Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator som blåskärmar, kan ej klura ut varför

Permalänk
Medlem

Dator som blåskärmar, kan ej klura ut varför

Hej!

Har en dator som blåskärmar sedan ca 2 månader tillbaka och jag kan för mitt liv inte klura ut vad fan som orsakar det är TLDR versionen.

Längre story, ska försöka vara mer utförlig utan att svamla allt för mkt...

Allt har fungerat utmärkt sedan jag byggde den i september 2019. Inte rört bios eller så utan kör allt som det kom ur kartong. Sen bytte jag till nuvarande grafikkort i oktober och allt har fungerat utmärkt efter det också. T.ex. lirade jag 100h Assassin's Creed Valhalla med förra grafikkortet (1080ti) och 100 med detta utan några problem.

Sen helt plötsligt för ca två månader sedan frös datorn medan jag lirade just Valhalla. Skärm och ljud frös och datorn startade till slut om sig själv. Efteråt var windows helmysko. Första uppstarterna kom jag bara direkt till BIOS, kunde inte ens Boota från SSD öht och sen reboot loop och massa sånt. Stängde av och återupptog felsökandet dagen efter och då kom jag till slut in i windows igen. Men den låste sig av att bara starta Chrome t.ex och några sekunder efter det...blåskärm.

Lät jag den stå ett tag efter boot kunde jag börja starta lite program igen och allt verkade fungera till slut. Men efter denna händelsen har jag råkat ut för blåskärmar även vid andra aktiviteter så Valhalla i sig är inte boven i dramat så att säga, även om jag hoppades det...

Spec:
AMD Ryzen 7 3800X - Noctua NH-U12A
Gigabyte X570 Aorus Pro
Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil
16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 (numera bashastighet pga testande)
Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD
Fractal Design Ion+ Platinum 860W (numera Ion+ 2 860W)

Min egen felsökning: Typ allt jag försökt med

- Tänkte att någon uppdatering kanske blev fel, för när jag körde windows update efter allt jag beskrev ovan frös den när den försökte installera en specifik uppdatering nämligen. Så jag blåste datorn och körde clean install av W10.

- ...Men medan jag installerade uppdateringar till det fräscha W10 blåskärmade den dock igen...Tänkte att det kanske var minnena som faktiskt har vart instabila förr. Fixade en ny installation på ett annat USB-minne (för säkerhets skull). Tog bort OC på minnena. Uppdaterade BIOS också och sen installerade Windows igen. Fortfarande slumpmässiga blåskärmar.

- Kollat hälsan på SSDn som verkar vara 100%

- Har stresstestat CPU och minnen, inget händer. Körde först lite OCCT, upptäckte errors på minnena. Gav dem lite mer spänning sen var det inga problem. Kört ett komplett Testmem5 utan fel. Har också kört en del Prime95. Totalt 5-6h har den väl gått i diverse olika program.

- Har stresstestat GPUn, inget händer. Minst 1-2h Furmark.

- Har stresstestat CPU, minnen och GPU samtidigt lite. Dvs Prime95 och Furmark samtidigt t.ex. Blåskärm efter 30 min tror jag det var första gången, sen efter 6 min andra gången och sen stod den i någon halvtimme utan problem. Oklart resultat. Lite som i Valhalla, ibland kan jag spela ett bra tag, ibland sekunder ibland minuter. Började ändå misstänka nätagget.

- Hade ett gammalt 750W Corsair liggandes jag testade med och lyckades inte få datorn att krasha med det inkopplat, körde t.ex. Valhalla lite och inget händer. Stänger av datorn, kopplar in Ion+ igen och då krashar det ibland efter sekunder, ibland efter minuter...men det krashar. Men inget med corsair agget...Så jag tog nytt agg på garanti.

- Kopplade in det nya agget i måndags (använde kablarna som kom med det, inte de som var till det gamla agget för säkerhets skull). Råkade ut för blåskärm igen idag när jag skulle ladda ner en uppdatering till Valhalla. Hände också i wow strax efter, tabbade ner det och slösurfade medan jag var på en transportsträcka.

Så i och med detta har jag lite slut på idéer helt enkelt.

Övrigt:
Har ett annat agg jag kanske kan testa med, det är helt modulärt också, så kan ju enkelt skifta till det utan att riva allt, sen se om det krashar i längden...men känns ju osannolikt att nya Ion+ jag fick är dåligt ur kartong, måste ju fan vara något annat?

Har ett 290X i en annan dator jag kan testa lite med...men jag upplever inte att krash medan jag laddar ner ett spel och slösurfar eller medan windows update jobbar är en indikation på att mitt 6900XT är dåligt om vi säger så.

Har inte installerat om Windows sedan jag fick nya agget. Det är väl möjligen en sak jag kan prova

Tack på förhand om du tog dit igenom allt. Men jag har verkligen försökt allt jag kan komma att tänka på innan jag vänder mig hit.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Testa vad du kan få ut med hjälp av https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
och lägg in det i ett inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Övrigt:
Har ett annat agg jag kanske kan testa med, det är helt modulärt också, så kan ju enkelt skifta till det utan att riva allt, sen se om det krashar i längden...men känns ju osannolikt att nya Ion+ jag fick är dåligt ur kartong, måste ju fan vara något annat?

Två saker;
1. Du skriver att kan testa med ett annat agg och eftersom det också är modulärt så är enklare utan att riva ut allt
GÖR INTE DET
Man ska inte byta kablar mellan olika nätaggregat, inte ens om de är från samma tillverkare.
Är du säker på att alla kablar du använder nu är från ditt Ion+?
Testar du med det andra ägget så MÅSTE du byta till dess kablar.

2. vet att bitwit hade något strul med en PC med Phanteks Revolt agg, aggen fungerade på andra pcs, och andra agg fungerade på den pcn, men två Revolt som inte fungerade på den pcn fungerade felfritt med andra.

Med tanke på att det inte kraschade när du använde det gamla corsair-agget så verkar det som att dina ION+ är boven i dramat, eller någon kabel kanske?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Två saker;
1. Du skriver att kan testa med ett annat agg och eftersom det också är modulärt så är enklare utan att riva ut allt
GÖR INTE DET
Man ska inte byta kablar mellan olika nätaggregat, inte ens om de är från samma tillverkare.
Är du säker på att alla kablar du använder nu är från ditt Ion+?
Testar du med det andra ägget så MÅSTE du byta till dess kablar.

2. vet att bitwit hade något strul med en PC med Phanteks Revolt agg, aggen fungerade på andra pcs, och andra agg fungerade på den pcn, men två Revolt som inte fungerade på den pcn fungerade felfritt med andra.

Med tanke på att det inte kraschade när du använde det gamla corsair-agget så verkar det som att dina ION+ är boven i dramat, eller någon kabel kanske?

Har än så länge inte blanda några kablar. Det nya Ion+ är installerat med sina kablar och det gamla är slängt ihop med alla sina kablar. Var väldigt noga med det utifall kablarna var bovarna i dramat.

Corsair agget jag testade använde jag dess kablar. Det är semi modulärt så behövde bara en kabel till GPUn men ändå. Blandade inte.

Har läst om detta med att inte byta kablar mellan agg osv så ja, i ärlighet hade jag väl inte tänkt skifta aggen och kört samma kablar mellan dem men jag skrev som jag gjorde för att se om någon reagerade för jag tycker det låter så konstigt och var inte helt 100 att jag fattat det rätt. Hur vågar folk använda custom kablar osv om det är en sån no no att blanda kablar mellan tillverkare? Känns ju rätt motsägelsefullt.

Men ja, kan ju kanske vara så att Ion+ med W10 i det skicket det är med dagens uppdateringar kanske tjurar helt enkelt? För problemen kom i samband med en uppdatering av Windows som sagt. I den nya installationen jag har nu så är W10 uppdaterat, så uppdateringen som inte gick från början är installerad.

Frågan är om man ska testa att ta bort den uppdateringen, se om det löser problemet. Sen steg två är sätta i det modulära RM750 agget och låta den gå med det. Kvarstår problemet även utan uppdateringen installerad är det ju inte det som var problemet. Men om det inte krashar med RM agget så är det ju något med Ion+ aggen. Frågan är ju bara...hur fan kan det bli så helt plötsligt efter 2 år av felfri gång?

Aldrig hört talas om att det kan bli så men uppenbarligen har det hänt förr så det är en grej att gå på iaf xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av si3rra:

Testa vad du kan få ut med hjälp av https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
och lägg in det i ett inlägg här.

Loggarna var inte av typen det programmet kan läsa. Men jag ändrade så mini dumps skulle skapas istället. Fick sedan datorn att krascha, den fick dessutom 2 bluescreens till, startades om 4ggr innan den till slut bootade in i windows igen, ibland blir det så, ibland startar den om normalt direkt.

Men inga loggar fanns under C:\Windows\MiniDump så programmet hittar inte något från senaste kraschen trots att det borde hamnat där. Oklart varför. Vanliga loggboken hittar kraschen iaf. Står som kritisk, kernel-power. Så datorn har helt enkelt startats om utan att stängas av ordentligt först är ju allt jag får ut från det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Två saker;
1. Du skriver att kan testa med ett annat agg och eftersom det också är modulärt så är enklare utan att riva ut allt
GÖR INTE DET
Man ska inte byta kablar mellan olika nätaggregat, inte ens om de är från samma tillverkare.
Är du säker på att alla kablar du använder nu är från ditt Ion+?
Testar du med det andra ägget så MÅSTE du byta till dess kablar.

2. vet att bitwit hade något strul med en PC med Phanteks Revolt agg, aggen fungerade på andra pcs, och andra agg fungerade på den pcn, men två Revolt som inte fungerade på den pcn fungerade felfritt med andra.

Med tanke på att det inte kraschade när du använde det gamla corsair-agget så verkar det som att dina ION+ är boven i dramat, eller någon kabel kanske?

Nu har jag testat med det andra agget jag hade i min gamla dator. Det var visst ett EVGA Supernova G2 och inte ett Corsair RM750 men sak samma. Använde kablarna från den andra burken rakt av och lät alla Ion+2 kablar sitta kvar i det agget så inget är blandat. Kraschar när jag i detta fall satt på Discord och snackade med polare och laddade ner ett spel samtidigt som jag slösurfade lite. Tog under 5 minuter från kallstart till krasch.

Så nu känner jag att nätagget kan jag ju utesluta...trist när jag tog ut ett nytt på garanti men lyckades ju inte få burken att krascha med CX750M agget jag när jag testade med det, och krasch direkt med Ion+ agget ibland, även om det några ggr tog några minuter så kraschade det. Men Corsair agget hände aldrig något och Valhalla som jag testade i har vart rätt bra på att forcera fram krascher. Nu långtestade jag visserligen inte utan satt en eftermiddag efter jobbet bara, men hade ändå CX-agget i datorn någon vecka innan jag fick nya Ion+ 2-agget och då märkte jag inget medan jag lirade wow och surfade osv. Något som fick den att krascha igår med Ion+2 agget t.ex.

Så jag vet allvarligt talat inte längre. Möjligen clean install av windows ännu en gång utifall något blivit korrupt men även det känns ju allvarligt talat lite långsökt nu.

Just att det går få den att krascha av lite slösurf och ladda ner liksom, så hög belastning har inte med saken att göra, vet inte om det kan vara en indikation på något? De gånger jag låtit burken stå och ladda ner utan att jag har något annat igång öht, ingen slösurf eller något nara låter den stå, då har den tagit sig igenom nedladdningarna konstigt nog.

Så jag fattar inte. Sjukt frustrerande

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

det låter som minnesproblem.
prova ett par andra

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Testa minnesstickor en i taget, kör memtest. (Osannolikt att två stickor pajar samtidgt).
Testa den andra GPU'n du hade.

Uteslutningsmetoden är det nog som gäller.
Kanske annan windows installation från annan usb-sticka?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hej!

Har en dator som blåskärmar sedan ca 2 månader tillbaka och jag kan för mitt liv inte klura ut vad fan som orsakar det är TLDR versionen.

Längre story, ska försöka vara mer utförlig utan att svamla allt för mkt...

Allt har fungerat utmärkt sedan jag byggde den i september 2019. Inte rört bios eller så utan kör allt som det kom ur kartong. Sen bytte jag till nuvarande grafikkort i oktober och allt har fungerat utmärkt efter det också. T.ex. lirade jag 100h Assassin's Creed Valhalla med förra grafikkortet (1080ti) och 100 med detta utan några problem.

Sen helt plötsligt för ca två månader sedan frös datorn medan jag lirade just Valhalla. Skärm och ljud frös och datorn startade till slut om sig själv. Efteråt var windows helmysko. Första uppstarterna kom jag bara direkt till BIOS, kunde inte ens Boota från SSD öht och sen reboot loop och massa sånt. Stängde av och återupptog felsökandet dagen efter och då kom jag till slut in i windows igen. Men den låste sig av att bara starta Chrome t.ex och några sekunder efter det...blåskärm.

Lät jag den stå ett tag efter boot kunde jag börja starta lite program igen och allt verkade fungera till slut. Men efter denna händelsen har jag råkat ut för blåskärmar även vid andra aktiviteter så Valhalla i sig är inte boven i dramat så att säga, även om jag hoppades det...

Spec:
AMD Ryzen 7 3800X - Noctua NH-U12A
Gigabyte X570 Aorus Pro
Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil
16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 (numera bashastighet pga testande)
Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD
Fractal Design Ion+ Platinum 860W (numera Ion+ 2 860W)

Min egen felsökning: Typ allt jag försökt med

- Tänkte att någon uppdatering kanske blev fel, för när jag körde windows update efter allt jag beskrev ovan frös den när den försökte installera en specifik uppdatering nämligen. Så jag blåste datorn och körde clean install av W10.

- ...Men medan jag installerade uppdateringar till det fräscha W10 blåskärmade den dock igen...Tänkte att det kanske var minnena som faktiskt har vart instabila förr. Fixade en ny installation på ett annat USB-minne (för säkerhets skull). Tog bort OC på minnena. Uppdaterade BIOS också och sen installerade Windows igen. Fortfarande slumpmässiga blåskärmar.

- Kollat hälsan på SSDn som verkar vara 100%

- Har stresstestat CPU och minnen, inget händer. Körde först lite OCCT, upptäckte errors på minnena. Gav dem lite mer spänning sen var det inga problem. Kört ett komplett Testmem5 utan fel. Har också kört en del Prime95. Totalt 5-6h har den väl gått i diverse olika program.

- Har stresstestat GPUn, inget händer. Minst 1-2h Furmark.

- Har stresstestat CPU, minnen och GPU samtidigt lite. Dvs Prime95 och Furmark samtidigt t.ex. Blåskärm efter 30 min tror jag det var första gången, sen efter 6 min andra gången och sen stod den i någon halvtimme utan problem. Oklart resultat. Lite som i Valhalla, ibland kan jag spela ett bra tag, ibland sekunder ibland minuter. Började ändå misstänka nätagget.

- Hade ett gammalt 750W Corsair liggandes jag testade med och lyckades inte få datorn att krasha med det inkopplat, körde t.ex. Valhalla lite och inget händer. Stänger av datorn, kopplar in Ion+ igen och då krashar det ibland efter sekunder, ibland efter minuter...men det krashar. Men inget med corsair agget...Så jag tog nytt agg på garanti.

- Kopplade in det nya agget i måndags (använde kablarna som kom med det, inte de som var till det gamla agget för säkerhets skull). Råkade ut för blåskärm igen idag när jag skulle ladda ner en uppdatering till Valhalla. Hände också i wow strax efter, tabbade ner det och slösurfade medan jag var på en transportsträcka.

Så i och med detta har jag lite slut på idéer helt enkelt.

Övrigt:
Har ett annat agg jag kanske kan testa med, det är helt modulärt också, så kan ju enkelt skifta till det utan att riva allt, sen se om det krashar i längden...men känns ju osannolikt att nya Ion+ jag fick är dåligt ur kartong, måste ju fan vara något annat?

Har ett 290X i en annan dator jag kan testa lite med...men jag upplever inte att krash medan jag laddar ner ett spel och slösurfar eller medan windows update jobbar är en indikation på att mitt 6900XT är dåligt om vi säger så.

Har inte installerat om Windows sedan jag fick nya agget. Det är väl möjligen en sak jag kan prova

Tack på förhand om du tog dit igenom allt. Men jag har verkligen försökt allt jag kan komma att tänka på innan jag vänder mig hit.

Vilken version av x570 chipset drivrutinerna har du?
Senaste

Länk
Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nu har jag testat med det andra agget jag hade i min gamla dator. Det var visst ett EVGA Supernova G2 och inte ett Corsair RM750 men sak samma. Använde kablarna från den andra burken rakt av och lät alla Ion+2 kablar sitta kvar i det agget så inget är blandat. Kraschar när jag i detta fall satt på Discord och snackade med polare och laddade ner ett spel samtidigt som jag slösurfade lite. Tog under 5 minuter från kallstart till krasch.

Så nu känner jag att nätagget kan jag ju utesluta...trist när jag tog ut ett nytt på garanti men lyckades ju inte få burken att krascha med CX750M agget jag när jag testade med det, och krasch direkt med Ion+ agget ibland, även om det några ggr tog några minuter så kraschade det. Men Corsair agget hände aldrig något och Valhalla som jag testade i har vart rätt bra på att forcera fram krascher. Nu långtestade jag visserligen inte utan satt en eftermiddag efter jobbet bara, men hade ändå CX-agget i datorn någon vecka innan jag fick nya Ion+ 2-agget och då märkte jag inget medan jag lirade wow och surfade osv. Något som fick den att krascha igår med Ion+2 agget t.ex.

Så jag vet allvarligt talat inte längre. Möjligen clean install av windows ännu en gång utifall något blivit korrupt men även det känns ju allvarligt talat lite långsökt nu.

Just att det går få den att krascha av lite slösurf och ladda ner liksom, så hög belastning har inte med saken att göra, vet inte om det kan vara en indikation på något? De gånger jag låtit burken stå och ladda ner utan att jag har något annat igång öht, ingen slösurf eller något nara låter den stå, då har den tagit sig igenom nedladdningarna konstigt nog.

Så jag fattar inte. Sjukt frustrerande

Möjligtvis fel i ljuddrivrutinen, prova avinstallera Realtek samt alla applikationer som har med ljudet att göra. Prova även göra en debugging med hjälp utav Windbg och se ifall där dyker upp ett felmeddelande i loggen.

X570 AORUS PRO (rev. 1.0)
Realtek® ALC1220-VB codec

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Vilken version av x570 chipset drivrutinerna har du?
Senaste

Kör med senaste chipset drivaren från AMD för tillfället: 4.03.03.431

Men har även testat med senaste från Gigabyte i en tidigare ominstallation av Windows. Har installerat om det 3ggr under mitt testande och det gjorde ingen skillnad.

Så först hade jag den jag installerade 2019 när problemen började, sen Gigabytes senaste vid första ominstallationen och nu AMDs senaste från deras sida med denna installation.

Skrivet av M89:

Möjligtvis fel i ljuddrivrutinen, prova avinstallera Realtek samt alla applikationer som har med ljudet att göra. Prova även göra en debugging med hjälp utav Windbg och se ifall där dyker upp ett felmeddelande i loggen.

X570 AORUS PRO (rev. 1.0)
Realtek® ALC1220-VB codec

Ja, har iofs haft ljudet som möjlig felkälla. Dock konstigt att den gick över 2 år med gamla utan problem och det dök upp först nu. Har testat lite olika versioner av Realteks drivare från Gigabyte för det är oklart vad som är skillnaden mellan de tre de har listade på hemsidan. En är på 35MB övriga två runt 17.

Men kan testa att ta bort den, samt det som har med ljud att göra så, det mesta antar jag. Som tur är har jag typ inget installerat

Sen...hur fungerar Windbg? Hittade det via MS store för det verkar inte förinstallerat? Ska jag ha det igång och installera Realtek igen sen testa Discord osv lite eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det låter som minnesproblem.
prova ett par andra

Har inte några andra DDR4 liggandes dock. Men syrran har en identisk dator som jag, och kusinen har DDR4 i sin också så skulle jag behöva gå den vägen kan jag lösa det. Börjar enligt nedan med memtest med en sticka ryckt, sen den andra, så får vi se vad det ger.

Men minnena var min första tanke, har iofs inte testat memtest utan bara Testmem5 samt OCCT.

Skrivet av Gling:

Testa minnesstickor en i taget, kör memtest. (Osannolikt att två stickor pajar samtidgt).
Testa den andra GPU'n du hade.

Uteslutningsmetoden är det nog som gäller.
Kanske annan windows installation från annan usb-sticka?

Har ju ändå hårdtestat minnena via Testmem5 och det gick igenom utan problem. Då körde jag dem överklockade nu kör jag bashastighet på dem visserligen för att kanske utesluta. Men jag kan testa memtest med en ryckt, sen med den andra ryckt och se vad som händer.

Kan även testa andra grafikkortet som sagt, skadar ju inte. Beroende på vad memtest ger för resultat.

Jag testade annan Windows installation från en annan sticka faktiskt. Gjorde ett nytt installationsmedia eftersom den gamla jag hade var från 2019. Så utifall det var problem laddade jag ner senaste till en annan USB-sticka men det verkar inte ha gjort någon skillnad tyvärr.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kör med senaste chipset drivaren från AMD för tillfället: 4.03.03.431

Men har även testat med senaste från Gigabyte i en tidigare ominstallation av Windows. Har installerat om det 3ggr under mitt testande och det gjorde ingen skillnad.

Så först hade jag den jag installerade 2019 när problemen började, sen Gigabytes senaste vid första ominstallationen och nu AMDs senaste från deras sida med denna installation.

Ja, har iofs haft ljudet som möjlig felkälla. Dock konstigt att den gick över 2 år med gamla utan problem och det dök upp först nu. Har testat lite olika versioner av Realteks drivare från Gigabyte för det är oklart vad som är skillnaden mellan de tre de har listade på hemsidan. En är på 35MB övriga två runt 17.

Men kan testa att ta bort den, samt det som har med ljud att göra så, det mesta antar jag. Som tur är har jag typ inget installerat

Sen...hur fungerar Windbg? Hittade det via MS store för det verkar inte förinstallerat? Ska jag ha det igång och installera Realtek igen sen testa Discord osv lite eller?

Efter att datorn startat om efter en Bluescreen, kopiera filen "C:\Windows\MEMORY.DMP" till skrivbordet, därefter med hjälp av WinDbg Preview öppna MEMORY.DMP som dump fil, tryck sedan på !analyze -v och kolla efter möjlig felkod.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Efter att datorn startat om efter en Bluescreen, kopiera filen "C:\Windows\MEMORY.DMP" till skrivbordet, därefter med hjälp av WinDbg Preview öppna MEMORY.DMP som dump fil, tryck sedan på !analyze -v och kolla efter möjlig felkod.

Problemet är att det skapas ingen sån fil, försökt ställa in så en dumpfil ska skapas vid krash via Kontrollpanelen - System och säkerhet - System - Avancerade systeminställningar - Start och återställning - Fullständig dumpning av minnet

Även provat liten minnesdumpning och det ger inte heller något, ska man välja någon annan av alternativen?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det låter som minnesproblem.
prova ett par andra

Skrivet av Gling:

Testa minnesstickor en i taget, kör memtest. (Osannolikt att två stickor pajar samtidgt).
Testa den andra GPU'n du hade.

Uteslutningsmetoden är det nog som gäller.
Kanske annan windows installation från annan usb-sticka?

Kört fullständigt memtest på båda stickorna individuellt nu och inga fel på någon av dem.

Ska prova andra GPUn jag har liggandes härnäst. Vore bara nice att kunna kolla dumpfilerna som @M89 tipsat om men det verkar inte skapas några. Gör säkert något fel men jag vet inte vad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Problemet är att det skapas ingen sån fil, försökt ställa in så en dumpfil ska skapas vid krash via Kontrollpanelen - System och säkerhet - System - Avancerade systeminställningar - Start och återställning - Fullständig dumpning av minnet

Även provat liten minnesdumpning och det ger inte heller något, ska man välja någon annan av alternativen?

En SSD kan visa 100% hälsa och ändå vara korrupt.
Jag vet detta av egen erfarenhet.

Att det inte skrivs någon dump-fil när du får blåskärm (jag antar att du ser en blåskärm och att det inte bara en slumpartad automatisk omstart?) tyder på att filen inte skrivs, alterantivt, filen skrivs men den hamnar i limbo då SSDn är korrupt.

För mig uppträdde krasherna helt slumpartat, ibland inom 5 minuter, ibland efter flera timmar men slutade med att de kom tätare och tätare.
Att jag misstänkte att SSDn var problemet i mitt fall var att vid omstarterna så startade även chkdsk som tog väldigt lång tid mellan 13-14% (om jag minns rätt), övriga % på disken flög den bara igenom.
Installerade om Windows och det tog sedan inte många timmar innan samma problem började uppstå.

Du har inte skrivit ut vad det är för SSD.
Är det en vanlig SATA-SSD så är det relativt enkelt att köra "Power Cycling"-metoden, är det en M.2 så är det lite klurigare men det går.
Mer finns att läsa här: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

En SSD kan visa 100% hälsa och ändå vara korrupt.
Jag vet detta av egen erfarenhet.

Att det inte skrivs någon dump-fil när du får blåskärm (jag antar att du ser en blåskärm och att det inte bara en slumpartad automatisk omstart?) tyder på att filen inte skrivs, alterantivt, filen skrivs men den hamnar i limbo då SSDn är korrupt.

För mig uppträdde krasherna helt slumpartat, ibland inom 5 minuter, ibland efter flera timmar men slutade med att de kom tätare och tätare.
Att jag misstänkte att SSDn var problemet i mitt fall var att vid omstarterna så startade även chkdsk som tog väldigt lång tid mellan 13-14% (om jag minns rätt), övriga % på disken flög den bara igenom.
Installerade om Windows och det tog sedan inte många timmar innan samma problem började uppstå.

Du har inte skrivit ut vad det är för SSD.
Är det en vanlig SATA-SSD så är det relativt enkelt att köra "Power Cycling"-metoden, är det en M.2 så är det lite klurigare men det går.
Mer finns att läsa här: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Det står i första inlägget och signaturen vad det är för SSD. Men kan ta det här också, Gigabyte Aorus 2TB M. 2 NVMe SSD

Jag har ju misstänkt SSDn. Just eftersom första gången det hände när jag spelade så bootade datorn till bios bara två ggr. Sen en gång till orange skärm med vita lodräta ränder fick stänga av på knappen. Sen efter det reboot/bluescreen loop några ggr och efter många om och men kom jag in i windows igen...det känns inte indikativt av tex grafikkortet kände jag.

Men eftersom crystaldisk visade 100% hälsa som sagt lämnade jag det, visste inget annat sätt att kontrollera den.

Dock var det lite mysko häromdagen. Valhalla behövde uppdateras noterade Uplay...tänkte inte mer på det men när jag startade uppdateringen skulle hela spelet laddas ner (128GB) vilket jag däremot fattar inte är rätt...och jag har inte avinstallerat det eller spelat det sedan jag testade PSUer förr förra veckan

Och ja, jag hinner se blåskärmen för det mesta och så startar datorn om direkt efter det så jag hinner inte läsa vad det står. Men hittar som sagt inga loggar. Loggboken säger bara typ "kritiskt fel kernel power, datorn startades om utan att stängts av korrekt" . När ett spel krashar brukar bilden och ljudet bara frysa sen startar den om så då ser jag inte blåskärmen.

I windows miljön däremot så ser jag blåskärmen innan den startar om. Och ibland kan den inte boota ordentligt utan startar om, blåskärmar, startar om, blåskärm, reparation, sen kan jag välja avancerade alternativ eller omstart till slut, bara välja omstart då så brukar det hosta. Likt första gången det hände, minus att den bootar inte bara till bios och ingen orange skärm sedan dess

Kan dock inte trycka igång program direkt ibland när den väl når windows utan måste låta den stå ett tag på skrivbordet för annars kan den blåskärma direkt igen om jag tex drar igång chrome eller discord. Detta gäller bara precis efter blåskärm, inte normal uppstart, vad jag märkt iaf.

Men tackar för tipset, ska kolla länken. Kanske är SSDn trots allt, vem vet

Har ju tyvärr ingen annan SSD liggandes att prova med, annars hade jag ju kunnat sätta i den och provat. Drygt. Får klura på den.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag ser att jag helt enkelt missade SSDn i frösta inlägget, sådant händer ibland...

Bara för att frågan skall vara ställd, om den inte redan blivit ställd?

Hur är strömmen till grafikkortet inkopplad?
1 kabel kabel där båda kontakterna är anslutna till grafikkortet eller 2 kablar där det är en för respektive kontakt?
Även om det inte skall ha någon inverkan så finns det fall där det gjort skillnad på att använda två kablar istället för en.

Jag ställer frågan då jag noterade att både Fracal-PSUn och EVGA-PSUn verkar ha två PCIe-kontakter per kabel.

Ska lägga till en till potentiell felkälla som ofta glöms bort.
Kringutrustning.
Ibland kan defekt kringutrustning (defekt kablage till kringutrustning) som oftast är ansluten via USB orsaka konstiga fel.

Permalänk
Medlem

Har du provat öka din spänning för din CPU lite grann? Tänker PBO2 med +1 ända tills du inte får några BSODs längre => stresstesting skulle inte visa sådana fel iom CPUn då får helt annan spänning. Prova också öka spänningen för minnena. Finns säkert en massa tips på vad allt man kan prova justera för att få den stabil.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ska lägga till en till potentiell felkälla som ofta glöms bort.
Kringutrustning.
Ibland kan defekt kringutrustning (defekt kablage till kringutrustning) som oftast är ansluten via USB orsaka konstiga fel.

Om installerade en kollegas dator som vägrade boota in i windows. Fixade den hemma hos mig men när han kopplade in den igen var felet tillbaka.
Visade sig att det var hans nya delcato mus som ställde till det.

Koppla ur allt onödigt och testa. Sätt sedan succesivt i delar tills den börjar blå skärma igen. Har du andra fungerande delar kan du byta ut dessa. Eller testa del för del i en fungerande dator.

Skummat igenom tråden men såg inget om värmen, är den ok?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ok, för tillfället har jag riktat in mig på SSDn och låter resten vara som det varit, PSUn var uppenbarligen inte problemet så jag går vidare liksom.

Jag kopplade ur M.2 enheten och sate in en SATA hårddisk från gamla datorn och installerade fräscht windows på den. Med den inkopplad så var det inga problem att ladda ner och installera WoW precis medan jag satt och slösurfade, dvs youtube, lite Swec, lite andra diverse sidor osv. Detta gick INTE med M.2 SSDn medan jag laddade ner i helgen. Krasch efter max 5-10 minuter så spelen lyckades aldrig installeras innan krasch så jag fick starta om varje gång.

Så jag vet inte, kan ju kanske vara den som är boven i dramat kanske som det ser ut just nu...Drygt bara att den inte är större än 128GB för ett spel fyller den ju. Många spel kan jag inte installera öht för att testa mer xD

Ska testa att se om man kan göra den där metoden med M.2 enheten och sen se om den kan ta emot installationer efter det....för nu lutar det ju verkligen åt att det är något fel på den. Ska först koppla in den, ta ur nuvarande SSDn jag kör med och sen testa att installera igen på M.2 enheten. Kraschar det då men gick med denna gamla SSD måste jag ju fan vara något på spåren...

Skrivet av Viita:

Jag ser att jag helt enkelt missade SSDn i frösta inlägget, sådant händer ibland...

Bara för att frågan skall vara ställd, om den inte redan blivit ställd?

Hur är strömmen till grafikkortet inkopplad?
1 kabel kabel där båda kontakterna är anslutna till grafikkortet eller 2 kablar där det är en för respektive kontakt?
Även om det inte skall ha någon inverkan så finns det fall där det gjort skillnad på att använda två kablar istället för en.

Jag ställer frågan då jag noterade att både Fracal-PSUn och EVGA-PSUn verkar ha två PCIe-kontakter per kabel.

Ska lägga till en till potentiell felkälla som ofta glöms bort.
Kringutrustning.
Ibland kan defekt kringutrustning (defekt kablage till kringutrustning) som oftast är ansluten via USB orsaka konstiga fel.

På Ion+ agget har jag kört två kablar anslutna, en av dem där jag ansluter båda och en där jag bara ansluter en. Mitt 6900XT har tre 8pin anslutningar.

Just nu sitter EVGA Supernoga G2 installerat i burken och där kör jag tre kablar mellan nätagget och GPUn eftersom det kom inte med såna kablar som genar ut i två.

Skrivet av Toss3:

Har du provat öka din spänning för din CPU lite grann? Tänker PBO2 med +1 ända tills du inte får några BSODs längre => stresstesting skulle inte visa sådana fel iom CPUn då får helt annan spänning. Prova också öka spänningen för minnena. Finns säkert en massa tips på vad allt man kan prova justera för att få den stabil.

Njae, har inte justerat några spänningar för CPUn utan kör allt helt stock, och har gjort nu i två år. Minnena har jag haft både överklockade och oklockade nu under felsökningen och det har inte gjort någon skillnad däremot.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Om installerade en kollegas dator som vägrade boota in i windows. Fixade den hemma hos mig men när han kopplade in den igen var felet tillbaka.
Visade sig att det var hans nya delcato mus som ställde till det.

Koppla ur allt onödigt och testa. Sätt sedan succesivt i delar tills den börjar blå skärma igen. Har du andra fungerande delar kan du byta ut dessa. Eller testa del för del i en fungerande dator.

Skummat igenom tråden men såg inget om värmen, är den ok?

Alla temps verkar ok, hade hwinfo64 igång medan jag stressade datorn. Både genom OCCT+Furmark samtidigt och när jag körde Prime95+furmark samtidigt och inga temps verkade onormala på något vis i hela systemet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Du har inte testat kört genom SSDToolBox via Gigabyte? Bara för att se vilka indikationer som skulle kunna framträda vid en scanning eller eventuell firmwareuppdatering - SSDToolBox

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Kopplade in Gigabyte SSDn igen nu, satt på Youtube och laddade ner Wow samtidigt. 6min och 30s sen blåskärm.

Med min gamla Samsung 840 Pro från andra burken jag testat med tog sen sig igenom hela installationen utan knöl som sagt.

Skrivet av coolerfreak:

Du har inte testat kört genom SSDToolBox via Gigabyte? Bara för att se vilka indikationer som skulle kunna framträda vid en scanning eller eventuell firmwareuppdatering - SSDToolBox

Jag testa och se. Ska testa knepet som @Viita tipsade om också

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Uppdatering:
Kopplade in Gigabyte SSDn igen nu, satt på Youtube och laddade ner Wow samtidigt. 6min och 30s sen blåskärm.

Med min gamla Samsung 840 Pro från andra burken jag testat med tog sen sig igenom hela installationen utan knöl som sagt.

Jag testa och se. Ska testa knepet som @Viita tipsade om också

Börja en garanti/reklamation där du köpt den, jag hade inte försökt rädda en disk jag har garanti på (där det inte finns viktig data som inte är backad)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Börja en garanti/reklamation där du köpt den, jag hade inte försökt rädda en disk jag har garanti på (där det inte finns viktig data som inte är backad)

Helt klart, vill bara vara säker på att det verkligen är den nu så jag inte gör ännu ett garantiärende i onödan likt nätagget.

Gjorde en firmware update på den och testade att ladda ner wow igen medan jag skriver detta (kraschade medan jag skrev detta inlägg).

Så det lutar ju åt att ta den på garantin då alltså...ska testa att avinstallera wow från andra SSDn och testa att ladda ner det en gång till på den bara för att vara på den säkra sidan. Men två ggr nu är jag inte ens nära att slutföra nedladdningen med M.2 enheten iaf.

Verkar ju lovande detta faktiskt, kanske hittat problemet

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Lyckades utan dramatik ladda ner wow igen till den andra SSDn jag testat med. Så jag ser det spontant som att det var M.2 SSDn som var boven i dramat helt enkelt. Tror inte jag kan dra någon annan slutsats allvarligt talat.

Ska som @sweisdapro nämnde påbörja ett garantiärende på den via Inet där den är köpt. Vore ju super om de eller Gigabyte tar in den och testar eller ngt så de kan bekräfta att det verkligen är den till 100%. Får se helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Uppdatering

Lyckades utan dramatik ladda ner wow igen till den andra SSDn jag testat med. Så jag ser det spontant som att det var M.2 SSDn som var boven i dramat helt enkelt. Tror inte jag kan dra någon annan slutsats allvarligt talat.

Ska som @sweisdapro nämnde påbörja ett garantiärende på den via Inet där den är köpt. Vore ju super om de eller Gigabyte tar in den och testar eller ngt så de kan bekräfta att det verkligen är den till 100%. Får se helt enkelt.

Kul att du verkar ha hittat problemet, bara köra en lång gaming session för att säkerhetsställa att diagnosen är korrekt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kul att du verkar ha hittat problemet, bara köra en lång gaming session för att säkerhetsställa att diagnosen är korrekt

Helt klart, ska lira en hel del i helgen så får vi se. Bara plats för wow på SSDn dock, och knappt det (gammal 840 Pro 128GB). Men även det har faktiskt kraschat några ggr även om det är mycket mer ovanligt än tex AC Valhalla. Håller tummarna.

Uppdaterar tråden och första inlägget när jag vet med säkerhet att det är löst. Eller om jakten går vidare..så uppdaterar jag med det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Inet hittade inget fel på SSDn jag skickade in, men fick en ny på goodwill i varje fall. Inte en exakt likadan men en Gigabyte med liknande eller bättre spec.

Men med den nya har jag kunnat ladda ner hundratals GB spel och spelat en en hel del nu utan minsta problem. Men SSDn jag skickade iväg gick detta inte alls, blåskärm efter några minuter nedladdning om jag satt och slösurfade samtidigt t.ex. så nu när det gått några veckor drar jag slutsatsen att gamla SSDn var kass även om de inte lyckades återskapa problemet. Den fungerade ju fint med SATA SSDn jag körde med under tiden de felsökte den andra SSDn också. Har t.om lirat wow medan jag laddade ner ett spel i bakgrunden utan problem.

Exakt hur de testade vet jag inte, men jag noterade att jag hade den som systemdisk också, de kanske bara ploppade in den i en testdator och körde den som en vanlig lagringsdisk och då kanske vad felet nu än var inte orsakar några problem. Men när systemet är på den också är det desto känsligare. Det är enda spontana tanken jag har men vem vet.

Problemet verkar löst i alla fall!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |