Nokia: "Smarta telefoner del av användaren när 6G anländer"

Permalänk
Melding Plague

Nokia: "Smarta telefoner del av användaren när 6G anländer"

På konferensen World Economic Forum spår Nokias VD om framtiden. Om åtta år tror han att 6G når marknaden, men att enheterna som används då är kraftigt förändrade.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Visst att mobiler kommer förändras men att de helt försvinner i sin nuvarande fysiska form kommer nog va vääääldigt långt borta, och detta med att sätta in saker i kroppen känns ännu mer avlägset och kanske inte ens en önskvärd utveckling.

Permalänk
Medlem

Google/Apple i direkt kontakt med blodomloppet?
Nej TACK!

Permalänk
Medlem

You vill be part of ze phone ant you vill be happy!

Permalänk
Medlem

De som vill sälja mer prylar har oftast en framtidssyn som inte stämmer med konsumenternas
En ny generation "G" är ju bara spännande om man ska sälja prylarna till det, för konsumenter betyder det ju näst intill ingenting.
Och att se "metav3rse" som framtiden när vi sett vilken oerhört dyr och spektakulär flopp VR blev (även denna gången) får väl nästan anses vara tjänstefel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte vara en del av deras framtid och många känner likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag kommer inte vara en del av deras framtid och många känner likadant.

Det låter som feltänk. Sanningsministeriet vill prata med dig.

Permalänk
Medlem

Hehe skulle inte tro det!

Permalänk
Redaktör

Känns som repetition av det som sades om 5g innan det lanserades. Hur det skulle förändra teknologin i grunden osv osv. Nu känns det som utrullningen och upptaget hos konsumenter går hyfsat långsamt. Jag använder personligen 5G och visst är det snabbare. Men jag får intrycket av att visionärerna ute i världen drar till med stora superlativen ytterligare en gång. Gällande den fysiska telefonens vara eller icke vara och hur vi interagerar med den låter det som en pipe dream att det skulle förändras så fundamentalt på 8-10 år. Möjligen att det dyker upp en ny produktkategori som vi idag inte känner till, men såna lösningar som inkräktar mer på vår integritet osv tror jag blir svårsålt. Men ja, jag kan ju också helt vara ute och cykla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De som vill sälja mer prylar har oftast en framtidssyn som inte stämmer med konsumenternas
En ny generation "G" är ju bara spännande om man ska sälja prylarna till det, för konsumenter betyder det ju näst intill ingenting.
Och att se "metav3rse" som framtiden när vi sett vilken oerhört dyr och spektakulär flopp VR blev (även denna gången) får väl nästan anses vara tjänstefel.

Som innovatör och "change maker" håller jag väl inte riktigt med. Innovation handlar om att testa, testa och återigen testa nya tjänster och produkter och sedan ha lite timing med lansering och liknande. Att bygga en unicorn, enhörning, är lite som spermier - det finns bara en vinnare i slutändan och väldigt många faller bort.

Permalänk
Medlem

Föreställ dig framtiden; en robot ger dig din nionde booster, spotify köper dina blodvärden irl "för att ge bättre rekommenderingar för musik", dieseln kostar 55kr/l, du har 6G i hjärnan när redan 4G stör flygplanens navigeringar, och pensionärerna får fortfarande inte duscha mer än 2ggr/mån. Drömmen.

Permalänk
Medlem

Vi presenterar stolt! I sammarbete med meta och Google: Nokia anal probe!
NU kan ni lita på oss, vi lovar... Just bend over...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Visst att mobiler kommer förändras men att de helt försvinner i sin nuvarande fysiska form kommer nog va vääääldigt långt borta, och detta med att sätta in saker i kroppen känns ännu mer avlägset och kanske inte ens en önskvärd utveckling.

Vi är redan där!

Iofs mest för folk med Diabetes, Peacemakers etc. Men inbyggd insulin pump och insulin nivå sensorer som läses av med telefonen används redan flitigt.

Smart watch, hälso armband osv är även det redan här, nästa steg är inte bara ett armband eller en klocka var så säker.

Vore korkat att tro att det kommer stanna där

Permalänk
Medlem

Hooja tänk omndet ör detta dom menar 😂

Skrivet av Svensktiger:

De som vill sälja mer prylar har oftast en framtidssyn som inte stämmer med konsumenternas
En ny generation "G" är ju bara spännande om man ska sälja prylarna till det, för konsumenter betyder det ju näst intill ingenting.
Och att se "metav3rse" som framtiden när vi sett vilken oerhört dyr och spektakulär flopp VR blev (även denna gången) får väl nästan anses vara tjänstefel.

Wow har du kollat i spåkulan?
När blev det en flopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som innovatör och "change maker" håller jag väl inte riktigt med. Innovation handlar om att testa, testa och återigen testa nya tjänster och produkter och sedan ha lite timing med lansering och liknande. Att bygga en unicorn, enhörning, är lite som spermier - det finns bara en vinnare i slutändan och väldigt många faller bort.

Ja det är ju lite av en sjukdom som sprids och frodas bland de som kallas sig kreativa och innovatörer.
"Alla andra har fel när dom inte inser att vad just jag pysslar med är fantastiskt".

Men visst, det behövs tänkare lika mycket som görare.
Det är dock lite tråkigt att lyssna på när företagsledare predikar om sin nya "spännande" produkt och noga prickar in alla aktuella modeord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Wow har du kollat i spåkulan?
När blev det en flopp?

VR i sig är ju fantastiskt.
Och det är verkligen kul att det finns några som pushar och jobbar för att få bort de många problemen med det.
Rätt använt är ju VR i princip oslagbart.

Men i ärlighetens namn så är det och kommer att förbli en nischprodukt.
Nånting som kan dominera ett fåtal områden men där så stannar det.
Det syns ju även tydligt att denna generationens VR "boom" är över sedan en tid tillbaka.
VR existerar ju i princip inte i media numera, om man inte hänger på VR dedikerade platser såklart.
Det sista hoppet är ju just "metaverse", och där återkommer ju frågan "måste det vara VR?".

Och ett bevis på stagnationen är ju SWC's egna VR forumdel.
Inte ens ett inlägg om dagen numera, och man behöver inte scrolla länge innan man ser trådar som inte uppdaterats sedan 2021.
Jämför med t.ex. retro delen, där första sidan i skrivande stund sträcker sig till mitten på mars i år.
Och retro är definitivt en nisch som verkligen inte passar alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja det är ju lite av en sjukdom som sprids och frodas bland de som kallas sig kreativa och innovatörer.
"Alla andra har fel när dom inte inser att vad just jag pysslar med är fantastiskt".

Men visst, det behövs tänkare lika mycket som görare.
Det är dock lite tråkigt att lyssna på när företagsledare predikar om sin nya "spännande" produkt och noga prickar in alla aktuella modeord.

Det är lite tråkigt att du inte förstår att för att lyckas en gång kanske det krävs hundra, om inte fler, misslyckanden och jämför det med att sprida en sjukdom. Inom det livslånga lärandet är ett misslyckande också positivt, då man utrönt att just den typen av tjänst eller vad det nu är i det här fallet inte passade in. Har man då en tjänst som VR eller 3d tv som inte slog som man önskade - då vet man det och ska inte fortsätta satsa på det, om man nu har en monetär målsättning med det hela. Det i sin tur leder till nya tjänster som får prövas istället, exempelvis Metaverse.

Permalänk
Medlem

Telefon i kroppen finns redan

LTT - The #1 Phone... In PRISON

"Boss beater"

Kanske en bra telefon att ha en regnig dag?
"Telefonen där solen aldrig skiner" ?

Linus visar själva telefonen, inte var man kan förvara den...
...även om det nämns.
Så klippet är typ 99% safe for work.

Permalänk

Teknikutvecklingen har gått snabbt det senaste 100åren. Men många konsumenter har en skev bild att det har gått ännu snabbare än vad det har gått. Det är bara se hur smartphones har ändras de senaste 20åren och jag blir förbluffad att den smartphone jag hade runt år 2002 skiljer sig så lite från de smartphone som säljs idag.

När det gäller mobiltelefoner idag så har de några brister. Batteriet är ett superstort, detta lithium battery som de flesta har är brandfarligt, kanske en dag den tom blir olaglig att sälja i nya konsumentprodukter. Förutom det på tok för lite energi/vikt.
Det finns olika förslag som Solid state batterier.

Mobilabonnemang för för dyra. Min bild är att priset dessutom ständigt ökas. Detsamma gäller täckning. Det är otroligt att ställen som man år 1995 kunde ringa med sin mobil inte idag kan ringa med sin nya mobil.

Input/Output en 6,7" skärm är för lite att jobba vid. Det finns olika sätt finns för att lösa detta. Smarta glasögon med ögonstyrning eller något är ett alternativ rull/vikbara är ett annat.

När vi pratar om elektronik i kroppen så tror jag det dröjer väldigt länge innan denna får egen anslutning. Men elektronik som pratar med mobilen. Frågan är om detta inte redan finns, såklart att det dock blir mer.

Permalänk
Medlem

Tidigare Ctrl Labs (numera en del av Meta) har ett fungerande (och icke-invasivt) neuralt armband som förväntas bli inmatningsmetod för framtida AR- och VR-brillor:

Permalänk
Medlem

"I reject your future and substitute my own."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VR i sig är ju fantastiskt.
Och det är verkligen kul att det finns några som pushar och jobbar för att få bort de många problemen med det.
Rätt använt är ju VR i princip oslagbart.

Men i ärlighetens namn så är det och kommer att förbli en nischprodukt.
Nånting som kan dominera ett fåtal områden men där så stannar det.
Det syns ju även tydligt att denna generationens VR "boom" är över sedan en tid tillbaka.
VR existerar ju i princip inte i media numera, om man inte hänger på VR dedikerade platser såklart.
Det sista hoppet är ju just "metaverse", och där återkommer ju frågan "måste det vara VR?".

Och ett bevis på stagnationen är ju SWC's egna VR forumdel.
Inte ens ett inlägg om dagen numera, och man behöver inte scrolla länge innan man ser trådar som inte uppdaterats sedan 2021.
Jämför med t.ex. retro delen, där första sidan i skrivande stund sträcker sig till mitten på mars i år.
Och retro är definitivt en nisch som verkligen inte passar alla.

Njaa.
Jag kan hålla med om det sagnerat lite när det gäller spelsläpp osv men det är pga marknaden jämfört med vanligt spelande fortfarande är liten men den växer hela tiden sen corona förståss.
Denna generations VR-boom, jag vet inte vart du räknar ifrån men den är fortfarande i början. En ny ERA började med Quest och standalone VR.
Sen är det så att sverige fortfarande är en liten marknad, många har ännu inte upptäckt VR eller avfärdar det som "3d tv", dvs mest pga okunskap.

Skulle VR vara dött så skulle det inte vara så många som investerade i XR.
Sony, Meta, Valve, Apple, MS + många fler.
Dessutom så krymper själva enheterna så det blir bekvämare att ha på sig. mm.

Man brukar säga att VR fortfarande är i sin början, vi börjar ev om nått år närma oss "the end of the beginning". Som sagt användarantalen ökar hela tiden och företag satsar... så dött, nej det vill jag inte påstå

Permalänk
Medlem

Ja men strålande. Ännu en innovativ sensationell nyhet som företag kan spåra en med och konsumenterna kan använda för att bli deprimerade på sosciala medier, porrsurfa och streama serier med. Vilket grymt verktyg för att skapa mer lycka och glädje i världen. Jag kan verkligen se hur en inopererad smartphone gör livet bättre för massorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VR i sig är ju fantastiskt.
Och det är verkligen kul att det finns några som pushar och jobbar för att få bort de många problemen med det.
Rätt använt är ju VR i princip oslagbart.

Men i ärlighetens namn så är det och kommer att förbli en nischprodukt.
Nånting som kan dominera ett fåtal områden men där så stannar det.
Det syns ju även tydligt att denna generationens VR "boom" är över sedan en tid tillbaka.
VR existerar ju i princip inte i media numera, om man inte hänger på VR dedikerade platser såklart.
Det sista hoppet är ju just "metaverse", och där återkommer ju frågan "måste det vara VR?".

Och ett bevis på stagnationen är ju SWC's egna VR forumdel.
Inte ens ett inlägg om dagen numera, och man behöver inte scrolla länge innan man ser trådar som inte uppdaterats sedan 2021.
Jämför med t.ex. retro delen, där första sidan i skrivande stund sträcker sig till mitten på mars i år.
Och retro är definitivt en nisch som verkligen inte passar alla.

VR har varit ganska styvmoderligt hanterat i media ända sedan efter första vågen med Rift och Vive. Det är inte att det inte sker mycket utveckling eller att användarbasen inte ökar, men det finns någon aversion mot att skriva om det.

Quest verkar ju ha hittat ett format som tilltalar massorna då Quest 2 sålt i omkring 10 miljoner exemplar vilket väl är mer succé än flopp. Möjligen att man kan kalla det en flopp i relation till investerat kapital, men det kanske inte gör så mycket om fler använder tekniken och lönsamheten kommer om några år? Att det är lite dött på forumet nu hänger nog lite ihop med att det var längesedan det skedde ett större hårdvarusläpp i kombination med att de mer högkvalitativa titlarna som ryktas ligga i röret inte har släppts ännu.

Man får också se potentialen i tekniken och i vilken riktning det är på väg. Upplösning, optik, inmatningsmetoder och komfort kommer förbättras kraftfullt, spelen kommer bli fler och bättre (förväntar mig ett skutt på den fronten när PSVR2 släpps), du kommer ha realistiska avatarer och se och höra andra nästan som om ni vore i samma rum, växla och blanda samman den verkliga miljön och VR-miljön. Vid någon tidpunkt (förmodligen inom ett decennium) kommer det vara gångbart att ha ett par brillor inte bara för att ersätta en skärm utan också en dator eller telefon för vissa uppgifter, vilket motiverar de hiskeliga pengar som satsas på att vara först.

Permalänk
Medlem

Inbyggda i kroppen inom ett decennium känns väldigt optimistiskt, men den typen av teknik kommer komma

Tror dock inte det blir en majoritetslösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

VR har varit ganska styvmoderligt hanterat i media ända sedan efter första vågen med Rift och Vive. Det är inte att det inte sker mycket utveckling eller att användarbasen inte ökar, men det finns någon aversion mot att skriva om det.

Quest verkar ju ha hittat ett format som tilltalar massorna då Quest 2 sålt i omkring 10 miljoner exemplar vilket väl är mer succé än flopp. Möjligen att man kan kalla det en flopp i relation till investerat kapital, men det kanske inte gör så mycket om fler använder tekniken och lönsamheten kommer om några år? Att det är lite dött på forumet nu hänger nog lite ihop med att det var längesedan det skedde ett större hårdvarusläpp i kombination med att de mer högkvalitativa titlarna som ryktas ligga i röret inte har släppts ännu.

Man får också se potentialen i tekniken och i vilken riktning det är på väg. Upplösning, optik, inmatningsmetoder och komfort kommer förbättras kraftfullt, spelen kommer bli fler och bättre (förväntar mig ett skutt på den fronten när PSVR2 släpps), du kommer ha realistiska avatarer och se och höra andra nästan som om ni vore i samma rum, växla och blanda samman den verkliga miljön och VR-miljön. Vid någon tidpunkt (förmodligen inom ett decennium) kommer det vara gångbart att ha ett par brillor inte bara för att ersätta en skärm utan också en dator eller telefon för vissa uppgifter, vilket motiverar de hiskeliga pengar som satsas på att vara först.

Jag håller med.
Utvecklingspotentialen är enorm.
Problemet är bara att marknaden inte är eller kommer att motsvara förhoppningarna.

Det har ju att göra med att man inte vill, eller ens klarar av, att bli fullständigt sinnesdämpad av nånting mer än en kortare tid.
Idag konsumeras ju media mer som ett bakgrundsbrus snarare än den laserfokus som krävs i VR.

T.ex. se bara på bio industrin.
Få kan väl argumentera mot att film (iaf. i teorin) är bättre på bio.
Men ändå tappar den branschen kunder hela tiden.
Det finns såklart flera anledningar till detta.
Men åtminstone en är att du förväntas att titta på filmduken i 90+ minuter utan att plocka upp mobilen och posta vad du gör var 30's sekund.

Numera är ju filmtittande ofta en social sak man pysslar med.
Den starkare upplevelsen du kan få på bio byts mot familj och vänner istället.
Och där har du även VR's största problem, det är och förblir en icke social upplevelse.
Det har sin plats, och kanske kommer det finnas i alla hem i framtiden.
Men det kommer aldrig att bli nånting som kan konkurrera med en grillkväll med vänner.
Snarare ett måste att ha för att jobbet kräver att alla möten skall ske via VR......

Utom p0rr såklart, där kommer ju VR att bita sig fast för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag håller med.
Utvecklingspotentialen är enorm.
Problemet är bara att marknaden inte är eller kommer att motsvara förhoppningarna.

Det har ju att göra med att man inte vill, eller ens klarar av, att bli fullständigt sinnesdämpad av nånting mer än en kortare tid.
Idag konsumeras ju media mer som ett bakgrundsbrus snarare än den laserfokus som krävs i VR.

T.ex. se bara på bio industrin.
Få kan väl argumentera mot att film (iaf. i teorin) är bättre på bio.
Men ändå tappar den branschen kunder hela tiden.
Det finns såklart flera anledningar till detta.
Men åtminstone en är att du förväntas att titta på filmduken i 90+ minuter utan att plocka upp mobilen och posta vad du gör var 30's sekund.

Numera är ju filmtittande ofta en social sak man pysslar med.
Den starkare upplevelsen du kan få på bio byts mot familj och vänner istället.
Och där har du även VR's största problem, det är och förblir en icke social upplevelse.
Det har sin plats, och kanske kommer det finnas i alla hem i framtiden.
Men det kommer aldrig att bli nånting som kan konkurrera med en grillkväll med vänner.
Snarare ett måste att ha för att jobbet kräver att alla möten skall ske via VR......

Utom p0rr såklart, där kommer ju VR att bita sig fast för all framtid.

VR kanske är osocial nu, även fast jag inte håller med det är minst lika socialt om inte mer än vilket online gaming som helst. Okunskap och gissningar.
Ersätta grillkvällar med vänner, nu spårar det ut finns det nåttät som gör det eller ens menat att göra det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Teknikutvecklingen har gått snabbt det senaste 100åren. Men många konsumenter har en skev bild att det har gått ännu snabbare än vad det har gått. Det är bara se hur smartphones har ändras de senaste 20åren och jag blir förbluffad att den smartphone jag hade runt år 2002 skiljer sig så lite från de smartphone som säljs idag.

När det gäller mobiltelefoner idag så har de några brister. Batteriet är ett superstort, detta lithium battery som de flesta har är brandfarligt, kanske en dag den tom blir olaglig att sälja i nya konsumentprodukter. Förutom det på tok för lite energi/vikt.
Det finns olika förslag som Solid state batterier.

Mobilabonnemang för för dyra. Min bild är att priset dessutom ständigt ökas. Detsamma gäller täckning. Det är otroligt att ställen som man år 1995 kunde ringa med sin mobil inte idag kan ringa med sin nya mobil.

Input/Output en 6,7" skärm är för lite att jobba vid. Det finns olika sätt finns för att lösa detta. Smarta glasögon med ögonstyrning eller något är ett alternativ rull/vikbara är ett annat.

När vi pratar om elektronik i kroppen så tror jag det dröjer väldigt länge innan denna får egen anslutning. Men elektronik som pratar med mobilen. Frågan är om detta inte redan finns, såklart att det dock blir mer.

Mjae du får skilja på den tredje och den fjärde industriella revolutionen till att börja med. Det är kanske inte tekniska evolutionskliv som görs utan nu är det mer findetaljer som mejslas fram ur de här blocken.

Gällande tanken kring mobilskärmens storlek: Marknaden sade sitt och ville inte ha surfplattor som ett komplement mellan telefonen och laptopen och nu ser vi förhållandevis stora telefoner istället.

Min uppfattning är att mobilabonnemangen blir billigare och billigare. För 20 år sen var det 3kr per sms och minuttaxa, nu är det i många fall fri data, fria samtal och sms. Priserna om vi är ute och reser blir mer likvärdiga också.

Skrivet av Svensktiger:

Numera är ju filmtittande ofta en social sak man pysslar med.
Den starkare upplevelsen du kan få på bio byts mot familj och vänner istället.
Och där har du även VR's största problem, det är och förblir en icke social upplevelse.
Det har sin plats, och kanske kommer det finnas i alla hem i framtiden.
Men det kommer aldrig att bli nånting som kan konkurrera med en grillkväll med vänner.
Snarare ett måste att ha för att jobbet kräver att alla möten skall ske via VR......

Utom p0rr såklart, där kommer ju VR att bita sig fast för all framtid.

När man ställer saker mot varandra så där så blir det aldrig bra, skulle jag påstå. Snarare kompletterar dem varandra och adderar till något. Grillkvällen, hur romantiserad den än görs, är ett säsongsevent medan VR är betydligt mer flexibelt. Jag tror att flera metaverse är en del framtiden, oavsett om det är ett MMORPG eller en social plattform egentligen.

Permalänk
Sötast

Föreställ dig nu den riktiga framtiden.
Nätverket i mobilen blev lite snabbare. wowsa!

Permalänk
Medlem

Vad är det som de planerar att integrera i människokroppen? Det är ju själva skärmen vi är beroende av idag.