Perfect Golf (Unity 5.2.3) kör 80-100% GPU även vid main menu

Permalänk

Perfect Golf (Unity 5.2.3) kör 80-100% GPU även vid main menu

Jag spelar Perfect Golf. https://store.steampowered.com/app/288140/Perfect_Golf/ och det spelet är gammalt och använder Unity 5.2.3 motorn men när jag kör igång spelet så går GPUn på nästan fullt hela tiden, 80-100%.

Jag har installerat om drivrutinerna genom att först ta bort de gamla med detta program:

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Jag körde programmet i safe mode och drog t.om ut nätverkskabeln innan det. Sen installerade jag drivrutinerna....... men fortfarande samma problem.

Har rapporterat det till nvidia. Men känns ganska hopplöst att få ett 6år gammalt spel fixat.

Kan jag göra något mer?

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jag spelar Perfect Golf. https://store.steampowered.com/app/288140/Perfect_Golf/ och det spelet är gammalt och använder Unity 5.2.3 motorn men när jag kör igång spelet så går GPUn på nästan fullt hela tiden, 80-100%.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har installerat om drivrutinerna genom att först ta bort de gamla med detta program:

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Jag körde programmet i safe mode och drog t.om ut nätverkskabeln innan det. Sen installerade jag drivrutinerna....... men fortfarande samma problem.

Har rapporterat det till nvidia. Men känns ganska hopplöst att få ett 6år gammalt spel fixat.

Kan jag göra något mer?

Tack på förhand
Lasse

Den kör inte max FPS? Begränsa till max 60 fps eller så, och testa igen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Den kör inte max FPS? Begränsa till max 60 fps eller så, och testa igen?

Hur gör jag det? Geforce Experience känner inte igen spelet. Och det finns inga settings i spelet för det. Utan bara vsync osv

Permalänk
Medlem

https://www.engadget.com/2020-01-06-nvidia-geforce-drivers-fr...

Samt Vsynk bör fylla samma funktionalitet.

Så börja med att slå på vsynk.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

https://www.engadget.com/2020-01-06-nvidia-geforce-drivers-fr...

Samt Vsynk bör fylla samma funktionalitet.

Så börja med att slå på vsynk.

Hjälpte tyvärr inte vsync är på i spelet (Every frame).

Permalänk
Medlem

1. Är det verkligen ett problem? Har du prestandaproblem eller varför är det ett problem att GPU:n jobbar så hårt?
2. Vad får du för FPS? (så vi kan dubbelkolla att vsync faktiskt är på)
3. Hur mäter du GPU-användningen? Jag har märkt att drar jag igång vissa äldre spel på mitt 1660 Ti så ligger klockfrekvensen på kanske 500 MHz med hög GPU-användning (enligt GPU-Z), medan om jag kör ett nyare spel ligger den vid typ 2000 MHz och hög GPU-användning. Tittar jag istället på energiförbrukningen så ser jag att den inte jobbar hårt alls i första fallet, medan den pressas till max i andra fallet. Så det kan vara så enkelt att det inte stämmer att den ligger nära sin max?

Permalänk

På "skoj" så satte jag max fps = 60 under nvidia control panel men ingen skillnad.

Kollar i "Task manager" och det är orange/rött hela tiden på "power usage".

Går ej att kolla vad man får för fps i spelet tyvärr. Men innan man kör igång spelet i main menu så rusar gpu'n. Och där är det absolut inge grafik alls som kräver nåt. Bara några knappar i princip.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Så det kan vara så enkelt att det inte stämmer att den ligger nära sin max?

Man kan ju hoppas att skitspelet gör att den ljuger

Permalänk

Anledningen till att jag märkte var att fläktarna flåsar på som fan när man startar spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Man kan ju hoppas att skitspelet gör att den ljuger

Du kanske gör mer än vad du skriver i tråden, men jag tycker inte det ser ut som att du faktiskt har kontrollerat vad som faktiskt händer?

Du säger att det inte går att kolla i spelet vad man får för FPS, men fraps och MSI afterburner brukar ju kunna visa FPS i nästan varenda applikation som finns, så det låter för mig ganska osannolikt att det inte går i detta spelet?
Samma med klockfrekvens på GPU, effektuttag och GPU-användning, där brukar ju GPU-Z visa extremt mycket information medan aktivitetshanteraren saknar väldigt mycket. Mitt tips är att ladda ned GPU-Z och fraps och faktiskt kolla vad som händer

Skrivet av lasseedsvik:

Anledningen till att jag märkte var att fläktarna flåsar på som fan när man startar spelet

Okej, då låter det som att det faktiskt är så att GPU:n maxar eller nära på. Börja med att ladda ned fraps och GPU-Z så kommer du nog få mer hjälp efter det

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Du kanske gör mer än vad du skriver i tråden, men jag tycker inte det ser ut som att du faktiskt har kontrollerat vad som faktiskt händer?

Du säger att det inte går att kolla i spelet vad man får för FPS, men fraps och MSI afterburner brukar ju kunna visa FPS i nästan varenda applikation som finns, så det låter för mig ganska osannolikt att det inte går i detta spelet?
Samma med klockfrekvens på GPU, effektuttag och GPU-användning, där brukar ju GPU-Z visa extremt mycket information medan aktivitetshanteraren saknar väldigt mycket. Mitt tips är att ladda ned GPU-Z och fraps och faktiskt kolla vad som händer

Okej, då låter det som att det faktiskt är så att GPU:n maxar eller nära på. Börja med att ladda ned fraps och GPU-Z så kommer du nog få mer hjälp efter det

Detta är vad som händer. Känns kört

https://1drv.ms/v/s!AoKUUShuzI9HkLVEph08J8t3GZcLoQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Asså du visar ju inte så jättemycket vad som faktiskt händer. Vi har ju frågat efter FPS-mätare många gånger nu eftersom det känns ganska troligt att den maxar och därför behöver GPU:n jobba. Sedan återstår ju frågan om du faktiskt har prestandaproblem, eller om det bara är jobbigt att GPU-fläktarna låter extra? För isåfall kan du ju undervolta och/eller underklocka grafikkortet eller helt enkelt tillåta en högre temperatur till GPU:n (då snurrar fläktarna långsammare).

Så för mig känns det långt ifrån kört

Permalänk

Nja.... vi lägger ner. Har pratat med folk och de upplever det inte som ett problem att deras datorer går på fullvarv så det är bara att ge upp

Speciellt en kille som har i9 och geforce 3080 OC som har vsync på 60fps och ändå går hans grafikkort på full blås för att rendera något som ett Geforce 760gtx klarar gallant....

MEN...

Jag upptäckte en grej som bara bekräftar att spelet är så j-la trasigt så det finns inte...

Jag ändrade på skoj till windowed mode, hade FRAPS igång så jag såg att det var 60fps i båda lägena, samma upplösning (1440p), och helt plötsligt i windowed mode så var gpu'n bara 40-50%..... som det ska vara i fullmode... va fan....

Borde väl vara tvärtom att windowed mode är tyngre?

De jag spelar med har windows 10 och upplever inte som de har några problem. Men jag tror de bara inte har uppmärksammat gpu's användning. Å andra sidan är de och härjar i directx och ändrar med hemmagjorda filer osv så man vet ju inte..

Har provat att kört tidigast möjliga nvidia-drivare för windows 11 men ingen skillnad....... och jag tänker inte börja mixtra med spänningen på grafikkortet.....

Så det är nog bara att konstatera att det är som det är i det här fallet. Har rapporterat problemet till nvidia, men men...

Tack iaf för hjälpen Lärde mig iaf om FRAPS vilket var bra
/Lasse

Permalänk

Av någon outgrundlig anledning så funkar spelet som det ska nu........ windowed mode är jobbigt och spelet i fullscreen är normalt....

Enda jag gjorde var att prova att slå av Game Mode, starta spelet, och då började det fungera som det ska....... sen startade jag om........ slog på Game Mode...... och fungerade lika bra....

Måste varit nå skit i den inställningen eller nåt...... så jävla konstigt....men jag tänker inte ropa hej än...

Har säkerligen något att göra med att Geforce Experience inte känner igen spelet och kanske därför blir det lite knas så att säga...