Monteringsramar för Intel "Alder Lake" sänker temperaturen med 10 grader

Permalänk
Melding Plague

Monteringsramar för Intel "Alder Lake" sänker temperaturen med 10 grader

Olika metoder för att förhindra böjda Intel Core 12000-processorer testas nu av Igor's Lab, som konstaterar att upp till 10 grader finns att hämta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I vilket scenario spelar 10 grader lägre temp roll när man är längre ifrån maxtemperaturen på processorn än så? För vem är det värt 500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I vilket scenario spelar 10 grader lägre temp roll när man är längre ifrån maxtemperaturen på processorn än så? För vem är det värt 500 kr?

Är en möjlighet att sänka ljudnivå på kylningen om överledningen blir effektivare. En del kan betala mycket för det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

I vilket scenario spelar 10 grader lägre temp roll när man är längre ifrån maxtemperaturen på processorn än så? För vem är det värt 500 kr?

Som ovan skriver exakt varför.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag ser det tvärtom som varför betala typ mer än dubbelt i dyrare kylningslösning för att uppnå liknande skillnader än att spendera det på detta enkla fixen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är en möjlighet att sänka ljudnivå på kylningen om överledningen blir effektivare.

Fast det jag skrev är ju underförstått att man accepterar 70 grader istället för 60 grader, och då blir inte ljudnivån högre.

Permalänk

Jag blir gladast av att äntligen börjar dom använda P95 som belastning. Finns inget program om man vill plåga CPU så mycket det går, vilket även LTT har gjort tester på. Helt obegriplig att inte redaktionen använder det när som testar kylare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Bara jag som får flashback till när man lade shims på AMD T-Bird för typ 20år sen?

Sen hade CPU ingen intern givare på den tiden så frågan är om det var chippet som gick kallare eller den keramiska brickan..
(tempsensor satt i sockeln och petade mot keramiken i CPU som var mitt emot core)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns lösningar. Men det borde ju vara ett icke problem från början. Att ingen internt dragit i bromsen utan skyfflar över allt på konsument och dessutom snackar sig ur det är inte snyggt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

meh, det roliga är att detta redan testats utav FrameChasers å som vanligt så e detta ju båg, vill du ha bättre temp gör det gammal heterliga å "lappa" cpun + kylaren.

Eller ännu bättre köp/gör en egen cpu heatspreader så det blir bottenplattan utav ett block,

sen litar jag aldrig på igor från igorslab, då han kommer från Tomshardware å jag minns hur skräpiga de va på athlon tiden

heck, även nu så kör han sina tester med knepiga minnesinställningar, typ jedec stuk.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det jag skrev är ju underförstått att man accepterar 70 grader istället för 60 grader, och då blir inte ljudnivån högre.

Eller så låter man processorn fortfarande nå 70 grader men man drar ner fläktkurvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

meh, det roliga är att detta redan testats utav FrameChasers å som vanligt så e detta ju båg, vill du ha bättre temp gör det gammal heterliga å "lappa" cpun + kylaren.

Eller ännu bättre köp/gör en egen cpu heatspreader så det blir bottenplattan utav ett block,

sen litar jag aldrig på igor från igorslab, då han kommer från Tomshardware å jag minns hur skräpiga de va på athlon tiden

Jag tror inte att de flesta är så lockade att köpa ett moderkort för att såga sönder det så att de kan lappa processorn installerad i en sockel. Se bland annat hur Splave gjorde det:

Problemet är ju inte att processorerna är böjda från fabriken utan att de blir böjda när de monteras i sockeln. Lapping utanför sockeln kommer inte att göra ett skit för att lösa detta.

För övrigt, FrameChasers - usch.

Permalänk
Medlem

Intel idag är som AMD förr men till en grövre prislapp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tror inte att de flesta är så lockade att köpa ett moderkort för att såga sönder det så att de kan lappa processorn installerad i en sockel. Se bland annat hur Splave gjorde det:
https://d1ebmxcfh8bf9c.cloudfront.net/u6914/image_id_2623278.jpeg

Problemet är ju inte att processorerna är böjda från fabriken utan att de blir böjda när de monteras i sockeln. Lapping utanför sockeln kommer inte att göra ett skit för att lösa detta.

För övrigt, FrameChasers - usch.

klart det hjälper, säg att du fått en böjning på "heatspreadern" lappar du så planar du ut den igen. Precis som när man planar toppen efter att den skevat till sig vid överkokning.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

klart det hjälper, säg att du fått en böjning på "heatspreadern" lappar du så planar du ut den igen. Precis som när man planar toppen efter att den skevat till sig vid överkokning.

Läste du ens vad jag skrev? Problemet är inte att de är böjda från fabriken utan att de blir böjda när man monterar dem i sockeln. Jag säger det igen, du måste lappa processorn monterad i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Läste du ens vad jag skrev? Problemet är inte att de är böjda från fabriken utan att de blir böjda när man monterar dem i sockeln. Jag säger det igen, du måste lappa processorn monterad i sockeln.

Visste man precis hur den kroknar så kunde man slipat den så den rätar sig rakt under spänning, i en CNC planslip.

Är det inte annars så när man t ex borrar motorblock, att man spänner fast en platta för att simulera kraften som toppen drar i blocket med så det blir rakt sen när man skruvar ihop motorn. (blir många ton mellan topp och block)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Läste du ens vad jag skrev? Problemet är inte att de är böjda från fabriken utan att de blir böjda när man monterar dem i sockeln. Jag säger det igen, du måste lappa processorn monterad i sockeln.

mm men läste du det jag skrev? e ju bara att lappa den om det blir så jue spelar ingen roll om det blir så efter ett tag eller ej. bara att lappa jue

sen behöver man inte ens den dära sockelmekanismen ens, släng den, samt backplaten å montera på kylaren över kylaren som ligger i sockeln. Inget som blir skevt pga något trycker på en flärp. Om jag ska vara ärlig så tvivlar jag ens att trycket från mekanismen påverkar något alls, har sjukt svårt att se att det är något problem som är så stort som folk tror sig att det är.

borde göra en modell å beräkna detta i catia om det ens påverkar alls, men tror ej jag bryr mig tillräckligt om jag har fel eller ej för att göra det

edit:

Varför såga han upp ett annat moderkort? har han mätt om ytorna är lika raka på bägge moderkorten? Tvivlar att moderkortstillverkarna bryr sig så mycket om toleranserna på detta sätt så att lappa en cpu i en cpu sockel från ett annat moderkort för att försöka få det så jämnt som möjligt går e onödigt. lika bra att lappa utan att klippa sönder ett moderkort för det e rent nonsens.

glömde ha med: e onödigt i nästsista meningen.
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hmm lite väl click bait titel av sweclockers:
Det borde stå ”upp till 10 grader”, givet att tex corsair kylaren knappt påverkades alls om jag fattar rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Roger W:

Hmm lite väl click bait titel av sweclockers:
Det borde stå ”upp till 10 grader”, givet att tex corsair kylaren knappt påverkades alls om jag fattar rätt.

Isf borde det väl vara "ner till"? (ja, jag är uttråkad)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm men läste du det jag skrev? e ju bara att lappa den om det blir så jue spelar ingen roll om det blir så efter ett tag eller ej. bara att lappa jue

sen behöver man inte ens den dära sockelmekanismen ens, släng den, samt backplaten å montera på kylaren över kylaren som ligger i sockeln. Inget som blir skevt pga något trycker på en flärp. Om jag ska vara ärlig så tvivlar jag ens att trycket från mekanismen påverkar något alls, har sjukt svårt att se att det är något problem som är så stort som folk tror sig att det är.

borde göra en modell å beräkna detta i catia om det ens påverkar alls, men tror ej jag bryr mig tillräckligt om jag har fel eller ej för att göra det

Har du något underlag för det du säger? Än så länge verkar du bara hitta på saker. Det är väl etablerat att monteringsmekanismen böjer processorn. För tredje gången hjälper det inte att lappa processorn utanför sockeln eftersom den blir böjd när man monterar den i sockeln. Detta har testats av världsledande överklockare som Splave och Luumi med slutsatsen att processorn måste lappas i sockeln. Se bland annat de första minuterna av följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=KdD42ruJ4zE

Var inte din ursprunliga poäng att det bara är att lappa processorn, men nu säger du att man istället bara ska slänga monteringsmekanismen? Det är ju precis vad man gör när man köper ramen i artikeln. Man slänger originalmonteringsmekanismen och byter ut den mot ramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har du något underlag för det du säger? Än så länge verkar du bara hitta på saker. Det är väl etablerat att monteringsmekanismen böjer processorn. För tredje gången hjälper det inte att lappa processorn utanför sockeln eftersom den blir böjd när man monterar den i sockeln. Detta har testats av världsledande överklockare som Splave och Luumi med slutsatsen att processorn måste lappas i sockeln. Se bland annat de första minuterna av följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=KdD42ruJ4zE

Var inte din ursprunliga poäng att det bara är att lappa processorn, men nu säger du att man istället bara ska slänga monteringsmekanismen? Det är ju precis vad man gör när man köper ramen i artikeln. Man slänger originalmonteringsmekanismen och byter ut den mot ramen.

släng allt bara, utan att köpa detta. helt onödigt det hära jue, enda problemet blir att cpun följer med när du tar av kylaren

MM självklart hittar man på saker, det e vad jag är ute efter... hitta på, hitta på, hitta på ännu mera.
Det jag säger står jag för, tvivlar att trycket i sidan på flärpen gör att heatspread:ern sjunker ner där, snarare att den sjunker ner för att det finns en flärp på heatspread:ern pga godstjockleken skiljer sig där och inte trycket från låsningsmekanismen. Oavsett om något trycker där eller ej så är det snarare formen, dvs att det finns en flärp där som e anledningen till att det blir en nedsjunkning.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Med dagens dynamiska boost på allt är 10c en stor sak. Klart det kommer finnas folk som säger att det inte spelar roll. Men man ska inte lyssna på dem. Även om man skiter i några hundra megahertz hit eller dit, jo det finns sånt folk, så borde exakt alla uppskatta en tystare dator. Och 10 grader kan göra en rätt rejäl skillnad i ljudnivå. Så att downplaya detta och vara Intels nyttiga idiot är bara dumt. Jättedumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

släng allt bara, utan att köpa detta. helt onödigt det hära jue, enda problemet blir att cpun följer med när du tar av kylaren

MM självklart hittar man på saker, det e vad jag är ute efter... hitta på, hitta på, hitta på ännu mera.
Det jag säger står jag för, tvivlar att trycket i sidan på flärpen gör att heatspread:ern sjunker ner där, snarare att den sjunker ner för att det finns en flärp på heatspread:ern pga godstjockleken skiljer sig där och inte trycket från låsningsmekanismen. Oavsett om något trycker där eller ej så är det snarare formen, dvs att det finns en flärp där som e anledningen till att det blir en nedsjunkning.

Men om du lappar cpu utanför blir den ju böjd igen när du ska klämma fast den. Referenspunktet sitter på moderkortet, inte utanför. Dessutom måste du ju i så fall lappa kylaren likadant, helt utan referens, så du får två parallella kontaktpunkter. Det är det ingen i världen som klarar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men om du lappar cpu utanför blir den ju böjd igen när du ska klämma fast den. Referenspunktet sitter på moderkortet, inte utanför. Dessutom måste du ju i så fall lappa kylaren likadant, helt utan referens, så du får två parallella kontaktpunkter. Det är det ingen i världen som klarar.

då måste du lappa i det moderkortet du tänkt använda det. de har definitivt inte tänkt på att varje moderkort ska ha höga yt-toleranser. säg att du får till bästa cpu+ kylar ytkontaken/rakheten, men det dära med moderkortet/sockeln kan man bara glömma om man inte gör en egen fixtur som är exakt samma som ens moderkort man tänk att använda.

bästa e la att cpun + kylaren har så bra passform som möjligt, sen om cpun+ kylaren sitter snett i sockeln e inte hela världen då man kan styra det med smala skruvar som inte tar i moderkortshålen och med en egen backplate eller brickor som kan styra i vilken snedhet skruvarna ska gå så att kylaren å cpun får optimal ytkontakt, dvs du kan styra med skruvar som har runda huvuden på insidan typ. behöver inte ens några skruvar med runda huvuden, räcker ju att man använder fjädrar som spänner mot aio "bracket" så har man löst problemet med att cpun-kylaren har bra kontakt utan att påverkas av sne mobo/sockeln.

jag själv sitter med en lian li 360aio monterad med ett eget ihopplock bestående av långa skruvar, fjädrar, fjädermuttrar, och tejp + flertal storlekar av brickor som "backplate".

hämtade upp ett lga1700 monteringskitt för inte så längesen, men fick sämre temp så gick tillbaka till mitt hemmaplock.

försöker få till rätt ord vid förklaringen av hur man kan gö.
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag blir gladast av att äntligen börjar dom använda P95 som belastning. Finns inget program om man vill plåga CPU så mycket det går, vilket även LTT har gjort tester på. Helt obegriplig att inte redaktionen använder det när som testar kylare.

Med Zen3 så är Y-cruncher lite varmare, men p95 drar mer ström. Lin-X är rätt bra också och ger prestandaresultat som är lätt att jämföra när man överklockar minne.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

då måste du lappa i det moderkortet du tänkt använda det. de har definitivt inte tänkt på att varje moderkort ska ha höga yt-toleranser. säg att du får till bästa cpu+ kylar ytkontaken/rakheten, men det dära med moderkortet/sockeln kan man bara glömma om man inte gör en egen fixtur som är exakt samma som ens moderkort man tänk att använda.

bästa e la att cpun + kylaren har så bra passform som möjligt, sen om cpun+ kylaren sitter snett i sockeln e inte hela världen då man kan styra det med smala skruvar som inte tar i moderkortshålen och med en egen backplate eller brickor som kan styra i vilken snedhet skruvarna ska gå så att kylaren å cpun får optimal ytkontakt, dvs du kan styra med skruvar som har runda huvuden på insidan typ. behöver inte ens några skruvar med runda huvuden, räcker ju att man använder fjädrar som spänner mot aio "bracket" så har man löst problemet med att cpun-kylaren har bra kontakt utan att påverkas av sne mobo/sockeln.

jag själv sitter med en lian li 360aio monterad med ett eget ihopplock bestående av långa skruvar, fjädrar, fjädermuttrar, och tejp + flertal storlekar av brickor som "backplate".

hämtade upp ett lga1700 monteringskitt för inte så längesen, men fick sämre temp så gick tillbaka till mitt hemmaplock.

Nej, det bästa är att helt enkelt ta av topplocket och köra direct die.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Intel har tecknar avtal med dessa tillverkare för att få ekonomin till att snurra .

Enkelt recept:

1. Skapa en produkt med brister.
2. Ett annat bolag skapar en korrigering gentemot bristen.
3. Dom som bryr sig om kyla får betala "premium" pris för kylningen p.g.a. ursprungsbristen som kan åtgärdas med korrigeringen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Metoder Intel inte tänkte ett dugg på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Med dagens dynamiska boost på allt är 10c en stor sak. Klart det kommer finnas folk som säger att det inte spelar roll. Men man ska inte lyssna på dem. Även om man skiter i några hundra megahertz hit eller dit, jo det finns sånt folk, så borde exakt alla uppskatta en tystare dator. Och 10 grader kan göra en rätt rejäl skillnad i ljudnivå. Så att downplaya detta och vara Intels nyttiga idiot är bara dumt. Jättedumt.

Det du skriver är relevant, för oss som har en Ryzen CPU. Dessa CPUer har dels en max-temperatur, når man den dras frekvensen ned så man inte överstiger temperaturen. För Ryzen finns även ett temperaturområde där frekvensen gradvis minskas

Intels CPUer fungerar inte på samma sätt ur denna aspekten. Intels CPUer har två typer av "turbo-boost". Dels "thermal velocity boost" som används upp till 70 C, som jag förstått det påverkar detta bara 1-2 CPU-kärnor. Dels har Intel sin "vanliga" turbo-boost, maxfrekvensen är där lika hög så länge CPUn kan hålla sig under sin maximala temperatur (som normalt är 100 C).

Så för de Intel CPUer som saknar "thermal velocity boost" finns egentligen ingen rationell anledning att ligga speciellt mycket under 100 C, ju högre CPU-temperatur ju lättare är det att kyla bort en viss effekt.

Har man "thermal velocity boost" vill man hålla sig under 70 C, i alla fall när få kärnor lastas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, det bästa är att helt enkelt ta av topplocket och köra direct die.

mm, men då e det bättre att man helt enkelt köper sig en modifierad heatspreader som blir bottendelen av ett vattenblock eller så gör man det själv utav sin heatspreader, då slipper man oroa sig att krossa kärnan som förr i tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx