köpte sina RTX 3080 för det priset. Att efterfrågan kort därefter exploderade samtidigt som Samsung inte kunde leverera tillräckligt med GPUer är en annan femma.

Jag köpte ett Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för kampanjpriset 7990 kr, med ordinariepris 9090 kr efter 16/10. Tittar man på RTX 20-serien så kostade OC-korten ca 1000 kr mer än vanliga RTX 2080, så man kan förvänta sig att RTX 3080 hade kostat runt 7825 kr efter releasen under förutsättning att marknaden hade varit "normal".

Nu var ju marknaden allt annat än normal, och resten är historia...

MSRP var 100 dollar högre så om du köpte ett GTX 1080 vad köpte du det för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jämförelsen avser antal transistorer per mm2 och att ökningen är rätt stor från 12nm till 7nm. I den bästa av världar så är prestanda proportionell mot antal transistorer för samma klockfrekvens (jag vet, väldigt grovt men ändå). Men baserat på vad Du skriver är så inte fallet. Man kan diskutera varför, men ytterst skulle det kunna förklara varför man väljer att gå från 314mm2 till 628mm2 för att kunna motverka detta, för att ge bilden av en fortsatt snabb utveckling.

Annars, vad jag försökte säga tidigare:
Du skrev "Där spelar nog inte köpbegär och status in", vilket implicerar att "köpbegär och status" har betydelse i en del andra fall. Och då var min fråga om köpbegär och status är skälet till att GPUer diskuteras här på sweclockers, och inte pga att det finns ett faktiskt reelt behov. Det ska ses i ljuset av att Du skrev "idag behöver du inte senaste värstingkortet för att köra senaste värstingspelet".

Skulle fortfarande säga att utvecklingen inte är så snabb längre. Monsterkretsarna kan kosta mer utan att drabba de flesta nya köparna däremot, för det är inte riktigt samma marknad att tala om 1999 dollar och 599 dollar.

Du får fortfarande förklara vad du vill säga, det konsumeras för att konsumeras men är det inte andra värden det ger idag än möjligheten att köra senaste programvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MSRP var 100 dollar högre så om du köpte ett GTX 1080 vad köpte du det för?

Jag hade ett GTX 980 Ti vid 1080-releasen och tyckte inte det var värt att lägga nästan 8000 kr på en såpass marginell uppgradering, så jag köpte aldrig något, och när 1080 Ti kom ut knappt ett år senare verkade det rimligare att bara vänta på nästa generation istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade ett GTX 980 Ti vid 1080-releasen och tyckte inte det var värt att lägga nästan 8000 kr på en såpass marginell uppgradering, så jag köpte aldrig något, och när 1080 Ti kom ut knappt ett år senare verkade det rimligare att bara vänta på nästa generation istället.

Men är inte det lite i samma anda som jag varit inne på? Alltså att du väntade ganska länge för att gapet inte är så stort med ett par generationer eller år? GTX 980 Ti lanserades 1 juni 2015, RTX 3080 17 september 2020.

Fortfarande intressant att se vad folk köpte GTX 1080 för, kommer inte ihåg alla kampanjer från då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men är inte det lite i samma anda som jag varit inne på? Alltså att du väntade ganska länge för att gapet inte är så stort med ett par generationer eller år? GTX 980 Ti lanserades 1 juni 2015, RTX 3080 17 september 2020.

Fortfarande intressant att se vad folk köpte GTX 1080 för, kommer inte ihåg alla kampanjer från då.

Tror inte jag förstår vad du menar.

Jag har koll på vad GTX 1080 kostade vid releasen eftersom jag gjorde grundliga efterforskningar inför beställning, skippade dock 10-serien i slutänden och gick från GTX 980 Ti till RTX 2080, och därefter till mitt nuvarande RTX 3080 OC. GeForce 10-serien visade ju sig dessutom vara sista skriket med GTX, så är glad att jag inte ödslade pengar på ”Maxwell+”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror inte jag förstår vad du menar.

Jag har koll på vad GTX 1080 kostade vid releasen eftersom jag gjorde grundliga efterforskningar inför beställning, skippade dock 10-serien i slutänden och gick från GTX 980 Ti till RTX 2080, och därefter till mitt nuvarande RTX 3080 OC. GeForce 10-serien visade ju sig dessutom vara sista skriket med GTX, så är glad att jag inte ödslade pengar på ”Maxwell+”.

Diskussionen handlade ju inte bara om dig? Vad kostade ett 1080 första året? Alltså fanns det kampanjer innan 1080 Ti kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Diskussionen handlade ju inte bara om dig? Vad kostade ett 1080 första året? Alltså fanns det kampanjer innan 1080 Ti kom?

Närmare 8000 kr, beroende på handlare, för 1080 FE. Gammal statistik på Prisjakt visar även att de billigaste dyngkorten från typ Zotac kostade 7000 kr hösten/julen 2016, och då får man ta med att det antagligen var någon sån här butik i stil med Abbes Data & Livs, som nästan alltid är billigast på prisjämförelsesajter.

GeForce-korten har hållit tämligen stabila prislappar under sin livstid så länge jag kan minnas, där det möjligtvis går få korten lite billigare mot slutet av innevarande serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Närmare 8000 kr, beroende på handlare, för 1080 FE. Gammal statistik på Prisjakt visar även att de billigaste dyngkorten från typ Zotac kostade 7000 kr hösten/julen 2016, och då får man ta med att det antagligen var någon sån här butik i stil med Abbes Data & Livs, som nästan alltid är billigast på prisjämförelsesajter.

GeForce-korten har hållit tämligen stabila prislappar under sin livstid så länge jag kan minnas, där det möjligtvis går få korten lite billigare mot slutet av innevarande serie.

Produkterna brukar utgå från Prisjakt så lite svårt att få översikt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Produkterna brukar utgå från Prisjakt så lite svårt att få översikt där.

Jo dom gör ju tyvärr det, så man får korsreferera på lite olika ställen med recensioner och kolla gamla cachade sidor på Wayback Machine och liknande i den mån det går.

Det finns en återkommande fantasi på forumet om att ”hurr durr [toppkort] kostade 3000 nyligen”, vilket typiskt sett är 15-20 år tillbaka i tiden när man kollar upp det. Betalade för övrigt 8200 kr för mitt GTX 980 Ti på releasedagen hos Dustin, bara ca 9 månader efter att jag köpt ett GTX 980 för 5595 kr, vilket jag tyckte var dyrt i december 2014.