IP-ONLY, Allt går via Stockholm från Öland.

Permalänk
Medlem

IP-ONLY, Allt går via Stockholm från Öland.

Hej!

Frågor:
- Är inte anledningen att kunna välja operatör att ping, hastighet ska vara konkurranskraftigt?
- Någon kunnig som har mer insikt över varför det är så här? (Budget? Kablarna finns men ej konfigurerat? Ingen efterfrågan?)

Ringde nyss Ownit och undrade varför jag har 13 ping till första hoppet med tracert. Fick svaret att IP-Only (Nätägare) drar allt nät från Öland till Stockholm sen ut.

Vafan!?

Det innebär en ping på 22 till Malmö, 37 till Frankfurt. (Test mot fra-eq5-tptest1.31173.se och mlm-sg-tptest1.31173.se, men även testat fler)
Från Wexnet, C2IP, Växjö: 10 till Malmö, 20 till Frankfurt

Aldrig hört talas om något likt detta. Knas att det inte avlämnas i närmsta 'stora' stad, Kalmar
https://www.sweclockers.com/artikel/19339-sa-ar-det-globala-i...

Jovisst att det kanske inte spelar så stor roll. Men varför vilja ha extra ping utan anledning?

Killen på Ownit sa att han skulle höra av sig till Ip-only och höra varför, och om det finns något vis att 'lösa' problemet eller om det finns planer på att sätta någon rutt till Malmö.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

- Är inte anledningen att kunna välja operatör att ping, hastighet ska vara konkurranskraftigt?

Nej, anledningen är att kunna välja. Ingen har sagt något om att det ska vara fördelaktigt att välja den ena eller andra.

Om de drar kablar mellan Öland och Stockholm istället för Kalmar så hade de väl helt enkelt ingen lust att bygga ut kapaciteten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om de drar kablar mellan Öland och Stockholm istället för Kalmar så hade de väl helt enkelt ingen lust att bygga ut kapaciteten där.

Syftar på att i dagsläget går ALLT via stockholm istället för kalmar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ja… Varför skulle de bygga något i Kalmar av alla ställen?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Ja… Varför skulle de bygga något i Kalmar av alla ställen?

Vad syftar du på? Det är närmaste staden till bron, därav så blir det väll logiskt närmaste hubben. Varför måste all trafik gå via huvudstaden?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vad syftar du på? Det är närmaste staden till bron, därav så blir det väll logiskt närmaste hubben. Varför måste all trafik gå via huvudstaden?

Hur är fibernätet lagt annars? Finns det någon nätägare som routrar via Kalmar?
Att dra kabel är dyrt och IPO har sitt säte i Stockholm och därför ganska självklart att de går därigenom.
Allt handlar i slutändan om pengar, inte kundens bästa.

Permalänk
Medlem

Är samma hela vägen uppifrån Norrbotten.

Om du har två hus vid varandra med IP-Only fiber så har man kring 30ms till varandra för att trafiken åker över 200mil och genom massa noder innan den når din granne 20m bort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur är fibernätet lagt annars? Finns det någon nätägare som routrar via Kalmar?
Att dra kabel är dyrt och IPO har sitt säte i Stockholm och därför ganska självklart att de går därigenom.
Allt handlar i slutändan om pengar, inte kundens bästa.

Informationen jag fick vid Fibergrävning är att det går över Ölandsbron. Sen enligt länk i första post, så finns det rutter söder ut, och även väster ut från Kalmar, därav min attityd att det är väldigt konstigt att det går till Stockholm som första hopp.
Om nätet gick via norra Öland med vattenkabel skulle jag definitivt förstå om allt gick till stockholm eller så.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kan det inte också vara på grund av att Netnod finns i Stockholm?

https://en.wikipedia.org/wiki/Netnod
https://www.netnod.se/ix/connected-networks

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är samma hela vägen uppifrån Norrbotten.

Om du har två hus vid varandra med IP-Only fiber så har man kring 30ms till varandra för att trafiken åker över 200mil och genom massa noder innan den når din granne 20m bort

Ush! Här har jag suttit och utgått från att det alltid går till närmaste punkt sen tillbaka.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ush! Här har jag suttit och utgått från att det alltid går till närmaste punkt sen tillbaka.

Andra nät verkar växla ut i större städer t.ex Luleå.

Sist jag provade med Telenor så kunde alla Telenorkunder i t.ex Kalix nå varandra utan att lämna Kalix (så även om länken gick ner utanför Kalix hade vi fortfarande kontakt med varandra). Skulle man till t.ex Telias kunder så åkte trafiken till Luleå sen tillbaka.

Telia var liknande förr men inte kollat på flera år.

IP-Only verkar vara en av få som kör allt från hela landet till Stockholm innan man når något annat nät.

Vet att Bahnhof gjorde liknande galenskaper förr (då gick det t.om till Tyskland först) men sen köpte man helt in sig hos Telia om jag minns rätt. Var helt omöjligt att spela med Bahnhof förr för man hade typ 100ms på Svenska servrar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja, det lär ju behöva gå över Netnod, och då tycker väll IP-Only att Stockholm ligger närmst till från Kalmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hej!

Frågor:
- Är inte anledningen att kunna välja operatör att ping, hastighet ska vara konkurranskraftigt?
- Någon kunnig som har mer insikt över varför det är så här? (Budget? Kablarna finns men ej konfigurerat? Ingen efterfrågan?)

Ringde nyss Ownit och undrade varför jag har 13 ping till första hoppet med tracert. Fick svaret att IP-Only (Nätägare) drar allt nät från Öland till Stockholm sen ut.

Vafan!?

Det innebär en ping på 22 till Malmö, 37 till Frankfurt. (Test mot fra-eq5-tptest1.31173.se och mlm-sg-tptest1.31173.se, men även testat fler)
Från Wexnet, C2IP, Växjö: 10 till Malmö, 20 till Frankfurt

Aldrig hört talas om något likt detta. Knas att det inte avlämnas i närmsta 'stora' stad, Kalmar
https://www.sweclockers.com/artikel/19339-sa-ar-det-globala-i...

Jovisst att det kanske inte spelar så stor roll. Men varför vilja ha extra ping utan anledning?

Killen på Ownit sa att han skulle höra av sig till Ip-only och höra varför, och om det finns något vis att 'lösa' problemet eller om det finns planer på att sätta någon rutt till Malmö.

Det har ingenting med det här att göra?
https://www.di.se/digital/eqt-bolaget-lagger-ny-superfiber-fr...

Kabeln har nyligen gått igenom ön om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Bara 3052 terabit? Känns så himla 2010-talet .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

IP-Only verkar vara en av få som kör allt från hela landet till Stockholm innan man når något annat nät.

Vet att Bahnhof gjorde liknande galenskaper förr

Bahnhof verkar köra allt via Stockholm fortfarande, i alla fall härifrån Jönköpingstrakten (kommunalt stadsnät). Jag testade traceroute till:

  • Göteborg: gbg4.bredbandskollen.se

  • Malmö: mmo4.bredbandskollen.se

  • Stockholm: sth2.bredbandskollen.se

  • Sundsvall: svl2.bredbandskollen.se

  • Oslo: oso2.bredbandskollen.se

Alla tycks gå via Stockholm, alla utom Malmö via sto-cr4.sto-cr3.bahnhof.net (46.59.112.140). Göteborg och Sundsvall går sedan över Netnod och i Sunets nät nästan hela vägen, Malmö och Stockholm går i Bahnhofs nät nästan hela vägen och Oslo i Portlanes nät. Inga indikationer på att Telia är inblandat.

ping -c 20:

  • Göteborg: rtt min/avg/max/mdev = 13.456/13.533/13.588/0.150 ms

  • Malmö: rtt min/avg/max/mdev = 9.952/10.000/10.068/0.079 ms

  • Stockholm: rtt min/avg/max/mdev = 5.733/5.855/6.022/0.098 ms

  • Sundsvall: rtt min/avg/max/mdev = 10.719/10.831/11.253/0.164 ms

  • Oslo: rtt min/avg/max/mdev = 12.637/12.687/12.746/0.136 ms